Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 23:25

Heel mooi topic, Air! Ik lees graag mee :)

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:23

Heeft iemand ervaring met de cursussen van Sochicken?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 13:31

EllaBellaah: Heel herkenbaar van de verkopers, maar juist een goed oefenmoment. Als ik in de stad liep werd ik altijd aangesproken, altijd :') Straalde gewoon iets uit blijkbaar, als ze me nu aankijken wat willen vragen zeg ik nee dankje! Simpel, twee woorden en het is genoeg, en je bespaart hun tijd er ook mee, dus dubbel winst :P

No_Limit93: Haha hier ook belangst... en ik werk op een klantenservice :') Daar overigens er totaal geen last van, maar persoonlijk bellen. nee zal nooit mijn hobby worden. Enige wat je kan doen is het gewoon doen, niet twijfelen, hup gewoon bellen :)

Tancreda4: Tuurlijk! Ik heb ook die periodes gehad.. dan begon ik te lezen maar kon ik er helemaal niets mee. Ik denk omdat ik te negatief was(''ik snap er toch niets van/ik ga dit nooit kunnen''), en daarom misschien het mezelf niet waard vond. Ik denk dat voor iedereen wel ergens een omslagpunt ligt, en dan is het een kwestie van (durven) doen. Want ookal komen negatieve patronen ed. telkens terug, we hechten er ons aan op een bepaalde manier, het is ''veilig'', je weet wat je kan verwachten.. dus om het dan opeens anders te moeten doen is ook best eng en onzeker.



Afgelopen zondag kreeg ik dus te horen dat mijn ex na 2 maand al een nieuw iemand heeft.. de eerste reactie is natuurlijk pijn en het superpersoonlijk opvatten.. ik ben niet genoeg, ik ben niets waard, hij mist mij nieteens dus wat zegt dat over mij.. etc. En hij heeft na de breuk helemaal niet alleen hoeven zijn(ging naar zijn ouders die lief voor hem zijn en verhuisd straks naar een eigen plek). Oneerlijk oneerlijk, ik ben zo hard bezig, waar is mijn beloning.. nouja. Dat soort gedachten. En ook wel oordelend: hoezo gaat hij niet ook aan zijn eigen sh*t werken, neemt hij niet de verantwoordelijkheid om niet weer iemand pijn te gaan doen..

Maar ik was me er van bewust dat de grootste pijn veroorzaakt werd door die gedachten, en dat ik ze ook weer los kon koppelen van mezelf, en me daardoor ook direct beter voelde. Ik kan niet bepalen wat hij wel of niet doet, dus het heeft ook geen zin om daar een oordeel over te hebben. Dat ik vind dat zoiets zou moeten verandert niets en zorgt alleen maar bij mezelf voor verdriet en boosheid. Ik hoef nu niet meer met hem bezig te zijn, focus mag volledig naar mezelf. En het zegt niets over mij, ik ben niet minder waard hierdoor, of niet goed genoeg.
Best wel fijn om dit zo te kunnen zien, en daarmee liever naar mezelf te zijn <3 Betekend niet dat het de hele tijd zo gaat(word veel te vroeg wakker en ben dan te moe om het positief te kunnen sturen) of dat ik niet af en toe de pijn voel, maar mijn liefde en geven om hem was oprecht en is dan ook niet zomaar opeens over.

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:56

EllaBellaah schreef:
Heeft iemand ervaring met de cursussen van Sochicken?


Ik heb de cursus over het uitstellen gedaan en dat was wel een fijne cursus die redelijk geholpen heeft.

Heb ook een gratos cursus bij het nieuwe boek gekregen maar nog niet aan begonnen.

Straks weer mijn eerste yogales sinds 2 weken. Vind dat altijd heerlijk ontspannend maar toch intensief. Helaas is mijn kriebelhoest er weer en spierpijn in mijn linkerzij daardoor dus weet niet of ik het volhoudt. Moet iig op gaan schieten met opstaan :')

Wat vervelend die gedachtes over je ex. Heel goed dat je zw relativeert en er afstand van neemt. Hier ook soms nog een momentje dat ik terugval en even kijk op fb wat ze doen etc schiet er helemaal niks mee op naruurlijk :+

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:20

EllaBellaah schreef:
@Suzanne: hoe ben je er dan achter gekomen wie je echt bent?


