Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:20

Ik heb hem ook van iemand geleend,heb hem zelf niet. Helaas! Anders had ik hem graag aan je willen uitlenen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:58

|o Zo had ik zorgvuldig een post opgesteld omdat ik me erg in het topic herken en het heel prettig vindt om te zien hoe iedereen hier zijn of haar ervaring deelt, op de ander reageert en hoe er gezamenlijk wordt overpeinst. Dat ik het fijn vind de indruk te krijgen dat iedereen mee mag doen, of je nu kritisch of dolenthousiast bent (of ergens tussen dat alles in). Maar tijdens het schrijven van mijn "reactie op en ervaring met" viel mijn internet even weg, en daarmee ook mijn post toen ik hem wilde versturen.

Ik ga nu even geen tweede poging doen, dat komt later als er wat meer tijd over is. Wel wilde ik toch even snel mijn indruk delen van het topic, en daarmee een duim voor alle bijdragen. :j

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:08

Ben benieuwd naar je verhaal Serenity! Leuk en mooi dat zoveel hun verhaal willen doen, zo kan je alleen maar van de ander wat opsteken!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 18:31

Amado7 schreef:
Maar je hoeft je ook niet gelukkig te voelen he? Als je de focus legt op dat je gelukkig moet zijn, dan voel je je vaak alleen maar down en leg je hoge verwachtingen neer voor jezelf.


Nee, ik bedoel het is nu 3 maanden geleden dat mijn relatie is beeindigd dus dan verwacht ik ook niet dat ik me telkens goed voel, maar het is meer dat als er reden is om me wel goed te voelen, dat ik dat dan alsnog niet voel. Maar ik wil wel kunnen genieten van dingen, en me niet de hele tijd lichtelijk down voelen, want dat is imo niet normaal.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:47

Ik reageer nog even een keer op jou Air!

Voor degene die die boeken wilde weten, Zie dat Brene ook een boek dus heeft speciaal over schaamte. Die heet: gelukkig ben ik niet de enige. Ik ken hem zelf niet.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:50

Air schreef:
Amado7 schreef:
Maar je hoeft je ook niet gelukkig te voelen he? Als je de focus legt op dat je gelukkig moet zijn, dan voel je je vaak alleen maar down en leg je hoge verwachtingen neer voor jezelf.


Nee, ik bedoel het is nu 3 maanden geleden dat mijn relatie is beeindigd dus dan verwacht ik ook niet dat ik me telkens goed voel, maar het is meer dat als er reden is om me wel goed te voelen, dat ik dat dan alsnog niet voel. Maar ik wil wel kunnen genieten van dingen, en me niet de hele tijd lichtelijk down voelen, want dat is imo niet normaal.



Wat mij erg heeft geholpen is dat gewoon accepteren als het er is, dat down gevoel. Blijkbaar is dat er soms, en dat is oke. Het is niet fijn, klopt. Maar dat hoort bij het leven denk ik dan. Als je het elke keer weg wenst of heel hard gaat werken om dat niet te voelen, dan raak je juist uitgeput denk ik. Als je er even bij kunt blijven met je aandacht (niet teveel in het denken gaan schieten of er een oordeel aan geven), en het gewoon kunt voelen, dan is het soms sneller weg. of niet....en dat is ook oke. (dit is beetje Acceptance and commitment therapy).

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:36

Qua schamen is het bij mij wat vreemd want ik schaam me naar de buitenwereld eigenlijk helemaal niet. Maakt me allemaal niet zoveel uit, ik schaam me echt niet snel.
Maar voor andere dingen die dichterbij me staan schaam ik me wel en ben ik onzeker. Raar eigenlijk.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:13

Maar schaamte is heel erg breed he. Het kan zijn hoor dat je je nooit schaamt! Maar als je perfectionistisch bent en er is weleens een gedachte van: Ik ben niet goed genoeg, dan is dat ook schaamte. Alleen op een hele andere manier.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:32

Ik schaam me ook niet snel maar schaamte ja ind heel breed

Ik ga vandaag een coach sessie met m’n paard doen. Heb ik echt nodig want m’n hoofd loopt vol met negatieve gedachtes.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:03

Ik schaam me voor zoveel dingen... dat is soms erg lastig want het houdt me tegen om dingen te doen. En als het buiten mijn comfort zone komt krijg ik er ook nog faalangst bij. En dat kan om hele kleine dingen gaan. Ik zing vals, dus hard op zingen doe ik niet waar mensen bij zijn, maarja boeiend! Zo zijn er nog heel veel van die kleine dagelijkse dingetjes waar ik me voor schaam.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:07

Amado7 schreef:
Maar je hoeft je ook niet gelukkig te voelen he? Als je de focus legt op dat je gelukkig moet zijn, dan voel je je vaak alleen maar down en leg je hoge verwachtingen neer voor jezelf.

