Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:08

Mensen hier vergeten dat TS het specifiek heeft bekeken omdat zij darm problemen heeft. Bij Colitis Ulcerosa heb je een ontstoken dikke darm en endeldarm. Daar ben je vaak goed ziek van, het kan veel pijn doen en de opname is verstoord.
Een slechte conditie, snel moe etc horen daar meestal ook bij.

Als je dan iets tegenkomt dat sporters met een bepaald dieet goed functioneren, is dat soms een optie om te proberen.

Ik ken genoeg mensen, ook vanwege die ziekte, die al jaren veel weglaten uit hun dieet en het zo goed doen.

Wat maakt het een ander uit hoe en wat je eet? Duurzaamheid? Ja, daar moeten we met zijn allen wat aan doen en je kan daarvoor bij jezelf beginnen. Maar feitelijk is bijna niks echt duurzaam meer.

Er is meer dan genoeg te koop in Nederland, dus het is ook niet zo dat als mensen veel groente gaan eten, dat er voor vleeseters dan opeens niet voldoende groente meer zou zijn.

En de vooroordelen kunnen mensen ook wel laten varen. Ik eet echt zoetigheid en een chippie, maar ben hartstikke slank. Al mijn hele leven.
Mijn man en zoon net zo. Waar de moeders van mijn man en mij wel degelijk aanleg hebben om zwaar te worden.
Dus dat iedereen maar dik wordt, is niet waar. Meer mensen worden dik, maar echt niet iedereen en ook niet alleen door voeding. Erfelijkheid/aanleg en beweging tellen heel zwaar mee.

Ik maak me echt meer zorgen om de kant en klare dingen, pakjes, potjes etc, dan om een keer wat lekkers bij de koffie.

DideH
Berichten: 7015
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:47

Ik sluit me wel aan bij wat er al eerder is gezegd. Ze laten alleen de voordelen zien.

Een collega van mij is juist na een tijdje vegatarisch weer teruggegaan naar vlees eten, omdat zij juist allerlei lichamelijke klachten (o.a. haar darmen) begon te ondervinden van het vegatarisch zijn.

Ik geloof best dat er ook voordelen aan zitten hoor, maar voor een eerlijke film moeten wel beide zeides belicht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:30

DideH schreef:
Een collega van mij is juist na een tijdje vegatarisch weer teruggegaan naar vlees eten, omdat zij juist allerlei lichamelijke klachten (o.a. haar darmen) begon te ondervinden van het vegatarisch zijn.

Niet heel gek, kijk eens op youtube rond en je kan zo ladingen video's vinden van mensen die vegan zijn gegaan en na een paar jaar weer vlees zijn gaan eten. Natuurlijk is dat niet representatief en kan je zeggen dat die mensen alles doen om views te krijgen, maar het is wel opmerkelijk dat veel van die mensen soortgelijke klachten benoemen als reden om weer vlees te eten en dat veel van die klachten opgelost waren na weer een maandje vlees eten.

Afbeelding

Daarom ben ik ook niet zo'n groot voorstander van die extremen. Bijna iedereen kan redelijk makkelijk zijn vleesconsumptie verminderen zonder problemen te ondervinden, maar een extreem als helemaal geen vlees meer, of zelfs helemaal geen dierlijke producten meer, is veel vaker problematisch. Dat werkt alleen maar eetstoornissen in de hand waar mensen van het ene extreme dieet naar het andere extreme dieet gaan en continue bezig zijn met eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:02

enzino schreef:
DideH schreef:
Een collega van mij is juist na een tijdje vegatarisch weer teruggegaan naar vlees eten, omdat zij juist allerlei lichamelijke klachten (o.a. haar darmen) begon te ondervinden van het vegatarisch zijn.

Niet heel gek, kijk eens op youtube rond en je kan zo ladingen video's vinden van mensen die vegan zijn gegaan en na een paar jaar weer vlees zijn gaan eten. Natuurlijk is dat niet representatief en kan je zeggen dat die mensen alles doen om views te krijgen, maar het is wel opmerkelijk dat veel van die mensen soortgelijke klachten benoemen als reden om weer vlees te eten en dat veel van die klachten opgelost waren na weer een maandje vlees eten.

