Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 14:02

Hoi.

4 weken geleden raakte ik verkouden, ik gebruik dan wel vaker neusspray en kom er altijd wel redelijk vanaf. Niet altijd binnen 7 dagen, maar wel vlug.

Ik ben we eens vaker ‘verslaafd’ geweest, maar dat loste zich altijd vanzelf weer op.

Nu ben ik inmiddels 4 a 5 weken knetter verslaafd aan die rotzooi, ik gebruik het zo’n 3 keer per dag in beide neusgaten, zonder zit ik echt helemaal verstopt.
Ik weet dat ik het gewoon niet meer moet gebruiken maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan en de weg is lang. :')

Heeft iemand goede tips waardoor het makkelijker wordt om te stoppen? Ik heb inmiddels ook regelmatig een bloedneus dus het zal wel aardig naar de klöten zijn inmiddels daar.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:05

Ga naar de huisarts.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 14:09

Boras schreef:
Ga naar de huisarts.



En dan? Die zegt dat ik er mee moet stoppen, dat snap ik zelf ook wel. :+

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:09

Nou, het is wel verslavend maar het is niet maar zo 'naar de kloten' hoor, ik ken echt mensen die al jaren sprayen....
Je kunt idd het beste even langs je huisarts, die zal je eerst tijdelijk een andere spray geven nadat jullie hebben uitgezocht of er niet iets anders aan de hand is.

Je kunt beginnen met 1 neusgat wel te sprayen en de andere niet. Dat is even heel vervelend, wat de eerste dag gaat het ongesprayde deel extra verstopt zitten. Na een paar dagen is de situatie dan weer normaal, dan kun je gaan beginnen met je andere neusgat.
Veel succes, het komt vast weer goed met je neus!
Laatst bijgewerkt door IsabelleN op 13-11-19 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:10

Geen tips maar precies hetzelfde probleem, ik volg dus even.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:11

Huisarts heeft een andere niet verslavende spray. Heb ik ook. Die kan het dan tijdje gebruiken en het merkt vanzelf dat het hem ineens niet meer nodig hebt.

Heb nu afspraak met de huisarts als ik langer dan een paar dagen die zooi nodig heb dat ik bel en dan krijg ik die op recept.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:12

Zout water opsnuiven. Helpt altijd en raak je niet aan verslaafd.
Dan flesje neusspray weggooien en nooit meer in huis halen :Y)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:13

Ik kon niet van huis af zonder het spul. Het idee al dat ik in bed lag zonder maakte me zenuwachtig. Ik heb van de HA een andere neusspray gekregen voor 1x per dag. Ik dacht echt HOEEEE DANNNN?? Maar het werkt!! Dus misschien is dat een idee? Ik ben elk jaar maanden verslaafd aan het spul.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:19

Giolli schreef:
Boras schreef:
Ga naar de huisarts.



En dan? Die zegt dat ik er mee moet stoppen, dat snap ik zelf ook wel. :+


Goed, maar je snapt blijkbaar niet hoe een arts daarbij kan helpen.
Dat zijn manieren voor, met of zonder vervangende medicatie. Een verslaving als deze is ruk en kan nare gevolgen hebben. Daar moet je serieus mee om gaan, dus hup snel naar de dokter als je merkt dat je niet meer zonder kunt.

Zorgen dat de boel niet uiteindelijk chronisch ontstoken raakt, dat je uit de vicieuze cirkel komt en je niet meer afhankelijk bent.
Laatst bijgewerkt door Boras op 13-11-19 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:22

Overstappen op zoutoplossing (eventueel met menthol)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:22

Ik gebruik nu mometasonfuoraat, van de huisarts. Het helpt niet helemaal voldoende, maar ben wel behoorlijk geminderd met de xylometazoline.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:24

Dat heb ik ook: mometason furoaat 50 mcg/dosis sandoz
Werkt echt top!!! Ik gebruik het in de ochtend. Eerste nacht had ik meteen toen ik lag verstopte neus. Kussen omhoog en op dag 3 slaap ik gewoon zonder. Het zit ook tussen m'n oren zeg maar.....

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:24

's ochtends in elk neusgat 2 pompjes.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:38

Alleen maar meer gebruiken in 1 neusgat, na een paar dagen is het dan aan 1 kant over en kun je de andere kant afbouwen, zo werkt het voor mij het beste :)

Femjo
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:44

Wat bij mij nog wel eens hielp was langzaam afbouwen. Op strikte tijden gebruiken en niet vaker. Ik raakte ook snel verslaafd aan neusspray, daarom gebruik ik het niet meer. Eerste 3 dagen tijdens een verkoudheid zijn zwaar en benauwd, maar moet zeggen nu ik geen neusspray meer gebruik het ook lijkt alsof de verkoudheid sneller weg is.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:46

Ik ben via de kinderneusspray afgebouwd, maar via de huisarts is eigenlijk wel de beste weg.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:50

De huisarts kan je ook nasumel voorschrijven, je kunt het geloof ik ook zonder recept bij de apotheek krijgen tegenwoordig. Dat is een zalfje met honing dat in elk geval je neusslijmvliezen kan helpen te herstellen. Ik kreeg het jaren terug van de KNO-arts nadat de flixonase (bedoeld voor chronisch gebruik) ook bloedneuzen gaf. Bijkomen voordeel bij mij, was dat het ook het opzetten van de neusslijmvliezen wat tegenging, waardoor ik idd ook minder neusspray kon gebruiken.

