Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12040
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:59

Dat klinkt toch als een geweldig goed weekend, ondanks dat je af en toe een dip had. Heerlijk is dat om zo de hele dag je paard ( Vera dan in dit geval) om je heen te hebben en daarvan te kunnen genieten. Ik zou als ik jou was dat in een mooi collage vastleggen, zodat je dat gevoel af en toe weer makkelijker terug kan halen. Dat kan je straks ook heerlijk met je eigen knuffel doen. Logisch dat je moe bent, dat zou ik ook zijn na zo'n weekend, maar aan de andere kant zal je er vast ook wel energie hebben opgedaan!

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:58

Het klinkt als een mooi afscheid van de wedstrijdsport met Vera. En wat is de hei nu mooi zeg! Dat is echt genieten <3

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:29


MarliesV

Berichten: 15219
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:52

Ga zo je topic even lezen.

Prachtige foto's van de laatste wedstrijd. Vera met wedstrijd pensioen is moeilijk maar zal ook rust geven omdat het moeten trainen we af is.

Hopelijk vind je een beetje rust de komende dagen en laad je weer bij qua energie.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:07

Ja, het gaf me wel een brok in m'n keel toen ik voor het laatst afgroette. Ze had zo d'r best gedaan! En het was heerlijk rijden en heel fijn in de hand en moest ik dan wel stoppen? Maar het is echt beter. De druk tussendoor was te groot en tijdens het rijden thuis liep ze nooit zo lekker als op wedstrijd dus dan had ik weer het gevoel dat ik meer moest trainen. En dat hoeft nu niet meer. Waarschijnlijk stop ik zelfs even met les, even gewoon niets moeten maar een beetje "aanklooien" met haar. Als ik dan weer uit de kliniek ben dan begin ik wel weer want dan ben ik weer flexibeler en kan ik weer vaker.

Heb nu ook les met Sully, grondwerk les, dat is super leerzaam maar ook op vrijdag.

Ik ben nu wel weer bijgekomen van het weekend. Het afbouwen van de medicijnen gaat best goed. Zit nu nog op 2 Lorazepam en kwam van 6 en elke zondag gaat er 1 vanaf. Dus het einde is in zicht! Na ruim 1.5 jaar meer of minder slikken van dat medicijn. Ik hoop dat het laatste stuk ook goed gaat. Dan moet ik de Temazepam nog minderen, die zorgt er nu voor dat ik in slaap val dus ik denk dat dat lastiger wordt maar als ik die halveer en niet altijd neem dan mag ik officieel weer auto rijden! Nu doet mijn accu het niet meer maar daar wordt aan gewerkt en dan heb ik heel veel van mijn vrijheid weer terug! Ik moet wel weer even oefenen want het is denk ik 1.5 jaar geleden dat ik heb gereden maar als ik het wil komt het goed.

Dan heb ik nog iets anders meegemaakt. Een ex collega van mij, die net wat eerder dan ik was gestopt met het vak door psychische problemen heb ik weer even contact mee gehad. Ik ben destijds een paar keer bij haar gaan eten en we konden heel goed praten met elkaar. Nu blijkt zij te zijn opgenomen met zware depressie en autisme (en ik ook) en allebei een eetstoornis die meespeelt. Nu heeft zij een blog die ik kon volgen en daarin las ik dat het haar laatste reis zou worden via de levenseinde kliniek. Ik kon nu pas zelf ervaren hoe het is om dat te lezen bij iemand die je kent. Ik schrok wel even maar dacht gelijk ook van we hebben echt te veel gemeen en kon het me helemaal voorstellen.

Hoe vinden jullie het als ik zeg dat ik dood wil? Schrikken jullie daar dan ook van of kunnen jullie het wel begrijpen?Ik wil het nu al zo lang! En ik wil liever geen gruwel praktijken maar met een goed afscheid. Maar ik weet niet of mij dat gegund wordt.

vikawiek

Berichten: 1515
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:59

Lieve Fleur, ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat iedereen jou een rustig afscheid gunt :knuffel:


Ik schrik er niet van dat je dat zegt, tenslotte is dat waarvoor je dit topic eerst opende. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, het is goed gekomen maar dat gevoel kan ik me nog heel goed voor de geest halen.
Ik ben van mening dat iedereen mag bepalen wanneer het genoeg is geweest. Je hebt niet zelf gekozen om geboren te worden, je hebt niet voor je problematiek gekozen. Om dan te zeggen 'tot hier en niet verder' is je recht vind ik dan.