[ [url=m/uczOQv.png]Afbeelding[/url] ]

Daarom ben ik ook niet zo'n groot voorstander van die extremen. Bijna iedereen kan redelijk makkelijk zijn vleesconsumptie verminderen zonder problemen te ondervinden, maar een extreem als helemaal geen vlees meer, of zelfs helemaal geen dierlijke producten meer, is veel vaker problematisch. Dat werkt alleen maar eetstoornissen in de hand waar mensen van het ene extreme dieet naar het andere extreme dieet gaan en continue bezig zijn met eten.

DideH heeft het niet over vegan, maar vegetarisch. Daarvan hoor je eigenlijk maar zelden dat mensen er problemen mee hebben. Ook het Voedingscentrum raadt dit helemaal niet af, sterker nog: zij noemen het zelfs gezond, als je maar de juiste dingen eet zodat je alles binnen krijgt. Dus waarom jij dat een "extreem als helemaal geen vlees meer" noemt is mij een raadsel.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... nisme.aspx

En dat "zoiets extreems" als vegetarisch eten eetstoornissen in de hand zou werken heb ik nog nooit gehoord. Daar heb je vast bronnen voor? En daar bedoel ik geen YouTube-filmpjes van wat willekeurige mensen mee...
Ik ben al ruim 25 jaar vegetariër en heb dit soort uitspraken al sinds de jaren 90 niet meer gehoord gelukkig.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:45

Laatst vertelde een kennis nog aan me hoe slecht vegetarisch eten was.. want je tanden zouden ervan wegrotten en uitvallen, en je haar zou uitvallen, en die mensen zagen er altijd zo slecht uit..
..totdat ik vertelde dat ik al 25 jaar geen vlees eet. Ik heb haar er daarna niet meer over gehoord :') Ook zo iemand die info zoekt via youtube waarschijnlijk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:55

Marie_Anne schreef:
En dat "zoiets extreems" als vegetarisch eten eetstoornissen in de hand zou werken heb ik nog nooit gehoord. Daar heb je vast bronnen voor? En daar bedoel ik geen YouTube-filmpjes van wat willekeurige mensen mee...

Het verband tussen eetstoornissen en het volgen van bepaalde dieten lijkt me toch niet een heel raar verband om naar de kijken. Natuurlijk is het moeilijk om te bewijzen wat eerst kwam, de eetstoornis of het vegetarisch eten, maar er is flink wat onderzoek gedaan naar de correlatie tussen die twee. Om wat voorbeelden te noemen waar ik zelf selectief gequote heb en bepaalde delen zelf bold heb gemaakt:

Citaat:
"[With] a huge number of the clients, we have found that their disorder was triggered by some form of restricted eating," confirms Emmy Brunner, founder and CEO of The Recover Clinic, over the phone. "Even when you pursue a certain lifestyle choice due to ethical reasons, potentially you can find yourself being more mindful to a point of being triggered by those behaviours." Susan Ramwell from Ellen Mede Centre for Eating Disorders agrees, telling me in an email that while many people can navigate veganism healthily and successfully, "for certain groups of people who already have difficulties with eating, whether that is physical or psychologically, such as an eating disorder, the vegan choice further complicates an already complex problem".

Not Plant Based receives a lot of private messages from people who are vegan or used to be, but had to stop because they got an eating disorder after restricting.

https://www.vice.com/en_uk/article/59d5 ... -disorders

Citaat:
Vegetarianism and veganism have become popular diets, but for those struggling with an eating disorder or at risk for developing one, being vegetarian or vegan may raise a red flag.

https://www.mirror-mirror.org/vegetaria ... orders.htm

Citaat:
The information on the role vegetarianism plays in ED is certainly mixed and complex. It is well-established that dieting to lose weight for any reason creates a risk of developing an ED.

https://www.eatingdisorderhope.com/info ... nism-risks

Citaat:
Of course, it would be an overstatement to say veganism is a specific trigger for eating disorders, or that going vegan or vegetarian inherently increases eating disorders risk. However, there is a danger that a vegan or vegetarian diet can support restriction and weight loss and thus become a maintaining factor for an eating disorder.

