Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:48

Ik zie in de berichten die je plaatst dat je ook wel van alledaagse dingen geniet zoals je verzorg paard, dat je fanatiek hardloopster was, met je vader gezellig boodschapjes samen doet.. gewoon dingen die een ieder ander doet. Vraag mij dan af, wat moet er nu anders om jou gelukkig te maken en gewoon te ,,leven,,
Hoe denk je dat Dit bij andere mensen is? Hoe moet het zijn volgens jou zelf?

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je dit leven zo miserabel vind dat je er een einde aan wil maken als ik dat allemaal lees!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:13

Je klinkt als mijn schoonmoeder popstra. Die snapt ook niet dat mensen (zwaar) depressief kunnen zijn als ze een goed/mooi leven hebben. Depressie wordt niet enkel bepaald door jou huidig leven. Maar ook door wat er is gebeurt daarvoor. In mijn geval bv blijf ik worstelen met ptss en depressie door mijn verleden, ondanks dat mijn leven er op papier nu best goed uit ziet. Ik vind het nogal kort door de bocht van jou en weinig begripvol.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:27

Ik had een heel bericht getypt maar bij het poster was hij weg.
Zal straks wat uitgebreider reageren want moet naar dat gesprek.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:06

Succes!

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:07

DeMolenhoek schreef:
Je klinkt als mijn schoonmoeder popstra. Die snapt ook niet dat mensen (zwaar) depressief kunnen zijn als ze een goed/mooi leven hebben. Depressie wordt niet enkel bepaald door jou huidig leven. Maar ook door wat er is gebeurt daarvoor. In mijn geval bv blijf ik worstelen met ptss en depressie door mijn verleden, ondanks dat mijn leven er op papier nu best goed uit ziet. Ik vind het nogal kort door de bocht van jou en weinig begripvol.
dat mag jij vinden maar ik zie nergens een oorzaak genoemd worden van wat er is gebeurd in het verleden danwel in heden. Wellicht ze dat niet wil noemen hier maar voor mij beetje verwarrend als ik de openings post lees, berichten met ,,ik wil dood,, en verder alleen maar week verslagen.
Dan kun je toch niet meer verwachten van mensen dan enkel een ,,ach wat sneu,, en ,,sterkte er mee,,
Ik denk dat je best eerlijk een mening mag geven hier over. Dat is iig duidelijker.

Oh en bestook mij niet meer met PBs over ,,hoe ik het wel niet in mijn hoofd haal zo te reageren,, en dat ik vast nooit wat zelf heb mee gemaakt! Kun je namelijk gewoon bloot hier in het topic neer leggen!

Anoniem

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:19

Ik wil even verduidelijken dat ik jou geen pb heb gestuurd, want zo komt het nu wel wat over := Overigens vind ik dat TS geen volledige verantwoording hoeft te geven. Wat zij voelt is enorm complex en heel waarschijnlijk door haar zelf niet te begrijpen, laat staan door ons :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:30

Er moet toch zelfs geen externe oorzaak in het verleden zijn voor een depressie?
Zelfs mensen met 'perfecte' levens kunnen depressief worden, ook al hebben ze zogezegd niets te klagen. Bij een depressie is het dan ook vaak niet genoeg om 'gewoon' de randvoorwaarden te verbeteren en dat de persoon dan plots niet meer depressief is.
Ik vind het persoonlijk redelijk grof om in een topic als dit zo ongeveer te schrijven dat de TS geen 'recht' heeft om zich slecht te voelen want ze toch ook nog leuke dingen doet. Was het maar zo simpel....