Goed punt. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat "gelukkig worden" als doelstelling op zich, juist een hindernis kan zijn dat doel te bereiken, paradoxaal genoeg.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:32

Ja dat denk ik zeker Kuggur!

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:36

Suzanne F. schreef:
Qua schamen is het bij mij wat vreemd want ik schaam me naar de buitenwereld eigenlijk helemaal niet. Maakt me allemaal niet zoveel uit, ik schaam me echt niet snel.
Maar voor andere dingen die dichterbij me staan schaam ik me wel en ben ik onzeker. Raar eigenlijk.

Ik denk dat heel veel mensen denken niks met schaamte te hebben. Ik bedoel daarmee niet dat jij er wel last van móet hebben, zo bedoel ik het niet.

Wat ik net las:
We hebben niets met schaamte. Je moest eens weten hoe vaak ik dat heb gehoord! Ik besef dat schaamte een zwaar woord is. Het probleem is alleen: ook al hebben wij niets met schaamte, schaamte heeft vaak wel iets met ons. En 1 van de manieren waarop schaamte binnensluipt is via onze perfectionisme.

Perfectionisme heeft niets te maken met gezonde prestatie en groei. Perfectionisme is de overtuiging dat als we perfect leven, er perfect uitzien en alles perfect doen, de pijn van verwijten, afkeuring en schaamte kunnen minimaliseren of voorkomen.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:05

Zo dacht ik dat ik niet perfectionistisch was, want bij mensen die perfectionistisch zijn gaat alles wél goed en dat is bij mij niet zo. Toen mijn therapeut mij erop wees dat ik toch wel perfectionistische trekjes heb, vertelde ik dit aan mij vriend. Hij antwoordde: Joh meen je dat nou? (Sarcastisch :') )
Ik schaam mij ook vooral bij mensen die er wat toe doen voor mij of die ik regelmatig tegen kom. Bij vreemden maakt het mij minder uit allemaal.

Iets waar ik mij voor schaam is mijn muzieksmaak. Als iemand mij vraagt naar wat voor een muziek ik graag luister, krijg ik bij het antwoorden hardkloppingen en soms zelfs tranen in mijn ogen. Zo bang ben ik voor de afkeuring.
Terwijl het belangrijkste toch echt is dat ik het leuk vind.
Ook schaam ik mij ervoor als mijn huis niet spik en span is bij bezoek. Hierdoor wil ik helemaal geen onverwacht bezoek verwelkomen en geniet ik er ook niet van als bezoek langs komt.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 12:41

orion456 schreef:
Air schreef:
Nee, ik bedoel het is nu 3 maanden geleden dat mijn relatie is beeindigd dus dan verwacht ik ook niet dat ik me telkens goed voel, maar het is meer dat als er reden is om me wel goed te voelen, dat ik dat dan alsnog niet voel. Maar ik wil wel kunnen genieten van dingen, en me niet de hele tijd lichtelijk down voelen, want dat is imo niet normaal.



Wat mij erg heeft geholpen is dat gewoon accepteren als het er is, dat down gevoel. Blijkbaar is dat er soms, en dat is oke. Het is niet fijn, klopt. Maar dat hoort bij het leven denk ik dan. Als je het elke keer weg wenst of heel hard gaat werken om dat niet te voelen, dan raak je juist uitgeput denk ik. Als je er even bij kunt blijven met je aandacht (niet teveel in het denken gaan schieten of er een oordeel aan geven), en het gewoon kunt voelen, dan is het soms sneller weg. of niet....en dat is ook oke. (dit is beetje Acceptance and commitment therapy).


