Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:02

Die veterbrace heb ik ook. En gebruikt na weken gips en weken daarna tape. Ben er alles bij elkaar van 28 april tot eind juli mee zoet geweest. -O- en nu drie jar later gebruik ik de brace soms nog als enkel weer flink dik is na soms simpele inspanning

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:17

Goed rust houden voor een goed herstel, ik loop na 8 maanden nog niet goed. Is ook nog dik en dat belemmert mijn lopen.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:28

Ook ik zeg goed rust houden en mocht je het niet vertrouwen vraag dan toch een verwijzing. Ik ben na 7 alsnog (of alweer) onder behandeling bij de orthopeed, maar lijkt nog weinig verandering te zijn.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:34

Inmiddels lijkt het iets beter te gaan (althans dat denk ik)
Pijn uit het gewricht is vrij ver weg, voel nu meer pijn op de plek van de gescheurde bandjes.
afgelopen weekend wel te veel gedaan (ja dom) dus kreeg weer wat meer vocht in mijn voet.

Ook weer begonnen met een beetje rijden, mentaal trok ik niet rijden niet langer meer.
om de dag, 15-20min gaat ok, met de beugel een gat langer.
Kan niet doorzitten, of effectief rijden met dat been, trainen kun je het niet noemen, maar zowel ikzelf als mijn paard wordt er gelukkiger van.

Tape inmiddels ook (tijdelijk) zelf, mijn fysio is op vakantie en haar vervanger kan echt niet tapen. Een pleister plakken was denk ik effectiever geweest dan het tape wat zij er omheen deed. Zelf tapen is wel geklooi want je kunt er eigenlijk net niet lekker bij.

Oh en wat ik echt mis is met normaal kunnen uitrekken in bed als ik wakker wordt. Mijn voet strekken resulteert in een enorme pijnscheut dus dat laat ik maar.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:12

Dat niet rijden herken ik helemaal. Ik ben er toen inderdaad ook opgeklommen met dat flexibele gips. En in april met een heel been in het loopgips was eigenlijk geen goed idee, paard nam me in de zeik maar voelde goed dat ik er even op had gezeten.

Ik heb trouwens tegenwoordig beugels met vering. Dat gaat een stuk beter.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:30

Haha, wat we allemaal wel niet doen om aan onze vitamine paard te komen.

Die beugels zijn een goeie die ga ik onthouden. vind het eigenlijk ondingen maar misschien moet ik er nu wel aan met mijn enkel.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:57

Lees hier al weer even mee, voor tips en ervaringen.

MaNdiii schreef:
Ook ik zeg goed rust houden en mocht je het niet vertrouwen vraag dan toch een verwijzing. Ik ben na 7 alsnog (of alweer) onder behandeling bij de orthopeed, maar lijkt nog weinig verandering te zijn.

Bij jou ook de enkelbanden/instabiliteit die de probleemen geven? Wat voor behandeling probeer je nu?

Ik sta op de wachtlijst voor een enkelband reconstructie. Kijk alleen zo er tegen op dat ik dan 3 a 4 maanden niet kan sporten... :(

Aan paardrijden zonder beugels zat ik te denken om te tijd te overbruggen. Lekkere stapritjes zonder zadel maken door het duin. Zo lang zonder paarden kan niet

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:45

@kosseh, het is nog niet helemaal duidelijk wat ze willen gaan doen. Tot nu toe heb ik er sinds afgelopen jaar 2x een injectie ingehad en heb ik 6 weken loopgips gehad.

Mijn eerste mri is helaas bekeken door een nog niet zo'n ervaren radioloog en heeft daarbij het een en ander over het hoofd gezien. Nu wordt eigenlijk alles door de ervaren radioloog bekeken. Deze heeft ook 2 weken geleden een echo gemaakt. En nu heb ik volgende week weer een MRI. Ik verwacht eigenlijk niet meer dat het op de juiste wijze goed gaat worden.

Enkelbanden zijn opzich wel heel. Alleen zat er vorige keer vocht bij 1 en is in een ander bandje verkalking te zien en ook botwoekering. Zijn een aantal botjes gekneusd en was de laatste keren ook wat pezen ontstoken.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:47

Mariloulou schreef:
Haha, wat we allemaal wel niet doen om aan onze vitamine paard te komen.

Die beugels zijn een goeie die ga ik onthouden. vind het eigenlijk ondingen maar misschien moet ik er nu wel aan met mijn enkel.


Ik heb gewoon de simpele en met een breder voetbed zeg maar. Dat was voor mij al voldoende.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:25

Hoe gaat het met de enkels?

