Kinderwens? Of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:20

Hutcherson schreef:
Natuurlijk zou je het kunnen, want je past je leven aan. En ja je moet bepaalde dingen opgeven.
Wat ik me vaak afvraag is of hormonen het niet te rooskleurig laten lijken. Kijk naar de maatschappij waar we in leven.
Je partner beseft zich vast wel dat een kind naar school moet, van alles moet, hopen dat het gezond is(anders is je leven wel zo goed als voorbij), hopen dat het gelukkig is, en blijft, niet gepest wordt etc. Je partner staat misschien 1% van de totale tijd koekjes te bakken met een eventuele dochter.

Ik wil geen kinderen omdat ik weet wat het met een menselijk lichaam kan doen, omdat ik de maatschappij niet leuk vind en zeker geen kind wil dat ziek is waardoor ik alles op moet geven. Bovendien denk ik dat mijn partner niet de juiste basis heeft meegekregen vanuit zijn ouders om een papa te zijn. Dus alles komt op mij neer en ik heb maar beperkte energie om te verdelen, ik weet zeker dat mijn partner zich achtergesteld gaat voelen. Veel mannen willen een kindje want dat hoort.. Een 'liefdesbaby' maar zodra het er is..... Tja.

Nouja, mij lijkt het ook fantastisch om samen met mijn kind door de efteling te lopen, door disneyland om alle sprookjes voor te lezen en te gaan wandelen in het bos etc. Maar dat is 10% van het normale dagelijkse leven.

Ik vind kinderen tot 3 jaar niks aan. Dan van 3 tot 8 zijn ze wel leuk en dan komt puberteit. Pffff.
Voor die 5 jaar neem ik geen kind hoor :p

Bovendien: mijn nichtje was bijna dood tijdens de bevalling van dr eerste, heeft forse fysieke schade aan haar buik over gehouden van de tweede (spieren die fors uitgescheurd zijn op dr buik, verzakkingen etc) en is nu zwanger van de 3e. Loopt bij de psych vanwege haar zelfbeeld door de buik. Man nooit thuis. Is geen minuut minder gaan werken en blijft echt niet thuis voor t gezin. Elk weekend feest terwijl zij de kids van ellende naar oma moet brengen die een depressie en burnout heeft maar gewoon doorwerkt..

Andere nichtje heeft 1 kind waarvan de vader echt een doorgedraaide idioot is. Staat geregeld op dr stoep en mag hun kind alleen zien onder begeleiding in een speciaal omgangshuis, meid loopt met een noodknop om dr nek mocht ze ooit belaagd worden. Echt bizar heftig.
Ik hou mn hart vast als dat kind ooit naar de crèche moet. Die idioot staat gelijk bij de creche voor de deur.

Dus ik heb nog niet zoveel geluk gezien qua kinderen krijgen.


Al eens bij nagedacht dat er veel meer moeders zijn die het er goed vanaf hebben gebracht en dat er veel meer mannen zijn die een leuke vader en echtgenoot zijn!
Jouw ervaring is geen standaard gelukkig.

Ik vind kinderen leuk en helemaal mijn eigen kinderen _/-\o_ en natuurlijk wilde ik ze weleens achter het behang plakken maar dat staat in geen verhouding tot het plezier en liefde die je ervoor terugkrijgt!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:20

Niobe schreef:
Je hebt ook nog hersenen die weten dat voors en tegens afwegen tegen elkaar heel verstandig is. Zeker in het geval van een kind.
Hersenloos overgeven aan hormonen is echt het idiootste wat je kunt doen...

_/-\o_

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:32

elnienjo schreef:
Niobe schreef:
Je hebt ook nog hersenen die weten dat voors en tegens afwegen tegen elkaar heel verstandig is. Zeker in het geval van een kind.
Hersenloos overgeven aan hormonen is echt het idiootste wat je kunt doen...

