Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:32

Independence schreef:
Ben ook niet echt enthousiast over pepermuntoliecapsules.

Mijn huisarts heeft mij een aantal maanden ook naar huis gestuurd met 'prikkelbare darm'. Ik kan me er op zich in vinden, maar wil graag nog ontdekken wat de triggers zijn. Fijn dus, dat ik dit topic heb gevonden.

Ergens denk ik dat het bij mij ook vooral te maken heeft met stress. Als ik meer last van mijn darmen heb, zoals nu, kom ik vaak tot het besef dat ik ook veel stress heb.

Ik vind macrogol wel fijn spul, het is goed te doen qua smaak, en zorgt in ieder geval dat de boel weer op gang komt. Al slaat het dan vaak weer door naar diarree etc.
Laatste keer heeft mijn huisarts me ander spul gegeven (ben de naam even kwijt, maar ik gaf het mijn paard ook tegen zandkoliek) en dat vind ik qua werking beter, maar ik kan het heel moeilijk wegkrijgen.

Metamucil?

xLoki

Berichten: 3491
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:06

Nee psyllium bedoelt Independence denk ik.

Kimmie25501

Berichten: 7567
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:06

Pepermuntoliecapsules waren ook niet tof bij mij. Ik kreeg er veel bijwerkingen van en ze werkten niet. Nu slik ik mebeverine. Of het werkt weet ik niet zeker, maar ik krijg er iig geen bijwerkingen van.

Psylium denk ik ja. Bah dat vond ik zo vies! Kreeg ik echt niet weg. Gelukkig hoeft dat nu niet meer :)

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:34

Pepermunt is een lief plantje met een goede staat van dienst tegen dingen als prikkelhoest dempen. Het is symptoombestrijding, maar dat kan nut hebben. (Het bestrijdt overgevoeligheid voor bepaalde prikkels, maar in een wondje doet het pijn en tegen een ontsteking doet het niets.)

Psyllium verandert de inhoud van de darm een beetje, het bindt en werkt als prebioticum.

Maar zonder 'een verhaal met kop en staart' is het gokken en uitproberen.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 15:47

Ik heb al langere tijd niet meer gereageerd hier, maar ik zit inmiddels opnieuw in een mallemolen van onderzoeken. Toen ik dit topic opende had ik de diagnose pds van de huisarts net binnen, toen waren de klachten vooral in periodes heel heftig. Sinds een half jaar kan ik bijna niks meer eten zonder last te ervaren, daarom heb ik opnieuw aan de bel getrokken. Ik neem nu iedere dag ook psylium, had eerst mevebertedine (dit schrijf ik vast niet goed :') ) maar moest nu van de arts even pepermunt olie capsules uit proberen. Daar krijg ik echter enorm maagzuur van en helpt averechts, dus daar ben ik na een paar weken proberen om te hopen dat het minder werd mee gestopt. 7 september heb ik weer een vervolg afspraak waar ik weer wat uitslagen zal ontvangen van onderzoeken dus ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:16

Hoi allemaal,

Op dit moment wordt er onderzocht of ik PDS heb. Ik heb al jaren klachten zoals PDS, maar nooit een diagnose gehad.

Een deel van de uitslagen (bloed en feces deels) kan ik terugzien online. Nu zag ik dat mijn calprotectine heel erg hoog is (1680). Daarbij stond wel dat NSAIDs dit hoger kunnen maken. Weet iemand hoe dit zit?

Ik gebruik regelmatig diclofenac of ibuprofen, maar niet vlak voor afname gebruikt. Diclofenac heb ik een maand geleden voor het laatst genomen, ibuprofen zo'n 1,5 a 2 weken. Daarnaast waren het CRP, leukocyten en trombocyten licht verhoogd, creatinine licht verlaagd. De rest (schildklier, lever etc) was goed. Feces wordt ook nog onderzocht op parasieten/bacteriën etc maar die kan ik niet online inzien.

IndianSu

Berichten: 220
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:14

Joy_Mennings schreef:
Hoi allemaal,

Op dit moment wordt er onderzocht of ik PDS heb. Ik heb al jaren klachten zoals PDS, maar nooit een diagnose gehad.

Een deel van de uitslagen (bloed en feces deels) kan ik terugzien online. Nu zag ik dat mijn calprotectine heel erg hoog is (1680). Daarbij stond wel dat NSAIDs dit hoger kunnen maken. Weet iemand hoe dit zit?

