Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7567
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:04

Rebel_Jits schreef:
Kimmie25501 schreef:
Ik zou me hier ook graag melden!
In februari is bij mij PDS geconstateerd en vanaf april volg ik het Fodmapdieet. Na een weekje vakantie met meer eten (geen producten die ik niet mag) merk ik hoe erg mijn lijf ontregeld is en ondanks dat ik weinig eet en me netjes aan alle producten hou die ik mag eten, heb ik toch flinke klachten. Weet iemand misschien hoe lang het nog kan duren voor mijn lijf weer rustig is?

Bij mij duurde het 5 dagen. Maar die 4 dagen waren echt wel nasty eigenlijk. Precies alsof alle bacterien aan het ontwennen waren.


Je had zeker gelijk, want het is nu dag 5 en - even afkloppen - tot nu toe heb ik amper klachten gehad *\o/*

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:09

Ik heb al twintig jaar PDS en denk ook al twintig jaar diarree. Als er bij mij echt hele pijnlijke krampen bij komen slik ik pepermuntolietabletten, van de rest werkt er niets bij mij.

FODMAP moet ik nog steeds een keer doen, maar stel ik elke keer uit. Ik eet al wel bepaalde dingen niet, soja kan ik bijvoorbeeld echt niet tegen toen ik daar probeerde melk mee te vervangen.

Kimmie25501

Berichten: 7567
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:15

WoW al twintig jaar! Heftig zeg! Ik zou je zeker aanraden om Fodmap te doen. Het lijkt lastiger dan het is en in mijn geval krijg ik er zoveel voor terug!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:54

Ik weet niet meer of ik eerder in dit topic heb gepost maar ik plaats nog een keer.

In de voorgaande jaren heb ik wel eens last van buikklachten gehad, dat was vaak na 2 dagen weer over.
Nu heb ik sinds een week al enorme buikklachten, hiervoor ben ik bij de huisarts geweest na een paar dagen. Kon met cyclus te maken hebben dus moest een paar dagen afkijken en als het niet beter werd terug komen. Zodoende gisteren terug. Urine was zuiver en ontstekingswaarde laag, dus geen blindedarmontsteking of iets.
De huisarts dacht vervolgens aan iets met mijn eierstokken, dus vandaag een uitwendige echo laten doen (inwendig wilde ik niet)
Deze was normaal niks geks op te zien.
Sinds 2 dagen borrelt mijn buik enorm.
Dus de huisarts denkt nu aan PDS maar als ik jullie verhalen lees komt dat niet echt overeen. Ik heb geen diaree (toevallig vanmiddag was m'n ontlasting wel dunner) en ontlasting is niet regelmatig zoals bijvoorbeeld een vriend en mijn moeder standaard in de ochtend moeten. Soms een dag niet soms 3x op een dag. Ik hoef ook nooit te rennen naar de wc na het eten of zo. Het belemmert me niet in de dagelijkse dingen, behalve die enorme buikpijn dus.
Volgende week ga ik terug om het de hebben over PDS want ik moest me dit weekend erover inlezen.

Ik vind het dus lastig, het zou kunnen natuurlijk dat ik het in mindere maten heb. Wat zouden jullie dan adviseren? Met dieet gaan beginnen, opletten wat te eten?

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:01

ApplePapple schreef:
Ik weet niet meer of ik eerder in dit topic heb gepost maar ik plaats nog een keer.

In de voorgaande jaren heb ik wel eens last van buikklachten gehad, dat was vaak na 2 dagen weer over.
Nu heb ik sinds een week al enorme buikklachten, hiervoor ben ik bij de huisarts geweest na een paar dagen. Kon met cyclus te maken hebben dus moest een paar dagen afkijken en als het niet beter werd terug komen. Zodoende gisteren terug. Urine was zuiver en ontstekingswaarde laag, dus geen blindedarmontsteking of iets.
De huisarts dacht vervolgens aan iets met mijn eierstokken, dus vandaag een uitwendige echo laten doen (inwendig wilde ik niet)
Deze was normaal niks geks op te zien.
Sinds 2 dagen borrelt mijn buik enorm.
Dus de huisarts denkt nu aan PDS maar als ik jullie verhalen lees komt dat niet echt overeen. Ik heb geen diaree (toevallig vanmiddag was m'n ontlasting wel dunner) en ontlasting is niet regelmatig zoals bijvoorbeeld een vriend en mijn moeder standaard in de ochtend moeten. Soms een dag niet soms 3x op een dag. Ik hoef ook nooit te rennen naar de wc na het eten of zo. Het belemmert me niet in de dagelijkse dingen, behalve die enorme buikpijn dus.
Volgende week ga ik terug om het de hebben over PDS want ik moest me dit weekend erover inlezen.