_/-\o_

Dat kun je wel heel hard roepen maar de praktijk is dat dat niet gebeurd. Voorbeelden genoeg op televisie.

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:00

Mooi om alle argumenten te zien. Ik heb slechts 1 aanvulling, betreft het argument ‘doe het niet want je kind kan een afwijking of gedragsprobleem hebben’. Ik heb zo’n kind (ASS). En dan nog zou ik mijn kind voor niets ter wereld willen ruilen. Ja, hij is arbeidsintensiever dan het gemiddelde kind. Terwijl ik absoluut geen verzorgend type ben van mijzelf. Maar ook daar vond ik wel een weg in. Hij is perfect zoals hij is, alleen niet gemiddeld. Wat dat betreft is het misschien waar dat ‘je kind makkelijk is als je zelf makkelijk bent’, in de zin van hoe je ermee om gaat. Ik ervaar het ouderschap wel als intensief maar dat betreft ook mijn andere kind dat niks heeft. Maar allebei mijn kinderen ervaar ik als makkelijk en relaxed. Alleen moet je met de een een beetje anders omgaan dan met de ander.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:11

Hutcherson schreef:
Natuurlijk zou je het kunnen, want je past je leven aan. En ja je moet bepaalde dingen opgeven.
Wat ik me vaak afvraag is of hormonen het niet te rooskleurig laten lijken. Kijk naar de maatschappij waar we in leven.
Je partner beseft zich vast wel dat een kind naar school moet, van alles moet, hopen dat het gezond is(anders is je leven wel zo goed als voorbij), hopen dat het gelukkig is, en blijft, niet gepest wordt etc. Je partner staat misschien 1% van de totale tijd koekjes te bakken met een eventuele dochter.

Ik wil geen kinderen omdat ik weet wat het met een menselijk lichaam kan doen, omdat ik de maatschappij niet leuk vind en zeker geen kind wil dat ziek is waardoor ik alles op moet geven. Bovendien denk ik dat mijn partner niet de juiste basis heeft meegekregen vanuit zijn ouders om een papa te zijn. Dus alles komt op mij neer en ik heb maar beperkte energie om te verdelen, ik weet zeker dat mijn partner zich achtergesteld gaat voelen. Veel mannen willen een kindje want dat hoort.. Een 'liefdesbaby' maar zodra het er is..... Tja.

Nouja, mij lijkt het ook fantastisch om samen met mijn kind door de efteling te lopen, door disneyland om alle sprookjes voor te lezen en te gaan wandelen in het bos etc. Maar dat is 10% van het normale dagelijkse leven.

Ik vind kinderen tot 3 jaar niks aan. Dan van 3 tot 8 zijn ze wel leuk en dan komt puberteit. Pffff.
Voor die 5 jaar neem ik geen kind hoor :p

Bovendien: mijn nichtje was bijna dood tijdens de bevalling van dr eerste, heeft forse fysieke schade aan haar buik over gehouden van de tweede (spieren die fors uitgescheurd zijn op dr buik, verzakkingen etc) en is nu zwanger van de 3e. Loopt bij de psych vanwege haar zelfbeeld door de buik. Man nooit thuis. Is geen minuut minder gaan werken en blijft echt niet thuis voor t gezin. Elk weekend feest terwijl zij de kids van ellende naar oma moet brengen die een depressie en burnout heeft maar gewoon doorwerkt..

Andere nichtje heeft 1 kind waarvan de vader echt een doorgedraaide idioot is. Staat geregeld op dr stoep en mag hun kind alleen zien onder begeleiding in een speciaal omgangshuis, meid loopt met een noodknop om dr nek mocht ze ooit belaagd worden. Echt bizar heftig.
Ik hou mn hart vast als dat kind ooit naar de crèche moet. Die idioot staat gelijk bij de creche voor de deur.

Dus ik heb nog niet zoveel geluk gezien qua kinderen krijgen.


Wat ben ik blij dat ik met een normale man getrouwd ben :=

En een kind is ook leuk als je er niet mee naar de Efteling gaat of verhaaltjes aan het voorlezen zijn.

