Slaapverlamming

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 23:58

Hii


Op mijn twaalfde is er ADHD bij mij vastgesteld toen ben ik medicatie gaan slikken in combinatie met melatonine zodat ik savonds ook nog in slaap kon komen. Dit is altijd goed gegaan en ik slik meestal 2.5 mg en soms 5 mg. Nu ben ik sinds februari overgegaan op strattera ipv medikinet en ik slik ook nog melatonine. De strattera neem ik savonds ongeveer tegelijk in met de melatonine. Maar nu heb ik sinds ik met strattera ben begonnen last van slaapverlammingen...

Het volgende gebeurd, ik val in slaap en ik begin heel hard gekras en geruis te horen, vaak met een actuele situatie die ik droom erbij. Maar het is best eng, want ik voel mij redelijk wakker, maar ik kan mij dus niet bewegen en ik kan ook niet praten! Ik kan dus niet uit de soort van droom wakker worden... terwijl ik exht het gevoel heb dat wanneer ik gil dat dit ook echt gebeurd, maar dat is dus niet zo.

Meestal heb ik het 1x per avond en ik krijg het vaak na een halfuurtje slapen ongeveer. Hierna moet ik even iets anders gaan doen, zoals nu typ ik dit topic, en daarna kan ik eigenlijk gewoon gaan slapen. Maar ik ben het nu toch aardig zat. Ik ga denk ik morgen een afspraak maken voor volgende week bij de huisarts voor de controle van de strattera, maar ik ben bang dat ze daar niks aan die verlammingen kunnen doen...

Iemand tips?

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 00:04

Meest logische oplossing lijkt mij teruggaan naar je oude medicatie?
Overigens heb ik zelf ook meer last van zeer realistische, bizarre en enge dromen incl lichte slaapverlamming zonder paniek (hoor de wekker wel maar kan niet bewegen) bij melatonine. Om die reden gebruik ik het niet meer continue.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 00:08

Zijn de medicijnen voor ADHD echt nodig? Functioneer je ook zonder? Het kan best zijn dat het toch iets met je slaap doet, dus zeker even navragen.. zal me niks verbazen als het wat bijwerkingen schijnt te hebben.
Verder komt slaapverlamming blijkbaar vooral voor als je op je rug ligt. Probeer dus op je zij of buik te slapen, of doe je dat al?

Vervelend in ieder geval, sterkte! :(:)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 00:09

Ik heb er ook regelmatig last van. Bij mij komt het door stress. Je lichaam slaapt maar je hoofd is wakker waardoor je niks kan doen. Probeer je op het bewegen van 1 hand te focussen. Soms wilt dat lukken om er dan uit te komen.
Ik zou contact opnemen met je huisarts hierover.
Slaapverlamming is heel eng.. ik beland altijd in een horror scenario tenminste

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 00:12

Oh ships....

Ik heb dit er straks nog opgezocht.
Ben ook weer aan de gang met melatonine. En ook al 2 dagen last van dromen/nachtmerrie wat levensecht lijken.

Ik kwam der straks ook wel tegen dat die een bijwerking kon zijn.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 00:16

Ik heb stratera nu 3 jaar maar herken het niet (gelukkig)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 01:11

Geen ADHD, maar die rare dromen zijn reden dat ik geen melatonine meer slik. Bij mij begon dat rare dromen trouwens al na paar dagen 0.5mg melatonine, lijf kan rap ontregeld raken dus.
Slaapverlamming komt zover ik het snap doordat verschillende delen van de hersenen niet goed gesynchroniseerd zijn en dus niet tegelijk omschakelen van slapen naar wakker zijn, normaal komt dat door groeispurten en is het tijdelijk, als er medicijnen in het spel zijn, zal dat niet overgaan zonder met de medicijnen te stoppen.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 07:26

Iedereen bedankt voor de reacties!

Het punt is het hem een beetje dat ik niet wil stoppen met de strattera. Dit gaat verder zo goed en ik ben in jaren niet zo stabiel geweest als nu.
Ik denk dat de combi strattera + melatonine mis gaat dus ik denk dat ik een andere oplossing moet gaan verzinnen voor de melatonine.

Op mijn rug slapen vermijd ik al zoveel mogelijk inderdaad, maar het proberen te focussen op 1 hand bewegen vind ik erg lastig aan gezien mijn hoofd tijdens de verlamming erg in paniek raakt, maar ik kan het altijd nog extra proberen!