Ik gebruik regelmatig diclofenac of ibuprofen, maar niet vlak voor afname gebruikt. Diclofenac heb ik een maand geleden voor het laatst genomen, ibuprofen zo'n 1,5 a 2 weken. Daarnaast waren het CRP, leukocyten en trombocyten licht verhoogd, creatinine licht verlaagd. De rest (schildklier, lever etc) was goed. Feces wordt ook nog onderzocht op parasieten/bacteriën etc maar die kan ik niet online inzien.


Dat duidt op ontstekingen in de darm. NSAIDS kunnen het inderdaad verhogen, maar niet zoveel :( Het kan ook door een infectie komen, maar ik zou erop staan dat ik een coloscopie kreeg. Met biopten!

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:52

IndianSu schreef:
Joy_Mennings schreef:
Hoi allemaal,

Op dit moment wordt er onderzocht of ik PDS heb. Ik heb al jaren klachten zoals PDS, maar nooit een diagnose gehad.

Een deel van de uitslagen (bloed en feces deels) kan ik terugzien online. Nu zag ik dat mijn calprotectine heel erg hoog is (1680). Daarbij stond wel dat NSAIDs dit hoger kunnen maken. Weet iemand hoe dit zit?

Ik gebruik regelmatig diclofenac of ibuprofen, maar niet vlak voor afname gebruikt. Diclofenac heb ik een maand geleden voor het laatst genomen, ibuprofen zo'n 1,5 a 2 weken. Daarnaast waren het CRP, leukocyten en trombocyten licht verhoogd, creatinine licht verlaagd. De rest (schildklier, lever etc) was goed. Feces wordt ook nog onderzocht op parasieten/bacteriën etc maar die kan ik niet online inzien.


Dat duidt op ontstekingen in de darm. NSAIDS kunnen het inderdaad verhogen, maar niet zoveel :( Het kan ook door een infectie komen, maar ik zou erop staan dat ik een coloscopie kreeg. Met biopten!


Bedankt voor je antwoord! Ik zal dat zeker gaan vragen wanneer ik weer bij de huisarts ben om de uitslagen te bespreken (als hij er niet al zelf mee komt)

IndianSu

Berichten: 220
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:09

Joy_Mennings schreef:
Bedenkt voor je antwoord! Ik zal dat zeker gaan vragen wanneer ik weer bij de huisarts ben om de uitslagen te bespreken (als hij er niet al zelf mee komt)


Ik wil je niet bang maken, maar toen ik een acute aanval van mijn Crohn had was mijn calpro 707. Op basis daarvan kreeg ik met spoed een darmonderzoek. Het hoeft natuurlijk geen Crohn te zijn, maar het is verstandig om het zsm te laten onderzoeken.

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:25

IndianSu schreef:
Joy_Mennings schreef:
Bedenkt voor je antwoord! Ik zal dat zeker gaan vragen wanneer ik weer bij de huisarts ben om de uitslagen te bespreken (als hij er niet al zelf mee komt)


Ik wil je niet bang maken, maar toen ik een acute aanval van mijn Crohn had was mijn calpro 707. Op basis daarvan kreeg ik met spoed een darmonderzoek. Het hoeft natuurlijk geen Crohn te zijn, maar het is verstandig om het zsm te laten onderzoeken.


Oh wow, ik verwacht dat de arts dan wel eerder contact op zal nemen met mij. De uitslag stond pas vrij laat online vandaag, dus ik verwacht niet dat de huisarts het al gezien heeft.

Het gekke is dat ik op dit moment (en ook op het moment van afname) vrijwel geen klachten had. De week ervoor wel heel erg.

IndianSu

Berichten: 220
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:32

Joy_Mennings schreef:
Oh wow, ik verwacht dat de arts dan wel eerder contact op zal nemen met mij. De uitslag stond pas vrij laat online vandaag, dus ik verwacht niet dat de huisarts het al gezien heeft.

Het gekke is dat ik op dit moment (en ook op het moment van afname) vrijwel geen klachten had. De week ervoor wel heel erg.


Ik zou morgen gewoon even bellen. Ik had toen wel zulke erge klachten dat ze me bijna wilden opnemen. De hoogte staat niet gelijk aan de ernst - gaat erom dat het verhoogd is, en de een maakt meer calprotectine aan dan de ander. Het is wel vrij stabiel, dus dat het nu nog hoog is kan heel goed.

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:50

IndianSu schreef:
Joy_Mennings schreef:
Oh wow, ik verwacht dat de arts dan wel eerder contact op zal nemen met mij. De uitslag stond pas vrij laat online vandaag, dus ik verwacht niet dat de huisarts het al gezien heeft.