Kan je ze soms achter het behang plakken? Ja. Is het soms loodzwaar? Ja absoluut.

Maar het is geen 90% kommer en kwel.

(Waarbij ik niet wil zeggen dat iedereen kinderen moet nemen en dat de optie geen kinderen willen geen goede is.)



TS
Over het financiële gedeelte. Je zou kunnen kijken of je beide 4 x 9 uur kan werken. Kindje hoeft dan maar 3 dagen naar de opvang.
Dat hebben mij man en ik de eerste jaren ook gedaan en dat scheelt een hoop opvangkosten.
Bij ons paste Oma ook een dag in de week op en hadden we voor 2 dagen slechts opvang nodig.

En succes met je keuze....

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:13

Ha, ik kan je niet zo goed helpen denk ik, voor mij zijn er zó veel redenen om het niet te doen.

- Ik ben amper in staat om fatsoenlijk voor mezelf te zorgen :+ (sta soms om 11u 's avonds nog eten te koken omdat ik het gewoon was vergeten doordat ik ging schoonaken ofzo)
- Doordat ik ben opgegroeid in een huis met een gehandicapt gezinslid zou ik het pertinent niet op kunnen brengen om liefde voor een gehandicapt kindje te voelen, dat weet ik zeker.
- Mijn ADD zorgt ervoor dat ik superveel 'downtime' nodig heb waarin ik niks aan mijn hoofd heb, en als er dan een baby zou beginnen te krijsen.. Nouu dan maakt het niet uit of de vader er ook nog is, daar zou ik niet zo gelukkig van worden :+
- De wereld over 20 jaar zou er wel eens een stuk minder leuk uit kunnen zien dan nu (klimaatverandering, instabiliteit) en dat wil ik dit hypothetische kind niet aandoen
- Er zijn maar weinig kinderen met wie ik het echt goed kan vinden :+ Heel stom maar ik denk dat m'n ADD meespeelt waardoor ik gewoon geen geduld heb voor hun eindeloze verhalen over kleine dingetjes. Ik ken 1 kind waar ik het echt gezellig mee kan hebben, het kind van een vriendin van me is dat, als ik de garantie zou hebben dat ie er zo uit zou komen zou ik er nog wel voor willen gaan misschien, maar dat kan natuurlijk niet.

Al met al een dikke nee dus, en bovenal heb ik er eigenlijk ook gewoon geen zin in. Vind mijn leven prima zoals het is. Er zijn veel teveel leuke dingen die ik doe die ik op zou moeten geven. Ik ben gek op mijn diverse vrijwilligerstaken en dat wil ik niet vervangen door het vrijwilligerswerk dat ouderschap heet :+

