Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 00:02

Ik had net echt even een baal moment. Ik dacht dat ik eindelijk steeds meer kwetsbaar durfde te zijn. En dat is ook misschien wel zo maar nu valt het toch weer tegen. Ik was net bij iemand en ik durf gewoon niet kwetsbaar te zijn. Of het lukte me gewoon niet op dat moment. Ik voel het ook niet, terwijl ik zodra ik in de auto zo hard kan huilen als ik wil. Dat vind ik zo stom. Soms verlang je er gewoon even naar om wel kwetsbaar te durven zijn, even heel hard te huilen bij iemand, daarom even een dikke knuffel te krijgen en weer verder te gaan.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 00:28

Air, wat ik bedoel te zeggen is dat dat zogenaamd negatieve iets is wat we vaak totaal niet of niet totaal omarmen.
Maar het is wel gewoon een deel van ons en het heeft ook allemaal een functie.
Want bv het snijden in lijven wat chirurgen doen, is een trekje wat in een andere situatie killing kan zijn.
Een soldaat, het ligt er maar aan in welk kamp je zit of je een held, een terrorist of een guerilla, een vrijheidsstrijder enzovoorts bent.

Hoponopono, zegt zelfs dat iets alleen maar gebeurd omdat er iets onbewusts bij jou nog niet geklaard is.
Maar op een giga liefdevolle manier

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 04:49

Iemand die je misschien een stukje mee op weg kan helpen; http://www.verahelleman.nl. Ook fijne filmpjes op YouTube.. en kijk eens naar deze kunstenaar (hier wordt ik heel blij van) Afbeelding

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 07:00

Heel herkenbaar allemaal, ik volg! @TS, dapper dat je hier een topic over opent, en dat je al zo bezig bent om te werken aan persoonlijke ontwikkeling.


Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:30

Rakkie123 schreef:
Air, wat ik bedoel te zeggen is dat dat zogenaamd negatieve iets is wat we vaak totaal niet of niet totaal omarmen.
Maar het is wel gewoon een deel van ons en het heeft ook allemaal een functie.
Want bv het snijden in lijven wat chirurgen doen, is een trekje wat in een andere situatie killing kan zijn.
Een soldaat, het ligt er maar aan in welk kamp je zit of je een held, een terrorist of een guerilla, een vrijheidsstrijder enzovoorts bent.

Hoponopono, zegt zelfs dat iets alleen maar gebeurd omdat er iets onbewusts bij jou nog niet geklaard is.
Maar op een giga liefdevolle manier

Om hier even op door te gaan, ik denk dat wat jij zegt echt een heel belangrijk iets is. Dat deel wat in je ogen negatief is, willen we niet omarmen. En daardoor raken we denk ik ook van onszelf verwijderd. Dit hoort erbij en als je open wilt leven en met alles om wil kunnen gaan, moet je ook dit deel accepteren.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:36


Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:00


Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:41

Of het iets is wat 'echt' helpt. Er is tegenwoordig zo veel op de markt dat ik door het bos de bomen niet meer zie -O-

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:55

Riel schreef:
Of het iets is wat 'echt' helpt. Er is tegenwoordig zo veel op de markt dat ik door het bos de bomen niet meer zie -O-


Het is niet onderbouwt met wetenschappelijk bewijs. Andere mensen zeggen dat het echt werkt! Wat je wil. Placebo is wel bewezen boven kans werkend :9k

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:33

NLP is naar de letter van de wet geen therapie.
Het is 'slim communiceren' - niet meer, maar ook niet minder.

Het is onder andere gebaseerd op het 'afkijken van de kunst' bij een aantal uitstekende therapeuten.
Een therapeut met een goede 'instelling' en kennis van NLP kan zeker helpen.
De verschillende technieken zijn zogezegd 'time honoured'.)
(Placebo kan optreden in elke lichamelijke of psychische therapie voor hetzij een lichamelijke hetzij een psychische klacht - en er is niets mis mee. Het betekent beslist niet dat het om oplichterij of kwakzalverij zou gaan.)


Voor iedere therapie geldt dat er een aantal aspecten zijn, die belangrijk zijn en het succes bepalen. Zoals het gevoel van acceptatie, serieus genomen worden, je verhaal echt mogen doen en iemand anders die serieus met jou meedenkt en jou steunt. (Waarbij de steun soms ook een kritische steun kan zijn...)

Aan een malloot die zonder echte interesse in jou wat trucjes uit het nlp boek zit te doen, heb je niets.

