Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:26

m9ara schreef:
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat mijn klachten gerelateerd zijn aan beweging. Ik merk dat ik op werkdagen (ik heb een kantoorbaan) veel meer last heb dan op weekenddagen. Terwijl ik op weekenddagen juist vaker slechter eet.
Een rondje wandelen tussen de middag helpt helaas niet. Ik ben er nog niet uit hoe ik dit op een andere manier kan tackelen.


Kleine off topic: er zijn tegenwoordig dingen zoals 'fiets stoelen', je kunt eens googlen op 'stokke move' of 'zitbal' en wellicht een paar kleine aanpassingen zodat je zitten kunt afwisselen met staan....?
(Mijn kantoor buurman heeft een soort verhoogde lessenaar met daarop zijn laptop.)

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 15:11

Ik lees veel dat mensen er periodes wel en dan weer een tijdje geen last van hebben. dit herken ik zelf ook. ik heb het ook bijna altijd op vakantie. Ik heb dan echter vaak geen last van obstipatie maar het tegenovergestelde. Ook heb ik het vaker als ik uit eten ga of ergens anders eet dan wanneer ik thuis eet. Die echte aanvallen herken ik ook, en ook bij mij zit dit dan vaak links in de buik.
Ik ben nu een tijdje gestopt met brood eten en eet voornamelijk crackers. Ook eet ik veel bewuster fruit en groente. Ik drink inmiddels geen melk meer en meid zuivel producten voor zover dat kan. Als ik een klein bakje yoghurt eet per zoveel dagen gaat het vaak wel goed, maar meer dan dat is gelijk buikpijn.
En zo gaat de zoektocht naar triggers verder

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:19

Gestopt met lactose en heel voorzichtig met suiker en krijg vitamine B12 injecties en heb werkelijk bijna nooit meer last van mijn darmen. Ik krijg alleen diarree waar je dat normaal ook zou verwachten en dat is echt zelden.
Ik heb een ontzettend regelmatige stoelgang en bijna nooit meer buikpijn.
Het helpt ook dat ik ontzettend goed dat ik geen gezeur aan mijn kop heb en geen druk van wie dan ook.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:42

Voor degenen die wat sneller willen weten waar je gevoelig voor bent zou je via bioresonantie kunnen testen waar je gevoelig voor bent.

Ook ik had alle symptomen die genoemd zijn. En sinds 8 jaar eet ik varkensvlees- en glutenvrij en mijn darmen zijn volledig rustig geworden. Geen onregelmatig ontlastingspatroon, geen lucht, geen krampen, geen pijnaanvallen en geen reactie op stress. Daarnaast geven voedingsstoffen waar ik eerst heftig op regaeerde zoals prei, kool en uien nu vrijwel geen klachten meer. Puur denk ik omdat mijn darmen eerst overprikkeld waren door de voedingsmiddelen waar ik niet tegen kon.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:51

Ik eet geen vlees, rood vlees heeft een paar dagen nodig om te verteren
Ik eet alleen vis en dat bevalt me prima.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:55

ik vind het bijzonder dat iedereen reageert op andere voedingsmiddelen.
Vind het wel apart dat de een reageert op pepers, de volgende op brie, weer iemand op lactose, rood vlees.
Er is dan ook niet echt een pijl op te trekken waar de darmen dan daadwerkelijk op reageren. Bij hooikoorts (ofzo) is het vaak een bepaald soort pol in de lucht. Hierbij lijkt dat niet zo te zijn..

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:00

marleen_usar schreef:
Ik eet geen vlees, rood vlees heeft een paar dagen nodig om te verteren
Ik eet alleen vis en dat bevalt me prima.

Oja, vlees vergeten te noemen. Ik eet bijna geen vlees meer en dat maakt ook een groot verschil.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:54

Ja hier valt vlees ook niet lekker, ik hou het ook bij vis tegenwoordig, en heel soms kip.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 21:04

Vlees is dan voor mij weer een veel minder groot probleem. Alleen rood vlees maar dat is ook niet altijd 100% een probleem.

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:07

Freya6 schreef:
Hallo allemaal kijk ook eens naar ‘leaky gut’ er valt veel te doen aan PDS, oa door de darmwand weer op te knappen en allergenen weg te laten en later te herintroduceren.
Ik ben voor 80% opgeknapt. Oa door lange tijd glutamine poeder te nemen, dat herstelt de darmwand waardoor die minder heftig gaat reageren.