Ik vind het dus lastig, het zou kunnen natuurlijk dat ik het in mindere maten heb. Wat zouden jullie dan adviseren? Met dieet gaan beginnen, opletten wat te eten?


Dit klinkt heel erg als wat een goede vriendin van mij had, en bij haar was het "alleen" maar een lactose intolerantie die als echt alles is gediagnosticeerd behalve een lactose diagnose totdat ze het zelf uit probeerde. (En dit kan wel opeens ontstaan trouwens)

Voor 'alleen' buikpijn zou ik niet heel snel het gelijk op PDS gooien, ik heb zelf ook niet dat ik echt moet rennen naar de WC of zo. Maar heb wel meer klachten dan alleen maar wat buikpijn.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:27

@Sanne, de huisarts gooide het daarop, als ik de symptomen lees komt er wat overeen maar niet zo heel veel.
Wat zijn jouw klachten? Mag ook via pb

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:25

Mazida schreef:
Ik heb al twintig jaar PDS en denk ook al twintig jaar diarree. Als er bij mij echt hele pijnlijke krampen bij komen slik ik pepermuntolietabletten, van de rest werkt er niets bij mij.

FODMAP moet ik nog steeds een keer doen, maar stel ik elke keer uit. Ik eet al wel bepaalde dingen niet, soja kan ik bijvoorbeeld echt niet tegen toen ik daar probeerde melk mee te vervangen.


Dat is al een behoorlijke tijd.
Ik kan je FODMaP echt aanraden om eens te proberen. Doe het 6 weken en je weet of het voor jou wat doet. Ik had ook al heel lang klachten, maar merkte pas hoeveel toen ik FODMaP dieet deed op advies van mijn osteopaat. Nu eet ik grotendeels FODMaP en een keer wat anders gaat prima. Maar bijvoorbeeld deze week wat meer verkeerde dingen gegeten en merk dat dan ook direct.

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:41

Ik heb de laatste tijd weer heel veel last van mijn darmen.
Het gaat tekeer van binnen dat is niet grappig meer.
Helpt ook niet echt dat ik op de wachtlijst sta voor een galblaas operatie.
Hopen dat met het verwijderen van mijn galblaas er een eind aan het vele boeren komt.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:23

purny schreef:
Ik heb de laatste tijd weer heel veel last van mijn darmen.
Het gaat tekeer van binnen dat is niet grappig meer.
Helpt ook niet echt dat ik op de wachtlijst sta voor een galblaas operatie.
Hopen dat met het verwijderen van mijn galblaas er een eind aan het vele boeren komt.


Oei dat klinkt ook heftig. Veel sterkte met de operatie, hopelijk een spoedig herstel!

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:42

Wilkje schreef:
Heb met veel interesse het hele topic gelezen. Ik heb zelf waarschijnlijk ook PDS. Bij mij lopen de onderzoeken nog. Wat mij echter het allermeeste stoort van alles is de ontzettende lucht van de ontlasting. Wie heeft dit ook? Ik heb ondertussen mijn eigen toilet in de schuur (wij wonen op een melkveebedrijf). Dit is ook echt nodig, want de stank is echt niet te harden en blijft ontzettend lang hangen. Ergens anders naar het toilet gaan kan ook echt niet en dit houdt me best tegen in mijn doen en laten. MDL-arts zegt dat er tegen de lucht echt weinig te doen is, heeft iemand van jullie misschien een tip?


Misschien kun je na het doortrekken een scheutje azijn in de pot gieten, dat schijnt de geur op tenemen. Als je ergens naartoe gaat neem je een klein flesje mee (op visite of restaurant).

Er is helaas nog geen oplossing maar een vriend van mij eet paleo, (behalve rood vlees) weinig koolhydraten (geen brood, pasta, aardappelen, maar wel quinoa, courgette, ei, omelet, , kalkoen, kip, tonijn, vis).
Hij probeert een systeem te hanteren waarbij hij vantevoren plant hoe hij verwacht dat bepaald eten zal vallen en daarna bv te gaan wandelen. Bij vet eten eet hij altijd iets zuurs (zoals augurk). Alle chips, melkproducten, chocola, koekjes en voorgefabriceerde maaltijden, take aways, mc donalds etc. vermijdt hij.

Zelfs over fruit moet hij nadenken aangezien de suikers ook triggers zijn.
Stapelen is ook een bekend begrip in de pds scene.
Het is een enorm offer en nog steeds niet zalig makend. Daarentegen heeft hij voor een 50 plusser wel een fantastisch lijf (aan de buitenkant dan) en is hij heel sterk. Voor elke pds-er gelden er weer andere systemen.

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:54

ApplePapple schreef:
purny schreef:
Ik heb de laatste tijd weer heel veel last van mijn darmen.
Het gaat tekeer van binnen dat is niet grappig meer.
Helpt ook niet echt dat ik op de wachtlijst sta voor een galblaas operatie.
Hopen dat met het verwijderen van mijn galblaas er een eind aan het vele boeren komt.