(En geluk kan niemand je in alle oprechtheid garanderen - maar 'je kunt stommere dingen doen' dan NLP.)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:11

Riel schreef:
Of het iets is wat 'echt' helpt. Er is tegenwoordig zo veel op de markt dat ik door het bos de bomen niet meer zie -O-


Dat ligt er helemaal aan, aan jou, aan je therapeut.
Ik heb meegedaan voor een vriendin die de opleiding deed, ik vind het een mooie methode, bij mij sloeg het enorm aan...maar ik sta er helemaal open voor.
En jaren terug heb ik echt therapie gehad, dat heeft me toen veel opgeleverd.

Maar het gaat wel wat verder dan alleen die affirmaties opnoemen.

Maar die vriendin van mij deed de opleiding in Den Bosch, misschien kun je een therapeut vinden die die opleiding deed, dan weet je wel zeker dat het een gedegen opleiding is, die de therapeut heeft gedaan.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:05

Ik heb dit topic al een maand geleden ofzo aangestipt om te gaan volgen, maar kwam er maar niet van om alles te lezen en een reactie te plaatsen.
Nu nog niet alles gelezen, sorry, maar wél een reactie.

Ik ben dus ook bezig met zelfontwikkeling. Al jaren. Heb op mijn 25e de eerste burn-out gehad, na 2 jaar weer terug in het werkveld en op mijn 31e kwam numero 2 om de hoek kijken. Ik was er sneller bij gelukkig, want de eerste keer liep ik zolang door totdat mijn lijf volledig in staking ging: infectie aan evenwichtsorgaan, dus ik kon letterlijk niet meer staan, laat staan werken.
Begin van 2e burn-out erachter gekomen dat ik HSP'er ben en toen vielen er belachelijk veel puzzelstukjes op zijn plek. :j Eigenlijk is dat mijn basis geworden van zelfontwikkeling. Ik heb NLPdagen gedaan, verschillende cursussen, psycholoog, coach, EMDR en vorig jaar de TransitieTraiing voor HSP en wat had ik dát graag 10 jaar geleden gedaan zeg <3 Wauw!
Vanuit daar gaan we door: Paardencoaching, Law of Attraction, rekening houden met mijn cyclus, de natuur in acht nemen (bv maanstand), wat je voedt dat groeit, spiegeologie, etc.
Ik begin er te komen, begin mezelf te snappen, kan vaker en eerder mezelf uitleggen dat het niets persoonlijks is of dat iets bij de ander ligt en niet bij mij.

ik las over boeken. Heb zelf nu veel gehad (al waren het maar eyeopeners en bevestigingen voor mezelf) aan Elaine N. Aron (HSP) en The Secret.

Doel? Echt van mezelf houden en alles aan mezelf accepteren. Dan volgt de rest vanzelf. Dat weet ik zeker.

Lijkt me heerlijk om hier, met allemaal onbekenden, mee te praten en julllie kijk op bepaalde punten te lezen. Verrijking, denk ik!

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:42

Wat mooi om je verhaal te lezen. En wat fijn voor je dat je steeds meer jezelf leert kennen. Leuk dat je mee komt kletsen!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:23

Transitie training voor HSP ? Ik ga eens googlen.

Ik vind juist dat hele HSP verhaal altijd een beetje … tja, hoe zeg ik dat ? Ik heb altijd het idee dat mensen zich bijzonder vinden omdat ze HSP zijn of zich er juist achter verschuilen. De term HSP betekent niet zoveel voor me. Ik houd zelf niet zo van mensen in een hokje plaatsen. Iedereen is gewoon zichzelf, punt.
Oeps :o

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:39

Misschien is dat omdat je er zelf niet zo last van hebt?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:40

Ik denk niet dat dat het is. Ik houd gewoon niet zo van hokjes...

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:41

Ik zat nog te twijdfelen of ik het HSP zou noemen, nu weet ik waarom die twijfel er was. Net een heel stuk getypt, maar weer weggehaald, want ik heb geen zin in een duscussie hierover.
Heb je dat met bv AD(H)D'ers en autisten ook?