rockwitch

Berichten: 11743
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:35

Ik heb heel lang geen kinderwens gehad, tot ik mijn vriend leerde kennen eigenlijk.
Op het moment dat ik zou stoppen met de pil raakte ik mijn baan kwijt. Wat doe je dan...
Lang over gepraat en nagedacht en toch gestopt, want wie weet duurde het nog lang eer ik zwanger was en had ik dan allang weer een baan.
Uiteindelijk bleek dat ik wat hulp nodig had om zwanger te worden, dus dat duurde dus sowieso al langer.
En ik had ondertussen werk, wel tijdelijk maar ok.
Inmiddels 2 van die spookjes rond lopen en ik zou ze niet meer kunnen missen.
Ze gaan hier 2 dagen naar de opvang, mijn vriend werkt fulltime en ik parttime. Mijn ouders passen 1x per week op. Overigens wonen die 80 km hiervandaan, maar ze willen het graag doen en ik merk wel hoe gaaf het is om de band tussen mijn kinderen en hun opa en oma te zien. Ze hebben ook een goeie band met mijn schoonouders (die wonen 1 straat verderop) maar dat is toch anders.
Ja het is best pittig, ik denk dat ik ruim 5 jaar geleden voor het laatst heb uitgeslapen.
Je hebt makkelijke periodes en pittige periodes, maar als die voorbij zijn, vergeet je dat ook wel weer. Ja je weet wel van ok die krampjes waren rot, maar dat is maar een paar maanden en dan is het weer over. En achteraf denk je, ach het was ook wel te doen.
Mijn eerste is een ontzettend makkelijk mannetje, altijd al geweest ook als baby.
Mijn dochter is wat dat betreft echt wel pittiger, kan echt ontzettend dramatisch reageren als ze bijvoorbeeld geen snoepje mag. Maar ook daar leer je mee omgaan.
Dus nee het is niet allemaal rozengeur en maneschijn en af en toe ben ik echt blij als ze bij opa en oma mogen logeren.
Maar ik moet er niet aan denken om ze niet te hebben.
Was het leven zonder kinderen makkelijker, misschien wel. Je kon alles laten vallen en in de auto springen om een weekend weg te gaan. Maar ik mis dat eigenlijk helemaal niet.
Nu spring je in de auto en ga je naar de kinderboerderij ofzo.

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:42

janderegelaa schreef:
elnienjo schreef:
_/-\o_

Dat kun je wel heel hard roepen maar de praktijk is dat dat niet gebeurd. Voorbeelden genoeg op televisie.


Klopt en onder andere daarom bestaan er zoveel ongelukkige ouders en kinderen. Van die ouders zul je niet vaak horen (al gebeurt dat ook steeds meer), want niemand gaat zeggen dat ze spijt hebben van hun kinderen. Dat is echt een mega taboe.

Het is een hele goede ontwikkeling dat er meer over nagedacht gaat worden, behalve ineens alle anticonceptie uit de deur te gooien wanneer een baby lief naar je geglimlacht heeft.

pien_2010

Berichten: 43462
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:30

Nadenken over wel of geen kinderen krijgen is natuurlijk altijd heel erg goed. Kinderen hebben is namelijk heel intensief, het kost je vaak je nachtrust, het maakt je als mens kwetsbaar en vaak moet je het wiel uitvinden.
Ik heb hele goede argumenten gelezen om geen kinderen te wensen, met name door mensen die zichzelf goed kennen en weten dat het niet bij hen past.
Terugkijkend op mijn moederjaren, kan ik alleen maar zeggen dat het een beter mens van mij heeft gemaakt. Ik vond het vaak heel moeilijk, maar ook heel erg leuk. Ik heb er enorm van genoten en soms als ik het moeilijk vond, ook om gehuild. Ik ben met mijn kinderen over toppen gevlogen en we hebben ook diepe dalen mee gemaakt. Ze hebben een kwetsbaar mens van mij gemaakt, want het is niet alleen belangrijk dat het met mij goed gaat, maar belangrijker wellicht is dat het tot op de dag van vandaag met hen goed gaat. Via de kinderen heb ik pas geleerd wat echte onbaatzuchtige liefde betekent. Ze zijn zo vreselijk belangrijk voor mij en kinderen hebben eigenlijk "onbeperkte krediet"! Dat maakt het ook zo mooi.

Een tijdje terug schreef iemand dat als je zelf gemakkelijk met kinderen bent, je kind dan ook gemakkelijk zal zijn. Tegen die mensen wil ik zeggen, blijf maar lekker dromen :+ , je hebt geluk gehad. Van de 3 kinderen hadden we er eentje die giga moeilijk was en zo vreselijk veel gehuild heeft. Mijn zusje pedagoge, had de zelfde stelling als hier in het topic geschreven, dat dank zij haar geweldige opvoedkunst en gemakkelijk zijn, de twee kinderen van haar zo gemakkelijk waren. Meewarig kon ze naar "het zusje kijken→ ikke dus, en zeker met leedvermaak→ zo zijn zussen", die het zo pittig had met haar middelste kind. "Zusje → ik dus→ was niet gemakkelijk genoeg".
Totdat nummer 3 bij haar kwam. Zo zeg, daar verbleekte nummer 2 van mij bij. De borsten kon ze nat maken en met al haar pedagogische skills bleef het enorm zwaar en lukte het amper om dat kindje op te voeden. Ze had het er altijd over. Dat had natuurlijk alles met die kinderen te maken. Beiden kinderen zijn inmiddels leuke fijne volwassen mannen geworden die het goed doen in de maatschappij.