Wat top van je winstpunt! Een mooie afsluiting van je laatste wedstrijd :D

hagelslag
Berichten: 9085
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:25

vikawiek schreef:
Lieve Fleur, ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat iedereen jou een rustig afscheid gunt :knuffel:


Ik schrik er niet van dat je dat zegt, tenslotte is dat waarvoor je dit topic eerst opende. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, het is goed gekomen maar dat gevoel kan ik me nog heel goed voor de geest halen.
Ik ben van mening dat iedereen mag bepalen wanneer het genoeg is geweest. Je hebt niet zelf gekozen om geboren te worden, je hebt niet voor je problematiek gekozen. Om dan te zeggen 'tot hier en niet verder' is je recht vind ik dan.

Wat top van je winstpunt! Een mooie afsluiting van je laatste wedstrijd :D


Hier sluit ik mij idd bij aan :knuffel:

Rocamor

Berichten: 10919
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:31

Ik schrik er wel van. Maar ik begrijp je wel. Het schrikken is meer, ik gun je zoveel rust en plezier in het leven. En vind het zo vreselijk dat je dat niet kunt vinden / krijgen.

En ik snap uiteraard wel dat je deze beslissing wilt nemen. Daarin ga ik helemaal mee wat Vikawiek schrijft.

FrNo
Berichten: 3672
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:21

Ik schrik er niet van, tenslotte was dit in het begin van je topic al bekend.
Ik vind het wel jammer voor jezelf (en je familie) dat het niet gelukt is om deze gedachte te kunnen veranderen. Maar daar kijk ik je niet op aan. Ik had het je wel gegund.

En ik heb heel veel respect voor je dat je het op een "nette" manier wil regelen.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:34

Tja schrikken zou ik niet willen zeggen, maar ik vind het verschrikkelijk dat dit de enige oplossing is die er dan nog is.
Een oud collega van mij zat ook heel diep, had alle medicijnen al geprobeerd, elektro shock therapie, jaren bij psychologen, psychiaters en meerdere keren opgenomen geweest. Zij heeft vorige maand op 22 jarige leeftijd euthanasie laten plegen. Dat vond ik heel heftig om te horen want je gunt iedereen een gelukkig leven. Maar als het dan echt niet lukt om uit dat dal te komen is dit een veel fijnere oplossing dan de rest van je leven worstelen.

Independence
Berichten: 1380
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:36

Fleury schreef:
Hoe vinden jullie het als ik zeg dat ik dood wil? Schrikken jullie daar dan ook van of kunnen jullie het wel begrijpen?Ik wil het nu al zo lang! En ik wil liever geen gruwel praktijken maar met een goed afscheid. Maar ik weet niet of mij dat gegund wordt.

Nee, ik schrik er niet van, ik begrijp het heel goed, en ik zou je absoluut meer rust gunnen.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je kans maakt bij de levenseindekliniek. Daarvoor heb je echt nog te weinig geprobeerd. En, ik bedoel het niet zo onaardig als dat het klinkt, maar ik denk dat je jezelf af en toe een schop onder je kont moet geven. Als jij altijd het achterdeurtje naar euthanasie open houdt, dan kun je je nooit vol storten op therapie.
Ik heb dat deurtje zelf ook altijd open gehouden, ik heb zelfs jarenlang de middelen in huis gehad om er een einde aan te maken. Die jaren in therapie zijn bijna verloren jaren geweest. Je gaat je niet vol inzetten om beter te worden als je toch die middelen hebt. Pas toen ik dat deurtje dicht heb gedaan en de middelen weg heb gedaan, heb ik echt stappen kunnen zetten.
Je kunt blijven denken aan hoe zwaar het is, en hoe fijn euthanasie zou zijn. Zet dat eens uit je hoofd, ga je de komende 3, 4 jaar storten op therapie en kijk daarna nog eens. Wie weet ziet alles er dan heel anders uit, en zo niet, dan is euthanasie altijd nog een mogelijkheid.

