Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 17:34

Ik kan me zo voorstellen dat hier meer mensen mee bezig zijn - ieder op zijn eigen manier. Met zelfontwikkeling bedoel ik dan vooral op persoonlijk gebied en niet op carriëregebied.

Sinds een paar jaar sta ik hier steeds meer voor open, ik ben geen mens die van nature gelukkig en optimistisch is, neig juist naar somber zijn met daarbij te weinig zelfliefde en -acceptatie. Veel te veel in mijn hoofd zitten, te weinig leven vanuit mijn hart. En als introvert durf ik mij ook niet snel heel open op te stellen - bang om gekwetst te worden.
Maar ik wil er vanaf, ik ben niet op aarde gekomen om maar regelmatig somber te zijn - ik wil ook gewoon gelukkig zijn, kunnen genieten van de kleine dingen, niet mij laten leiden door angst. Ik heb daar al een aantal stappen in gezet dus er is zeker al iets veranderd - maar ik ben nog niet waar ik wil zijn. Daarnaast weet ik niet goed waar mijn interesses liggen in het leven, een passie ergens voor heb ik niet, maar ik ben daarin ook zoekende, waar word ik nou gelukkig van?
Twee maanden terug heeft mijn ex onze relatie beeïndigt en sindsdien sta ik er nog meer open voor - ik wil mijn geluk en gevoel van waarde niet laten afhangen van anderen.

Ik heb o.a. al een aantal afspraken gehad bij een haptotherapeute waarbij ik in ieder geval leer om meer mijn lichaam te voelen, voelen wat het aangeeft. Door mijn jeugd was ik teveel met de ander bezig, waarbij ik mezelf vergat/wegstreepte. Door deze afspraken merk ik al wel dat ik weer meer in contact kom met mijn lichaam en gevoel, ipv. ''oppervlakkig'' geluk voel ik het af en toe nu echt weer vanuit binnen, kan ik echt genieten. Ook probeer ik vaker te mediteren en doe ik minimaal twee keer per week yoga, 1 groepsles en 1 via youtube: Yoga with Adriene.

Ook ben ik weer begonnen met lezen, Wakker van Marnix Pauwels is uit en ik ben nu bezig in Verslaafd aan liefde van Jan Geurtz. Daarnaast volg ik op Instagram Noeska Adriana, zij heeft interessante posts - ze past The Work toe van Byron Katie.
Bij alledrie gaat het eigenlijk om het doorzien van je ego en gedachten - die er juist vaak voor zorgen dat je je slecht voelt. Dit voelt voor mij wel juist: hetgeen wat voor mij voelt als waar. Maar lastig is het wel want die ontwikkelde patronen zijn natuurlijk niet zomaar weg :D Ik kan in ieder geval mezelf al beter loskoppelen van mijn gedachten en ook beter voelen dat emoties er mogen zijn, en als je ze toestaat ze vaak ook vanzelf weer weggaan. Ook het onderzoeken van de emotie vind ik interessant.

Ik zou het leuk vinden om te horen of hier meer mensen mee bezig zijn - en op wat voor manier, zodat we misschien dingen kunnen delen en meer kunnen leren. ook aanraders qua boeken zijn welkom, ik heb onder andere De kracht van kwetsbaarheid al liggen van Brené Brown. Ook The Power of Now van Eckhart Tolle ligt al een tijdje te verstoffen, wel in begonnen maar nog iets te ingewikkeld voor mij.
Tips voor hoe je nou ontdekt wat je echt leuk vind zijn welkom, als introvert vind ik het niet heel makkelijk om zomaar iets te doen, wellicht zijn er andere manier om zoiets te ontdekken :)

Goed, een lange openingspost en een beetje vaag, maar ik hoop 'lotgenoten' te vinden die ook zo'n soort pad aan het bewandelen zijn, en dat mogen verschillende paden zijn :) Iedereen is welkom :)

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:49

Ik ben er wel mee bezig, vooral nu tijdens de laatste loodjes van mijn studie. Wie ben ik, wat kan ik en hoe promoot ik mezelf straks met solliciteren. Lastig hoor, maar ook wel leuk.
Ik merk alleen dat ik stress krijg van Instagram peptalks, blogs en zelfhulpboeken. Ik ga liever het bos in om na te denken over mezelf, daar ben ik altijd in positieve stemming.