pinto_1

Berichten: 2565
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:43

Ik heb een collega met 3 kinderen. Toen de kinderen allemaal studeerden ging het grootste deel van zijn salaris daar naartoe. Hij zei elke keer: nog 5 jaar, dan zijn ze allemaal klaar en ga ik samen met mijn vrouw reizen. Hij zou met deeltijdpensioen gaan en dan een maand of 3, 4 per jaar naar het oosten reizen. Hij was al heel druk met zoeken naar bestemmingen.
Toen kwam het eerste kleinkind. En nummer twee... En zei zijn vrouw: maar nu wil ik niet meer weg, want ik wil mijn kleinkinderen niet missen. Dus daar gaan zijn idealen. -O-
En geloof me, mijn collega is stapelgek op zijn kinderen en kleinkinderen, maar hij zal niet meer kunnen doen wat hij altijd zo graag had gewild.
Dan ben ik toch blij dat ik bewust kinderloos ben. :o

Dreamy

Berichten: 24067
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:46

Ik kan je helaas niet helpen, maar omdat mijn wens ook echt heel onduidelijk is en mijn relatie daardoor net is gesneuveld lees ik graag mee.

Ik had eerst altijd een hele harde “nee” en dit wist mijn vriend (inmiddels ex). Hij wilde eigenlijk wel kinderen, maar dacht die wens ook te kunnen loslaten. Heb zelf altijd tegen hem gezegd dat als hij het wel echt zou willen, hij dan voor zijn eigen geluk moest gaan.
In de tussentijd werd mijn harde “nee” een twijfel en ik heb de afgelopen tijd wel veel gepraat met mensen om mij heen. Wanneer wisten zij dat ze moeder wilde worden? Hoe was een zwangerschap, bevalling etc.?
Ik werd op een gegeven moment lange tijd niet ongesteld na het stoppen met de pil, en mijn gevoel schommelde van “Als ik nou maar iets mankeer, heb ik tenminste een goede reden om geen kinderen te kunnen krijgen” tot “ik hoop dat ik gezond ben, want misschien kan ik dan wel een kindje krijgen”. Toen bij de gynaecoloog bleek dat ik niks mankeerde & ik inmiddels ook weer ongesteld werd, had ik dus ook wel weer een gevoel van opluchting dat alles nog naar behoren werkt..

En nu is mijn relatie dus over en blijkt na een gesprek van gisteren dat de hoofdreden toch wel echt is dat hij steeds meer beseft dat hij echt vader wilt worden. En ik moet hem nu wel laten gaan, want ik weet gewoon niet wanneer ik hem hier duidelijkheid over kan verschaffen..
Doet best pijn, we houden echt wel van elkaar en we matchen echt heel goed verder. Wat als ik over een jaar toch merk dat ik een kinderwens begin te ontwikkelen..

Potjandorie :+

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:29

Dat je makkelijke kinderen krijgt omdat je zelf makkelijk bent: bullshit :+ bij jonge baby's moet je geluk hebben.

Een kinderwens is niet rationeel, want (zie hier ook) genoeg argumenten om het niet te doen. Het is echter wel iets natuurlijks en we zijn min of meer voorgeprogrammeerd om het gevoelsmatig, tegen alle logica in, toch te willen.