Anoniem

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:33

Klopt, daarom dat ik zei: Niet enkel. Er zijn zoveel redenen/oorzaken voor depressie. Ook vitamine tekort kan dit al veroorzaken bv. Eenmaal je er in zit is het ook heel moeilijk om daar nog uit te geraken. Eenmaal depressief geweest is de kans op herval ook groter. Het is zoiets complex dat er zeker niet kan geoordeeld worden of een depressie wel ‘gerechtigd’ is.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:34

Het was ook op popstra bedoeld, niet op jou :)

Anoniem

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:49

Oh sorry :o

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:01

Schemerdier schreef:
Er moet toch zelfs geen externe oorzaak in het verleden zijn voor een depressie?
Zelfs mensen met 'perfecte' levens kunnen depressief worden, ook al hebben ze zogezegd niets te klagen. Bij een depressie is het dan ook vaak niet genoeg om 'gewoon' de randvoorwaarden te verbeteren en dat de persoon dan plots niet meer depressief is.
Ik vind het persoonlijk redelijk grof om in een topic als dit zo ongeveer te schrijven dat de TS geen 'recht' heeft om zich slecht te voelen want ze toch ook nog leuke dingen doet. Was het maar zo simpel....
en zo word je bericht uit zijn context gehaald :roll: .
Ik schrijf, zeg of bedoel namelijk nergens dat de TS geen recht heeft op depressief te zijn.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:36

Je hebt misschien nergens gezegd dat Ts geen recht heeft op depressief zijn, maar een bericht neerzetten met 'Je hebt eingelijk een heel mooi leven, ik snap niet waarom je depressief bent.' helpt zeker niet en helpt absoluut ook niet. Ging een depressie maar over van hardlopen, paardrijden en boodschappen doen.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:26

Toen ik op de basisschool zat was ik al niet gelukkig. In groep 5 ging mijn moeder een tijd weg en ik verzette mij heel erg tegen de huishoudelijke hulp die telkens wisselend bij ons aanwezig was. In groep 6 stond ik huilend aan het bureau van de juf maar waarom wist ik niet. Van praten was thuis geen sprake.
Ook op de middelbare school overheerste dat gevoel, ik ontwikkelde hypochondrie en was veel bang. Gelukkig heb ik mijzelf hier na een paar jaar overheen weten te zetten.
Ik ging studeren maar het ongelukkige gevoel ging niet over (ondanks dat ik veel "leuke" dingen deed! Heb veel georganiseerd en paardgereden, maar zodra ik weer alleen was ging het weer fout) Mijn afstuderen was een ramp en mijn moeder werd weer opgenomen.
In 2011 zei ik voor het eerst "ik lijk te veel op mama en dat wil ik niet"
Ik werd een jaar op een wachtlijst voor autisme gezet en daar bleek sprake van te zijn precies toen ik mijn nieuwe baan begon.
Ik heb verschillende cursussen gedaan en daarna werd de behandeling afgesloten. In de jaren die volgden werd de nood steeds groter totdat ik niet meer kon werken en door uitputting en ondervoeding op de paaz terecht kwam. Dat is nu 2 jaar geleden. Die zomer nog een keer opgenomen geweest en eigenlijk gaat het nu sinds februari steeds slechter en slechter.
1 juni ben ik mijn baan kwijt geraakt wat ik echt heel erg vind.
Ik was een best goede hardloopster maar verzet nu geen stap meer.
Ik ging altijd met veel plezier 5 keer in de week naar Vera, nu is 3 eigenlijk al te veel.
Ik deed altijd zelf mijn boodschappen, nu durf ik de winkel niet in en neemt mijn vader ze mee voor mij.
Eerst was ik niet thuis te vinden, nu doe ik max 1 ding op een dag.

Ik ben vrij vlak in mijn emoties door medicijnen /moeheid /enz dus ik lig vrij rustig en dat is wel fijn.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:39

En dan had ik vanmiddag ook nog het POD gesprek. 2 lieve vriendinnen die ver wonen waren helemaal gekomen en gaven fijne inbreng <3 of ik het er nou mee eens ben of niet maar daar is zo'n gesprek juist voor. Maar er komt nog een vervolg op.

