Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:49

8nnemiek schreef:
Het punt is eigenlijk vooral dat je van vlees veel meer calorieën kan eten voordat je vol zit dan van vers plantaardig voedsel. En dus wordt je makkelijker dik door dierlijk eten.
Iemand die gewend is om volle borden te eten, met veel vlees, en daarna over stapt op dezelfde volle borden maar dan met broccoli, pompoen, komkommer, tomaat, courgette enz enz zal afvallen.

Vlees en vis verzadigen juist veel beter en je hebt minder nodig om vol te zitten. Groente geeft alleen een opgeblazen buik maar geeft geen verzadiging/bevrediging. En de meeste calorieen komen toch binnen door graanproducten (van brood tot koekjes) en aardappels (van gekookt tot patat)

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:01

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:
Het punt is eigenlijk vooral dat je van vlees veel meer calorieën kan eten voordat je vol zit dan van vers plantaardig voedsel. En dus wordt je makkelijker dik door dierlijk eten.
Iemand die gewend is om volle borden te eten, met veel vlees, en daarna over stapt op dezelfde volle borden maar dan met broccoli, pompoen, komkommer, tomaat, courgette enz enz zal afvallen.

Vlees en vis verzadigen juist veel beter en je hebt minder nodig om vol te zitten. Groente geeft alleen een opgeblazen buik maar geeft geen verzadiging/bevrediging. En de meeste calorieen komen toch binnen door graanproducten (van brood tot koekjes) en aardappels (van gekookt tot patat)


Volgens mij gaat het ook om vers plantaardig voedsel en geen koekjes :+
Je kan veel meer eten, voordat je vol zit maar ook voordat je aan de hoeveelheid calorieën zit.
En uit eigen ervaring weet ik dat aan calorieën komen lastiger is dan aan vol zitten komen als je goed bewust vega(n) eet :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:04

liespower94 schreef:
Volgens mij gaat het ook om vers plantaardig voedsel en geen koekjes :+
Je kan veel meer eten, voordat je vol zit maar ook voordat je aan de hoeveelheid calorieën zit.
En uit eigen ervaring weet ik dat aan calorieën komen lastiger is dan aan vol zitten komen als je goed bewust vega(n) eet :)

Dat geldt ook voor een gewoon caloriearm omnivoren dieet natuurlijk.
Het buikgevoel van een bord groente vind ik niet prettig, vol opgeblazen, net of ik 4 grote glazen water achter elkaar heb gedronken. Als ik voedzame dierlijke of graanproducten eet hoef ik minder grote porties te eten en het voelt bevredigender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 03:32

8nnemiek schreef:
En ik ken zelf echt nauwelijks mensen die het niet goed doen op een plantaardig dieet, maar wel genoeg mensen die er zich toch beter door voelen.

Ik denk dat 99% van de mensen zich beter zou voelen als ze:
1. meer groente eten
2. magerder vlees eten
3. minder suikers eten
4. minder processed foods eten
5. stoppen met alcohol

En bovenstaande 5 stappen is een veel kleinere stap dan overstappen naar een geheel plantaardig dieet waardoor het veel haalbaarder is voor een merendeel van de mensen. Maar deze boodschap zit niet in de film, en via drogredenen doen ze zelfs lijken alsof het nog steeds helemaal verkeerd zou zijn.

Ninx schreef:
Als een docu als deze mensen aanzet tot het matigen van hun consumpties, moeten we dat dan niet gewoon heel hard toejuichen?!