Hier gaat het niet goed.
Inmiddels bij de orthopeed geweest. hou na 7weken nog erg veel pijn en telkens weer vocht in mijn voet.
wordt er snachts ook wakker van, last van een doof gevoel in mijn voorvoet en kan mijn voet niet strekken ook niet bij forceren.
Nu (lang)wachten op een MRI scan.
Ben het met krukken lopen wel knap beu onderhand.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:26

Hier gaat het niet zo lekker.
Snel een dikke pijnlijke enkel. Dit warme weer helpt ook echt niet mee, hou nu al erg veel vocht vast. Na een klein stukje lopen al weer dik, zelfs na een dag niks doen al.

Heb nu dus ook maar besloten dat ik gewoon door ga met sporten. Doet het erna wel extra pijn, maar pijn doet het zonder sport ook al.

Hoop zo erg dat na de enkelbad reconstructie de klachten over zijn.

Heb namelijk ook nog een cyste en vocht in het gewricht zitten, alleen leken de klachten daar niet vandaan te komen.

Mariloulou, weet je al wanneer je voor de MRI kan? Ik kon binnen 5 dagen terecht voor de MRI.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:41

wacht tijden zijn nu 6-8weken tenzij het spoed is, en aangezien ik mij kan redden met krukken is er geen spoed :roll:

Rot dat je enkel nu meer pijn doet door de warmte.
Merk ook wel dat ik nu weer meer vocht erin heb zitten.

En mijn baas begint te zeuren dat ik toch ook wel weer op kantoor moet komen werken.
Maar aangezien autorijden nog erg trikkie en vrij onverantwoord is doe ik dat alleen als het noodzakelijk is en buiten drukke tijden. één keer onverwacht iets harder remmen staat garant voor 3uur na ijlende pijn. Daar had hij gelukkig wel begrip voor.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:17

Hoi bij mij werkt dit warme weer ook niet echt mee. Mijn enkel wordt nooit echt dik, maar voelt wel zo.

3 weken geleden weer een MRI gehad waarop toch flink bandletsel te zien is en ontstoken pezen. Ze weten zelf niet goed wat ze er mee moeten. Ik inmiddels ook niet meer na 7 jaar, maar vind het lastig om me er bij neer te leggen. Volgende week heb ik weer een bel afspraak staan.

Ik kon verbazend snel voor MRI gelukkig. Had eerst een echo omdat ze wilden prikken maar toen hadden ze liever toch een nieuwe mri die andere was van vorig jaar (was ook verkeerd beoordeeld). Kon na 2 weken in de mri

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 21:47

Hier ook nog steeds last van mijn enkel. :=
En idd het dikker worden is hier ook bekend.
Mijn linker schoen zit altijd strakker.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:13

Aangezien we hier allemaal een beetje in het zelfde schuitje zitten zou ik graag wat willen vragen.
: hoe doen jullie het met bv. Sporten
Wat doen jullie tegen de pijn? Of het zwellen?

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:49

Ik heb een steunkous aan laten meten, daar zit een losse band bij met klittenband die doe ik strak om mijn enkel.Daar wordt hij dunner van.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:11

Ik draag met het sporten een brace, met het hoogste support.
Pijn heb ik ook daarmee. Aleen maakt het wel het verschil tussen niet kunnen staan of lopen, met onwijs veel pijn. Of dat wel kunnen en als nog pijn hebben, alleen een minder.

Na het sporten koel ik wel altijd gelijk met een icepack.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:27

Ik heb ook heel zwakke enkels en ga bij een onregelmatige grond er heel vaak doorheen.

Paar weken geleden draaide ik me om en ging op de stoeprand staan. Ging er keihard doorheen en languit de bosjes in. Voet donkerblauw.

Woensdag ging ik even lekker de paarden afspoelen en de vloer stond dus vol water en zag het geultje niet. Ging op het randje staan en weer door mijn enkel en languit in het water en mijn paard schrok zich een ongeluk. Mijn enkel en de bovenkant van mijn voet dik en blauw. Dood het smalle geultje kreeg de bovenkant/zijkant van mijn voet ook een lekkere tik.

Voel het ook zo lekker met autorijden. Het is vaak rechts en met het gas geven is het best gevoelig.

Heb een stevige fijne brace die veel steun geeft en steunzolen.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:37

kosseh schreef:
Ik draag met het sporten een brace, met het hoogste support.
Pijn heb ik ook daarmee. Aleen maakt het wel het verschil tussen niet kunnen staan of lopen, met onwijs veel pijn. Of dat wel kunnen en als nog pijn hebben, alleen een minder.

