Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:11

Fleury schreef:
Ik was van plan om elke dag om 8 uur op te staan en dan om half 9 te ontbijten. In Helmond ontbeten we namelijk ook om half 9. En ook om 10 uur in de avond medicijnen nemen en klaar maken om te gaan slapen. Maar vannacht heb ik alweer op de bank doorgebracht en heb dus m'n medicijnen ook niet op. En daar baal ik van want ik had me echt voorgenomen om niet meer op de bank te slapen.


Herkenbaar!!

En toen had ik op gegeven moment iemand die mij de vraag stelde:
'Wat is er goed aan op de bank slapen...?'

(Er zijn natuurlijk veel oma's die vinden dat 'je op de slaapkamer moet slapen', maar somehow heeft de bank voordelen.)

En idd: bank of slaapkamer : leg je pillen beneden, dan geeft dat geen druk.
Citaat:
Met eten probeer ik me aan m'n schema te houden maar ook dat is lastig. Soms gooi ik wat door elkaar en avondeten blijft lastig.

:(:)
Prima dat je het probeert, en 'dat het lastig is' is een groot deel van het probleem.

Citaat:
Ga zo voor het eerst in ik denk wel 4-5 maanden even langs bij de zorgboerderij. Heb wel met hun gevideobeld maar ben er al heel lang niet meer geweest. En voor het eerst ook weer op de fiets. Ik vind het best spannend allemaal :o


Een depressie gedijt op stress. :(:)
Op zich prima om te doen, maar de vraag is ook of het energie oplevert (als in 'moe maar tevreden' terugkijken).
Citaat:
Ben nog niet bij Vera geweest, heb daar helemaal geen zin in gehad maar door de depressie heb ik nergens zin in. Misschien moet ik maar gewoon een keer gaan. Alleen even knuffelen ofzo. Kijken of de zin weer terug komt.

+:)+
That is the spirit!!
Langsgaan, niets hoeven en dan zien we wel wat Vera voor jou doet...!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:44

Ik heb geen boven of beneden, de bank staat in dezelfde ruimte als m'n bed.

Maar ik ben gisteren voor het eerst weer even bij de zorgboerderij geweest en dus ook een stukje gefietst. M'n spieren protesteerden wel een beetje :o en het is maar 3 km en ik heb een elektrische fiets :D Daar werd ik wel leuk ontvangen, ze waren blij me te zien na 4-5 maanden. En op vrijdag koken ze daar met de cliënten en dan kun je dat meenemen en ze hadden ook voor mij gekookt dus ik was weer voor 2 dagen voorzien met groentenquiche :Y)

En gisteren is het gelukt om om 22 uur in bed te liggen en nu om 8 uur eruit, medicijnen omkleden en ontbijt maken. Heb alleen niet zo lekker geslapen als in de kliniek.
Straks komt mijn vader en gaan we kastjes in elkaar zetten. Dan wordt mijn kamer steeds meer af en kan ik alle troep ook opbergen (of weggooien)

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:47

Hopelijk ga je thuis ook weer wat beter slapen. Het lijkt me fijn, maar ook moeilijk en ontzettend spannend om nu weer thuis te zijn. Ik vind het daarom heel tof om te lezen dat het stukje dagritme gisteravond en vanmorgen gelukt is +:)+

MarjanB

Berichten: 16496
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:22

Klinkt als een fijnere dag weer! Probeer je niet teveel druk te maken om je slapen, weet uit ervaring dat dat juist tegenwerkt om lekker te slapen.

FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:24

Ik sluit me aan bij hilli
Je bent goed bezig, ga zo door!
En denk zo; in de kliniek lukte het iedere avond om naar bed te gaan. Als dat daar kon, dan lukt dat jou thuis ook! (je doet het wel voor jezelf)

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:33

Een opgeruimde kamer geeft een opgeruimd hooft zegt mijn moeder altijd. :+

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:34

Hé Fleur, hoe gaat het met je? kun je alles een beetje bolwerken?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:52

Ik ben nu precies 1 week thuis. Het begint iets te wennen. Het ritme houden lukt iets beter. Ben wel nogsteeds erg moe.
Langzaamaan probeer ik weer wat meer te doen zoals naar de zorgboerderij gaan ookal is het maar nog kort, een stukje rustig hardlopen en ik ben gisteren ook even bij Vera geweest! Alleen even gepoetst maar ik heb dr weer even gezien en morgen waarschijnlijk even rustig rijden, we moeten beiden weer opbouwen. Heb zelfs vrijdag weer een les maar nu eerst maar eens 30min ipv 45.
Helaas is vannacht mijn oma overleden :( vrij onverwachts eigenlijk.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:54

Gecondoleerd met je oma Fleur. :(:)

Wel fijn om te horen dat het verder goed met je lijkt te gaan. Was je blij om Vera weer te zien?