Ik gebruik tegenwoordig sowieso kinderneusspray, werkt net zo goed voor mij en is met de halve hoeveelheid werkzame stof wat minder heftig. En verder heb ik altijd zoutspray in huis en in mijn tas en sinds kort ook een fles Physiomer (normal jet). Die laatste kun je gebruiken om te spoelen, maar daar is 'ie een beetje duur voor, maar ook gewoon als krachtige zoutspray. Niet te lang indrukken dus en even de bijsluiter lezen ivm je hoofhouding. En ik spoel regelmatig met een neuskannetje met zoutoplossing.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:04

Misschien is het wat om tijdelijke een zogenaamde "neusspreider" te gebruiken. Deze opent je neusvleugels, waardoor je meer lucht krijgt. Maar sowieso stoppen met de neusspray.

https://www.deonlinedrogist.nl/airmax-s ... 32431.html

Ik gebruik al een tijdje bovenstaande spreider, nadat ik door een ongeval een heel vervelende complicatie/operatie aan mijn neus heb moeten ondergaan. Mijn neus zit standaard dicht (mechanisch), deze spreider opent mijn neus.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:29

Giolli schreef:
Boras schreef:
Ga naar de huisarts.



En dan? Die zegt dat ik er mee moet stoppen, dat snap ik zelf ook wel. :+

Ik had des tijds (2 jaar aan de neusspray gezeten) ook dat gevoel, uiteindelijk toch gegaan en de huisarts nam mij zeer serieus.
Zij schreef nasacort neusspray voor, ik kan nog steeds na een verkoudheid niet cold turkey stoppen, maar als ik 24u 1 neusgat zonder xylametazoline en met nasacort behandel en daarna de andere, ben ik weer klaar met de neusspray :)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:34

Gewoon dat spul niet meer in huis halen. Ben toch verbaasd dat mensen hier aan verslaafd kunnen raken.

Al moet ik zeggen dat zelf nog nooit gebruikt heb. Ik ga altijd voor de ouderwetse methode. Een ui naast je bed en/of heel pittig eten.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:35

Ik heb ook de methode 1 neusgat gebruikt :+ Ik was al een jaar verslaafd en kreeg op een gegeven moment een paar keer een bloedneus aan 1 kant. Dat was wel een wake up call. Ik ben toen meteen gestopt aan de kant van de bloedneus en een paar weken later de andere. En nu al een hele tijd zonder (klopt af).

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:45

Ik ben ook benieuwd hoe je verslaafd raakt. Na een tijdje ben je toch gewoon niet meer verkouden dan is er toch ook geen reden om het te gebruiken?

Ts ik zou ook naar de huisarts gaan, je bent zo te lezen echt niet de enige die met dit probleem kampt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:48

Waar komt die bloedneus dan vandaan? Zijn je slijmvliezen dan zo geirriteerd?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:51

Amber_anne schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe je verslaafd raakt. Na een tijdje ben je toch gewoon niet meer verkouden dan is er toch ook geen reden om het te gebruiken?


Hierom:

Het is de vaste waarschuwing van de apotheker bij de aanschaf van een flesje neusspray: gebruik deze maximaal een week. Overdreven? Bepaald niet. De risico's van overmatig neusdruppelgebruik (ook wel: otrivinisme) zijn niet te onderschatten. Dat weet Judith Schmidt, KNO-arts in Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen, als geen ander. 'Ik heb patiënten gezien bij wie er wel twee flesjes neusspray per dag doorheen gaan', aldus Schmidt. 'Die mensen hebben vrijwel altijd een verstopte neus. Normaal zorgt neusspray twaalf uur lang voor verlichting. Maar echte verslaafden moeten blijven spuiten.'

Verslaving treedt op bij langdurig gebruik van xylometazoline, de werkzame stof in onder andere Otrivin. Xylometazoline zorgt ervoor dat bloedvaten in het slijmvlies van je neus samentrekken. Het slijmvlies dat door verkoudheid is opgezwollen neemt zo in volume af, waardoor ademen door de neus makkelijker gaat.

'Maar om een reden die we niet exact weten, komt de zwelling van het slijmvlies nadat de Otrivin uitwerkt heftiger terug dan eerst', zegt Wytske Fokkens, KNO-arts bij het Amsterdam Medisch Centrum. 'Dat beetje extra zwelling is normaal gesproken niet erg, omdat de verkoudheid weer verdwijnt. Maar als je langer dan een week blijft sprayen wordt de xylometazoline zélf de oorzaak van de verstopte neus.' Gevolg: je blijft spuiten tot je een ons weegt.

Op termijn is otrivinisme schadelijk. Fokkens: 'Als je maanden achter elkaar blijft spuiten, kan dit leiden tot grote schaafwonden in het neusslijmvlies. Dat hoeft niet pijnlijk te zijn, maar veroorzaakt wel een chronische ontstekingsreactie - die vervolgens weer tot extra gezwollen slijmvlies leidt.'

Bron: Volkskrant artikel "Is neusspray echt zo verslavend?"

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:57

Ik heb ook zo n verslaving gehad, tot ik een mega grote neusbloeding kreeg, letterlijk heelder handdoeken vol, t kwam ook langs mijn oog en mond er uit.
Sindsdien amper nog gebruikt, wist niet dat je zo n bloeding er van kon krijgen .
Heb dan een tijd zo n spray gebruikt van pyhisomer, als jecdat consequent doet, helpt dat ook vind ik.