Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:12

Wat gaaf dat er een vegetarisch verzorgingstehuis is! Wat mooi!
Maar ook dat zullen zeker niet allemaal mensen zijn die van jongs af aan plantaardig hebben gegeten en alleen maar gezond plantaardig eten.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:53

Ook grappig dat ze dan Arnold aan het woord laten, terwijl die tijdens zijn bodybuild jaren meer dan genoeg hormonen gespoten heeft :')

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 21:47

Dat is wel grappig ja. Maar ook heel knap dat hij ineens 180 graden gedraaid is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:59

Toch vraag ik me altijd af waarom mensen zo 'scherp' reageren....
Opeens is het allemaal niet correct aangetoond, het is wetenschappelijk niet bewezen, en veel andere verontwaardigde toet toet.....

Maar je zou toch ook kunnen zeggen? "Goh, dat is wel fascinerend... zijn toch niet de minste atheleten, en ze zijn ook nog eens met velen. Misschien kan ik daar eens openminded naar kijken, en me bedenken dat in deze tijd het hoopgevend is dat ik EN gezond kan eten, EN misschien wel goede dingen kan doen voor mijn gezondheid, EN iets doen voor dierenwelzijn EN mijn mondiale voetprint wat verkleinen... wat geweldig als dat toch eens waar zou zijn! In een tijd als deze zou dat toch heel bruikbaar zijn, en is het misschien goed er op z'n minst openminded naar te kijken"
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-11-19 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:20

_/-\o_ Mooi gezegd!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:22

*\o/* *\o/* *\o/*

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 01:11

Er zijn een boel dingen gewéldig "als het waar zou zijn".
Geen reden je capaciteit tot kritisch nadenken uit te schakelen, integendeel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 02:12

TS, wat fijn dat jij het goed lijkt te doen zo!

Ik had sinds 1999 CU en heb alle pittige medicijnen wel gehad. In 2006 geopereerd en een pouch gekregen.
Sinds 2017 Bechterew, wat gerelateerd is aan de Cu/auto immuun.

Achteraf denk ik ook vaker; had ik niet wat kunnen aanpassen ipv steeds meer en zwaardere medicatie, maar toen was het zo.

Het is niet eens dat ik niet goed at of ongezond leefde, maar nu sta ik er wel anders in dan toen.

Wat mensen vergeten is dat je bij CU ontstekingen hebt en een opname probleem. Ook al at ik nog zo gezond, het werd niet goed opgenomen. Zelfs medicatie werkt niet altijd naar wens. En je bent soms vreselijk ziek, dus beweegt minder, je weerstand kan slecht zijn etc.

Een paar jaar terug liep ik voor mijn opgeblazen buik bij een dietiste in het ziekenhuis, Zij vond alles onzin en een hype. Verteld wat ik at, oa teveel suikers, maar ze vond het prima. Raadde alleen aan wat vaker te eten, dus tussendoortjes.

Mensen zijn verwend geraakt. 50jr terug zagen de supermarkten er niet zo uit als nu. Je wordt echt doodgegooid met eten, pakjes, kant en klaar, groente gesneden en verpakt ( redelijk houdbaar ) etc etc. Je denkt soms gezond te eten, maar doet het niet echt.

Daarnaast kosten veranderingen tijd. Mensen zeggen heel snel dat iets niet werkt of dat ze juist sneller moe werden etc. Maar als je morgen je suikers weglaat, kost het tijd om daaraan te wennen. Je kan een flinke dip krijgen. Dat komt niet omdat je suiker nodig hebt, maar omdat je lichaam moet wennen aan zonder suikers te leven.

TS, meestal is bij CU/Crohn ijzer/hb een groot probleem. Dan wordt er al snel geroepen dat je vooral veel rood vlees moet eten. Men ziet je graag vit C na de maaltijd nemen vanwege betere opname, maar veel mensen met darmproblemen, hebben last van citrus vruchten.

Ik kijk wel naar dergelijke films en docu's, maar bij alles kunnen ze het brengen zoals ze het willen. Paarden eigenaren worden ook gek gemaakt en vooral bang dat je op moet passen voor tekorten. Je wordt doodgegooid met supplementen, muesli's etc etc. En het verkoopt als je mensen bang maakt.