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:52

Gecontroleerd met je oma. Y;(
Fijn dat het je lukt om je ritme op te pakken.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:58

Heel veel sterkte gewenst met het verlies van je oma Fleur.

Hopelijk kan je straks terug een beetje genieten van het rijden met Vera.

FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:28

Gecondoleerd met je oma.


En zo te lezen gaat het de goede kant op

eppieheppie
Berichten: 87
Geregistreerd: 31-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:59

Gekondoleert met je oma Fleur. Ga je naar de uit vaart ?
Hoe was het om weer te kunnen hard lopen ? Ik vond het eng ( wat kan ik nog , ga ik niet te ver ?), maar weer zo ontzettent fijn om me vrij te voelen . Ik voel ook geen behoefte meer om andere prestaties na te streven dan genieten van duur loopjes. Snelheid on belangrijk , maar alleen nog maar genieten. Wel heel belangrijk om daar goed bij te blijven eten !

Super dat je weer wat dag ritme te pakken hebt. Wat voor een zorg boerderij is het ?
Heb je er zin in om Vera weer op te pakken ?

Hoe gaat het met eten , koken en slapen ?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:47

Mijn eerste weerzien met Vera <3
https://youtu.be/IOHZicl4Cdw


eppieheppie schreef:
Gekondoleert met je oma Fleur. Ga je naar de uit vaart ?
Hoe was het om weer te kunnen hard lopen ? Ik vond het eng ( wat kan ik nog , ga ik niet te ver ?), maar weer zo ontzettent fijn om me vrij te voelen . Ik voel ook geen behoefte meer om andere prestaties na te streven dan genieten van duur loopjes. Snelheid on belangrijk , maar alleen nog maar genieten. Wel heel belangrijk om daar goed bij te blijven eten !

Super dat je weer wat dag ritme te pakken hebt. Wat voor een zorg boerderij is het ?
Heb je er zin in om Vera weer op te pakken ?

Hoe gaat het met eten , koken en slapen ?


4 mei is de uitvaart.

Ik vond het fijn om weer hard te lopen. Heb 5 keer een km gedaan met 1 min wandelen ertussen en totaal niet gelet op de snelheid. Misschien ga ik morgen weer.
De zorgboerderij is ook een pensionstal dus ik mest daar stallen uit en rij op hun pony's. Maar ben maar rustig begonnen met 2 stalletjes.
Vandaag weer voor het eerst op Vera gereden. Vera is echt een werkwillige pony. Die 3.5 maanden vakantie vond ze maar niets dus nu wilde ze wel uren galopperen. Maar dat hebben we maar niet gedaan en een rustig half uurtje gereden maar ze was behoorlijk heftig in galop maar kon het wel handelen.

BigOne
Berichten: 38340
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:54

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom loop je nu al weer vijf kilometer hard?

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:55

Leuk om je samen te zien met je pony. +:)+ Fijn om dit weer te doen.
Past dit hardlopen wel in je plan wat is afgesproken? Bij te veel inspanning herstel je ook niet. Misschien kun je samen met je behandelaar een bewegingsplan opstellen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:59

Hoi Fleur,
Wat fijn dat je weer thuis bent en het beter lijkt te gaan! Ben echt heel erg blij voor je dat je weer naar Vera kan en weer lekker kan rijden!

Maar tegelijkertijd ben ik ook een beetje bezorgd om je. Je bent net herstellende. En dan ben je nu alweer 2 stallen gaan mesten en 5 km gaan hardlopen. Ook al voelt dat misschien niet zo voor jou, dat is best heel inspannend hoor. Bespreek alsjeblieft met je therapeut/zorgverlener welke activiteiten en afstanden in een plan voor optimaal herstel zouden passen :). Dan kan je de sporten die je helpen blijven uitoefenen zonder (weer) over je grenzen te gaan :)

Probeer goed uit te rusten en ook leuke, minder fysieke dingen te doen. Kook of bak je graag? Misschien een fijn idee om cupcakes te maken en versieren voor de buurt? :) of een fotoalbum?

eppieheppie
Berichten: 87
Geregistreerd: 31-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:18

eppieheppie schreef:
Hoe gaat het met eten , koken en slapen ?