Dat is een lang zwaar proces geweest waar ik eerst hele diepe dalen door moest. En pas in het allerzwartste heb ik mezelf leren kennen. Ik ontdekte in die diepe dalen dat ik eigenlijk niks was, er was niks van mij over. Ik had mezelf afhankelijk gemaakt van anderen. Emotioneel afhankelijk van anderen en financieel afhankelijk. Vooral dat emotioneel afhankelijk is gevaarlijk want je hebt geen invloed op anderen, alleen op jezelf. Toen dat op een verschrikkelijke manier stukliep merkte ik dat er eigenlijk niks van mij over was. En beetje bij beetje kom je erachter wat de dingen zijn die je graag doet, die je gelukkig maken, welke kleding je wilt dragen, hoe je je leven wilt inrichten en wat jij belangrijk vindt.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:28

Interressant topic is dit, maar ook enorm moeilijk, ik denk dat er heel veel mensen zijn met de 'zoektocht naar zichzelf'. Ik heb ook zo'n perioden, maar durf er dan weer geen onderzoek of zoiets naar doen. Eerder het gevoel van: ooit vind ik het wel, en als het niet zo is, ook goed.

Ik lees af en toe mee, en misschien vind ik er wel haalbare tips. Momenteel doe ik wel af en toe een mental coaching met paarden, en daar haal ik al heel nuttige info uit, maar beginnen boeken lezen en uitzoeken past voorlopig niet in mijn drukke planning...

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:29

Air +:)+

En nogmaals, wat kan jij goed je gedachtes etc verwoorden hier op Bokt. Echt knap !

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 22:56

Wat heftig Suzanne! Eerst echt rock bottom dus voor al die lagen konden verdwijnen en je jezelf weer leerde kennen.

Gister kwam ik deze podcast tegen, waar het voornamelijk om hooggevoeligheid draait legt ze ook wel veel uit over hoe we onszelf eigenlijk verliezen, o.a. omdat we eigenlijk in onze schoolperiode worden afgeleerd onszelf te zijn maar bijvoorbeeld ook door de projecties van anderen op ons die wij dan aannemen.



Maris schreef:
Air +:)+

En nogmaals, wat kan jij goed je gedachtes etc verwoorden hier op Bokt. Echt knap !

Ah dankjewel, ik doe mijn best <3

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:07

Air: nou ja niet ‘weer’ leerde kennen maar gewoon mezelf voor het eerst leren kennen. Ik ben allerlei fasen doorgegaan in mijn leven. Heel onzeker als jong kind, wat bangig, ook thuis. Op school gepest en nog onzekerder, ik was dik en lelijk en stotterde door mijn onzekerheid en stress. In de pubertijd kwam ik erachter dat ik toch wel iets kon en ergens echt goed in was. Ook veranderde ik van een lelijk eendje in een mooie zwaan. Daarin sloeg ik door want ik werd een naar arrogant kreng wat zichzelf fantastisch vond en alles draaide om mij en mijn doelen, dromen, eisen. Wat anderen vonden en voelden boeide niet echt. Pas nadat ik mezelf verloor in een relatie na een periode waar ik mijn vader verloor en meer zekerheden wegvielen, viel ik echt in een gat. En dat heeft jaren geduurd. Maar ik kan echt zeggen dat ik er nieuw en sterker dan ooit uitgekomen ben. In die periode ook voor het eerst naar de kerk gegaan en ik ga nu nog steeds. Het geeft me houvast, een soort rust en stabiliteit. Een soort touw waar je je aan vast kan houden door het leven. Aan dat touw ben ik weer omhoog geklommen zeg maar en hij blijft om mijn middel.
Ik weet nu wat ik leuk vind, mooi vind, belangrijk vind en hoe ik mijn leven wil inrichten. En dat is nooit meer zo afhankelijk van iemand worden dat ik mezelf verlies. Dat gebeurt nooit meer.
En vanuit daar kwam ook een stuk zelfacceptatie. Nee, ik ben niet perfect, en ja ik ben wat zwaarder dan ik vroeger was, en ja ik word ouder maar het is goed zo. Dit is wat het is. Als dit het is is dit het, net als in het liedje. Het regent ook vaak zonnestralen, vaak zijn de dingen ergens goed voor ook al weet je op dat moment niet waarvoor. Ik kan wel zeggen dat ik een soort innerlijke rust gevonden heb. Ik werk nu ook nog aan doelen maar jaag ze niet gefrustreerd meer na. En ik plaats anderen nu boven mezelf, ik heb een dochter die belangrijker is dan ikzelf. En ik laat dingen meer op me af komen, je ziet dat er dan bijzondere dingen gebeuren die je kan toeschrijven aan het lot, toeval. Maar misschien is dat het wel niet. :)

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 11:19


Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 13:11

Maris schreef:
Kunnen jullie dit artikel lezen ? https://www.daishadewijs.nl/een-gelukkige-ziel/
Daarin staat eigenlijk precies hoe eigenliefde zou moeten/ kunnen voelen.

Pfff, van dat soort artikelen krijg ik dus echt jeuk :') Niks voor mij.