Het gekke is dat ik op dit moment (en ook op het moment van afname) vrijwel geen klachten had. De week ervoor wel heel erg.


Ik zou morgen gewoon even bellen. Ik had toen wel zulke erge klachten dat ze me bijna wilden opnemen. De hoogte staat niet gelijk aan de ernst - gaat erom dat het verhoogd is, en de een maakt meer calprotectine aan dan de ander. Het is wel vrij stabiel, dus dat het nu nog hoog is kan heel goed.


Ah okee, dan zal ik morgen (of overmorgen) proberen te bellen naar de huisarts.

IndianSu

Berichten: 220
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:51

Verstandig! Heb je bloed bij je ontlasting?

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:01

IndianSu schreef:
Verstandig! Heb je bloed bij je ontlasting?


Nee, het is me nog nooit opgevallen dat er bloed bij mijn ontlasting zat.

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:42

Ik zou even rustig aan doen met de NSAID’S. Of beter gezegd helemaal deze niet meer slikken.
Ik snap ook niet dat je deze soort pijnstillers gewoon in de winkel kan halen

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 23:03

Ik heb ook PDS en zelf nog het vermoeden dat ik misschien wel eens een chronische (dus niet acute) blinde darm ontsteking heb. De pds is redelijk gestabiliseerd nadat ik een implanon liet plaatsen maar ik heb met kerst op de ehbo gezeten met klachten waar ze niet achter konden komen. Toen heb ik 3 weken hele zware pijnstillers gehad en ontstekings remmers gekregen en op een begeven moment werd het gelukkig minder. Momenteel heb ik pepermunt maagtabletten omdat ik last heb van zure oprispingen. De pepermunt tabletten die TS beschreef heb ik ook een tijd gehad maar daar werd ik ook vooral misselijk van.

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 23:13

purny schreef:
Ik zou even rustig aan doen met de NSAID’S. Of beter gezegd helemaal deze niet meer slikken.
Ik snap ook niet dat je deze soort pijnstillers gewoon in de winkel kan halen


De diclofenac koop ik niet in een winkel maar krijg ik voorgeschreven door de huisarts ivm chronische nekklachten. Ik gebruik dit uiteraard zo weinig mogelijk, maar op sommige dagen kan ik gewoon niet functioneren zonder sterkere pijnstilling. Overigens heb ik in afwachting van de mri scan en röntgen foto tramadol gekregen. Uiteraard gebruik ik dit ook alleen wanneer het echt nodig is.

IndianSu

Berichten: 220
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:17

Inderdaad nu absoluut geen NSAIDS's! Als je een darmontsteking hebt kunnen die een perforatie veroorzaken.

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:12

IndianSu schreef:
Inderdaad nu absoluut geen NSAIDS's! Als je een darmontsteking hebt kunnen die een perforatie veroorzaken.


Oké ga ik zeker niet meer pakken dan! Kan ik tramadol wel gebruiken zonder schade aan te richten?

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:31

Joy_Mennings schreef:
IndianSu schreef:
Inderdaad nu absoluut geen NSAIDS's! Als je een darmontsteking hebt kunnen die een perforatie veroorzaken.


Oké ga ik zeker niet meer pakken dan! Kan ik tramadol wel gebruiken zonder schade aan te richten?


Je kan hier het best even contact opnemen met de apotheek en daar je vraag neerleggen.

IndianSu

Berichten: 220
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:32

Kan in principe wel, alleen even opletten dat je er geen verstopping van krijgt.

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:22

purny schreef:
Je kan hier het best even contact opnemen met de apotheek en daar je vraag neerleggen.


Kan ik proberen inderdaad, maar ik weet niet of ze mij echt kunnen adviseren aangezien er nog geen diagnose is.

IndianSu schreef:
Kan in principe wel, alleen even opletten dat je er geen verstopping van krijgt.

Bedankt, ga ik zeker op letten. Ik gebruik het niet dagelijks dus hopelijk valt het mee.

Joy_Mennings

Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:23

Ik heb een verwijzing naar de MDL-ARTS gekregen. Er kwamen behalve het te hoge calprotectine geen afwijkingen uit het feces onderzoek. Dus alles wijst naar een (chronische) ontsteking.

IndianSu

Berichten: 220
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:37

Klinkt als mijn traject 2 jaar geleden… :( Sterkte! Ik hoop dat je snel een diagnose en een passende behandeling krijgt.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:08

Is het voor sommigen geen idee om FMT te proberen ?

Ik heb er zo een 1 a 2x per maand last van. Triggers zijn vettig eten en maandstonden. Momenteel doe ik een probioticakuur dat wel aanslaat.