Bedankt voor de tips tot nu toe al :D

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:59

Weinig tijd om te reageren, maar even kort: kijk op www.slaapoefentherapie.nl en zoek naar een slaapoefentherapeut. Die kan je hier verder mee helpen!

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:06

Het bewegen van je hand (in mijn geval helpt het bewegen van mn lippen en tong!) is iets waar je mee moet oefenen. Het bijzondere aan slaapverlammingen is dat je je bewust bent dat je slaapt. Als je de paniek weet te onderdrukken, kan je heel makkelijk schakelen naar het bewegen van 1 lichaamsdeel en ben je snel uit (dat is iig mijn ervaring). Er schijnen zelfs mensen te zijn die hun slaapverlamming kunnen omzetten in een lucide droom en zo kunnen doen wat ze willen in hun droom

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:09

Ik heb het jaren gehad, niet door invloed van medicijnen. Maar ik weet wat het is en ook hoe vervelend het is. Wat mij hielp om eruit te komen, probeer 1 lichaamsdeel te bewegen. Dat helpt om wakker te worden en eruit te komen. Wat EmmaK95 ook al zegt dus :j . Omzetten in een lucide droom is mij nog nooit gelukt. Mijn hallucinaties waren te levensecht, ik was echt wel even van de kaart daarna en kon nooit meteen weer in slaap komen.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:21

Ik heb het ook wel eens zonder dat ik ergens medicijnen voor slik.

Raakte in het begin ook echt in paniek, maar leerde mij heel goed te focussen op het bewegen mijn tenen.
Soms voel ik het zelfs aankomen en kan ik het voor zijn.

Verder helaas geen tips.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 02:05

Helaas vrijdag vergeten de huisarts te bellen, dus dat ga ik dan maandag maar even doen. Net weer wakker geworden na een erg heftige verlamming. Ik had echt het idee wakker te zijn, maar dat ik niks kon zien op een gegeven moment viel ik ook voorover van bed af in die droom. Het was erg vreemd. Wakker geworden met na 5 min een hartslag van 90 en een beklemmend gevoel op mijn borst die nog niet weggaat...

Het proberen te bewegen van iets lukt me echt niet, aangezien ik naar mijn idee volledig in beweging ben, maar dat blijkt dan dus niet echt te zijn...

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 06:08

Idd slaapoefentherapie.nl
Melatonine slikken heeft meerdere consequenties. Misschien is er voor jou een optie om het anders op te lossen.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:27

Ik heb soms ook last van slaapverlammingen. Wat bij mij helpt is heel snel met mijn ogen van links naar rechts gaan. Ooit eens ergens als tip gelezen. Inmiddels heb ik mezelf aangeleerd zodra ik een slaapverlamming op voel komen dit gelijk te doen, het duurt dan echt maximaal een paar seconden voordat ik ‘eruit’ ben.

Daarna niet gelijk weer gaan slapen maar even rustig overeind komen en iets drinken oid. Als ik gelijk weer ga slapen krijg ik 100% nog een slaapverlamming en dan kom ik echt in zo’n cirkel.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:45

Vooral niet in paniek raken. Hoe rustiger ik blijf, hoe makkelijker ik er weer uit kan komen.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 00:49

Thanks voor de tips iedereen! Zojuist weer 1 gehad, maar het lukte me om mijn ademhaling aan te passen en toen kwam ik er redelijk makkelijk uit. Scheelt ook wel dat ik nu bij mijn vriend slaap en dan voel ik mij ook wat fijner, mocht ik er 1 hebben.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 06:32

EmmaK95 schreef:
Het bewegen van je hand (in mijn geval helpt het bewegen van mn lippen en tong!) is iets waar je mee moet oefenen. Het bijzondere aan slaapverlammingen is dat je je bewust bent dat je slaapt. Als je de paniek weet te onderdrukken, kan je heel makkelijk schakelen naar het bewegen van 1 lichaamsdeel en ben je snel uit (dat is iig mijn ervaring). Er schijnen zelfs mensen te zijn die hun slaapverlamming kunnen omzetten in een lucide droom en zo kunnen doen wat ze willen in hun droom

Klopt, ik heb het een paar keer ervaren, slik in het geheel geen medicijnen, maar wel een paar keer slaapverlamming ervaren. Meestal was dat het einde van een mooie droom. En het lukte dan om er nog een stukje moois aan vast te plakken.
Je hoeft er in ieder geval helemaal niet bang voor te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:51