Ik wist altijd wel dat ik een kinderwens had, mijn man was er eerder aan toe dan ik. Uiteindelijk moeder geworden toen ik net 29 was. Zoontje is nu bijna 4 maanden. Ik vind het tot nu toe zwaar (8x per nacht wakker is meer regel dan uitzondering) maar het lijkt net of er een extra dimensie is toegevoegd aan mijn gevoelsleven. Alle redenen om het niet te willen (materieel, praktisch) lijken ineens leeg en arm. Alsof er een soort warmte is bij gekomen ofzo.

Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen kinderen moet krijgen. Prima als je het niet wil. En de meesten die het niet willen voelen wss heel terecht aan dat het niets voor hen is.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:31

Overigens: een vangnet is heel belangrijk :) ik heb meer tijd voor de paarden dan ooit, omdat ik ineens nog maar 3 dagen werk ipv fulltime + opleiding. Ze staan hier wel thuis wat het een stuk makkelijker maakt. En mijn man en ik doen het echt samen. En anders staan de opa's en oma's te trappelen :)

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:14

Wij hebben totaal geen vangnet, ouders wonen te ver en andere familie idem.
Babysits vangen hier alles op.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:22

VogeltjeM schreef:
Dat je makkelijke kinderen krijgt omdat je zelf makkelijk bent: bullshit :+ bij jonge baby's moet je geluk hebben.


Je hebt denk ik gelijk. Maar zou het kunnen dat als je zelf makkelijk bent(wat is dat eigenlijk :') ) je je kinderen als makkelijker ervaart? Of ze dat nu ook zijn of niet?


Ik ben overigens inderdaad heel erg blij dat ik geen huilbaby had....pffff. Dat lijkt me loodzwaar.

pien_2010

Berichten: 43462
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:33

NatasjavE schreef:
Je hebt denk ik gelijk. Maar zou het kunnen dat als je zelf makkelijk bent(wat is dat eigenlijk :') ) je je kinderen als makkelijker ervaart? Of ze dat nu ook zijn of niet?
Nee hoor. Ik ben altijd heel gemakkelijk geweest. Maar een kind wat tot zijn 4de 's nachts huilt, waarbij niets gevonden wordt, dat breekt je enorm op. Dan kun je nog zo gemakkelijk zijn, dat trek je gewoon niet.
Nu weet ik inmiddels dat dit betreffende kind vanaf baby al zich kapot verveeld heeft en huilde vanwege de beperking die het klein zijn aan hem gaf. Namelijk hoe groter hij werd hoe beter het ging met hem en minder er gehuild werd en nu is het een man die echt zoveel dingen doet, 2 zware studies tegelijkertijd gedaan, altijd verschillende zaken tegelijkertijd mee bezig om te organiseren en daarin ook succesvol, altijd op stap en reizen en vooral heel erg veel zien, of zoals zijn vrouw liefdevol zegt: "G. staat gulzig in het leven" <3 → vond ik zo prachtig toen ze dat zei en zo waar.

pmarena

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:43

Natasja: Dat zal sowieso wel zo zijn, precies dezelfde situatie ervaart de ene persoon als zwaarder dan de andere persoon :j

Maar op zich blijft het denk ik voor iedereen zwaar als je tegen een hoopje leed aan zit te kijken en het slapen een groot probleem is. Een kindje dat gewoon een paar uur gaat slapen als je het weglegt is echt een zegen waarvoor je heel hard in je handjes mag knijpen :j Dat is gewoon een totaal andere beleving van het moeder / vaderschap dan 24/7 in een onrustige situatie zitten.

