Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:03

ikheetesmee schreef:
chevax schreef:
Ik vind het oprecht knap dat mensen hier FODmap simpel en makkelijk vinden. Het is een ingewikkeld dieet wat erop gericht is telkens een groep toe te voegen of uit te sluiten om zo te kijken waar je gevoeligheid of allergie zit. Knap dat jullie het kunnen volhouden, ik vind het een opgave.


Makkelijk vond ik het niet perse, het was echt op momenten heel pittig om vol te houden en streng te zijn. Ik miste echt wel veel lekkere dingen. Maargoed ik vond het daarnaast wel leuk om er een hobby van te maken om vervanging te vinden die net zo lekker was met datgene wat ik wel kon eten. Dat kon namelijk best een uitdaging zijn. Buiten de deur eten vind ik de grootste opgave tijdens de strenge periode en de periode van het toevoegen.
Inmiddels weet ik dat ik niet goed tegen knoflook en ui kan, zowel vers als in poeder vorm, de meeste kool soorten gaat niet heel best en met lactose moet ik oppassen dat ik niet al te veel in neem.
Meestal wanneer ik hier goed op let ben ik 80% buikpijn vrij. Stress is voor mij ook een grote factor en soms reageer ik op producten waar ik normaal niet op zou reageren, waarschijnlijk omdat mijn darm dan toch al ergens door geprikkeld was.


Hier hetzelfde. Ui en knoflook zijn grote triggers, al kan ik een klein beetje wel verdragen als mijn buik rustig is. Hetzelfde met lactose. Een klein beetje room in het avondeten gaat, een kom yoghurt is overload. Maar zodra de boel op high alert staat, kan ik ook die dingen niet verdragen zonder meer last te krijgen. Dan moet ik echt even strict gaan met low fodmap.
Overigens zijn er verschillende websites met low fodmap recepten, zowel in het engels als nederlands. Die geven dan ook tips om producten te vervangen. Het groene gedeelte van een lenteui ipv ui, knoflookolie kan je zelf maken door knoflook te verwarmen in olie (niet te heet). De prikkelende stof uit knoflook lost namelijk alleen op in water.

Morrie

Berichten: 22324
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:44

ui verdraag ik ook niet, knoflook vind ik gewoon ranzig en stinken, dus dat komt bij mij niet in huis.
lactose vermijd ik, gelukkig is er tegenwoordig lactosevrije yoghurt en dat gaat heel goed, ik eet graag een bakje yoghurt na het eten, helpt goed tegen maagzuur (vreemd genoeg)

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:20

Ik heb in de eerste maanden van COVID geFODmapt. Dat ging best makkelijk, want ik zag toch iemand en ik ben best goed in zo'n dieet aanhouden. Ik had toen weinig last, maar later bleek dat veel van hetzelfde eten wel een probleem was. Dus een stukje courgette opnieuw introduceren was geen probleem; een dubbele portie daarvan ook niet; een hele courgette onder de grill leek gezond, maar bleek jammer genoeg geen succes. De nuance van FODmap-oranje-gekleurde groenten is belangrijk.

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:24

Ik ben net weer terug van de huisarts. De zakjes vezels deden niets. Het werd gelukkig niet erger maar ook niet beter dus daar ga ik mee stoppen. Uit de bloedtesten bleek ik geen gluten allergie te hebben. Ik dacht dat ik oo meer allergieën getest zou worden maar dat bleek niet zo te zijn. Nu een doorverwezen naar een dietiste met veel ervaring met het prikkelbare darm syndroom. Hopelijk gaat mij dat helpen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:00

Ik had gisteren voor het eerst in tijden weer een enorm slechte dag en nacht. Onder de morgen trok het weg, maar het was even afzien. Ik gebruik veel opiaten en dat is ook niet bevordelijk voor de werking van je darmen.

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:05

Hoe gaat het met jullie, hier gaat het goed al 2 weken. Ik ben een weekendje weg en ik let erg goed op en bij twijfel eet ik het niet. Ik neem iedere dag verschillende kruiden supplementen en die doen goed hun werk.

dalena

Berichten: 3135
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 23:22

Ik heb weer een paar slechte dagen dat ik naar de wc moet rennen :(

Maarrr 2 weken geleden weer eens zalm op en dat ging best goed! :D

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:31

Dalena wat vervelend voor je, hoe doe je dat met je werk en andere dingen.