https://www.newbridge-health.org.uk/eat ... disorders/

Citaat:
The vegetarian adolescents may be more likely to display disordered eating attitudes and behaviors than nonvegetarians.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15927731

Citaat:
First-year college students who are vegetarians primarily for weight loss reasons may be at an increased risk for the development of disordered eating behaviors or may currently have an eating disorder.

https://eric.ed.gov/?id=EJ816896

Citaat:
Endorsement of vegetarianism was highest among females with severe eating pathology.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26162593

Citaat:
Vegetarianism was especially a feature of anorectics of Asian origin.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf ... 0.CO%3B2-O


Nu lijkt het me niet interessant om elke bron een voor een uit te gaan zitten pluizen, ik wil er slechts mee laten zien dat er een duidelijke correlatie tussen die twee is en dat je bronnen kan vinden die causaliteit beide kanten op laten zien.

8nnemiek schreef:
Ook zo iemand die info zoekt via youtube waarschijnlijk :))

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:14

Een eetstoornis is toch iets compleet anders dan een tekort aan voedingsstoffen?
Ik kan me best voorstellen dat mensen met een eetstoornis ook wel eens besluiten om vegetarisch/vegan te gaan eten. Dat maakt het dieet zelf niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:18

8nnemiek schreef:
Een eetstoornis is toch iets compleet anders dan een tekort aan voedingsstoffen?

Klopt, niemand beweerd toch dat dat hetzelfde is?

8nnemiek schreef:
Ik kan me best voorstellen dat mensen met een eetstoornis ook wel eens besluiten om vegetarisch/vegan te gaan eten. Dat maakt het dieet zelf niet slecht.

Klopt ook, op wie reageer je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:11

enzino schreef:
Marie_Anne schreef:
En dat "zoiets extreems" als vegetarisch eten eetstoornissen in de hand zou werken heb ik nog nooit gehoord. Daar heb je vast bronnen voor? En daar bedoel ik geen YouTube-filmpjes van wat willekeurige mensen mee...

Het verband tussen eetstoornissen en het volgen van bepaalde dieten lijkt me toch niet een heel raar verband om naar de kijken. Natuurlijk is het moeilijk om te bewijzen wat eerst kwam, de eetstoornis of het vegetarisch eten, maar er is flink wat onderzoek gedaan naar de correlatie tussen die twee. Om wat voorbeelden te noemen waar ik zelf selectief gequote heb en bepaalde delen zelf bold heb gemaakt:

Citaat:
"[With] a huge number of the clients, we have found that their disorder was triggered by some form of restricted eating," confirms Emmy Brunner, founder and CEO of The Recover Clinic, over the phone. "Even when you pursue a certain lifestyle choice due to ethical reasons, potentially you can find yourself being more mindful to a point of being triggered by those behaviours." Susan Ramwell from Ellen Mede Centre for Eating Disorders agrees, telling me in an email that while many people can navigate veganism healthily and successfully, "for certain groups of people who already have difficulties with eating, whether that is physical or psychologically, such as an eating disorder, the vegan choice further complicates an already complex problem".

Not Plant Based receives a lot of private messages from people who are vegan or used to be, but had to stop because they got an eating disorder after restricting.

https://www.vice.com/en_uk/article/59d5 ... -disorders

Citaat:
Vegetarianism and veganism have become popular diets, but for those struggling with an eating disorder or at risk for developing one, being vegetarian or vegan may raise a red flag.

https://www.mirror-mirror.org/vegetaria ... orders.htm

Citaat:
The information on the role vegetarianism plays in ED is certainly mixed and complex. It is well-established that dieting to lose weight for any reason creates a risk of developing an ED.

https://www.eatingdisorderhope.com/info ... nism-risks

Citaat:
Of course, it would be an overstatement to say veganism is a specific trigger for eating disorders, or that going vegan or vegetarian inherently increases eating disorders risk. However, there is a danger that a vegan or vegetarian diet can support restriction and weight loss and thus become a maintaining factor for an eating disorder.

https://www.newbridge-health.org.uk/eat ... disorders/

Citaat:
The vegetarian adolescents may be more likely to display disordered eating attitudes and behaviors than nonvegetarians.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15927731