Ik lees wel 'ik en mijn ik(ken)' vanwege de minor die ik volg. Die is super leuk en herkenbaar, maar laat je niet streven naar een perfect leven of zo.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:58

Ik ga dit volgen, misschien dat ik later uitgebreider reageer.
Vanwege het feit dat ik voor het eerst in mn leven bezig ben met mijn depressies en bijkomende problemen ben ik hier wel in geïnteresseerd

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:59

Leuk topic :)

Ik blijf eigenlijk ook altijd wel bezig wel bezig met zelfontwikkeling, nooit te oud om te leren.
Maar bij mij is het ook wel een combinatie met op carriëre gebied want ik geeft therapie en coaching aan mensen met inzet van paarden. En van iedere sessie leer ik zelf ook weer.

Wat voor jou misschien interessant is om te lezen zijn boeken over HSP.
Zelf vind ik "Bewust-er-zijn met hooggevoeligheid" van Antoine van Staveren een heel mooi duidelijk en nuchter boek.

Verder heeft de online cursus van de Trust Technique van James French mij ook heel veel gebracht. Is eigenlijk voornamelijk bedoelt om meer vertrouwen aan dieren (paarden in mijn geval) te brengen maar ook voor het mens dat dit doet gebeuren er heel veel mooie dingen.
Echt een manier om uit je hoofd en in je gevoel (en tot rust) te komen. Gebruik het daarom ook heel vaak bij cliënten en mijn eigen paarden (en dus mezelf).
Contact met paarden helpt mij (en veel anderen) heel goed om meer bij je gevoel te komen en te verbinden vanuit het hart.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:05

Hee Wat leuk!

Ik heb nav de kracht van kwetsbaarheid van Brene een poosje terug een topic geopend over kwetsbaarheid. Daar heb je vast wat aan! :D

Maar de eerste stap is al gezet, goed van je! Mocht je vragen hebben over iets, stel ze gerust via pb!

Ikzelf ben net klaar met een officieel traject, zelf ben je nog lang niet uitgeleerd natuurlijk. Maar ik ben ten opzichte van vorig jaar zoveel wijzer over mijzelf! Nog steeds introvert, maar Hee, je hoeft ook geen extravert te worden. Juist heeft introvert ook zn mooie kanten, zolang je er zelf maar geen last van krijgt. (Geldt hetzelfde voor extravert).

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:09

Ik volg ook graag. Ik bewandel een beetje hetzelfde pad en merk dat het soms best lastig is. Ben benieuwd of hier nog herkenbare situaties voorkomen. :)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:12

Ik ben sinds plm mijn 25ste bezig met zelfontwikkeling en ik denk dat als ik 80 ben, nog steeds van alles doe en ontdek.
Maar gelukkig is het allemaal wat lichter dan toen ik er mee startte omdat de opleiding die ik wilde doen me niet aan wilde nemen omdat er teveel onverwerkt verdriet was.
Achteraf het beste wat me had kunnen overkomen.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:12

Moedige openingspost, Air! Ik herken zoveel in wat je schrijft maar had het niet zo kunnen verwoorden.
Je bent zo te lezen al actief ermee bezig, wat ik echt knap vind, zeker nadat je net uit een relatie komt; het is zo makkelijk om te gaan zitten kniezen (en dat mag ook best op zijn tijd natuurlijk) maar super dat je voor jezelf kiest i.p.v. de slachtofferrol.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 18:27

Macs: Ja de natuur in kan ook echt wel iets brengen :) Klinkt als een interessant boek, zet ik op mijn lijstje :)

Fleurtjeuh: Welkom!

Jetm: wat fijn ook dat je terwijl je andere mensen helpt, ook jezelf verder helpt. Bedankt voor je boekentip! Door jouw post voel ik ook wel weer zin om weer wat meer bij paarden te zijn, lig daar behoorlijk ''uit'' omdat ik er eerder geen plezier meer uithaalde. Maar ben altijd welkom bij mijn oude verzorgpaard, dus die ga ik maar weer eens een bezoekje brengen :)

Amado7: Ik ga je topic opzoeken :D

Laurievc: Ook welkom!

Rakkie123: Herkenbaar, geloof ook niet dat je ooit uitgeleerd bent, denk ook juist mooi als je altijd open blijft staan om bij te leren :)

Mischa: dankjewel! Verdriet en frustratie is er ook genoeg, zoals gister een flinke down toen ik hoorde dat ex na 2 maand (we hadden bijna 3 jaar een relatie) al weer iemand anders heeft.. voelt dan toch heel persoonlijk, betrek het direct op mezelf. Maar daar dan ook wel weer bewust van, dat is stap 1.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:06

Een suggestie voor iedereen in dit topic: kijk eens naar Acceptance and Commitment Therapy (ACT), wie weet is dat wat voor jullie.