Dat ouders dan heel nauwgezet voorzichtig met hun kind gaan doen, is gewoon een gevolg van hoe hun kind blijkt te zijn. Dat leer je snel genoeg hoor, dat slaap heilig is := Maar omstanders halen oorzaak en gevolg dan door elkaar en zeggen dat hun kind moeilijk is doordat ouders zelf niet makkelijk genoeg zijn := Die zien dan niet dat dat nauwgezet er mee omgaan, juist een gevolg is en niet een oorzaak :(:)

En het is ook maar net wat je gewend bent. Als ik andere mensen heel vermoeid hoor klagen over dat ze oh zo'n slechte, slopende nacht gehad hebben... en dan vertellen ze hoe die nacht precies was... nou 9 van de 10 keer zouden wij dan dolblij met zo'n nacht zijn geweest dat eerste jaar of misschien zelfs de eerste 2 :=

Het is toch vaak dat mensen een oordeel klaar hebben en dat is zo jammer. Een "moeilijk" kind zal wel komen doordat je zelf niet makkelijk genoeg bent / het niet goed doet. En als je het zwaar vindt dan zal dat wel komen doordat je het zo "ervaart" want die ander denkt dan dat hij / zij er beter mee om kan gaan weet je wel...terwijl de situatie toch vaak totaal anders is maar dat kunnen mensen met mazzel zich vaak moeilijk voorstellen. Die ander zal wel een beetje een aansteller zijn die het als zwaar "ervaart" :=

Dat een beetje neerkijken op mensen die het al daadwerkelijk pittig hebben dat is zó jammer....daar help je ze ook niet mee :)

Ik heb toch meermaals van moeders gehoord dat het zwaar is als het allemaal niet zo makkelijk gaat, maar dat het eigenlijk nog erger is dat mensen er dan een mening over hebben en ook nog eens met de vinger gaan wijzen dat het je eigen schuld wel zal zijn. Het verhaal van Pien illustreert dat mooi, dat zus wat hoog van de toren blaast....dat is super vervelend als je dat er ook nog bij krijgt :(:)

Zulke mensen gun je dan toch (bijna?) echt een volgend kindje dat ze even een reality-check geeft dat ze gewoon mazzel hebben gehad met die eerste O:) Zodat ze uit je haren gaan en in plaats van het nog zwaarder voor je maken, je een stukje wederzijds begrip kan krijgen :+:

Dreamy: wat zonde van je relatie, wat moet dat pijn doen :(:)
Maar het is wat het is. Als je op dit moment niet klaar bent voor een kindje dan is het niet anders....
Wat de toekomst brengt dat zie je dan wel weer. Super zonde natuurlijk als je over een poosje wel ineens broeds zou worden en je vriend dan al elders onder de pannen is...maar je weet niet hoe het leven loopt, het enige dat je weet is dat de weg van je vriend.... of ex... nu afbuigt van de jouwe. Sterkte er mee :(:)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:51

Je vind het jammer dat men (volgens u) neerkijkt om mensen, maar zelf kijk je neer op mensen die klagen over een slechte nacht. Alsof zij niet mogeb klagen.
Je kan ook stellen dat jullie gewoon zijn aan slechte nachten en dat ander koppel niet.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:54

Eerlijk vind ik het even erg om mensen een moeilijk kind te gunnen.... dan zit je met de pot en de ketel.... laat mensen hun idee hebben, vroeg of laat lopen ze wel tegen de muur. Op het moment dat je bovenstaande uitspraken doet zit je echt in dezelfdeboot....

pmarena

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:00

Dat lees je verkeerd. Ik kijk er niet op neer. Jammer dat je het op die manier leest :)
En er staat nog bijna tussen haakjes :)

Omdat mensen die om welke reden dan ook een ander een rotgevoel geven / zichzelf verheven opstellen, best een lesje mogen leren maar ze een "moeilijk" kind toewensen wel erg ver gaat. Maar hee, wat pittigere kinderen worden sowieso geboren, laat het dan zijn bij mensen die er van overtuigd zijn dat zij de perfecte ouders zijn, die kunnen er dan vast het beste mee omgaan :P

Ook deze reacties zijn trouwens weer een mooi voorbeeld van iets anders ervaren.
Ieder heeft zijn eigen positieve, neutrale of negatieve bril op, in het ouderschap maar ook bij het lezen van reacties :)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:06

Inderdaad, zelfkennis heb je wel ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:13