Wat betreft CU spelen heel veel dingen mee, oa stress wat echt 1 van de grootste problemen is. Ik was enkele jaren gestopt met roken en mijn MDL arts zei toen; Mensen lijken vaker een opvlamming te krijgen als ze niet meer roken. Mensen roken bij stress en zonder die sigaret uit de stress zich naar je lijf.

Veel mensen die bewust gaan eten, gaan ook bewuster leven. Ik weet niet hoe je gewicht is? Ik heb zelf nooit overgewicht gehad, wel wat ondergewicht.
Mensen denken dat je dan maar alles kan eten, maar ook slanke mensen moeten oppassen. Hart en vaat ziekten, suiker etc liggen voor iedereen op de loer.
Ik vraag me altijd af hoe die mensen van 200/300kg nog leven. Ik zou al 10x een hartaanval hebben gehad als ik maar een fractie zou eten en 50kg zou aankomen, denk ik.

Deels maak ik tegenwoordig bewustere keuzes, maar ik laat nog steeds de zoetigheid niet staan en lust ook graag een bakje chips. Het kan zonder, het is niet goed, maar ik wil niet oud worden zonder dingen die ik lekker vind.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 07:49

Ninx schreef:
Toch vraag ik me altijd af waarom mensen zo 'scherp' reageren....
Opeens is het allemaal niet correct aangetoond, het is wetenschappelijk niet bewezen, en veel andere verontwaardigde toet toet.....

Maar je zou toch ook kunnen zeggen? "Goh, dat is wel fascinerend... zijn toch niet de minste atheleten, en ze zijn ook nog eens met velen. Misschien kan ik daar eens openminded naar kijken, en me bedenken dat in deze tijd het hoopgevend is dat ik EN gezond kan eten, EN misschien wel goede dingen kan doen voor mijn gezondheid, EN iets doen voor dierenwelzijn EN mijn mondiale voetprint wat verkleinen... wat geweldig als dat toch eens waar zou zijn! In een tijd als deze zou dat toch heel bruikbaar zijn, en is het misschien goed er op z'n minst openminded naar te kijken"


Ik heb deze docu niet gezien dus weet nog niet of het hier van toepassing is. Maar bijvoorbeeld 'what the health' had ook als doel plantaardig eten te promoten. Wat mij betreft een prima doel, maar als dat bereikt moet worden met bangmakerij op basis van niet-juiste redenvoering vind ik dat verkeerd.

Ik merk het zelf als diëtist ook in mijn werk. Mensen raken compleet stuurloos, gaan dingen doen omdat ze denken dat war ze deden ongezond is. De nuance raakt zoek.
Ik ben overtuigd dat onze aarde er een stuk beter aan toe is als we bewuster om gaan met wat op ons bord ligt. En sporter zijn hoeft daar geen tegenargument voor te zijn. Maar veel van dit soort documentaires gebruiken onjuiste redevoering om mensen daar van te overtuigen, alleen omdat ze gezien willen worden. En daar ben ik op tegen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:16

Ninx schreef:
Toch vraag ik me altijd af waarom mensen zo 'scherp' reageren....
Opeens is het allemaal niet correct aangetoond, het is wetenschappelijk niet bewezen, en veel andere verontwaardigde toet toet.....

Maar je zou toch ook kunnen zeggen? "Goh, dat is wel fascinerend... zijn toch niet de minste atheleten, en ze zijn ook nog eens met velen. Misschien kan ik daar eens openminded naar kijken, en me bedenken dat in deze tijd het hoopgevend is dat ik EN gezond kan eten, EN misschien wel goede dingen kan doen voor mijn gezondheid, EN iets doen voor dierenwelzijn EN mijn mondiale voetprint wat verkleinen... wat geweldig als dat toch eens waar zou zijn! In een tijd als deze zou dat toch heel bruikbaar zijn, en is het misschien goed er op z'n minst openminded naar te kijken"

Prima dat het voor anderen werkt, maar ik doe het juist lekker op dierlijke eiwitten.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:45