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:06

Ik schrik er ook niet van.
Vond de serie ‘Leven voor de dood’ met Patrick Lodiers ook erg mooi. Heb je die misschien ook gezien? Dat ging ook over jonge mensen met een doodswens.

Neon

Berichten: 4937
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:34

Ik schrik er wel van... ondanks dat duidelijk is dat je het heel zwaar hebt, zie ik ook hele mooie momenten en doorbraken waarop je zoveel sterker lijkt te zijn dan toen je startte met je topic... ik vind het persoonlijk moeilijk te lezen dat je nog steeds die gedachten hebt... te meer omdat ik je gewoon een fijn en mooi leven gun...

Ik vind het persoonlijk ook zwaar om te lezen dat je zo ontzettend je best doet om medicatie af te bouwen zodat je weer vrijheden krijgt door bijvoorbeeld weer te kunnen auto rijden... en ik vraag me dan af... goh... zit er dan niet toch nog een beetje hoop om toch nog te vechten om nog sterker te worden en dat dan toch de mooiere momenten de negatieve momenten gaan overschaduwen en de echte zin in het leven weer terug komt? Maar goed... ik ben ik... en jij bent jij... jij voelt je zoals jij je voelt... en ik zou zo graag voor jou willen dat jij je echt beter gaat voelen...

Ik respecteer je keuze zeker... en als dit is wat je echt wilt... da hoop ik dat het mogelijk is... maar heel stiekem... hoop ik dat je kunt blijven... en dat we mee mogen blijven genieten van je mooie verhalen en foto's met jouw paardjes...

Edit... ik heb getwijfeld of ik dit zou posten... het komt oprecht uit een goed hart... en ik wil je zeker geen naar gevoel bezorgen met deze post...

Jet

Berichten: 12040
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:22

Ik schrik er niet van, maar ik vind het wel verdrietig voor jou en voor iedereen die je na staan, zowel mens als dier.

Verder ga ik helemaal mee met wat Neon schrijft, zo voel ik het ook!

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:35

Ik schrik er van als in dat ik het heel erg vind dat je je zo voelt en dat het je enige uitweg uit de situatie is. Ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om niet meer te willen leven. Vind het heel erg dat er gewoon geen oplossing is voor je waardoor je rust kan krijgen en “gewoon” gelukkig kan zijn met wie je bent en het leven dat je hebt.

Iedereen voelt zich wel eens poedersuiker en heeft een mindere periode in zijn leven, maar dat dat gewoon niet meer over gaat of geen uitzicht uit de situatie is dat vind ik schokkend.

Ik hoop dat wat voor een keuze je maakt, je rustig kan gaan en de mensen om je heen ook fijn afscheid van je kunnen nemen. :(:)

Het gekke is dat toen ik net je berichtje las over Vera ik dacht, het zal toch niet een soort van afscheid zijn?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:10

Ik geloof dat er een paar dingen door elkaar lopen.
Volgens mij heb jij, Fleur, dr eeg naar boven te pakken.
Fleury schreef:
(...) Ze had zo d'r best gedaan! En het was heerlijk rijden en heel fijn in de hand (...)
even gewoon niets moeten maar een beetje "aanklooien" met haar. Als ik dan weer uit de kliniek ben dan begin ik wel weer want dan ben ik weer flexibeler en kan ik weer vaker.

Heb nu ook les met Sully, grondwerk les, dat is super leerzaam maar ook op vrijdag.

Ik ben nu wel weer bijgekomen van het weekend. Het afbouwen van de medicijnen gaat best goed. Zit nu nog op 2 Lorazepam en kwam van 6 en elke zondag gaat er 1 vanaf. Dus het einde is in zicht! Na ruim 1.5 jaar meer of minder slikken van dat medicijn. Ik hoop dat het laatste stuk ook goed gaat. Dan moet ik de Temazepam nog minderen, die zorgt er nu voor dat ik in slaap val dus ik denk dat dat lastiger wordt maar als ik die halveer en niet altijd neem dan mag ik officieel weer auto rijden! Nu doet mijn accu het niet meer maar daar wordt aan gewerkt en dan heb ik heel veel van mijn vrijheid weer terug! Ik moet wel weer even oefenen want het is denk ik 1.5 jaar geleden dat ik heb gereden maar als ik het wil komt het goed.