Morrie

Berichten: 22324
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:41

Mijn man at iedere dag een banaan en had altijd 4 van de 7 dagen krampen en verstopping. We waren een weekje op vakantie en hij heeft geen bananen gegeten en nergens last van, voor het eerder in tientallen jaren. Thuis weer bananen en weer last.
Die banaan was op doktersvoorschrift van zijn ex schoonvader die huisarts was.
Geen bananen meer voor hem dus.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 20:45

Het ging heel goed de laatste tijd maar sinds vanmiddag was het ineens weer raak. Hopelijks iets eenmaligs wat niet goed viel

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:33

Zo jammer he dan gaat het goed en dan opeens weer mis, dan hoop je dat het snel weer weg is.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:21

Morrie schreef:
Mijn man at iedere dag een banaan en had altijd 4 van de 7 dagen krampen en verstopping. We waren een weekje op vakantie en hij heeft geen bananen gegeten en nergens last van, voor het eerder in tientallen jaren. Thuis weer bananen en weer last.
Die banaan was op doktersvoorschrift van zijn ex schoonvader die huisarts was.
Geen bananen meer voor hem dus.


Bananen stoppen. Wat een slecht advies!

dalena

Berichten: 3135
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:18

marleen_usar schreef:
Dalena wat vervelend voor je, hoe doe je dat met je werk en andere dingen.

Ik zit nu bij een soort dagbesteding van 2 dagen in de week. Maar het is wel eens voorgevallen dat ik later moest komen vanwege mijn darmen. Ik moest ook een keer daar naar het toilet, schaamde me kapot..

Naar winkels is lastig. Ik heb graag wel een toilet in de buurt. Als ik een dagje weg ben, vermijd ik bepaalde dingen. Maar soms ontkom je er niet aan. Zoals in de wachtrij bij de Efteling. We stonden halverwege en ik moest gewoon gaan. Dus uit de rij lopen. (Iedereen kijkt je aan van "die durft niet meer". Daarna rennen naar het toilet. Stond daar ook nog een rij |(
Vaak word ik ook ontzettend misselijk op het toilet. Maar heb altijd kauwgom bij me vanwege psychische misselijkheid. Zodra ik "klaar" ben, trekt de misselijkheid weg

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:16

Wat erg en zo herkenbaar, ik draag soms een luierbroekje zoals bij optredens met de band. Dan mag ik er niet zo maar uit stappen als ik moet gaan.

dalena

Berichten: 3135
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:26

marleen_usar schreef:
Wat erg en zo herkenbaar, ik draag soms een luierbroekje zoals bij optredens met de band. Dan mag ik er niet zo maar uit stappen als ik moet gaan.

Begrijpelijk, maar lijkt me heel naar :( je kan het ook echt niet inhouden, opgegeven moment komt het er gewoon uit. Bij mij dan. Ik schaam me kapot als dit op een openbaar toilet is, maar liever dat dan in m'n broek :=

Dokter had het wel over medicatie, maar weet de naam niet meer. Iemand hier bekend mee?

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:19

Ik heb 2 soorten medicatie tegen diarree en krampen.
Duspatalin, wat preventief werkt, maar ook langer door werkt. Ik gebruik het in noodgevallen (met uit eten bijv), omdat ik er 3 dagen verstopping op krijg :') Maar kan dan wel normaal alles eten, zonder te moeten rennen zegmaar.
Imodium werkt binnen 5 minuten tegen een acute aanval. Dat gebruik ik dikwijls, omdat het na een paar uur is uitgewerkt. Alleen bij zeer veel triggerfoods moet ik alsnog naar de wc, maar dan zonder de krampen en andere issues. Gewoon gaan, zegmaar.

dalena

Berichten: 3135
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:38

Rebel_Jits schreef:
Ik heb 2 soorten medicatie tegen diarree en krampen.
Duspatalin, wat preventief werkt, maar ook langer door werkt. Ik gebruik het in noodgevallen (met uit eten bijv), omdat ik er 3 dagen verstopping op krijg :') Maar kan dan wel normaal alles eten, zonder te moeten rennen zegmaar.
Imodium werkt binnen 5 minuten tegen een acute aanval. Dat gebruik ik dikwijls, omdat het na een paar uur is uitgewerkt. Alleen bij zeer veel triggerfoods moet ik alsnog naar de wc, maar dan zonder de krampen en andere issues. Gewoon gaan, zegmaar.