Ja ik maak hier ook zeker vooruitgang in, en heb het ook vaak door als ik mezelf in het gevoel er laten zijn tegenwerk :) maar soms is wel wat anders dan vaak. Depressief is het niet, maar ik kan wel echt heel somber zijn, en af en toe is niet erg en kan juist laten zien hoe fijn het dan is als je je wel goed voelt, maar het is er al te lang/vaak.
En ik denk wel dat dat voor een groot deel veroorzaakt wordt door het teveel in mijn hoofd zitten, te weinig in het nu.

En ik denk dan ook dat ik wat anders bedoel met geluk/gelukkig zijn dan de meeste mensen. Voor mij betekend het denk ik meer rust in mijn hoofd, en het leven kunnen ervaren vanuit mijn gevoel ipv. dat het overstemt wordt door denken, waardoor ik niet kan genieten. Dat komt wel steeds meer overigens, hapronomie helpt daar voor mij zeker bij :j maar ik weet dat dit het nu nog niet is, dat heeft ook gewoon alle tijd nodig.

Het is zo'n gewoonte voor mij om best pessimistisch/negatief te denken en me dan ook zo te voelen, dat zijn hardnekkige (onbewuste) patronen die vervangen moeten worden voor nieuwe, met liefde en acceptatie, want dat is echt puntje 1, liever zijn voor mezelf.



Mooi, het gesprek over schaamte. Ik denk inderdaad dat het zoveel dieper gaat dan wat we eigenlijk normaal zien bij schaamte. Want als ik bedenk waarom ik het bijvoorbeeld moeilijk vind om in een groep mensen te praten, dan is dat niet alleen omdat ik introvert ben maar vooral de angst om wat geks te zeggen, raar gevonden te worden oid. Dus schaamte voor wie ik ben en wat ik uitspreek.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:47

Air, wat je in je laatst bericht schrijft is allemaal zo ontzettend herkenbaar. Het sombere, de angst om iets raars te doen, negatief denken. Je kan het zo goed verwoorden!
En dan denk ik daarna weer, en wat nou als ik iets raars doe of iets geks zeg, dan vergaat de wereld toch niet?! Maar die gedachte kan ik nog niet omzetten in de realiteit.

Mijn boek is binnen, ga zo eens een stukje lezen, ben erg benieuwd!

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:10

Ben benieuwd wat je er van vind van het boek! Kwetsbaarheid heb je toch?

Die gedachte is ook super moeilijk om om te zetten naar de praktijk. Maar je bent je er al van bewust en weet het daarna al. Dit moet je ook oefenen, je kan niet ineens niet meer perfectionistisch zijn. De vraag is of je daar ooit af komt. Wel kan je er mee leren om er in ieder geval geen last meer van te hebben in het dagelijks leven denk ik.

En stap 1 heb je al gemaakt, bewust worden van wat je doet en wat je lastig vind. Door steeds die gedachte bewust te denken dat je niet perfect hoeft te zijn, ga je steeds meer bewuster leven. En je hoeft niet op dat moment gelijk te veranderen, maar door keer en keer te oefenen ga je steeds meer automatisch leven van: het hoeft ook niet altijd goed te zijn. En ik denk dat je dan een keer ook voordat je dat denkt al denkt van: O ja, dit geeft niet.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:02

En om nog maar wat te delen , mag vast wel . En anders als het topic te veel ondergestrooid door mij hoor ik het wel :D

We kunnen emoties niet selectief dempen. Wanneer we de pijnlijke emoties dempen, dempen we ook de positieve.

Eigenlijk kan je dus nooit helemaal gelukkig zijn als je je emoties weggooit , dempt of verstopt. Om vervolgens nog een stapje verder te gaan: als je niet kwetsbaar durft te zijn, heb je weinig/geen verbinding, krijg je geen energie en kracht uit positieve emoties en wordt je leven dus (vaak) een negatieve sleur. En dat herken ik maar al te goed! Sinds ik meer kwetsbaar durf te zijn, ga je zoveel meer leven. Als ik nu terug kijk op voor ik dit allemaal wist of las, had ik inderdaad echt een veel negatievere sleur in mijn leven. Ik dacht altijd dat je ook vrolijk en gelukkig kon zijn als je gewoon de minder fijne dingen wegstopt. Dat dat niet werkt , kom je dan wel achter. Maar dit was toen een eyeopener. En ik kwam hem nu opnieuw tegen dus ik dacht: die moet ik echt eventjes op bokt delen!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 19:07