Ik gebruik als psycholoog wel eens ACT in de S-GGZ, maar het is juist ook heel geschikt voor
'iedereen', dus ook zonder (ernstige) psychische aandoeningen.

Er is een zelfhulpboek gebaseerd op ACT, 'Uit je Hoofd, in het Leven', voor degenen die het willen uitproberen.

Mooi dat jullie allemaal bezig zijn met een vorm van zelfontplooiing, ik wens jullie stuk voor stuk veel inzicht en plezier!

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:09

Rond m'n 25e een heuse quarterlife-crisis gehad (wie ben ik, wat wil ik, is dit het nu?!). Duizend en 1 ideeen van wat ik allemaal kon doen, maar nooit ben begonnen. Kon me er echt rottig om voelen. Dat gevoel is weg gelukkig. Maar ik heb nogsteeds dromen en doelen, waar ik rustig naartoe werk. Vroeger was het alles of niets, nu zet ik kleine stapjes en dat is ook prima.
Voor het idee: ik wil heul graag een superfit lijf (wie niet :D ). Maar ik hou het niet vol met 5x per week sporten en een strict dieet. Dus ik begon met kleine aanpassingen: boterhammetje minder 's middags, 1x p week sporten, maar 1 praline pakken op het werk, elke dag 1 stuks fruit eten..
Langzaam aan ben ik nu 2-3 keer per week aan het sporten, eet maar eens per week fastfood en ik zie resultaten *\o/*

Nog een voorbeeld: ik kan er slecht tegen als m'n planning van die dag misloopt door omstandigheden buiten mij om. Stap 1: erkenning, inzien dat ik boos ben omdat er X gebeurde, waardoor ik niet kan doen wat ik van plan was. Die erkenning is er inmiddels wel steeds, het rustig ademhalen en relativeren is stap 2. Daar werk ik nu aan :o

Wat voor mij goed helpt, zijn motivational video's. Les Brown, Tom Bilyeu, Eric Thomas, David Goggins, Tony Robbins. Als ik ga bokken, staat dat op. Als ik aan het schoonmaken ben, staat dat op. Op een gegeven moment had ik het zelf als wekker, als motivatie om op te staan :D Deze was dat: https://www.youtube.com/watch?v=SuPLxQD4akQ

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:23

Ik volg ook!!! Misschien reageer ik later wel eens over zelfontwikkeling en self-care en alles❤️

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:56


Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:11

Catnip: Wel eens voorbij horen komen, ga me eens even inlezen! En bedankt :D

Rebel_Jits: Hé goed bezig :D We willen ook vaak veel te snel, terwjl dat juist vaak tegenwerkt. Kleine, langzamere stapjes zijn ook stapjes! Heel herkenbaar je voorbeeld, en geeft helemaal niets dat stap 2 nog niet altijd lukt: wijs jezelf daar niet op af :)

Shadow0: Klinkt zeker interessant! Gaat ook op mijn lijstje :)



Wat fijn dat er al zoveel reacties zijn <3

Meliaforever

Berichten: 12036
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:30

Heel herkenbaar. Ik zit ook in een soort quarterlife crisis. :+
Wie ben ik, wat wil ik, waar word ik blij van, wat zijn mijn sterke punten en vragen die nog veel verder gaan. Ik ben ook introvert en neig ook meer naar het sombere/negatieve.
Dus ik lees graag mee voor tips. Ik vond het boek van SoChicken erg leuk en inspirerend om te lezen.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:03

Hier ook zo'n quaterlife-crisisser :+ wat al enkele jaren duurt trouwens..
Ik ga een cursus mindfullness volgen . Meer focussen op mezelf ipv anderen, minder leren piekeren!
Ik moet nu even mezelf op nummer 1 zetten

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 10:33

Quarterlifecrisis, ik vind het een goede benaming :P
Nog een boek om toe te voegen aan mijn lijst, op die site(SoChicken) staan ook al leuke tips :)

Farjen: *\o/*

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 09:33

Omdat soms luisteren/kijken makkelijker is dan lezen(als ik teveel in mijn hoofd zit kan ik soms een zin 5 keer lezen voor ik lees wat er staat :+), probeer ik ook wel filmpjes en podcasts op te zoeken. Nou vind ik daar Russel Brand(ja echt haha) een fijne in, gaat soms wel wat meer naar het spirituele toe, niet iedereen staat daar open voor.
Ook Marnix Pauwels plaatst soms een filmpje op youtube, ik vind die zelf altijd zo lekker simpel en helder.