Ik denk dat je er over heen gelezen hebt. Hoe is het hier mee ?

Een stukje hard lopen kan best om je hoofd een beetje leeg te maken , maar je hebt wel ondergewicht dus je hebt eigelijk exstra voeding nodig. Voor herstel , opbouw en sport.
Die stalletjes , zijn er geen makkelijker klusjes te doen? Voer bakken schoon maken of tuigen poetsen ?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:18

Met eten gaat het best goed. Ik heb een paar adressen waar ik voor een paar euro een hoofdmaaltijd kan afhalen en daar kan ik 2 keer van eten en bij de zorgboerderij koken we op vrijdag met z'n allen en nemen het dan ook mee, meestal ook voor 2 of zelfs 3 dagen.
Zelf koken doe ik niet, dan raak ik zo in de stress en de extra boodschappen die dan gedaan moeten worden maken dat weer onmogelijk.
Maar dat hoop ik dus te leren in de kliniek waar ik straks in opgenomen ga worden.
Slapen gaat redelijk hoewel ik in de kliniek echt beter sliep. Weet ook niet hoe dat komt, probeer hetzelfde ritme aan te houden. Maar ik mag niet klagen hoor. Ik maak heel wat slaap uurtjes in de nacht.

Die 2 stalletjes uitmesten is trouwens echt heel weinig werk. Normaal deed ik er wel 15. Er is al voorwerk gedaan dus alle mest ligt al op een hoop dus dat hoeft alleen in de kruiwagen en daarna wat nieuw stro erin en daarna de stal/gangpad even netjes achter laten.
Maar misschien dat ik morgen mijn paprikaplantjes in de moestuin ga planten want die heb ik met kerst gekregen maar mijn vader heeft ze goed opgekweekt voor mij en ze zijn nu echt te groot voor hun bak geworden.Afbeelding

Morgenochtend is hij toch al in de buurt want word al om 9 uur in Helmond verwacht voor mijn 2e inenting voor de corona. Dan zijn we daar ook weer vanaf.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:17

Mooie plantjes!

Waarschijnlijk voelde je je in de kliniek toch wat veiliger dan alleen thuis, maar dat komt vast wel weer.
Wel rustig aan doen met sporten hoor! 5 km ongetraind in een verzwakt lichaam is echt te veel.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:45

Heb gisteren weer les gehad met Vera :) we konden het beiden goed volhouden en het ging best goed zelfs. Ze is wel veel spieren kwijt, hopelijk zijn die snel weer terug en bij mij ook.

Gisteren ook nog m'n 2e inenting gehad tegen corona. Heb weer wat spierpijn maar verder valt het mee. Ben er gelukkig weer vanaf.

En nu is het alweer 1 mei en ergens in mei word ik opgenomen dus dat begint echt spannend te worden ofzo :o

FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:50

De spieren komen vast wel weer terug. Zowel bij Vera als bij jou. Maar denk erom, om spieren op te bouwen heb je wel voeding nodig.

Fijn dat de les goed ging!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:06

Als ik niet zo'n doortastende vriendin vandaag had gehad die me met de auto is komen ophalen, kon ik onderstaande foto's ook niet laten zien.

Meet mij en Vera :)
Afbeelding
Afbeelding

eppieheppie
Berichten: 87
Geregistreerd: 31-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:23

Ik denk dat je in de klieniek beter sliep van wege dat je dag programma al bepaalt was en je je over veel dingen zelf niet druk hoefde te maken. Nu heb je toch meer eigen verantwoording. Maar het klinkt (leest ) wel prima zo hoor, ik hoop dat de werklijkheid en je gevoel daarmee overeenkomt!

Fijn dat je weer les had en dat het best goed ging. Die spieren komen wel weer zo lang je maar goed voor je lichaam zorgt en Vera ook rustig opbouwt zodat ze niet te veel spierpijn krijgt.

Had je geen zin om naar stal te gaan , dat je vriendin zo doortastent moest zijn :D . Toch heel leuk dat ze fotos heeft gemaakt.
( pas op voor scheef zitten , je hangt op de eerste foto naar rechts ;) )

Hoe gaat de opname er uitzien ? Is het een volledige opname of deel tijd? En hoe lang moet je blijven, waar ga je aan werken ? Veel vragen , maar ik ben best benieuwt.

vikawiek

Berichten: 1509
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:40

Wat fijn dat je weer naar Vera kan :D