Oei dat klinkt ook heftig. Veel sterkte met de operatie, hopelijk een spoedig herstel!


Thnx.. vandaag een luchtig dagje... of tewel... mijn darmen zitten vol met lucht.
De chirurg hoopt ook dat we 2 vliegen in 1 klap slaan maar een galsteenaanval is niet grappig.

@Wikje: Ik heb altijd deo bij mij. Als ik moet dan moet ik snel gaan in de slechtste gevallen en dan neem ik mijn deo mee.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18163
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:57

Die deo is een goed idee. Thuis kun je misschien een kaarsje laten branden op de wc?

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:45

Of gewoon een lucifer afstrijken/aansteker aan doen. Dat verbrand het gas. Kun je dus ook buitenshuis doen.

En over azijn gesproken. Wat appelazijn in water af en toe drinken kan wat voor je darmflora betekenen. En je kunt Kombutcha proberen.
Want als een en ander erg stinkt is er duidenlijk geen balans meer betreffende bacteriën.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:00

GraceZarif, wat bedoel je met stapelen? is dat iets positiefs of iets negatiefs?
Ik heb vorig jaar gefodmapt (we zaten toch allemaal binnen, dus ik ging ervoor) en bleek voor sommige dingen gevoelig te zijn. Toch kan ik er helaas niet 100% uit halen, waar het nou allemaal precies aan ligt.

Ik heb wel geleerd dat een hele courgette eten ook een trigger kan zijn, terwijl met mate geen probleem. vandaar dat ik ook de vraag stel over stapelen. Ik begreep dat je FODMAPS kan combineren (dus courgette, paprika, etc samen eten, zolang als het maar binnen de perken is (ongeveer 60 gram per groente ofzo), maar ik snap niet hoe dat dat werkt.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:20

Haha , ja een hele courgette zou ik sowieso afraden. Een schijfje (over de lengte) roosteren en bestrooien met paprika en geroosterde pijnboompitten is beter te verhapsnappen.

In de fodmap kijken ze naar de tolerantie hoeveel je van een bepaald voedingsmiddel kan verdragen. Er wordt nauwkeurig naar het ingrediënt/aantal grammen gekeken en of je iets van een soortgelijk voedsel (wat in dezelfde categorie valt qua ingrediënten) kan combineren of kort erop zou kunnen eten.
https://www.karlijnskitchen.com/nl/mona ... odmap-app/ Legt het wat beter uit.

Mijn vriend houdt daarnaast rekening met de consistentie van voedsel: sla is waterig, soep ook dus dat eet hij nooit op dezelfde dag. Fruit voor of na de maaltijd, never, evenals koffie of thee.

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:41

Er is een filmpje waarin ze de herintroductie-fase uitleggen. https://www.youtube.com/watch?v=KFqTzXEeWP8&ab_channel=PatientWebinars
Je moet dus de producten 1 voor 1 opnieuw opbouwen, maar na 3 dagen moet je ze weer schrappen uit je eten en iets anders proberen. Anders krijg je dat het kan stapelen inderdaad. DUs prikkel op prikkel op prikkel maakt dat de emmer overloopt.
Als je dat met alles hebt gedaan, kan je daarna combineren (ui en look, of look en brood, etc..) En ook weer opbouwen.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:37

Wilkje schreef:
Heb met veel interesse het hele topic gelezen. Ik heb zelf waarschijnlijk ook PDS. Bij mij lopen de onderzoeken nog. Wat mij echter het allermeeste stoort van alles is de ontzettende lucht van de ontlasting. Wie heeft dit ook? Ik heb ondertussen mijn eigen toilet in de schuur (wij wonen op een melkveebedrijf). Dit is ook echt nodig, want de stank is echt niet te harden en blijft ontzettend lang hangen. Ergens anders naar het toilet gaan kan ook echt niet en dit houdt me best tegen in mijn doen en laten. MDL-arts zegt dat er tegen de lucht echt weinig te doen is, heeft iemand van jullie misschien een tip?

Zo te lezen woon je niet in Duitsland...
Natuurlijk is dit te verhelpen.
En ook in Nederland zijn er artsen en therapeuten die verstand hebben van darmflora.

Even uit mijn hoofd een korte samenvatting van een lezing van tien jaar geleden. (= Hak mijn hoofd niet af als er links of rechts details veranderd zijn.)

