Kinderwens? Of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:55

pien_2010 schreef:
Zonet las ik deze mening van een oude man, in gesprek met iemand en ik citeer uit het boek "De boodschapper uit Athene" van Anne Zouroudi:

"Geluk komt in kleine doses voorbij,het is er niet altijd. Op de dag dat je kinderen krijgt, ben je gelukkig, in de zevende hemel. Twee dagen later, als je nauwelijks een oog hebt dichtgedaan en je vrouw is in tranen, voel je je diep ellendig. Je voelt je zo ellendig, dat je jouw kind wel tegen de de muur wilt smijten en de deur uit wil lopen om nooit meer terug te komen. Maar dan is het al te laat. Je kunt ze niet meer terug stoppen. En verdraaid, het kind bezorgt je nog meer gelukkig momenten. De 1ste keer dat mijn zoon mij papa noemde, was ik in tranen. Maar vervolgens spugen ze al het eten over je uit. Al met al zou je ze nooit willen missen, maar je moet offers brengen. Soms zijn dat hele grote offers. Begrijpt u wat ik bedoel? Wat mensen zouden moeten nastreven, is....zal ik het "tevredenheid" noemen? ...........

Ik moest gelijk aan ons topic denken en ik wil jullie de mening van deze oude man, die terug kijkt op zijn leven, niet onthouden....(wat hou ik toch van lezen)


Wat een wijze woorden. Dank daarvoor!

Anoniem

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:57

Ergens vind ik het toch een beetje 'deprimerend', als je alleen maar "tevredenheid" zou voelen als je aan kinderen begint. Ik ervaar dat gelukkig anders, ondanks het feit dat ik doodop en gesloopt ben al jaren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:13

Maar tevredenheid is toch dikke prima? Ik denk dat het vaak fout gaat omdat we met elkaar de neiging hebben de lat zo hoog te leggen. Dat is nergens voor nodig imo en werkt juist alleen maar heel frustrerend.

Op Facebook ben ik lid van de club van relaxte moeders. Heerlijk is dat. Een van de leuzen die geregeld voorbij komt is: Die andere moeders doen ook maar wat. Lekker relativerend. Ik vind dat fijn. Maakt dat ik zelf ook denk, het hoeft niet allemaal volmaakt perfect.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:14

Djali schreef:
Ergens vind ik het toch een beetje 'deprimerend', als je alleen maar "tevredenheid" zou voelen als je aan kinderen begint. Ik ervaar dat gelukkig anders, ondanks het feit dat ik doodop en gesloopt ben al jaren.


Klinkt echt als ultiem geluk!

Anoniem

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:29

Oké maar ik vraag me oprecht af, zijn de moeders hier slechts "tevreden" met hun leven?
Hoop ik echt van niet...!

En natuurlijk ben ik het eens met het feit dat je je niet altijd gelukkig hoeft te voelen, dat is inderdaad een achterhaald idee. Toen je nog geen kinderen had, had je ook weleens een dipdag, of dipweek.

Maar levensgeluk staat los van kinderen vind ik zelf, en gelukkig maar! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:33

Niobe schreef:
Djali schreef:
Ergens vind ik het toch een beetje 'deprimerend', als je alleen maar "tevredenheid" zou voelen als je aan kinderen begint. Ik ervaar dat gelukkig anders, ondanks het feit dat ik doodop en gesloopt ben al jaren.


Klinkt echt als ultiem geluk!


:') ik begrijp je reactie.

De vermoeidheid van 7/7 beschikbaar zijn, de geslooptheid van je lichaam omdat je gewoon een véél zwaarder leven hebt dan voorheen, klinkt heftig. Maar verder is een moeder ook maar gewoon een persoon die doelen in het leven nastreeft, net zoals het voorheen je eerste kind was.
Het leven stopt niet van zodra je zwanger bent, het wordt gewoon anders - en al zeker niet slechter.
Gewoon wat gecompliceerder denk ik :D

Anoniem

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:36

En verder vind ik dat het ook gewoon gezegd moet kunnen worden dat het soms te zwaar is, en je in de zwakste momenten zelfs spijt hebt, zeker bij pasgeboren baby's. Dat wordt ook in die quote van die oude man aangehaald. Maar daar is toch niets verkeerd aan, iedereen twijfelt wel eens als het moeilijk gaat, of wil weer naar de oude situatie. Dat kan in je werk ook zo zijn, of met je nieuwe paard, of in je nieuwe huis, of of of.