Voor mij is het bijna 20 jaar geleden alweer begonnen, toen ik 19/20 jaar oud was ongeveer. Ik woonde op kamers en kwam mezelf ongelooflijk tegen. Sindsdien van alles gedaan: NLP, gesprekken met een psycholoog (leverde niks op, geen klik), een natuurgenezer (dat vond ik echt een uitkomst!) een tijd geleden nog een cursus transactionele analyse en nog veel meer wat ik nu even niet in het rijtje gezet heb.
Conclusie: je bent nooit klaar.
Maar... ik weet heel goed wie ik ben en wat voor mij belangrijk is. Ik vatte het ook echt als een compliment op dat een recruiter na afloop van een sollicitatiegesprek zei dat hij vond dat ik goed in balans ben. Want dat is ook zo, voor mij draait alles daar om.
Als ik in balans ben, dan kan ik de hele wereld aan zo'n beetje. Maar als de balans zoek is.... dan voelt alles zwaar, iedere tegenslag is meteen een mokerslag zeg maar. Gelukkig heb ik heel goed geleerd om de balans te houden :) Want op die manier ben ik ook echt gelukkig :)
Op dit moment is er een uitdagend persoon in mijn leven, die af en toe de balans bedreigt zeg maar. Heel negatief, op allerlei manieren. Dat is wel lastig hoor, het is iemand waar ik niet zomaar omheen kan, helaas.
Goed bij mezelf blijven, dat is waar het nu om draait :j

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 14:08

Haha, sorry voor de kriebels !

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 17:49

Suzanne: bedankt voor het delen! Signaaltjes van het universum, zou zomaar kunnen, ik ervaar het af en toe ook, dat iets wel net te toevallig is. Ik sta wel open voor het idee in ieder geval, als is het een beetje zweverig misschien :D

Achterlom: ja ik denk dat je met de juiste balans ook een rust ervaart, waardoor het makkelijker is om gelukkig te zijn, mooi :)

Poeme
Berichten: 25
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:45

Wat mooi om te lezen dat je zo'n transformatie hebt ondergaan Suzanne. En dank je wel dat je dat hier met ons wilt delen.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:41

Poeme schreef:
Wat mooi om te lezen dat je zo'n transformatie hebt ondergaan Suzanne. En dank je wel dat je dat hier met ons wilt delen.


Lief dat je het zegt. Er is in mijn jeugd/leven nog veel meer gebeurd maar dat zet ik hier niet neer. Via PB wil ik dat eventueel delen. Maar iedereen zal zijn issues hebben en deze moeten verwerken en zichzelf moeten vinden uiteindelijk.

eroslover

Berichten: 3638
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:03

Je schrijft herkenbare dingen. Vooral dat niet weten wat je leuk vindt en daarbij introvert zijn.
Ik lees graag mee.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 16:13

Heb de laatste week een beetje het gevoel 'stil' te staan, maar uiteindelijk kan ik natuurlijk ook niet verwachten dat alles opeens ander gaat of dat het alleen maar bergop gaat. Merk wel dat ik door het herfstige weer ook direct anders ben, toch wat sneller down/teveel denken, maar ik heb het nu wel door wanneer dat gebeurt.
Hor gaat het met de rest hier?

Ik wil even een paar instagramaccounts posten waar ik zelf wat aan heb:
https://instagram.com/noeska.adriana
In mijn OP ook besproken, ze plaatst vaak uitgebreide stories waarin ze iets uitlegt, ze hanteert de methode The Work van Byron Katie.

https://instagram.com/insighttimer
Quotes

https://instagram.com/risingwoman
Voornamelijk over heling.

https://instagram.com/mindfulmft
Quotes

https://instagram.com/the.holistic.psychologist
Over heling

https://instagram.com/yung_pueblo
Quotes/teksten

https://instagram.com/themindgeek
"Notes", ook over heling en waar bepaalde patronen/gedrag vandaan kan komen

Beetje lastig om ze allemaal echt te beschrijven, dus even kort waar het op neer komt :') Als ik dan toch de neiging heb om op social media te zitten vind ik het wel fijn om zulke accounts te volgen ipv. alleen foto's te zien van mensen en hun "perfecte" leventje. Ik probeer daar ook steeds selectiever in te zijn want vergelijk me toch onbewust.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:43

Ha grappig , ik kijk eigenlijk nooit op instagram, altijd op YouTube. Dus weer andere dingen om eens te lezen of bekijken. Thanks.

dems75

Berichten: 3881
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:57

Goed van je ts ! Heb de rest niet gelezen maar herken het wel een beetje. Nadat ik begin vorig schooljaar een burn-out opliep, besloot ik het roer om te gooien. Inmiddels werk ik weer, maar veeeeel minder en ben ik dit schooljaar begonnen aan de volwassen kunstacademie, keramiek. Gewoon, omdat ik er zin in had
We zijn verhuisd van een groot nieuw huis naar een schattig klein vrijstaand huisje. Allemaal dingen waar ik gelukkiger van word!