Ik overweeg ook glutamine poeder te gaan nemen. Ik kan echter niet goed vinden wat nou het beste is/of er verschil zit tussen wat je bij een drogist of bijv. bij body en fit koopt. Waar heb jij ervaring mee?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:50

m9ara schreef:
Freya6 schreef:
Hallo allemaal kijk ook eens naar ‘leaky gut’ er valt veel te doen aan PDS, oa door de darmwand weer op te knappen en allergenen weg te laten en later te herintroduceren.
Ik ben voor 80% opgeknapt. Oa door lange tijd glutamine poeder te nemen, dat herstelt de darmwand waardoor die minder heftig gaat reageren.


Ik overweeg ook glutamine poeder te gaan nemen. Ik kan echter niet goed vinden wat nou het beste is/of er verschil zit tussen wat je bij een drogist of bijv. bij body en fit koopt. Waar heb jij ervaring mee?


Ik heb een grote pot bij Holland en barret gekocht, belangrijkste is dat er 100% glutamine poeder in zit.je hebt het ook van het merk Now.

En maar een theelepel per dag nemen. Ik neem het in warm water op lege maag, werkt t beste.
Ook heb ik Sole gemaakt, van keltisch zeezout om mineralen op peil te houden en neem dagelijks 1000 vitamine C.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:11

Ik kan hier ook slecht tegen zaden. Die worden gewoon niet verteerd, en dus verstopping/irritatie. Merk dat nu ik een tijdje glutenvrij meerzaden brood eet mijn darmen ook niet happy zijn. Vanaf volgende week weer streng broodvrij eten :)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:35

Pepperrr schreef:
Ik kan hier ook slecht tegen zaden. Die worden gewoon niet verteerd, en dus verstopping/irritatie. Merk dat nu ik een tijdje glutenvrij meerzaden brood eet mijn darmen ook niet happy zijn. Vanaf volgende week weer streng broodvrij eten :)

Ik kan hier wel brood eten, maar in Nederland heb ik heel snel last van brood. Ik eet daar uitsluitend beschuit en ontbijtgranen.
Ik weet niet wat ze bij jullie in het brood stoppen, maar het is echt niet alleen granen, want daar kan ik op zich prima tegen. Ik eet hier elke dag ontbijtgranen van diverse types.

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:53

Dat heb ik precies zo Lusitana... Hier in Nederland kan ik totaal geen tarwegluten verdragen, maar als ik (op vakantie) in Frankrijk brood eet heb ik nergens last van.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:57

Wat apart!

Hier is tarwe ook wel echt uit een allergietest gekomen, dus ik durf dat in het buitenland niet aan. Ben daar ook echt 2 weken goed ziek van na een tarwe fout.

Ik heb overigens wel extreme graspollen-allergie. In Frankrijk had ik ook helemaal nergens last van en kon ik zelfs in het gras zitten/liggen. Moet ik hier in NL niet proberen want dan gaat alles jeuken :')

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:16

Ook ik heb de diagnose PDS gekregen, jaren terug. Ui, ananas, Ice tea, bier en koffie kan ik niet tegen, krijg dan krampen, opgeblazen buik, diarree en misselijk/overgeven. Ook moet ik voorzichtig zijn met niet te veel verschillende voedsel te 'mengen' want ook dat valt niet goed.

Tijdens stressvolle tijden is het beduidend erger maar over het algemeen is het nu redelijk onder controle gelukkig.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:50

Mag ik mij hier ook melden?
Diagnose PDS ook gekregen...eigenlijk puur toevallig bij een onderzoek waar ze eigenlijk naar iets anderd zochten.

Nu Fodmap dieet als advies gekregen om te volgen en pepermuntolie capsules...van het eerste lees ik al goede ervaringen, 2e twijfel ik over lijkt me ook zo vies..

Glutamine poeder heb ik nog geen arts of dieetist over gehoord maar dat werkt dus ook goed?

Vind het wel lastig met fodmap dieet, was ook een soort hormoon balancerend dieet gestart en dat spreekt het fodmap dieet tegen..wordt een leuke puzzel denk ik.

Zijn er ook mensen die zo af en toe superfoods gebruiken en soms eiwitshakes? Straks kunnen darmen daar helemaal niet goed tegen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:02

Hebben jullie allemaal een officiële diagnose?
Ik heb mezelf de diagnose gegeven, ben er nog nooit mee naar een arts gegaan, maar het geeft soms wel eens lastige situaties...

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:39

LadyMadonna schreef:
Hebben jullie allemaal een officiële diagnose?
Ik heb mezelf de diagnose gegeven, ben er nog nooit mee naar een arts gegaan, maar het geeft soms wel eens lastige situaties...