Dat is wel een hele risicovolle strategie.
"You can fool all of the people some of the time and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."
Op een gegeven moment is de onderliggende agenda zo duidelijk dat het vertrouwen weg is, en dan zou deze film wel eens meer schade dan goed kunnen doen. Het geeft een zwart-wit beeld waar je "all-in" moet gaan en er is geen gezonde middenweg meer mogelijk. Of je gaat volledig natuurlijk eten en moet alles wat je lekker vind en al jaren eet laten staan, of je stopt met zorgen maken en zet vanavond lekker je zoveelste magnetronmaaltijd in de oven. En laat die groente dan maar zitten, want je wilt niet all-in gaan en kan dus net zo goed een reep chocolade eten.

liespower94 schreef:
En uit eigen ervaring weet ik dat aan calorieën komen lastiger is dan aan vol zitten komen als je goed bewust vega(n) eet :)

Maar nu vergelijk je 2 extremen: of koekjes of plantaardig voedsel.
Op een normaal dieet met mager vlees, veel groente, veel koolhydraten kan je ook makkelijk vol komen te zitten. Net zo als dat andere mensen makkelijk vol zitten op een dieet zonder koolhydraten, of met intermittend fasting.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:29

Het plaatje dat ik plaatste laat zien hoe vol je maag zit bij bepaalde voedselsoorten.
Veel mensen blijven nu eenmaal eten totdat ze echt vol zitten, dat is een overlevingsinstinct dat ons nu tegenwerkt.
De docu heb je niet gezien aan je reacties te merken? Die is nl helemaal niet zo zwart-wit, en laat simpelweg zien dat de sporters goed functioneerden op vlees, maar nog een beetje beter op vegan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:20

Het plaatje laat zien dat het volume van 500kcal groente groter is dan o.a. 500kcal olie. Ik ken niemand die 500kcal olie drinkt, maar ik snap wat ze willen uitdrukken. Probleem is echter dat het te simplistisch is. Het volume kan groter zijn, maar hoe snel verteerd het en hoe lang daarna heb je weer honger?

Niet veel mensen eten tot ze echt vol zitten. Mensen die dat wel doen hebben een eetstoornis en moeten hulp zoeken. De meeste mensen eten tot ze verzadigd zijn. Het volume van het eten is daar een onderdeel van, maar er spelen veel meer factoren mee. Zo is het aan te raden om alle smaken (zoet, zuur, etc) op te nemen in een maaltijd, voldoende eiwitten te eten want die vullen meer en voor langer, langzamere koolhydraten toe te voegen om langer vol te blijven, en je kan naar de satiety index (SI) kijken (maar dat is voor alleenstaande producten en niet voor combinaties van producten) om een indruk te krijgen hoe veel voldoening je kan halen uit een bepaald product. Als ik 500kcal komkommer eet dan heb ik na 30 minuten weer honger, mede omdat ik 12x naar de wc moet rennen om te plassen. Met 500kcal aan kipfilet kan ik een stuk langer vooruit.

Laat de docu simpelweg zien dat enkele sporters zelf rapporteren dat ze het beter doen op vegan, of proberen ze door middel van selectief onderzoeken erbij te betrekken en leugens te vertellen de indruk te wekken dat vegan de beste voedingsstijl is die er bestaat? Met het eerste zou ik geen problemen hebben, met het tweede wel.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:25

@enzino; eigenlijk is dat helemaal niet de vergelijking die ik maak :+

Het zijn twee losstaande dingen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:37

8nnemiek schreef:
Het plaatje dat ik plaatste laat zien hoe vol je maag zit bij bepaalde voedselsoorten.
Veel mensen blijven nu eenmaal eten totdat ze echt vol zitten, dat is een overlevingsinstinct dat ons nu tegenwerkt.
De docu heb je niet gezien aan je reacties te merken? Die is nl helemaal niet zo zwart-wit, en laat simpelweg zien dat de sporters goed functioneerden op vlees, maar nog een beetje beter op vegan.

Ik vind het helemaal niet fijn voelen om vol te zitten. En als ik een grote bak groente eet, dan zit ik vol op een onplezierige manier. Het geeft geen verzadiging, maar toch voelt m'n buik opgeblazen. Terwijl als ik 2 boterhammen met kaas en evengoed wat sla/tomaat eet, ik een veel prettiger buikgevoel heb; niet te vol, maar wél verzadigd.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:48

Ik heb de documentaire ook gezien en vond hem heel inspirerend. Het lastige vind ik, dat je niet meer weet wat waar is. Ik heb Cowspiracy gezien en dat vond ik enorme propaganda, dat gevoel had ik bij deze documentaire niet. Maar hij is wel van één kant belicht en je krijgt heel erg het gevoel dat vlees eten fout is. Ik zou hier ook meer over willen weten.