Hebben jullie nog aanraders om te volgen?

Anoniem

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:54

Ha, deze periode heb ik ook gehad en daar heb ik veel aan gehad. Ben er behoorlijk door veranderd, in positieve zin. Heb een veel reëler zelfbeeld en ben veel stabieler. Kan beter loslaten en me focussen op de dingen die mij gelukkig maken.

Verdiep je eens in positieve psychologie / oplossingsgericht werken.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:02

Ik ga volgen, weet niet of ik intensief mee durf te schrijven.
Maar zit in hetzelfde proces als jij. Aantal boeken heb ik hier ook al staan die je noemt :))

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:37

Air, je kan wel super goed opschrijven hoe je je voelt, knap !
Jeetje al die sites en boeken, er worden al zoveel tips gegeven ! Maar komen nou al die boeken eigenlijk niet op hetzelfde neer ( alleen anders opgeschreven ) ??

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:44

Al die boeken brengen mij vaak ontzettend in verwarring, of willen me laten streven naar een perfect leven - niet echt reëel. Ik moet me er ook niet teveel in gooien, want dan weet ik al helemaal niet meer wat ik met mijn leven aan moet :))
Maar sommige helpen me wel. Meer op een manier dat mijn gedachtes en bedoelingen eens in een boek staan opgeschreven en ik er eindelijk woorden aan kan geven of herkenning vind. Dat vind ik wel fijn. Zo heeft The Subtle Art of Giving a fiets mij flink wat aha-momentjes laten beleven :))

Waar ik nog wel erg mee struggle is een knoop door hakken. Ik blijf hangen in gedachtes en overwegingen van 2 kanten en kom er dan niet uit. Ik analyseer teveel, terwijl ik juist ontzettend een gevoelsmens ben (juist, wéér 2 totaal verschillende kanten :o ) om gek van te worden. Dus als iemand daar nog leesvoer voor heeft, graag!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:49

Is het niet zo dat als je je gevoel kan volgen je ook weet welke beslissing je moet nemen ? Dat je juist te veel in je hoofd zit en daardoor niet kan kiezen/ beslissen ?!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:53

Amado7 schreef:
Ikzelf ben net klaar met een officieel traject, zelf ben je nog lang niet uitgeleerd natuurlijk. Maar ik ben ten opzichte van vorig jaar zoveel wijzer over mijzelf! Nog steeds introvert, maar Hee, je hoeft ook geen extravert te worden. Juist heeft introvert ook zn mooie kanten, zolang je er zelf maar geen last van krijgt. (Geldt hetzelfde voor extravert).


Watvoor jaartraject heb je net doorlopen ?

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:30

Jeetje jouw openingspost is zo herkenbaar. Afgelopen zomer heb ik bijna 2 maanden overspannen thuis gezeten, ben nu alweer een tijdje aan het werk onder bepaalde voorwaarden, maar ik voel me nog steeds niet helemaal oké, vaak erg moe en down, nergens zin in... Een heel groot deel van die overspannenheid kwam door het werk, maar gedeeltelijk ook door wat een aantal hier al noemen, de 'quarterlifecrisis'. Ik ben nu 26, we hebben sinds december een eigen koop huis, ik wil graag kinderen, vriend niet en die drang wordt alleen maar steeds groter sinds we een eigen huis hebben. Ik ben aan meerdere opleidingen begonnen, allemaal nooit afgemaakt, tot grote ergernis van mijn vriend. Nu ben ik dus in de fase aangekomen waarin ik me afvraag of ik het eerste deel van mijn leven nou zo goed gedaan heb. Ik maak me wel eens zorgen over waar ik over 5 jaar sta. Maar ook ik ben erg introvert, durf niet goed te zeggen wat ik wil en vind, dus ik ga maar mee met de rest. Ik zou wel eens willen dat ik gewoon kan doen en zeggen wat ìk wil en me niet altijd maar aan pas aan de rest, maar ik kan het gewoon niet...
Daarnaast heb ik mij in mijn jeugd vaak aan moeten passen ivm redenen in het gezin die ik liever niet hier openbaar neer zet. Dus ik heb van kleins af aan geleerd om maar mee te gaan met de rest.
Ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, dus ik hoop hier ook wat tips mee te krijgen...