Ik heb hem ook gezien, ik vind het heel interessant en het zet je zeker tot denken. Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Natuurlijk zijn deze mensen pro-vega en ‘anti’ vlees, maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:59

Change3x schreef:
Ik heb hem ook gezien, ik vind het heel interessant en het zet je zeker tot denken. Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Natuurlijk zijn deze mensen pro-vega en ‘anti’ vlees, maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in

Hoe ziet bloed er uit dan na het eten van vlees? Als het goed is wordt bloed daardoor voorzien van ijzer en B12 (en ongetwijfeld nog een hoop meer)

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:03

elnienjo schreef:
Change3x schreef:
Ik heb hem ook gezien, ik vind het heel interessant en het zet je zeker tot denken. Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Natuurlijk zijn deze mensen pro-vega en ‘anti’ vlees, maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in

Hoe ziet bloed er uit dan na het eten van vlees? Als het goed is wordt bloed daardoor voorzien van ijzer en B12 (en ongetwijfeld nog een hoop meer)


Vettig en vies. Niet schoon. Wat er precies in zit weet ik niet. ;)

De hoeveelheid B12 die je binnen krijgt schijnt dus ook tegen te vallen, dieren zijn puur de ‘doorgever’, ze produceren het niet zelf.

Verder ben ik geen voedingsdeskundige, ik baseer mijn mening op wat ik gezien heb in de docu. :D

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:12

Change3x schreef:
Ik heb hem ook gezien, ik vind het heel interessant en het zet je zeker tot denken. Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Natuurlijk zijn deze mensen pro-vega en ‘anti’ vlees, maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in


Maar het is dat dat ik net bedoel, hoe weet je nu dat die bloed test echt is als je andere factoren niet gaat vergelijken? Hebben ze evenveel gedronken? Wat hebben ze voor de rest ook nog gegeten? Wat is er nog anders gebeurt voor de bloed test? Meer stress? Je moet zo'n factoren gewoon meenemen alvorens je kan zeggen dat er waarheid in zit vind ik

Persoonlijk denk ik dat zo'n films als boodschap zouden moeten hebben: mensen voeg allemaal eens verse seizoensgroenten toe dagelijks. Als iedereen dagelijks als eens in de richting zou gaan van 300gr groeten, dan zouden al veel mensen beter zijn. Ik denk dat gemiddeld gezien er teveel vlees gegeten wordt, maar een mens is ook biologisch gezien een omnivoor, dus denk ik dat we toch ook het niet helemaal mogen schrappen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:30

Kuggur schreef:
Er zijn een boel dingen gewéldig "als het waar zou zijn".
Geen reden je capaciteit tot kritisch nadenken uit te schakelen, integendeel.


Hetgeen jij nu actief doet.... waarvan akte.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:55

Change3x schreef:
Vettig en vies. Niet schoon. Wat er precies in zit weet ik niet. ;)

De hoeveelheid B12 die je binnen krijgt schijnt dus ook tegen te vallen, dieren zijn puur de ‘doorgever’, ze produceren het niet zelf.

Verder ben ik geen voedingsdeskundige, ik baseer mijn mening op wat ik gezien heb in de docu. :D

Ach, als je gefrituurde vegan snacks of patat/chips eet, zal je bloed er vast ook vettig uit gaan zien. Ik neem het dus maar met 'n korreltje zout.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:00

The_Cat schreef:
Change3x schreef:
Ik heb hem ook gezien, ik vind het heel interessant en het zet je zeker tot denken. Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Natuurlijk zijn deze mensen pro-vega en ‘anti’ vlees, maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in


Maar het is dat dat ik net bedoel, hoe weet je nu dat die bloed test echt is als je andere factoren niet gaat vergelijken? Hebben ze evenveel gedronken? Wat hebben ze voor de rest ook nog gegeten? Wat is er nog anders gebeurt voor de bloed test? Meer stress? Je moet zo'n factoren gewoon meenemen alvorens je kan zeggen dat er waarheid in zit vind ik

Persoonlijk denk ik dat zo'n films als boodschap zouden moeten hebben: mensen voeg allemaal eens verse seizoensgroenten toe dagelijks. Als iedereen dagelijks als eens in de richting zou gaan van 300gr groeten, dan zouden al veel mensen beter zijn. Ik denk dat gemiddeld gezien er teveel vlees gegeten wordt, maar een mens is ook biologisch gezien een omnivoor, dus denk ik dat we toch ook het niet helemaal mogen schrappen

Ja en ik denk daar weer heel anders over. Het is een film over sporters met een plantaardig dieet. Zij sluiten dierlijke producten uit dus gaan die ook niet promoten.