Zelf ben ik van mening dat we geen echte omnivoor zijn, wij kunnen tenslotte geen rauw vlees verteren zonder ziek te worden (behalve rund zoals carpaccio, filet americain en rauwe biefstuk ken ik geen ander vlees wat we rauw kunnen eten). Daarnaast is ons darmstelsel ook veel langer dan een echte omnivoor. Een echte herbivoor zijn we ook niet, want plantmateriaal (celwanden) kunnen we niet volledig verteren met ons darmstelsel. Ik heb me laten vertellen dat we het meest lijken op frugivoren, fruiteters. Onze ogen zijn ingesteld op het zien van kleuren (is fruit rijp of niet) en ons gebit is bijna identiek aan fruitetende apen.

Ik was op zoek in dit topic naar tips voor boeken en documentaires over dit onderwerp. Zelf vond ik de website van Food Matters (fmtv.com) heel fijn, dit is een Netflix vol met inhoud over gezonde voeding en levensstijl. De documentaire "Transcendence" vond ik prachtig, een vijfdelige serie over gezond leven. Over gezond eten hebben ze de documentaire "Food Matters" en vervolgens "Hungry for Change" gemaakt. En "Super Juice Me" vond ik heel interessant, de tegenhanger van Super Size Me, waar Jason Vale mensen 28 dagen laat sapvasten en bijzondere resultaten behaalt. Via deze link kun je van 11-20 november 10 dagen gratis kijken ipv meteen een abonnement te moeten afsluiten (zo heb ik zelf ook de documentaires gekeken, deze link komt van hun facebook pagina).
En ik kreeg nog een boekentip "Hoe overleef je" (How not to die) van Michael Greger, maar die heb ik zelf nog niet gelezen.


elnienjo schreef:
Vlees en vis verzadigen juist veel beter en je hebt minder nodig om vol te zitten. Groente geeft alleen een opgeblazen buik maar geeft geen verzadiging/bevrediging. En de meeste calorieen komen toch binnen door graanproducten (van brood tot koekjes) en aardappels (van gekookt tot patat)

Is dit jouw eigen ervaring? :)
Mijn ervaring is, in tegenstelling tot wat ik verwacht had, dat groente en fruit juist enorm verzadigt! Nu ik een salade of groente/fruit/noten shake voor lunch eet, heb ik nooit meer last van een 4-uur-cup-a-soup-dip. Ik kan gerust zes uur tussen twee maaltijden laten zonder honger te hebben. In tegenstelling tot een broodmaaltijd, dan moest ik altijd nog een tussendoortje nemen door de suikerdip.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:38

x_spekkie_x schreef:
elnienjo schreef:
Vlees en vis verzadigen juist veel beter en je hebt minder nodig om vol te zitten. Groente geeft alleen een opgeblazen buik maar geeft geen verzadiging/bevrediging. En de meeste calorieen komen toch binnen door graanproducten (van brood tot koekjes) en aardappels (van gekookt tot patat)

Is dit jouw eigen ervaring? :)
Mijn ervaring is, in tegenstelling tot wat ik verwacht had, dat groente en fruit juist enorm verzadigt! Nu ik een salade of groente/fruit/noten shake voor lunch eet, heb ik nooit meer last van een 4-uur-cup-a-soup-dip. Ik kan gerust zes uur tussen twee maaltijden laten zonder honger te hebben. In tegenstelling tot een broodmaaltijd, dan moest ik altijd nog een tussendoortje nemen door de suikerdip.


En volgens mij laten dit soort voorbeelden precies zien dat war voor de 1 werkt, niet voor de ander hoeft te werken.

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:08

Sowieso werkt niets voor iedereen. Dat beweert ook niemand.

Zelf blijf ik het vreemd vinden dat sommige mensen het noodzakelijk vinden dat een docu alle kanten van dieet wetenschappelijk belicht. Als ik een docu wil maken over NH en daar allerlei mensen aan het woord laat die dat beoefenen dan hoef ik toch ook niet de traditionele kant wetenschap te belichten. Een docu kan toch gewoon over NH gaan met aan het woord andere eigenaren, trainers en deskundige die hetzelfde beoefenen.