Heb je verder nog last van bijwerkingen?
Vanacht was het weer raak. Enorme krampen en rennen naar het toilet. Opzich maakt het thuis niet zo veel uit. Maar als ik weg ben is het wel fijn om iets mee te hebben mocht het nodig zijn. (Vooral als er geen toilet is!)

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:02

Die verstopping bij Duspatalin is het enige. Maar ik ben sowieso heel wisselend qua IBS. Soms te lopend, soms loopt niets :') Op vakantie een paar dagen witte toast gegeten, dat werkt ook erg stoppend bij mij (maar het is zooo lekker!)
Best met jouw dokter overleggen wat voor jou kan helpen.

Independence
Berichten: 1380
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:28

Heeft iemand wel eens laten testen op lactose? Moet dat via de huisarts?

Morrie

Berichten: 22324
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:00

Independence schreef:
Heeft iemand wel eens laten testen op lactose? Moet dat via de huisarts?

je kan bij de drogist een test kopen, ik had er eentje bij Holland&Barret gehaald laatst. Gaat met een druppel bloed, net zoals een coronatest

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:08

Morrie schreef:
ik eet graag een bakje yoghurt na het eten, helpt goed tegen maagzuur (vreemd genoeg)


Dan heb je een tekort aan maagzuur, in plaats van 'teveel' aan maagzuur. Geeft nagenoeg bijna dezelfde klachten.

Morrie

Berichten: 22324
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:34

Matheno schreef:
Morrie schreef:
ik eet graag een bakje yoghurt na het eten, helpt goed tegen maagzuur (vreemd genoeg)


Dan heb je een tekort aan maagzuur, in plaats van 'teveel' aan maagzuur. Geeft nagenoeg bijna dezelfde klachten.

hmm, ik heb toch regelmatig behoorlijk "het zuur" en grijp dan naar de rennies......

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:02

Het schijnt heel vaak voor te komen dat mensen dénken dat ze maagzuur hebben, en dat het in werkelijkheid inderdaad een tekort is. Kun je eens op googlen! Schijnen makkelijke testjes voor te zijn die je zelf kunt doen :j

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:02

Independence schreef:
Heeft iemand wel eens laten testen op lactose? Moet dat via de huisarts?


Ja ik. Maar ik had een ademtest ipv via bloed. Dat ging idd via de huisarts.

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:18

SimoneeM schreef:
Het schijnt heel vaak voor te komen dat mensen dénken dat ze maagzuur hebben, en dat het in werkelijkheid inderdaad een tekort is. Kun je eens op googlen! Schijnen makkelijke testjes voor te zijn die je zelf kunt doen :j


Ik doe het testje als volgt.
Het werkt het beste als je maag op dat moment niet prettig voelt.
(Voor wie gedoe met melk/ lactose heeft - zoek naar een andere 'blusser'. Water met natrium bicarbonaat smaakt niet lekker maar laat het zuur via boertjes verdwijnen.)

Ik zet een klein glas melk en een borrelglaasje met een slokje azijn neer. (Liefst brave appelazijn zonder toevoeging van de natuurwinkel.)

En dan neem ik om en om een slokje en kijk/ voel wat er gebeurt.
Ivm maagbloeding begin ik met de melk: smaakt matig en valt matig.
Daarna een piepklein slokje azijn (huuuuu) - na plm een minuut voel ik opluchting. (En na nog een minuut een tweede slokje, geeft doorgaans nog meer opluchting.)
Conclusie: 'de maag wil graag zuurder zijn'.