Ik heb vanuit een MDL arts een diagnose, is wl heel handig; mijn dietsite wordt altijd vergoed, heb medischijnen (vezefl zakjes) die ik niet zelf hoef te betalen eeen meest belangrijke omdat bedie mijn arts en dietiste hebben gezegt dat het FODMAP dieet mij helpt krijg ik een mooi bedrag terug van de belasting dienst wat dus echt heel fijn is en scheelt.
En je weet ook zeker dat het PDS is en niet iets anders wat gewoon oplosbaar is


@Tibamar
Welkom!
Pepermuntolie capsules ben ik vandaag mee begonnen geen idee of het werkt, maar ze ruiken een beetje naar pepermunt voor de rest proeft het nergens naar (je slikt ze gewoon door zoals een normale pil).
FODMAP werkt hier echt enorm goed! Kan weer dingen zonder buikpijn!

Superfoods, wat noem je superfoods? Er staat van alles en nog wat in de Monash app (de app van de universiteit die het FODMAP dieet gemaakt hebben en resourchen)
Eiwitpoeder kan wel alleen je moet de goede pakken waar geen FODMAPS in zitten (Uit mijn hoofd; rijstpoeder en amandel kunnen volgens mij)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:57

Ik heb meer dan 30 jaar geleden een officiële diagnose gekregen in het ziekenhuis na veel onderzoeken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:21

L-Glutamine is een aminozuur dat goede diensten bewijst als er wondjes etc zitten in de slijmvliezen.
Dat zou bij PDS aan de orde kunnen zijn.

(Persoonlijk vind ik het een wat vaag 'etiket' ipv een verhaal met kop en staart. Accoord, goed om te weten dat het geen allergie of godbeter het darmkanker is - maar wat is er nu dan toch precies aan de hand, dat wordt niet vermeld. Dus is het per definitie zoeken geblazen. Fodmap is zeer aan te bevelen.)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:30

Het is volgens mij per definitie een etiket dat je krijgt als ze simpelweg geen verklaring hebben voor je klachten. Ze sluiten van alles uit en als er niks meer ovef blijft krijg je de diagnose PDS....

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:44

Hmm, ik heb de diagnose ook maar nooit helemaal in gevonden. En als ik jullie verhalen lees begin ik ook te twijfelen.
Ik reageer niet op specifieke voedingsmiddelen. Ik heb standaard wanneer ik eet, maakt niet uit wat, een opgeblazen buik. Alleen s'ochtends is hij mooi plat, maar na 1 willekeurig ding eten zet hij op.
Verder vaak last van obstipatie, ga gerust een week niet naar de wc. Maar echt heel veel last er van heb ik dan ook niet...
Wat ik wel heb zijn de aanvallen. Ik heb zelfs een keer een paniekaanval gehad door de pijn, waardoor ik al hyperventilerend bijna flauw viel. Ik dacht echt dat ik dood ging. :o
Bij mij begint het ongeveer in het midden van mijn buik, trekt dan eerst helemaal naar boven naar mijn borstkas. En daarna trekt het door naar onderen. Tijdens zo'n aanval kan ik ook echt bijna niks. Als het echt heel erg is gaat lopen zelfs bijna niet. Bij mij wordt het getriggerd door stress. Houdt meestal zo'n 2 uur aan. Het zijn bij mij periodes. Ik kan er zo 2 maanden geen last van hebben, en dan ineens 2 weken achter elkaar bijna alleen maar... Maar dat kan ook weer met stress te maken hebben, dat ik dan onbewust meer stress heb ofzo? Het is in ieder geval echt gewoon k*t. Maar ben wel blij dat ik dus verder bijna geen klachten heb, zoals ik bij jullie terug lees.

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:54

Heb naast me Crohn ook PDS dit naar een coloscopie en bloed controle. Ik heb er niet dagelijks last van terwijl als ik in een Crohn opvlamming zou zitten ik dagelijks last zou moeten hebben en me ontstekingswaarde ook hoger moet zijn. Verder slik ik nu mebeverine (duspatal) en dat gaat beter dit medicijn word veel gebruikt bij pds.
Als iemand vragen heeft over pds/Crohn mag die me altijd een pb sturen.

Marloes_92
Berichten: 119
Geregistreerd: 14-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:00

Interessant topic! Veel dingen die hier geplaatst worden zijn herkenbaar. Ik heb ook vaak last van buikkrampen, ontzettend opgeblazen gevoel en af en toe zo erg dat ik er bijna van flauw val (duizelig, zweten etc.) Vaak een (paar) uur na het eten. Nog nooit mee naar een arts geweest, wel zelf proberen te ‘experimenteren’ met voedingsmiddelen waar ik dan wel en geen last van krijg. Tot nu toe kan ik er nog niet echt een vinger op leggen. Heb de glucosaminepoeder even opgezocht en lees dus iets over pepermuntcapsules, wellicht het proberen waard!

Ik lees graag mee met jullie verhalen en ervaringen.