Elke docu, helemaal de Amerikaanse, beginnen al met de waarschuwing dat je het niet klakkeloos na moet doen en hulp moet zoeken als je er iets mee wil.

Dan is het toch gewoon aan de mens om daar mee om te gaan zoals die zelf wil.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:37

Jessix schreef:
Sowieso werkt niets voor iedereen. Dat beweert ook niemand.

Zelf blijf ik het vreemd vinden dat sommige mensen het noodzakelijk vinden dat een docu alle kanten van dieet wetenschappelijk belicht. Als ik een docu wil maken over NH en daar allerlei mensen aan het woord laat die dat beoefenen dan hoef ik toch ook niet de traditionele kant wetenschap te belichten. Een docu kan toch gewoon over NH gaan met aan het woord andere eigenaren, trainers en deskundige die hetzelfde beoefenen.

Elke docu, helemaal de Amerikaanse, beginnen al met de waarschuwing dat je het niet klakkeloos na moet doen en hulp moet zoeken als je er iets mee wil.

Dan is het toch gewoon aan de mens om daar mee om te gaan zoals die zelf wil.


Van mij hoeven ze niet alle kanten van een dieet wetenschappelijk te belichten, maar wel een eerlijk objectief beeld geven als je claimt een documentaire te zijn. Als je wetenschap toevoegt, moet dat goede wetenschap zijn.

Als je een docu maakt over NH zeg je ook niet dat het de perfecte methode is en ga je dat ook niet “wetenschappelijk onderbouwen” dmv cherry picking. Verbanden worden uit hun verband getrokken, dat is gewoon niet juist. Dan vertel je bijvoorbeeld iets over een stel dat NH doet, misschien laat je wat vergelijking zien met een traditionele methode.

Als je zegt “er is een verband tussen x en x”, gebaseerd op 10 onderzoeken, terwijl als je 100 onderzoeken over dat verband zou bekijken er helemaal geen verband is. Dan vind ik dat oplichting. Dan kan je boodschap nog zo goed zijn, daar sta ik niet achter. Ik vind zelfs dat je daarmee een belangrijke boodschap (eat real food, mostly plants, not too much; Michael Pollan) schade toe doet, omdat je mensen gewoon met onjuiste informatie probeert te overtuigen.

Ik weet niet meer welke docu het was (niet deze), maar die lieten een hersenscan zien van iemand die suiker at en gaven daarbij aan dat het gedeelte dat oplichtte hetzelfde gebied is als bij drugsgebruik (heroïne meen ik). Dat liet wel zien hoe verslavend dat suiker is!
Dat de echte werkelijkheid is, dat het beloningsgebied ook oplicht bij mooie muziek, goed gezelschap of alles wat fijn voelt en gelukkig maakt, dat zeggen ze niet. En dat het dus los staat van verslaving (tenslotte is goede muziek ook niet verslavend) Dat is toch gewoon niet goed te praten? Ook niet als je boodschap (“eet minder suiker”) een goede is?

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:42

Bedankt voor het delen van de documentaires, spekkie! Ik heb er een paar gezien, maar ook een paar niet, dus ik ben benieuwd!
Super size me vond ik ook erg goed. Lijkt Super juice me een beetje op Fat, sick and nearly dead? Die vond ik ook erg mooi!

Wat betreft een opgeblazen gevoel bij het eten van groente, daar heb ik echt nooit last van. Ik vind het juist heerlijk om vol te zitten van groente. Ander, bewerkt voedsel ligt vaak veel te zwaar op de maag. Ik moet altijd lachen hoe alle familie na het kerstdiner ligt te kreunen en draaien omdat ze zich zo vol hebben gestopt met bakken vlees, terwijl ik zelf nergens last van heb en toch een lekker vol gevoel heb :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:02

Nog meer stof tot nadenken:


Game Changers is gefinancierd door het bedrijf Verdient Food Inc (een bedrijf dat "plant-based protein" maakt), iets dat redelijk moeilijk terug te vinden is.