Zoals iemand hier al zei, het hoeft niet zwart-wit te zijn. Denk dat er soms te veel in kampen gedacht wordt: de ouders tegen niet-ouders.

Ben maar wat luidop aan het denken, is geen reactie op iemand hier ofzo :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:46

Djali schreef:
Oké maar ik vraag me oprecht af, zijn de moeders hier slechts "tevreden" met hun leven?
Hoop ik echt van niet...!

En natuurlijk ben ik het eens met het feit dat je je niet altijd gelukkig hoeft te voelen, dat is inderdaad een achterhaald idee. Toen je nog geen kinderen had, had je ook weleens een dipdag, of dipweek.

Maar levensgeluk staat los van kinderen vind ik zelf, en gelukkig maar! :)


Dat vind ik ook hoor :j ik had baalmomenten zonder dat ik moeder was. Maar ook momenten van geluk. Of van mwah, ben op zich wel tevreden. Dat is nu niet anders. Maar ik vind dat tevredenheid nastreven beter is, dan echt puur op dat geluk gaan zitten. Dat geeft uiteindelijk alleen maar stress. Al die perfecte plaatjes van ultiem gezinsgeluk op sociale media zijn geen goede representatie van de werkelijkheid.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:52

Djali schreef:
En verder vind ik dat het ook gewoon gezegd moet kunnen worden dat het soms te zwaar is, en je in de zwakste momenten zelfs spijt hebt, zeker bij pasgeboren baby's. Dat wordt ook in die quote van die oude man aangehaald. Maar daar is toch niets verkeerd aan, iedereen twijfelt wel eens als het moeilijk gaat, of wil weer naar de oude situatie. Dat kan in je werk ook zo zijn, of met je nieuwe paard, of in je nieuwe huis, of of of.

Zoals iemand hier al zei, het hoeft niet zwart-wit te zijn. Denk dat er soms te veel in kampen gedacht wordt: de ouders tegen niet-ouders.

Ben maar wat luidop aan het denken, is geen reactie op iemand hier ofzo :)



Oh nee, heb je ook gelijk in, vond het alleen wel lollig dat je zei dat het voor jou veel meer was dan tevredenheid en dan iets zegt wat totaal onaantrekkelijk klinkt :))

Ik geloof niet echt dat 100% gelukkig zijn überhaupt bestaat.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:41

Citaat:
Ik geloof niet echt dat 100% gelukkig zijn überhaupt bestaat.


Niet constant in iedere geval.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:17

Gelukkig niet. Immers zonder dieptepunten ook geen hoogtepunten....

Anoniem

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:52

Zo is dat :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:34

SusanH schreef:
Ik zie juist bij de jeugd van nu heel veel respect voor de natuur. Kijk alleen al naar de klimaatstakers.

Dat is ook alleen maar omdat ze zelf de energierekeningen nog niet hoeven te betalen en ze door taxibedrijf pap & mam overal naartoe gereden worden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:38

elnienjo schreef:
SusanH schreef:
Ik zie juist bij de jeugd van nu heel veel respect voor de natuur. Kijk alleen al naar de klimaatstakers.

Dat is ook alleen maar omdat ze zelf de energierekeningen nog niet hoeven te betalen en ze door taxibedrijf pap & mam overal naartoe gereden worden.

Dikke onzin dit... juist wanneer je zelf gaat rijden / op jezelf wonen is dit een motivatie om zuinig te leven.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:44

Djali schreef:
Maar levensgeluk staat los van kinderen vind ik zelf, en gelukkig maar! :)



Dat denk ik ook!

De stomste opmerking die ik regelmatig hoor als het over dit onderwerp gaat: "Ben je niet bang dat je later als je oud bent alleen bent, niemand die voor je zorgt of op bezoek komt?" Alsof je daarvoor voor kinderen kiest?! Dat zou toch egoïstisch zijn?
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 14-11-19 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:45

MarlindeRooz schreef:
Dikke onzin dit... juist wanneer je zelf gaat rijden / op jezelf wonen is dit een motivatie om zuinig te leven.