*\o/*
Hartstikke fijn allemaal!
Citaat:
Dan heb ik nog iets anders meegemaakt. Een ex collega van mij, die net wat eerder dan ik was gestopt met het vak door psychische problemen heb ik weer even contact mee gehad. Ik ben destijds een paar keer bij haar gaan eten en we konden heel goed praten met elkaar. Nu blijkt zij te zijn opgenomen met zware depressie en autisme (en ik ook) en allebei een eetstoornis die meespeelt. Nu heeft zij een blog die ik kon volgen en daarin las ik dat het haar laatste reis zou worden via de levenseinde kliniek. Ik kon nu pas zelf ervaren hoe het is om dat te lezen bij iemand die je kent. Ik schrok wel even maar dacht gelijk ook van we hebben echt te veel gemeen en kon het me helemaal voorstellen.

Zoiets komt wel even binnen.
Je kon het al goed met haar vinden en nu zit ze op dezelfde 'plek' waar jij ook gezeten hebt.
Citaat:
Hoe vinden jullie het als ik zeg dat ik dood wil? Schrikken jullie daar dan ook van of kunnen jullie het wel begrijpen?Ik wil het nu al zo lang! En ik wil liever geen gruwel praktijken maar met een goed afscheid. Maar ik weet niet of mij dat gegund wordt.

Goede vraag!
Tja, hoe is het voor mij...?
Ten eerste heb ik het ook gewild. Voor mij gold dat het een kwestie was van wat ik het verdrietigste aspect van trauma vind: (ik citeer wat er ooit in de DSM stond) : 'de overtuiging dat er geen goed leven mogelijk is'. De optelsom van de pijn die ik gehad had plus het gevoel dat dit nog -tig jaar zou doorgaan "nee, dank u".
Dus ik kan het begrijpen. Voor mijn oude vriendin ben ik degene geweest die geregeld heeft dat zij om deze reden euthanasie kreeg. (Op haar 86ste kwam de oorlog weer spoken. En om allerlei redenen lukte traumaverwerking niet.) Dat was heftig, maar ook een mooi afscheid.

En ik ben benieuwd wat de verschillende ontwikkelingen die gaande zijn in jouw leven gaan doen met dit diepe, nare gevoel...!

Dee_Es

Berichten: 3668
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:31

Lieve posters. Ik wil jullie via deze weg laten weten dat Fleur afgelopen weekend is overleden. Ze heeft altijd veel steun gehaald uit jullie berichtjes en vond het fijn om hier haar verhaal te kunnen doen.

Groetjes Dee_Es (vriendin van Fleur)

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:37

Ik hoop dat Fleur nu haar rust heeft.
Heel veel sterkte voor vrienden en familie Y;(

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:38

Wow ik schrik hier van zeg..... word er gewoon even stil van. Hopelijk heeft ze nu alles gevonden wat ze zocht Y;( Y;(

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:42

Oh, ook al weet ik dat dit haar wens was, toch schrik ik erg van dit bericht.
Veel sterkte voor haar familie en vrienden..

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:45

Wat… :oo dit had ik niet zien aankomen(had toch hoop) jeetje…het enigste wat ik nu kan wensen is
dat ze nu haar rust heeft…

Heel veel sterkte gewenst aan haar familie en vrienden Y;( Y;(

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:45

Jeetje wat heftig! Veel sterkte.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:46

Als stille meelezer, wil ik iedereen die Fleur kende condoleren en veel sterkte wensen.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:47

Oh nee |(

Ik wilde haar nog een kaartje sturen... Ik hoop voor haar dat het op een beetje een vredige manier is gegaan.

Het raakt me echt.

Ik wil iedereen die dicht bij haar stond heel veel sterkte wensen met dit verlies.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 13-09-21 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:48

Arme arme Fleur, zo triest maar ook zo begrijpelijk. Ik was er al een beetje bang voor gezien de laatste berichten van haar. Lieve vriendin, wil je de familie en speciaal haar vader sterkte wensen. Ook hij zal machteloos toe hebben moeten kijken.