En wie is de oprichter van Verdient Food? Juist, de executive producer van Game Changers: James Cameron:

Afbeelding

We hebben dus een persoon die flink investeert in "plant-based protein" en vervolgens een documentaire maakt over hoe goed plant-based protein wel niet is.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:06

Mja, ik heb daar zelf niet zoveel moeite mee als er goed onderzoek staat. Veel voedingsonderzoek wordt ook gesubsidieerd door de voedingsindustrie, daar ontkom je niet aan. Als het fatsoenlijk onderzoek is, dat gewoon gereproduceerd kan worden is daar niks mis mee.

Ik denk dat er namelijk ook een prima documentaire is te maken met de juiste wetenschappelijke onderzoeken. Het enige is dat het dan wat minder dramatisch zal zijn, wat minder spectakel. Maar mensen moetrn gewoon eens gaan leren dat voedingsonderzoek nou eenmaal niet zo heel spectaculair is en dat de hele voedingswetenschap een beetje saai is...

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:12

Enzino, en wat is het probleem? James Cameron is een groot voorstander van plantaardig eten, ja. Daarom zet hij zich in voor innovaties en heeft hij de docu, samen met een aantal anderen, geregisseerd en gefinancierd. Je had toch niet verwacht dat zo'n film gefinancierd wordt door de vleesindustrie of de overheid bijvoorbeeld?
Dit is iets wat de vlees- en zuivel- en tabaksindustrie al decennia, zelfs eeuwen lang doet.
Dat ze de docu financieren betekent niet meteen dat het niet waar is wat er wordt verteld.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:17

8nnemiek schreef:
Bedankt voor het delen van de documentaires, spekkie! Ik heb er een paar gezien, maar ook een paar niet, dus ik ben benieuwd!
Super size me vond ik ook erg goed. Lijkt Super juice me een beetje op Fat, sick and nearly dead? Die vond ik ook erg mooi!

Ja, de boodschap van Super Juice Me is vergelijkbaar met die van Fat, Sick & Nearly Dead. De eerste documentaire is van een sapexpert (Jason Vale) die acht mensen laat sapvasten, de tweede door een man die zelf is gaan sapvasten en zijn verhaal vastlegt.

Ik ben dankzij Jason Vale met het programma Super Blend Me begonnen (7-21 dagen dieet met groente/fruit/noten shakes) en het verbaasde me hoeveel energie je krijgt van plant-based voedsel. Ook veel rustigere darmen en ik ben (blijvend) vijf kilo afgevallen in twee weken! Ik maak nog steeds dagelijks shakes als vervanging van een van mijn maaltijden.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:18

8nnemiek schreef:
Enzino, en wat is het probleem? James Cameron is een groot voorstander van plantaardig eten, ja. Daarom zet hij zich in voor innovaties en heeft hij de docu, samen met een aantal anderen, geregisseerd en gefinancierd. Je had toch niet verwacht dat zo'n film gefinancierd wordt door de vleesindustrie of de overheid bijvoorbeeld?
Dit is iets wat de vlees- en zuivel- en tabaksindustrie al decennia, zelfs eeuwen lang doet.
Dat ze de docu financieren betekent niet meteen dat het niet waar is wat er wordt verteld.


Even los van wat ik hierboven zei, maar: ook al iets waar de hele wereld (en de plant-based gemeenschap niet op de laatste plaats) al jaren over valt. En die laatste zin wordt dan WEL als argument gebruikt ;) namelijk dat het dan nooit objectief kan zijn, als je baat hebt bij de uitkomst.

Wat betreft je laatste zin: nee, dat ze onwaarheden vertellen (of beter: onjuistheden) staat los van de financiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:26

Het probleem is dat het hier geen sprake van een "wij van WC-eend adviseren WC-eend" situatie is, maar een "wij adviseren WC-eend" situatie. Klein verschil, maar wel een heel belangrijk verschil.