Citaat:
First-year college students who are vegetarians primarily for weight loss reasons may be at an increased risk for the development of disordered eating behaviors or may currently have an eating disorder.

https://eric.ed.gov/?id=EJ816896

Citaat:
Endorsement of vegetarianism was highest among females with severe eating pathology.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26162593

Citaat:
Vegetarianism was especially a feature of anorectics of Asian origin.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf ... 0.CO%3B2-O


Nu lijkt het me niet interessant om elke bron een voor een uit te gaan zitten pluizen, ik wil er slechts mee laten zien dat er een duidelijke correlatie tussen die twee is en dat je bronnen kan vinden die causaliteit beide kanten op laten zien.

8nnemiek schreef:
Ook zo iemand die info zoekt via youtube waarschijnlijk :))

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

En jij beschuldigt anderen van cherry picking? Mmm.
Uit je eigen bron:
Citaat:
Consistent with earlier studies (for example, O’Connor, Touyz, Dunn, & Beumont, 1987), these authors suggest that though ED sufferers are more likely to be vegetarian, it seems that vegetarianism is not usually a specific precedent to an ED.
Rather, it seems that people who are predisposed to risk for developing an ED are more likely to engage in vegetarian eating patterns

Je maakte in onderstaand citaat het woord inherent vet, terwijl er notabene staat dat het te ver gaat om te stellen dat veganisme een trigger is voor eetstoornissen.
Citaat:
Of course, it would be an overstatement to say veganism is a specific trigger for eating disorders, or that going vegan or vegetarian inherently increases eating disorders risk. However, there is a danger that a vegan or vegetarian diet can support restriction and weight loss and thus become a maintaining factor for an eating disorder.

Iets wat jij dus wel stelt, maar je eigen bron ontkracht dit.
In onderstaande quote maakte je ook iets vet, terwijl je het belangrijkste in mijn ogen wegliet, nl primarily for weight loss reasons.
Citaat:
First-year college students who are vegetarians primarily for weight loss reasons may be at an increased risk for the development of disordered eating behaviors or may currently have an eating disorder.

Je bronnen laten helemaal niet zien dat de causaliteit twee kanten op gaat, integendeel. Dat vrouwen die al in een patroon richting eetstoornis zitten vaak vegetarier of veganist worden, geloof ik best. Andersom: lijkt me niet en jij post hier niets dat het tegendeel laat zien. Er zit welgeteld 1 mevrouw tussen die suggereert dat de eetstoornis na het veganisme of vegetarisch zijn komt, maar dit is niet gebaseerd op onderzoek. Eigenlijk zeggen al jouw andere bronnen dat mensen met eetstoornissen vaker veganist of vegetariër lijken te zijn, bijvoorbeeld om te maskeren dat ze een eetstoornis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 16:58

Marie_Anne schreef:
En jij beschuldigt anderen van cherry picking? Mmm.

En dat doen ze ook.
Ik zelf ook, maar ik maak geen documentaire en vermeld er zelf bij dat ik aan cherry picking doe.
Zie je het verschil?

Ook reageer ik op jouw vraag voor bewijs want jij had er nog nooit van gehoord.
Dus google ik snel naar relaties tussen diëten en eetstoornissen.
Het probleem is alleen dat je nooit duidelijk oorzaak-gevolg vast kan stellen.

Meerdere bronnen noemen wel dat een dieet een trigger tot een eetstoornis kan zijn, en vegetariër zijn is een dieet.

Verder vind ik dit geen interessant punt en heb ik weinig behoefte meer tijd aan het zoeken van bronnen te besteden.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:10

Hebben jullie wel eens van Anthony Williams gehoord? Hier in Duitsland ken ik veel mensen die hun levenswijze hebben aangepast. Dat vlees eten niet gezond is is eigenlijk best logisch. De huidige dieren worden zo stressgevoelig ondergebracht. Die stresshormonen die ze daarbij aanmaken gaat ook in het vlees zitten en die eet jij. En wat is het hoofdvoedermiddel van deze dieren. Precies gemanupuleerd mais. Dat eten we er ook even bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:24

enzino schreef:
Marie_Anne schreef:
En jij beschuldigt anderen van cherry picking? Mmm.