Omdat ze het niet kunnen betalen, niet omdat ze niet comfortabel willen leven. De pubers van nu lopen ook met de nieuwste Iphones en kleding uit China.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:50

Dat komt natuurlijk wel ergens vandaan. Vroeger, en eigenlijk nog wel is het zo dat kinderen voor hun ouders zorgen wanneer die hulpbehoevend worden. In vele landen is dit nog veel meer dan hier. Wat dat betreft verwesterd alles en is de mentaliteit veel meer ikke ikke geworden en vereenzamen veel oudere hier tegenwoordig.
Maar zoals je zegt, kinderen neem je niet voor je oude dag vrij te stellen. Je weet nooit hoe de toekomst loopt en er zujn5genoeg voorbeelden van gebroken gezinnen wat dat betreft.
Maatschappelijk gezien zit de angst er dus wel in. Geen kinderen, dus automatisch wordt je eenzaam oud...
Bullshit natuurlijk, maar het zit er eenmaal zo ingebakken..

Een vriendin van me is ook bewust kinderloos, en denkt daar ook weleens over na. Alleen zij zegt dan, moet ik dan alleen daar kinderen voor op de wereld zetten? En groot gelijk heeft ze. Ik heb er dan wel twee van mezelf, maar niet omdat ik hoop dat ze later voor mij gaan zorgen :Y)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:52

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dikke onzin dit... juist wanneer je zelf gaat rijden / op jezelf wonen is dit een motivatie om zuinig te leven.

Omdat ze het niet kunnen betalen, niet omdat ze niet comfortabel willen leven. De pubers van nu lopen ook met de nieuwste Iphones en kleding uit China.

Genoeg mensen die op zichzelf wonen en enorm duurzaam denken. Ik koop mijn telefoon altijd tweedehands bijvoorbeeld. Idem dito voor veel kleding en schoenen. En dat is niet alleen maar omdat ik het niet kan betalen hoor.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:04

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dikke onzin dit... juist wanneer je zelf gaat rijden / op jezelf wonen is dit een motivatie om zuinig te leven.

Omdat ze het niet kunnen betalen, niet omdat ze niet comfortabel willen leven. De pubers van nu lopen ook met de nieuwste Iphones en kleding uit China.


Ik zie juist in mijn omgeving en werk (Rotterdam,leeftijd 16/22 jaar) Dat ze bewust tweedehands kopen zodat ze kunnen sparen én het beter is voor het milieu. Het leeft heel erg onder de jong volwassenen! Ik denk meer dan je je voor kunt stellen. Daarbij is comfort in de huidige maatschappij soms gewoon weg niet te koop.
Kleding uit China en de nieuwste Iphones zal je altijd hebben. In elke generatie. Maar wat ik wel zie is dat bv United Wardrope en al die andere tweedehands mogelijkheden juist nu het heel goed doen. Dit zegt wat over de jongeren én hun bewustzijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:06

elnienjo schreef:
SusanH schreef:
Ik zie juist bij de jeugd van nu heel veel respect voor de natuur. Kijk alleen al naar de klimaatstakers.

Dat is ook alleen maar omdat ze zelf de energierekeningen nog niet hoeven te betalen en ze door taxibedrijf pap & mam overal naartoe gereden worden.


Wat een negativiteit. Ik verkeer volgens mij in hele andere kringen dan jij. Als ik hoor wat voor vragen mijn 9 jarige dochter stelt over oa klimaat denk ik zo, jij bent er echt al bewust mee bezig. Ook zelf rommel opruimen uit de natuur. Er niet tegen kunnen als anderen wel zomaar iets weggooien. Maar goed, ze zit ook op scouting dus wellicht draagt dat ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:06

Sterker nog, ik wil er naartoe streven dat mijn kind(eren) zo weinig mogelijk last zullen hebben van mijn ouderdom. Ze zullen het zelf al druk genoeg hebben met (over)leven in deze maatschappij, eigen kinderen, werk,... Ik vind dat je er niet vanuit mag gaan dat je kinderen voor jou zullen opdraaien.
Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:09

Ik denk inderdaad ook wel dat kinderen nu al veel meer meekrijgen, ook op school, over het milieu (geen afval weggooien, voorzichtig met plastic etc). En dat het voor hun meer vanzelfsprekend zal zijn hierop te letten.

De enige milieubewuste maatregel die ik me herinner uit mijn schooltijd, was om het water niet te laten lopen tijdens het tandenpoetsen :D

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 20:59

Topic is van 2 jaar geleden.
Misschien leuk om te vermelden dat ik inmiddels bijna 14 weken zwanger ben <3

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:02

Oh wat leuk voor je!! Gefeliciteerd! Inmiddels helemaal "om" gegaan of toch nog een schrik-effect gehad? :=

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 21:45

Nee geen schrik effect! We zijn begin van het jaar bewust gaan proberen.
Vorig jaar veel over gepraat :)