Onderzoeken gefinancierd door de vlees- en zuiverindustrie vermelden doorgaans waar de financiering vandaan komt. En gefinancierd door is nog wat anders dan uitgevoerd door.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:29

Het staat zelfs groot op de poster wie de film geregisseerd heeft :+ De meeste mensen weten wel dat de makers pro-plantaardig eten zijn.

En als je denkt dat onderzoeken in de vlees- en zuivelindustrie altijd hun financiering duidelijk vermelden dan heb je het mis. Juist die groepen zijn kei in oa 'sponsored content'.

secricible, ik snap inderdaad wel dat het bij mensen vraagtekens oproept. Maar documentaires moeten nu eenmaal gefinancierd worden, en iemand die niet achter de inhoud staat zal daar ook geen geld in stoppen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-11-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:33

Hmm, ik snap wel wat je bedoeld enzino. Maar ik vind dat voor een docu zelf wat minder een probleem. Als er zelfstandig onderzoek gedaan zou worden had ik daar meer moeite mee gedaan. Simpelweg omdat er nu gewoon onderzoek op een rijtje is gezet (op een mega belabberde manier, dat wel).
Maar het draagt niet bij aan de objectiviteit, dat ben ik met je eens. Ik denk dat geen enkele van zulke docu’s als doel hebben om objectief te zijn.


8nnemiek schreef:
Het staat zelfs groot op de poster wie de film geregisseerd heeft :+

En als je denkt dat onderzoeken in de vlees- en zuivelindustrie altijd hun financiering duidelijk vermelden dan heb je het mis. Juist die groepen zijn kei in oa 'sponsored content'.

Volgens mij mis je nu echt de clou van wat enzino zegt. Het is geen probleem dat james cameron, als pro-plant based, hem geregisseerd heeft. Wel dat zijn eigen bedrijf de boel ook nog gefinancierd heeft... dus dat hij niet alleen zijn eigen idealen wil laten zien (prima), maar ook een heel duidelijk nevendoel heeft (verkopen van plant-based producten).

Persoonlijk vind ik het een beetje dezelfde discussie als Marianne Thieme die een partner heeft die de vegetarische slager heeft. Ik heb daar niet zo’n moeite mee, maar het maakt wel dat je extra kritisch naar mensen en hun beweegredenen moet kijken. Ik wil best geloven dat James Cameron deze “docu” maakte omdat hij achter dit ideaal staat.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:39

Ik snap de clou van enzino wel, maar er werd helemaal geen reclame gemaakt voor het bedrijf in de documentaire. Enzino zegt zelf dat de financiering onopvallend was. Was is dan het verschil tussen geld van James Cameron zelf of geld uit zijn bedrijf? Behalve dat het belastingtechnisch waarschijnlijk gunstiger is.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:46

8nnemiek schreef:
Ik snap de clou van enzino wel, maar er werd helemaal geen reclame gemaakt voor het bedrijf in de documentaire. Enzino zegt zelf dat de financiering onopvallend was. Was is dan het verschil tussen geld van James Cameron zelf of geld uit zijn bedrijf? Behalve dat het belastingtechnisch waarschijnlijk gunstiger is.


Dat het bedrijf een nevenfunctie heeft (namelijk verkopen) uiteraard en dus geen baat bij objectieve info.
Dat er geen rechtstreekse reclame is vind ik een beetje een bord voor je kop. Als een vleesfabrikant zijn naam niet noemt maar wel een film maakt hoe goed vlees is zou je dat ook niet zeggen...

Ik vind dit een beetje een aparte discussie merk ik. Andersom is de wereld altijd te klein :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:51

Het maakt niet uit of hij zijn eigen geld of het geld van het bedrijf gebruikt, het moet gewoon duidelijk zijn. Of met een "gefinancierd door een plant-based voedsel bedrijf" of met een "gefinancierd door een persoon die een aandeel in een plant-based voedsel bedrijf heeft".

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:48

Ik merk dat ik het allemaal een stuk minder serieus neem. Ik vind het een leuke film met een interessant verhaal.

Grappig om te lezen wat voor reacties het te weeg brengt.