Fase 1) L-Glutamine. Darmflora is nuttig spul, maar net als bij je huid: bacteriën wil je niet in een wondje hebben. ('Dirt is matter out of place' : graag veel goede darmflora in de darm, niet in de bloedbaan.)
Min of meer tegelijkertijd: prebiotica en kruiden en vitaminen die meehelpen om de darmwand 'tot rust' te brengen.
2) Als de wondjes geacht worden weg te zijn starten met lactobacillen (plus doorgaan met vitamine, kruiden prebiotica).
3) Eventueel mondflora, zeker bifido bacteriën.
4) Dan een vorm van Escherichia, die helpt om sIgA (met de I van immuunsysteem) op te bouwen, sIgA beschermt de slijmvliezen
En dan 5) het slopen van de biofilm.
... men denke aan een vaas waar je net te weinig het water ververst hebt: daar ligt zo'n laagje op het water, een biofilm.
Nog al wat akelige bacteriën schermen zich af dmv een biofilm.
En er is een kuur om het biofilm te slopen - alle voorbereidingen zijn er, omdat bij/ na het slopen het zaak is, dat de ellende kan worden afgevoerd. Geen wondjes, en alle aanhechtingsplaatsen bezet door goede lactobacillen en bifido's - terwijl de kruiden etc toezien op de correcte pH van de darm.
(Lezing van RP-vitamino analytics.)

Wilkje
Berichten: 102
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Zuidelijk Flevoland

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:00

Wauw, wat een uitgebreide antwoorden, heel erg fijn. Ik ga alles eens heel goed nalezen en in me opnemen.

Azijn, lucifers, deo en speciale toiletspray heb ik al geprobeerd. Helaas werkt dit niet. Daarbij komt ook nog eens het geluid dat ik produceer...... het is echt lastig.

Mijn galblaas is 5 jaar geleden al verwijderd. Daarna zijn mijn klachten eigenlijk erger geworden. Galzouten zijn toen ook wel eens genoemd. Daarvoor Questran gekregen, maar dat doet eigenlijk niets. Nu ook bezig met Mebeverine om mijn darmen iets rustiger te krijgen. Ik heb veel last van lucht en dat doet echt behoorlijk pijn.

Gisteren kreeg ik weer een onderzoeksresultaat binnen van het ontlastingsonderzoek. Mijn vetpercentage in de ontlasting was 66%, dit moet lager dan 6% zijn. Dit terwijl ik absoluut niet vet eet. Dit is dus iets wat weer besproken moet worden bij de MDL-arts in september.

Calprotectine-waarde was 66. Dit is normaal.

Ik hoop dat ik weer meer hoor op mijn volgende afspraak

Allemaal nogmaals bedankt voor jullie tips tot nu toe. Ben er erg blij mee. Wens jullie allemaal sterkte met PDS, het is echt lastig. Het is niet gewoon een beetje pijn in je buik hebben.

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:01

Op het moment dat ik los laat trek ik door dan hoor je het niet.

Wilkje
Berichten: 102
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Zuidelijk Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:16

marleen_usar schreef:
Op het moment dat ik los laat trek ik door dan hoor je het niet.


Maar soms kan het wel een half uur duren...........

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18163
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 17:32

Wilkje, onderschat je medemens niet. Gewoon zeggen wat er mankeert en waarom je naar de wc moet.
Dat leidt tot begrip. Geen begrip? Dan hoef jij je al helemaal niet druk te maken over wat die ander ervan vindt.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:36

Een vraagje...mdl arts heeft mij wel eens pepermuntolie geadviseerd
Heeft iemand hier er ervaring mee of het ook echt werkt?

xLoki

Berichten: 3491
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:47

Tibamar schreef:
Een vraagje...mdl arts heeft mij wel eens pepermuntolie geadviseerd
Heeft iemand hier er ervaring mee of het ook echt werkt?

Ik heb de capsules gebruikt, was voor mij helaas geen succes. Kreeg er behoorlijke maagklachten van.

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:56

Ik heb het helaas ook -O-

Hier geen gluten melk en pittige dingen meer, helaas..

Al 7 jaar last van

Independence
Berichten: 1380
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:37

Ben ook niet echt enthousiast over pepermuntoliecapsules.

Mijn huisarts heeft mij een aantal maanden ook naar huis gestuurd met 'prikkelbare darm'. Ik kan me er op zich in vinden, maar wil graag nog ontdekken wat de triggers zijn. Fijn dus, dat ik dit topic heb gevonden.

Ergens denk ik dat het bij mij ook vooral te maken heeft met stress. Als ik meer last van mijn darmen heb, zoals nu, kom ik vaak tot het besef dat ik ook veel stress heb.

Ik vind macrogol wel fijn spul, het is goed te doen qua smaak, en zorgt in ieder geval dat de boel weer op gang komt. Al slaat het dan vaak weer door naar diarree etc.
Laatste keer heeft mijn huisarts me ander spul gegeven (ben de naam even kwijt, maar ik gaf het mijn paard ook tegen zandkoliek) en dat vind ik qua werking beter, maar ik kan het heel moeilijk wegkrijgen.