Kamp pro en kamp anti kind zijn present zie ik. :D

Ik denk dat wanneer je al die voors en tegens ziet en het jou niet ervan weerhoud om alsnog aan een kindje te beginnen dat je goed zit. Als jij graag moeder wilt worden, ongeacht of het wel of geen huilbaby is, dan moet je dat gevoel gewoon volgen. Ik denk dat sommige mensen totaal niet ervoor gemaakt zijn. Een paar hier in het topic bijvoorbeeld maar ik heb ook een vriendin die gewoon 100% zeker geen kinderen wilt. Ik zie haar ook totaal niet moederen.
Een andere vriendin van mij is een geboren moeder, en ik weet zeker dat als zij eenmaal kinderen heeft dat ze die met de volle overgave en liefde gaat opvoeden en verzorgen.

Ik denk dat wanneer jouw gevoel klopt, en dat van je man, dat praktische zaken als geld en opvang niet per se heel essentieel zijn in je keuze.
Ik moet zeggen dat ik heel benauwd wordt van die dames die van een uitkering leven en 3 kinderen hebben die ze moeten voederen via de voedselbank. Maar volgens mij ben jij totaal niet op dat punt. :P

Wat je misschien zou kunnen doen om een ietwat realistischer beeld te krijgen van hoe je planning er uit gaat zien wanneer je een kleintje hebt is gewoon eens een weekplanning maken waarbij je hypothetisch dus al een kindje hebt. Ook rekening houden met een eventuele oppas etc. En kijk eens hoeveel tijd je precies kwijt bent of juist over houdt. Of het mogelijk is om een paard en een kind te verzorgen?

Heb je toevallig vriendinnen die al een kindje hebben? Denk dat je daar ook veel aan kan hebben, vragen hoe zij het ervaren en wat hun het meest tegenviel.

pmarena

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:16

Pien: wat mooi gezegd inderdaad en wat fijn dat hij zijn plek in het leven zo goed gevonden heeft :+:

pien_2010

Berichten: 43462
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:17

Aan de andere kant vrouwen→ niets menselijk is ons vreemd toch? Ik lees de post van pmarena niet zo als jullie die lezen.

Ik heb als zus→ de houding van mijn zusje altijd geaccepteerd en er nooit iets van gezegd. Ik heb haar tot op de dag van vandaag nooit iets slechts toegewenst. MAAR, ik ben dan wel zo "slecht", dat ik in mijn binnenste wel wat leedvermaak had (ik schrijf dat heel eerlijk), dat zij ook een kindje had dat het uiterste uit haar moeder zijn haalde en wat echt heel erg pittig was. Tevens is ze daar beter van geworden als pedagoge die andere ouders adviseerde en het maakte als mens haar wat nederiger. Het is heel erg gemakkelijk om moeders die al moe zijn en het moeilijk hebben, nog een duwtje na te geven. Is ook niet OK.

Dreamy, heftig verhaal meid en pijnlijk. :(:) Sterkte, maar wel van beide kanten heel erg eerlijk.


Shaggy09 schreef:
Kamp pro en kamp anti kind zijn present zie ik.
Ik ben niet pro Shaggy en niet tegen. Ik ben er vooral voor dat mensen die keuzes maken die bij hun levensloop passen. Ik geloof dat mensen het gelukkigste worden als ze dat doen in het leven wat ze graag willen doen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:25

Ik ben ook niet anti kind hoor, haha
Ik ben anti ondoordachte beslissingen
Ik ben anti "kinderen omdat het hoort" of "kinderen omdat mijn partner dan bij me blijft" of andere idiote redenen
Ik ben anti mensen die hun kinderen maar een eind weg laten doen en het idee hebben dat hun kinderen zichzelf wel opvoeden, ofzo. Of van die mensen die opvoeden zonder het woord "nee" := verschrikkelijk.

Relaxte mensen die er nuchter in staan en vol voor het ouderschap willen gaan: top, ga je gang +:)+