Na het sporten koel ik wel altijd gelijk met een icepack.


Ja ik ben ook gewoon door gegaan met sporten maar nu wel aan het twijfelen of dat het wel het verstandigst is. Aangezien het altijd al pijn doet had ik ook maniertjes gevonden om te rennen enzo. Bij mij zijn het trouwens mijn binnen banden (en 1 aan de buitenkant) ik heb hem eigenlijk nooit meer verzwikt daarna.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:07

Even een update van mijn kant.
Afgelopen week door de MRI geweest met mijn enkel.
Diagnose vandaag gekregen, Ik heb een botkneuzing of bone-bruise in mijn hielbeen.
Wat dus alleen maar met rust zal genezen, althans dat is wat ik erover lees.
Nu wachten tot de orthopeed belt voor een eventuele behandeling of ondersteuning in het herstel.

Kort gezegd voorlopig zal ik nog wel verrekken van de pijn, en mij nog aardig gehandicapt en ellendig voelen. |(

Zijn er hier misschien mensen met ervaring met een botkneuzing, die tips en tricks hebben voor mij?

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:20

Lopen jullie niet bij de fysio?

Ik heb in maart de thales in de enkel gebroken. Beiden banden eraf en dus op 3 plekken een scheur. Ik heb 7 weken gips gehad. Daarna ben ik direct naar de fysio gegaan. Ik heb geen tape of brace gehad. (je wilt dat je banden weer sterker worden) Ik mocht op geleide van pijn bewegen. Eerst nog met 2 krukken maar als snel naar 1 en door naar niks. Ik krijg nog steeds 2 maal per week fysio. We werken alleen maar aan balans en stabiliteit.

Ik heb ook nog steeds last, maar dat is meer mijn achillespees dan mijn banden of breuken. Inmiddels loop ik weer hard en rijd ook weer paard. Zeker het paardrijden gaat me inmiddels al weer aardig af.

Mijn advies is meld je bij een fysio en ga daar het revalidatietraject mee aan.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:38

Ik was zaterdags gevallen en ben toen direct maandags bij de fysio geweest.
Na 5weken heeft ze mij terug gestuurd naar de artsen aangezien mijn herstel niet vorderde en mijn enkel zich atypisch gedroeg voor een scheuring van de banden waarvoor ik bij haar liep.
Daarnaast kon en kan ik mijn voet niet strekken/naar beneden kantelen.

Maandag ga ik maar weer bellen of ze wat voor mij kan betekenen met deze diagnose.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:53

MaNdiii,
Als je op een andere manier gaat rennen moet je wel oppassen voor andere klachten. Heel makkelijk ga je je knie of heup op een verkeerde manier gebruiken, die slijt dan ook verkeerd.

Mariloulou,
Je weet gelukkig nu wel waardoor de pijn komt. Hopelijk kunnen ze je ook helpen met herstel.
Heb je enig idee hoelang een botkneuzing duurt?

Egnie,
Ik heb juist een brace op advies van de fysio, na scheuring van de banden. Wel voor alleen gebruik bij sporten, of wanneer ik te veel gedaan heb als ondersteuning (kan anders niet lopen)

Bij de fysio had ik de eerste weken vooral massage om het vocht weg te krijgen. Daarna nog een aantal weken voor stabiliteit en balans trainen.

Helaas heeft dit niet bij iedereen effect. Je traint bij de fysio namelijk de stabiliteit vanuit de spieren. Die is bij mij goed. Het gaat echt om de banden die te lang zijn gebleven. Helaas hierdoor te veel speling en dus ook chronische instabiliteit.


Helaas nog geen datum voor de operatie. Hoop zo erg dat na de revalidatie de klachten weg zijn.
Ik kan nu nog maar om de dag sporten of paardrijden, anders te veel last. Normaal kon ik makkelijk een lange actieve buitenrit rijden en erna nog 2 basketbal wedstrijden spelen. Of spontaan een stuk skeeleren of bootcamp meedoen, dat kan nu helaas niet meer.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:53

Weet nu eigenlijk nog net niets. bot kneuzingen kunnen lang duren 10-15weken is normaal maar kan ook wel een jaar duren.

Kosseh,
Wat rot dat je nog steeds geen datum hebt voor de operatie. Lijkt me ook wel heel spannend een dergelijke operatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34620
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:15

Ik heb een botkneuzing in het bot onder mijn knie gehad. Dat heeft zeker 3 maanden geduurd. Daarna is het nog een paar maanden wel gevoelig geweest.