Niet bang zijn en niet in paniek raken is makkelijk gezegd, het hangt er helemaal van af wat je meemaakt tijdens een episode van slaapverlamming. Bij mij was het levensecht, en duurde het jaren voor ik er achter kwam dat ik ook controle kon nemen door idd iets te proberen te bewegen. Als je geen controle hebt of voelt is het heel beangstigend wanneer er van alles gebeurt (en nee dat waren geen leuke dingen) in je eigen slaapkamer terwijl je niet kan bewegen of schreeuwen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:28

Ik heb in het verleden Efexor geslikt en vanaf het stoppen begon de slaapverlamming. Mijn huisarts zei toen dat het een typisch 'verslaafden afwijking' is en dat het zou stoppen naarmate ik langer gestopt zou zijn met de medicijnen. Het is nu zo'n 16 jaar terug dat ik ben gestopt en heb nog maar heel zelden last van slaapverlamming.

Het is doodeng ja! Ik hoor dan een soort gekras over een bord (met een vork, het is harder dan met nagels, oorverdovend geluid) en krijg een enorme druk op mijn borst. Moet mezelf dan heel rustig houden, focussen op m'n ademhaling en tegen mezelf zeggen dat ik nu echt niet dood ga :)

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:24

Als ik het goed onthouden heb, komt een slaapverlamming doordat je uit je REM-slaap direct wakker wordt. Normaal ga je eerst door je lichte slaap naar sluimeren en wakker worden. Van REM direct naar wakker klopt niet. Je lichaam is nog verlamd (da's normaal tijdens je REM-slaap anders ga je je dromen uitvoeren en dat is njet zo handig) en je hoofd is wakker. Daarom werkt het door je te concentreren op 1 lichaamsdeel, om die stukje voor stukje te bewegen. Daarmee maak je je lichaam weer wakker. Misschien wist je dit al, en zo niet dan hoop ik dat het je wat gerust stelt. :)

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 00:12

JackenJill schreef:
Als ik het goed onthouden heb, komt een slaapverlamming doordat je uit je REM-slaap direct wakker wordt. Normaal ga je eerst door je lichte slaap naar sluimeren en wakker worden. Van REM direct naar wakker klopt niet. Je lichaam is nog verlamd (da's normaal tijdens je REM-slaap anders ga je je dromen uitvoeren en dat is njet zo handig) en je hoofd is wakker. Daarom werkt het door je te concentreren op 1 lichaamsdeel, om die stukje voor stukje te bewegen. Daarmee maak je je lichaam weer wakker. Misschien wist je dit al, en zo niet dan hoop ik dat het je wat gerust stelt. :)


Het is bij mij juist niet als ik uit de rem slaap kom, het is ongeveer een halfuur nadat ik in slaap ben gevallen. Ik las inderdaad ook op imtermet over dat het caak is alsnje uit die remslaap komt. Maar dat stukje is bij mij dus anders.

Ik heb in ieder geval een afspraak bij de huisarts staan donderdag. Ik ben heel benieuwd wat ze te zeggen gaan hebben, waarschijnlijk niet veel nuttigs verwacht ik eigenlijk

Mijn vriend had wel een goed idee. Namelijk om een wekker te zetten. Ik heb meestal na een halfuur dat ik wakker word van die verlamming. Dus ik zet straks een wekker aan van een halfuur, missxhien helpt het mij wel, dat het een verlamming
Voorkomt of ik word wakker uit de verlamming

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:15

Hoe weet je dat je niet uit de REM-slaap komt? Ik heb volgens mij echt begrepen dat slaapverlamming alleen gebeurt wanneer je vanuit je REM direct wakker wordt. Ik ga het even nakijken!

Even gekeken, maar zie alleen mijn verhaal staan. Je kunt uit je diepe slaap ook direct naar wakker gaan, dan heet het slaapnood. Weet eigenlijk niet wat dit voor effect geeft. Ga het eens navragen.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:20

Om dit topic even af te sluiten wilde ik graag vertellen hoe het nu met mij gaat.

Ik ben gestopt met de strattera in eind Augustus en ben begonnen met bioresonantie, dit is nu bijna afgerond. Het gaat ontzettend goed met mij en ik heb vrijwel geen slaapverlammingen meer, heel af en toe nog, maar dan kan ik me dat de volgende dag eigenlijk niet meer herinneren. Ook wat betreft ADHD gaat het super! Ik zit goed in mijn vel en ik durf mezelf te zijn :D nu nog de melatonine afbouwen en dan ben ik helemaal klaar met de medicatie *\o/*

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Slaapverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:54

*\o/* *\o/*

Supergoed!!