Hele mooie bijdrage juist!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:00

Niet helemaal mee eens overigens, als ik het goed heb gelezen. Wegstoppen van negatieve emoties werkt niet, want dat gaat op langere termijn niet goed en ze blijven altijd hangen. Je kunt negatieve emoties wel leren relativeren. Je kunt leren omgaan met de vervelende emoties en ze gewoon laten 'zijn' zonder jezelf daardoor helemaal van de wijs te laten brengen. Dit rationele element kun je wel aan- of uitzetten.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:12

Maar dan doe je er iets mee, dan voel je het, sta je er bij stil en besluit je om het na het relativeren te laten gaan. Wat misschien wel een vorm van dempen/weggooien kan worden op het moment dat de emotie er dan te weinig mag zijn, dat je het overrelativeert.

Ook wel goed om stil te staan waar de emotie wegkomt, eigenlijk komt het altijd weg bij het denken, maar soms vererger je het dan zelf en kan je er in blijven hangen. Dan is het inderdaad goed om bewust te worden van de gedachte die de emotie veroorzaakt.

Ik was laatst bij de praktijkondersteuner bij de huisarts(sta op de wachtlijst voor een psycholoog, denk een goede stap op te nemen) en zei zij: bedenk je op het moment dat je een emotie hebt of het passend is bij het moment, en als het passend is dan mag je het er ook gewoon laten zijn.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:23

Sheran schreef:
Niet helemaal mee eens overigens, als ik het goed heb gelezen. Wegstoppen van negatieve emoties werkt niet, want dat gaat op langere termijn niet goed en ze blijven altijd hangen. Je kunt negatieve emoties wel leren relativeren. Je kunt leren omgaan met de vervelende emoties en ze gewoon laten 'zijn' zonder jezelf daardoor helemaal van de wijs te laten brengen. Dit rationele element kun je wel aan- of uitzetten.


Dat vind ik dus het mooie van Jan Geurtz en zijn kijk op negatieve emoties, of wat hij het negatieve geloof vind.
Je hebt allemaal je zinnetjes vanuit vroeger mee gekregen, dat van mij is, Je bent dom.
De waarheid is te pijnlijk dus je wordt of verslaafd of gaat andere dingen doen, om de ´pijnlijke waarheid´ niet te voelen.

Maar hij zegt, het klopt niet, je ouders zeiden dat soort dingen op momenten dat ze hun dag niet hadden, hoofdpijn hadden, of gewoon niet beter weten.
Dus het klopt niet, troost je kleine kind, zeg dat het zich vergist heeft en weer door kan gaan.
Als je er op een dag achter komt dat de deur eigenlijk tafel heet, verval je ook niet tot depressie maarbent hoogstens verbaasd en accepteert je nieuwe wetenschap.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:54

Sheran, ik denk dat je negatieve emoties wel kunt dempen. Als in: Nu is er even geen tijd voor mijn eigen gevoel, ik ga gewoon even afleiding zoeken en stop het nare gevoel gewoon even weg. Of: Ik moet nu even voor de ander zorgen, vanavond is er weer tijd wat ik nou eigenlijk vind. Dan demp je je eigen emoties, en druk je ze weg. Of verdriet gewoon even wegstoppen en er niet bij stil willen staan, waardoor de dingen die je lastig vind op gaan hopen, totdat de bom een keer barst.

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:18

Wat ook een heel leesbare reeks is in deze context: de boeken van Don Miquel Ruiz, te beginnen bij The Four Agreements.

Wat mij destijds enorm heeft geholpen om mijn perfectionisme los te laten: de Pareto rule. Dat is de 80/20 procent regel die zegt dat je 20% moeite moet doen om het voor 80% goed te doen en dat het ongeveer 80% moeite kost om het die laatste 20% ook goed te doen. Vraag je dan af: is 100% alleen goed of is 80% ook goed?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 15:29

Even een andere richting... Hoe zorg je ervoor dat je kan blijven vertrouwen in mensen als er iedere keer weer uitkomt dat mensen niet te vertouwen zijn en ze je gewoon laten vallen?

Bij mij spreekt dat nu nog zo ook mijn gevoel van waarde aan, bijna niet voor te stellen dat ik dat ooit niet meer zal hebben..