En dat doen ze ook.
Ik zelf ook, maar ik maak geen documentaire en vermeld er zelf bij dat ik aan cherry picking doe.
Zie je het verschil?

Ook reageer ik op jouw vraag voor bewijs want jij had er nog nooit van gehoord.
Dus google ik snel naar relaties tussen diëten en eetstoornissen.
Het probleem is alleen dat je nooit duidelijk oorzaak-gevolg vast kan stellen.

Meerdere bronnen noemen wel dat een dieet een trigger tot een eetstoornis kan zijn, en vegetariër zijn is een dieet.

Verder vind ik dit geen interessant punt en heb ik weinig behoefte meer tijd aan het zoeken van bronnen te besteden.

:')
Zo, dat zijn een hoop drogredenen bij elkaar _O- . Nu is het niet interessant meer. Maar het was inderdaad nooit een interessant punt, want jouw statement hieronder blijkt dus gewoon niet waar te zijn:
enzino schreef:
Daarom ben ik ook niet zo'n groot voorstander van die extremen. Bijna iedereen kan redelijk makkelijk zijn vleesconsumptie verminderen zonder problemen te ondervinden, maar een extreem als helemaal geen vlees meer, of zelfs helemaal geen dierlijke producten meer, is veel vaker problematisch. Dat werkt alleen maar eetstoornissen in de hand waar mensen van het ene extreme dieet naar het andere extreme dieet gaan en continue bezig zijn met eten.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:36

Ik ken trouwens iemand die na een eetstoornis vegetarier is geworden:-)

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:22

Dinopino schreef:
Ik ken trouwens iemand die na een eetstoornis vegetarier is geworden:-)


Het een heeft nu toch echt niets met het andere te maken.. Of wat wil je nu net bereiken met deze post? Het enige wat een docu als deze kan aanrichten bij mensen met eetstoornissen is dat ze nog radicaler worden. Maar het een heeft toch niets met het andere te zien?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:41

Wanneer jij gelooft dat een film die vegetarisch eten promoot invloed heeft op een persoon met eetstoornis dan is dat jou overtuiging. Geen probleem. Zou het dan ook werken dat wanneer een depressieve persoon naar een komedie kijkt minder depressief is. Zou mooi zijn. Uit eigen ervaring heb ik het nog niet zo zien gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:20

Dinopino schreef:
Wanneer jij gelooft dat een film die vegetarisch eten promoot invloed heeft op een persoon met eetstoornis dan is dat jou overtuiging. Geen probleem. Zou het dan ook werken dat wanneer een depressieve persoon naar een komedie kijkt minder depressief is. Zou mooi zijn. Uit eigen ervaring heb ik het nog niet zo zien gebeuren.

En wat nou als een persoon die tegen depressie aanzit naar video's kijkt met doemscenario's die het einde van de wereld voorspellen? Zou dat een trigger kunnen zijn om echt depressief te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:29

enzino schreef:
Dinopino schreef:
Wanneer jij gelooft dat een film die vegetarisch eten promoot invloed heeft op een persoon met eetstoornis dan is dat jou overtuiging. Geen probleem. Zou het dan ook werken dat wanneer een depressieve persoon naar een komedie kijkt minder depressief is. Zou mooi zijn. Uit eigen ervaring heb ik het nog niet zo zien gebeuren.

En wat nou als een persoon die tegen depressie aanzit naar video's kijkt met doemscenario's die het einde van de wereld voorspellen? Zou dat een trigger kunnen zijn om echt depressief te worden?

Nee. Dat kan niet. Jij weet duidelijk niets van depressies.

Serieus, hou op met het verkondigen van je vergezochte onwaarheden. Je kunt het niet onderbouwen, het is gewoon niet waar dat vegetarisch of veganistisch eten voor eetstoornissen zorgt. Punt.

Anoniem

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:49

Nou, dan laten we het daarbij.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:32

Sinds wanneer is vegetarisch eten een dieet??

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:38

Bedankt TS, voor het openen van dit topic. Wat fijn dat je zelf bent opgeknapt van een deels plantaardig dieet. De docu nog niet gezien maar die ga ik zeker kijken.