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 00:01

Ts, soms sta je ook even stil. Je hoeft niet altijd maar te werken en vooruit te gaan hè. Soms moet je zelfs een stapje achteruit. Om vervolgens daardoor alleen maar weer sterker te worden,doordat het niet allemaal vanzelfsprekend is, Maar toch ook op een soort andere manier moet gaan leren leven en wat meer voor jezelf te gaan zorgen. Dat is soms echt een omschakeling en dat kan ook enorm veel tijd kosten. En als je uiteindelijk, al is het zelfs maar met mini stapjes, wat berg op gaat, dan kom je er ook!

Maar niet raar dat het dan wat teleurstellend is. Iedereen wil zo snel mogelijk op het doel af, en het valt altijd weer zo tegen als je dan toch weer wat zakt/voor je idee faalt vond ik altijd. Je komt er wel!

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:45

Precies, is vaak een proces van jaren.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:45

Amado7 schreef:
Ts, soms sta je ook even stil. Je hoeft niet altijd maar te werken en vooruit te gaan hè. Soms moet je zelfs een stapje achteruit. Om vervolgens daardoor alleen maar weer sterker te worden,doordat het niet allemaal vanzelfsprekend is, Maar toch ook op een soort andere manier moet gaan leren leven en wat meer voor jezelf te gaan zorgen. Dat is soms echt een omschakeling en dat kan ook enorm veel tijd kosten. En als je uiteindelijk, al is het zelfs maar met mini stapjes, wat berg op gaat, dan kom je er ook!

Maar niet raar dat het dan wat teleurstellend is. Iedereen wil zo snel mogelijk op het doel af, en het valt altijd weer zo tegen als je dan toch weer wat zakt/voor je idee faalt vond ik altijd. Je komt er wel!


Wat ik heb geleerd in moeilijke tijden is mijlpalen slaan en terugkijken en zien wat ik allemaal gedaan heb de afgelopen jaren.
Dat heeft mij veel rust gegeven.

Ik ben heel lang een, als-ik-dat-heb-verwerkt-dan tiepje, en als dat dan punt was bereikt, was het nog niet goed.
Ergens is dat gekenterd, die mijlpalen waren daar een grote hulp in.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 21:54

Hebben jullie ook helemaal gelijk in :j Ik verwacht nu al dan direct veel van mezelf, of dat de ontwikkeling op hetzelfde tempo door bljft gaan. Kreeg dit ook terug van de haptotherapeute. Maar mag ook gewoon accepteren dat het tijd nodig heeft :)

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:32

Mag ik mij misschien aanschuiven bij jullie? Ik vind het een ontzettend vriendelijk en interessant topic waar ik veel in kan leren. :o

Veel beschrijvingen en situaties die ik heb gelezen kan ik bijna direct op mezelf en mijn omgeving terug reflecteren.. Voelt als een soort van thuiskomen, na een lange vermoeiende dag. O:)

Dat van het stapje terug heb ik afgelopen 3 maanden hard mogen leren, deels bij mezelf, vooral bij mijn partner die maar door en door wil gaan en daar nu serieuze problemen aan ondervind.. Soms moet je gewoon even stilstaan, om op adem te komen, maar ook om weer even te kunnen reflecteren en vooral jezelf weer te vinden. Die twee liggen echt verbonden met elkaar heb ik gemerkt.. En door op dat stapje terug te focussen vind je vaak ook plotseling betere manieren om iets te doen en heb je daar weer energie voor.. Een goeie vriend van mij is docent multimedia en deed naast zijn werk 5 buitenschoolse projecten en privé nog 7.. Sinds hij twee jaar terug een serieuze burn-out kreeg doet hij er nog maar twee en een half: Zijn werk, hier en daar low-key studenten helpen en één project thuis. Hij begint de volgende pas als de ander af is en hij is echt een gelukkiger mens geworden daarmee. Hij doet misschien minder op het eerste gezicht, maar wát hij doet krijgt de volle aandacht en heeft meer voldoening en ziet er ook veel beter uit op het eind.. Ik hou ervan met deze man te sparren nu en dan.

Ik merk dat het schrijven hier ook fijn is en ik het ook een beetje nodig heb over ditsoort bewustwordingen te praten. Meestal zitten ze enkel in mijn hoofd de hele dag.. Erover praten doet zo veel meer! :j

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:26

Zeker goed om hier je verhaal te delen! Dan ben je het kwijt uit je hoofd, dat is zeker belangrijk anders ga je het vaak opkroppen.

Wat je zegt is inderdaad heel belangrijk denk ik. Soms even stil, Even bekijken, even reflecteren om vervolgens weer jezelf te kunnen vinden. Denk als je dat heel bewust kan, je jezelf zoveel fijner voelt.