De keus is altijd aan jou zelf, natuurlijk. Maar daar hoeft een film niet over te gaan.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:03

elnienjo schreef:
Change3x schreef:
Vettig en vies. Niet schoon. Wat er precies in zit weet ik niet. ;)

De hoeveelheid B12 die je binnen krijgt schijnt dus ook tegen te vallen, dieren zijn puur de ‘doorgever’, ze produceren het niet zelf.

Verder ben ik geen voedingsdeskundige, ik baseer mijn mening op wat ik gezien heb in de docu. :D

Ach, als je gefrituurde vegan snacks of patat/chips eet, zal je bloed er vast ook vettig uit gaan zien. Ik neem het dus maar met 'n korreltje zout.

Dat was in deze test niet het geval. Misschien eerst kijken en dan oordelen.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:32

je bloed gaat er echt niet anders uit zien na het eten van vlees... Ook niet als je vetter eet normaal gesproken...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:44

Ninx schreef:
Kuggur schreef:
Er zijn een boel dingen gewéldig "als het waar zou zijn".
Geen reden je capaciteit tot kritisch nadenken uit te schakelen, integendeel.


Hetgeen jij nu actief doet.... waarvan akte.

Humoristisch, de Trump taktiek.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:56

secricible schreef:
je bloed gaat er echt niet anders uit zien na het eten van vlees... Ook niet als je vetter eet normaal gesproken...


Dan raad ik je aan de docu te bekijken en het verschil te zien.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:58

secricible schreef:
je bloed gaat er echt niet anders uit zien na het eten van vlees... Ook niet als je vetter eet normaal gesproken...

Ik kan me daar ook niets bij voorstellen.
Om medische redenen moet ik regelmatig bloed laten prikken en het ziet er altijd mooi diep rood uit en ik heb er aan de buitenkant nooit verschillen in gezien afhankelijk van het dieet wat ik op dat moment had.

Azmay

Berichten: 18000
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:09

elnienjo schreef:
secricible schreef:
je bloed gaat er echt niet anders uit zien na het eten van vlees... Ook niet als je vetter eet normaal gesproken...

Ik kan me daar ook niets bij voorstellen.
Om medische redenen moet ik regelmatig bloed laten prikken en het ziet er altijd mooi diep rood uit en ik heb er aan de buitenkant nooit verschillen in gezien afhankelijk van het dieet wat ik op dat moment had.

Ze hebben het bloed in de centrifuge gehad, het plasma was troebel na vlees. De rest van de maaltijd was hetzelfde, de man die altijd al vegan at had 2x helder plasma.

Ik vermoed niet dat ze daarmee geknoeid hadden, de conclusie van wat dat verschil betekend is uiteraard wel iets wat ik als leek niet in kan schatten in hoeverre dat klopt.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:18

Het ging inderdaad om het plasma in het bloed. Ik geloof ook niet dat daarmee geknoeid is. Je zag duidelijk verschil tussen dierlijke vetten en plantaardige vetten (uit avocado oa).

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:51

Maar als we het gaan hebben over avocado's, die zijn zo'n ongelofelijk belasting voor het milieu.

Geweld in Mexico door drugskartels die er handel in zien, ontbossing, de hoeveelheid water ze nodig hebben (1000 liter water voor 1 kilo avocado, dat is slechts 2,5 avocado. Een kilo sla gebruikt ongeveer 130 liter water en een kilo tomaten zo'n 180 liter. Vergeet daarbij niet dat er al een tekort aan water is in deze gebieden, en er nu nog minder voor de bewoners overblijft.), de export deze kant op (wat energie vreet, want deze vruchten moeten op temperatuur gehouden worden).
Kan het een "superfood" zijn voor ons, in de mate waarin wij het eten is dat het absoluut niet voor het milieu. :n