Zelf eet ik al 25 jaar vegetarisch en de laatst paar jaar matig ik ook zuivel. Heb overigens niet het idee dat ik een ‘dieet’ volg en kan overal in Europa prima eten.

Waar ik zelf over val in dit soort discussies is dat altijd alles zo zwart wit wordt gesteld, terwijl juist enige nuancering nodig is.

Vegan is niet per definitie gezond, want als je voedingspatroon nog steeds bestaat fastfood, snoep en koek is er niks gezonds aan. Net zoals vleeseten niet per definitie gezond is, om dezelfde reden.

Je kan het dus ook vrij gemakkelijk omdraaien, vegan is niet per definitie ongezond, want met een uitgebalanceerd voedingspatroon kan je prima alle voedingsstoffen binnenkrijgen en dit geld dus ook voor een vegetarisch of pescotarisch of met een voedingspatroon met vlees.

Dus als je puur kijkt naar wat gezond of ongezond is, dan zijn er heel veel wegen die naar Rome leiden en kan een een vegan patroon gezonder zijn dan een voedingspatroon met vlees, maar dus ook andersom.

Daarnaast is vaak de ethische discussie over de voedingsindustrie en dan met name de vleesindustrie iets wat voor veel vegetariërs/vegan meeweegt, maar als je die discussie dan aangaat met een vleeseter krijg je al snel de discussie: niet gezond. Dat vind ik interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:52

Nikass schreef:
Sinds wanneer is vegetarisch eten een dieet??

Sinds duizenden jaren geleden. Het woord dieet komt van het Griekse woord diatia wat je kan vertalen als "leefregel".

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:43

Ik noem het wel dieet, want het is een eetpatroon. Het zijn keuzes die ik heb gemaakt over voeding. Heeft dus niet perse met afvallen te maken. Ik kan namelijk ook een patat-dieet gaan volgen. :)

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:26

Nikass schreef:
Sinds wanneer is vegetarisch eten een dieet??


dat hangt er maar net vanaf hoe je dieet definieert. In principe is een dieet een samenstelling van voedingsmiddelen, dus dan is vegetarisch of veganistisch eten ook een dieet.
Als diëtist gebruik ik het woord dieet alleen als er sprake is van een medische reden en dan zou vegetarisch eten geen dieet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 02:58

Voor mensen die nog geïnteresseerd zijn in de claims die gemaakt zijn in de film en ze weerlegt willen zien inclusief 63 referenties (vooral peer-reviewed gepubliceerde research papers):

https://www.biolayne.com/articles/resea ... TUA4sNmuN4

Citaat:
In this case, the film used strawman, false dichotomies, cherry picking, and a whole host of other logical fallacies in an attempt to demonize animals products and make vegan diet the solution to the world’s problems. To be clear, I think a diet that is heavy in plants and fiber is great. I also have no problem with those who choose to not eat meat for their own ethical reasons, it’s not my job to judge your ethics. All I ask is that we are honest about what the science says. If you don’t want to eat meat because you don’t want to intentionally harm animals, that’s great. But do not twist scientific research and retroactively attempt to contort data so that it fits your bias.



Veel plezier met het doorspitten van zijn referenties.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:56

je quote sta ik achter en ik denk dat ik ook zo in mijn vakgebied sta. Ik irriteer me niet aan de boodschap, wel aan het misbruiken van wetenschap voor je boodschap.

Maar pfff, deze schrijver kan nog wel een hoop leren van de documantaire makers als het gaat over aantrekkelijke overzichtelijke tekst schrijven en mensen willen bereiken :+. Zelfs ik ben halverwege overgegaan op scannend lezen, niet doorheen te komen zo.
Wat overigens niks wil zeggen over zijn argumentatie, ik zag er echt hele goede argumenten tussen zitten en goed uitgezochte stukken (en ook wat mindere stukken, het uitrekenen of 1000 uur ergens aan besteden wel echt realistisch is vond ik een beetje stemmingmakerij, ik neem aan dat de beste man niet met een stopwatch heeft gezeten en bij 999uur en 59minuten de boel een minuut later heeft dichtgeslagen. Je mag aannemen dat het beeldspraak is in zoiets....)