Morgen krijgt de auto een apk (doet mn vader) en mijn apk wordt ook besproken. Vrijdag bloedgeprikt en morgen uitslag bespreken en natuurlijk weer wegen bloeddruk en pols :P ik ben benieuwd.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:10

Wat dapper ts dat je je herkenbaar hebt gemaakt.
Ik begrijp dat je ook autisme hebt?
Autisme en depressief zijn is een ander geval, heb je al eens iemand gericht op autisme over de vloer gehad?
Depressie is echt niet iets simpels, en zeker in combinatie met autisme niet, dat vergt echt wel proffesionele hulp.
Helaas ervaring mee, problematiek is vaak nog wat dieper dan een depressie die op zichzelf staat.
Ik vind je dapper ts :(:)

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:59

Ik heb na mijn aanbod aan ts voor een buitenrit bij mij op de Veluwe niet meer gereageerd hier, we hebben nog wel contact via pb gehad. Ook ik begrijp maar moeilijk dat zo een intelligent, jong persoon haar leven zou willen beeëindigen, terwijl er zo op het oog weinig schokkends aan de hand lijkt. Maar alles is perceptie. Of, om het met de woorden van mijn oude professor te zeggen: "only a horse can experience what it is like to be a horse". Wij kunnen niet in haar schoenen stappen en de wereld vanuit haar perspectief bezien.

Dat gezegd, alles is ook heel relatief. Wat de ts als onhoudbaar lijden ervaart, is dat niet voor een ander. Wellicht, als je veel gereisd hebt en de wereld vanuit verschillende invalshoeken hebt gezien, dat het wat makkelijker wordt om alles in het grotere geheel te plaatsen.

Hoe dan ook, het feit dat ts erover praat met ons is positief. Hopelijk maakt dat de problemen wat lichter en wordt ze er aan herinnert dat er ook heel veel is in dit leven, dat het waard maakt om nog even te blijven. Of om uiteindelijk tot een oplossing te komen, waardoor ze zich beter gaat voelen want het zou ook zomaar een lichamelijke oorzaak kunnen hebben die dit allemaal triggert. Ik hoop van harte dat ze volhoudt en er doorheen raakt. En straks heerlijk kan komen genieten van een (ren)galopje op de zandverstuiving!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:36

Jullie willen niet weten HOE naar je je kunt voelen, hoe hopeloos en uitzichtloos. Mijn werk is weg, ik lig bijna alleen maar op de bank. Het is dat mijn emoties vrij vlak zijn dat ik dit vol kan houden maar mensen, dit is ZO zwaar!

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:40

Voel je je minder ellendig als je dagen beter gevuld zijn? Als je weet wat je gaat doen, met wie, hoe lang het duurt en wat het resultaat moet Worden?


Vanuit je ASS kan ik me namelijk voorstellen dat alle lege tijd nu het alleen maar erger maakt.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:49

Misschien moet je jezelf er eens proberen toe te zetten om naar buiten te gaan! Ga weer hard lopen bijv. Je was daar zo goed in. En dat zal de eerste keren heus niet makkelijk gaan. Bouw dat op, Stel een doel ipv eeuwig op die bank te hangen en tegen jezelf te zeggen dat het zo zwaar is. Daar word je alleen maar slechter van namelijk. Wat zeg ik, daar word ieder mens slecht van! Je maakt jezelf alleen maar zieker en eenzamer zo

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:19

Popstra schreef:
Misschien moet je jezelf er eens proberen toe te zetten om naar buiten te gaan! Ga weer hard lopen bijv. Je was daar zo goed in. En dat zal de eerste keren heus niet makkelijk gaan. Bouw dat op, Stel een doel ipv eeuwig op die bank te hangen en tegen jezelf te zeggen dat het zo zwaar is. Daar word je alleen maar slechter van namelijk. Wat zeg ik, daar word ieder mens slecht van! Je maakt jezelf alleen maar zieker en eenzamer zo


Je bedoelt het vast goed hoor, maar als je zo depressief bent als een bankkussen, dan wil je niet eens op staan van die bank. Mij maakte in beweging komen echt alleen nog maar depressiever :')

Wel ben ik eens dat je misschien niet teveel moet focussen op dat het zo zwaar is, maar dat je dat zegt doet me denken dat je je misschien niet altijd gehoord/gezien voelt? Of dat je bang bent dat mensen om je heen je niet serieus nemen?
Ben je trouwens al eens in therapie geweest voor het verleden? Als ik het zo lees zou hechtingsproblematiek wel eens aanwezig kunnen zijn, en als je je onthecht voelt, dan is het leven gewoon poedersuiker. Want je hebt nergens houvast.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:21

Alsof ze beter gaat worden door te gaan hardlopen... ze mág zich nauwelijks inspannen door gevaarlijk ondergewicht. Maar tuurlijk, onderstaande komt allemaal omdat ze op de bank hangt en is opgelost als ze niet meer tegen zichzelf zegt dat het zo zwaar is...