Mij heeft het juist veel gebracht. Ik snap nu waarom mijn lijf en leden op bepaalde situaties reageren zoals ze reageren. Ik kan nu beter erop anticiperen en bij voorbaat bepaalde dingen doen of laten, zodat ik het meest energie overhoudt en niet 2 dagen in bed beland na bv een evenement.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:48

Ik ben ook helemaal niet van het 'in hokjes plaatsen'. En dat probeer ik ook nooit te doen bij anderen of bij mezelf. Maar het stempeltje adhd heeft hij mij zoveel duidelijkheid gebracht. En ik ben absoluut geen 'ja maar ik heb adhd dus daar kan ik niks aan doen' type, maar het is toch een stuk makkelijker. Mijn gedrag, denken en doen is nu te verklaren en daarom is er mee te werken.
Zelfde vraag als hierboven, vind je dat van alle stempels, of alleen van HSP en waarom?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:53

Ik houd ook niet van hokjes plaatsen maar sommige dingen kunnen echt veel rust en herkenning geven en het gevoel van:’zie je wel, ik ben niet gek’. :+

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:09

Maar Jaan81, jij mag het gewoon hsp noemen hoor. Natuurlijk! En als jij ermee geholpen bent, super fijn dan toch ! Het was echt niet als commentaar bedoeld, dus schrijf ajb hoe jij het voelt en ervaart. Ik persoonlijk kan gewoon niet zoveel met die term, maar dat houdt niet in dat een ander dat ook moet hebben.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:16

Sorry dat ik het misschien wat verkeerd verwoordde Jaan81 !

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 22:27

Welkom Jaan81! Interessante weg heb je in ieder geval al afgelegd. Rekening houden met cyclus en met maanstanden lees ik wel eens wat over, maar is nog niet echt iets wat ik 'snap' of toe kan passen. Beetje teveel informatie naast al het andere wat prioriteit heeft.


Labels en hokjes.. We zijn allemaal mens dus zitten sowieso al gezellig samen in hetzelfde hokje... Maar er zijn natuurlijk wel verschillen en hsp hoort daar bij, voor mij hetzelfde als introvert/extrovert ed. Et veeft iets aan hoe iemand is zonder daar direct (negatief) over te oordelen.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:51

Jaan, dat vind ik een leuke die je noemt. Ook ik ben nu meer bezig te leven met de seizoenen, in plaats van hetzelfde ritme het hele jaar door aan te houden. Dat is misschien niet helemaal zoals jij bedoelt met de maanstanden, maar wel je leven aanpassen aan de natuurlijke cycli. In de winter wat meer teruggetrokken, rust, binnen zijn, tijd voor mezelf en in de zomer zo veel mogelijk buiten en meeleven met het licht. Ik heb in de zomer minder slaap nodig (6uur) dan in de winter (8 uur), dus daar hou ik dan ook rekening mee met naar bed gaan en opstaan.
Nu heb ik het voordeel dat ik buiten werk en veel in beweging ben. Dus ik heb geen last van te weinig licht in de winter. En doordat ik veel met de natuur bezig ben, weet ik ook de voordelen van regen, vorst etc. Dat maakt het al makkelijker om om te gaan met het gure weer waar veel mensen depressief van raken. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo kan leven.

HSP is bij mij ook wel eens benoemd. Echter ben ik meer van mening dat HSP de 'normaal' is, en mensen die daar geen last van hebben juist zo geëvalueerd zijn dat ze veel prikkels niet meer binnen krijgen om te functioneren in de huidige maatschappij. Vroeger in de oertijd moesten we natuurlijk iets doen met al die prikkels om te overleven, alleen zijn dat er nu wel heeel veel die we niet meer goed kunnen filteren.
Als je naar dieren kijkt en bedenkt hoe goed zij kunnen reageren op geluid, zicht, temperatuur, energie etc, dan is dat iets wat de gemiddelde mens allang is afgeleerd. Dat vind ik juist een doodzonde, dus ik ben er gebruik van gaan maken. Ik noem mezelf geen HSP, want dat zou dan het zoveelste labeltje zijn := maar juist een gevoelsmens, en stiekem maak ik daar dus goed gebruik van. :)

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:18

Suzanne F. schreef:
Ik houd ook niet van hokjes plaatsen maar sommige dingen kunnen echt veel rust en herkenning geven en het gevoel van:’zie je wel, ik ben niet gek’. :+

Dat was voor mij ook :j
Een opluchting omdat er al vaak werd gedaan dat ik te gevoelig was en niet zo gevoelig moest zijn.

Voor mij is HSP gevoelig zijn voor prikkels, snel vermoeid raken, sfeer oppikken en emoties van anderen. En daar ook zelf last van kunnen krijgen.
Soms weet ik gewoon dat bepaalde dingen gaan gebeuren (bijv dood van mijn moeder en oma’s), meeste mensen zijn daar nog steeds heel sceptisch over. Ik heb er mee leren omgaan, want ik wéét wat ik voel en dat zit altijd goed.