- grote angsten (hypochondrie)
- niet om kunnen gaan met negatieve emoties
- autisme
- al van jongs af aan met zichzelf in de knoop
- telkens vastlopen in de maatschappij/werk tot nu niet kunnen werken
- obsessief hardlopen
- eetstoornis
- ondergewicht
- depressie
- KOPP

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:24

Popstra schreef:
Misschien moet je jezelf er eens proberen toe te zetten om naar buiten te gaan! Ga weer hard lopen bijv. Je was daar zo goed in. En dat zal de eerste keren heus niet makkelijk gaan. Bouw dat op, Stel een doel ipv eeuwig op die bank te hangen en tegen jezelf te zeggen dat het zo zwaar is. Daar word je alleen maar slechter van namelijk. Wat zeg ik, daar word ieder mens slecht van! Je maakt jezelf alleen maar zieker en eenzamer zo


Wat een misselijke comment dit. Dit zijn echt zo'n dooddoeners voor iemand met mentale problemen. Als je zelf ooit mentale issues had gehad had je deze opmerking niet gemaakt. Je doet net alsof depressief zijn een keuze en haar eigen schuld is :roll:

Caaroo

Berichten: 349
Geregistreerd: 02-07-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:34

Ik vind dat sommige goedbedoelde adviezen echt totaal geen recht doen aan TS haar situatie. Dit zijn medische klachten en die zijn natuurlijk niet per se gerelateerd aan weinig doen, specifieke gebeurtenissen, perceptie of een klein wereldbeeld. Zulke opvattingen reduceren haar problemen tot iets veel simpelers dan wat het eigenlijk is (als ik even zo vrij mag spreken). TS loopt tegen echte grenzen aan en zou die niet moeten hoeven verdedigen. Kan ook fysiek onderlegd zijn, tegen iemand met diabetes zeg je ook niet dat 'ie maar even wat meer insuline moet aanmaken.

Fleury, ik vind het erg indrukwekkend hoe je hier over je ervaringen kunt vertellen. Ik kan je helaas geen advies geven en vind ook niet dat dat mijn plek zou zijn, maar ik lees (en leef) met je mee en ik hoop dat je hier toch iets positiefs uit kunt halen, al is het maar een uitlaatklep.

eppieheppie
Berichten: 87
Geregistreerd: 31-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:38

GGD , als je de berichten leest onder haar andere account , zie je dat ze wel kan paard rijden en dol is op Vera. En de motivatie kan vinden om te trainen voor de M1 . En haar vader filmpjes kan laten maken om zich te verbeteren , zich te ontwikkelen , blij en tevreden te zijn met haar proggressie . Dat is geen lui buiten ritje in stap he ?
Fleury heeft gelukkig blijkbaar wel motivatie en iets om voor te willen leven. Alleen moet ze zich zelf zien te over tuigen dat op de bank liggen en blijven herhalen dat het leven zwart is niets op lost. Hard lopen zou ik in haar geval ook niet doen , maar elke dag een half uur wandelen kan er in zitten als je wel met veel moeite twee keer per week kan paard rijden. Of in ieder geval een opening zoeken , de konfrontatie met de depressie op zoeken. Maar wat ik vaak merk is dat herstellen en uit de slachtoffer rol komen ook betekent dat de aandacht en het meedeleven weg is. Dan worden de reakties ook vaak minder in aantal en minder begrip vol

Fleury , zou je nog eens naar mijn vorige bericht willen kijken en daar op reaggeren ? Ik ben daar oprecht benieuwt naar.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:45

En een bekende van me deed een serieuze zelfmoordpoging een paar dagen voor ze met een nieuwe liefde een weekend naar het buitenland zou gaan.... Ik bedoel maar, het is niet omdat je nog positieve dingen in je leven hebt dat je niet alsnog zeer depressief kan zijn....