Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:03

Nogmaals aan alle verslaafden :+ vraag je huisarts om Avamys!!!
Werkt echt perfect, 3 dagen sprayen en je neusslijmvlies is weer normaal. Was voor mij in elk geval een enorme opluchting!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:09

Giolli schreef:
ZIE! Ik stel me niet helemaal aan, het is een serieuze verslaving hoor. :')


Bedankt voor alle handige tips!


Het is echt wel serieus.

Zoutoplossing werkt niet en Smeriggggg.

Was het maar een kwestie van even doorbijten. Dat dacht ik zo vaak. Ik had een potje bij mn bed, in mn jaszak, in de auto en laatst een reserve op mn werk gelegd. Dus zo diep zit het!!!

Ik ben blij dat ik nu weet dat de huisarts ook ander spul heeft. Ik ben dus meteen overgestapt naar dat spul en de rest niet meer gebruikt!!!

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:30

Ik ben ook verslaafd :') Ik lees dus even mee. Gebruik t al 2 jaar denk ik nu.. Wel al een tijd geleden over gestapt op de kinderneusspray, die voor mij ook goed werkt, en nog maar 1x per dag!
Volgende stap is aanlengen met water, maar die stap stel ik al veel te lang uit :=

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:34

Mensen, ik ben arts en ik vind het zeer zorgelijk om te lezen dat iedereen hier corticosteroid neussprays aanprijst zoals momethason, nasonex en avamys (prednisonachtige stof). Daar krijg je zo mogelijk meer bijwerkingen van.

Tip die ik altijd geef (en ook KNO arts)
Koop zoute neusdruppels (werkt beter dan spray). Gooi de helft van een flesje xylometazoline weg en vul aan met de zoutoplossing (dus 50% verdunning). Gebruik dat enkele dagen en haal dan weer de helft er uit en vul aan met zout. Zo verdun je steeds meer. En ja dat is even door de zure appel heenbijten, maar eenmaal er van af dan heb je er ook geen last meer van.
Niet aanlengen met water want dat doet pijn. Echt zoutoplossing
Blijf je lasthouden van verstopte neus dan naar huisarts om even in je neus te laten kijken. Afhankelijk van de oorzaak kan een andere neusspray of andere behandeling soelaas bieden.

Succes!

Ps, spoelen met zoutoplossing werkt ook goed en vaak beter dan spray (bv met “Rhinohorn”)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 23:41

Bedankt! Dat ga ik morgen direct doen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 23:41

Oh, ik zeg dat wel.... maar neusspray flesjes kun je toch helemaal niet openen?

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:53

Ik ben ook een chronisch gebruiker en heb van de huisarts al diverse corticosteroïdensprays gehad. Werkt op het moment van gebruik wel maar zodra ik daarmee stop is het probleem snel weer terug.
De tip van het verdunnen is wel een goede, maar de meeste flesjes zijn geseald en moet je slopen om open te krijgen. Alleen die van de Jumbo niet.

Dat sealen kan ook mijn verslaving frustreren, je ziet dat er nog wat in zit, maar je krijgt het er niet uit. Heb me al een keer lelijk in mijn vingers gesneden met het openwrikken van zo’n flesje.

Op het moment gebruik ik voor de nacht een kinderneusspray.
Omdat er bij mij naast verkoudheid ook een allergie meespeelt hielp Otivin Hooikoorts altijd erg goed, maar die is uit de handel.
Prevalin doet dan weer niks, de extra sterke prevalin zet je neus in de fik.

Als ik niks gebruik zit de boel dicht en heb ik zo een kaakholteontsteking.... weer dus niet wat de minst slechte keuze is. Voorlopig de kinderneusspray

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:53

Druppelflesjes kun je wel openen. Die spray flesjes moet je de dop van slopen

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:55

tiwi1969 schreef:
Ik ben ook een chronisch gebruiker en heb van de huisarts al diverse corticosteroïdensprays gehad. Werkt op het moment van gebruik wel maar zodra ik daarmee stop is het probleem snel weer terug.
De tip van het verdunnen is wel een goede, maar de meeste flesjes zijn geseald en moet je slopen om open te krijgen. Alleen die van de Jumbo niet.

Dat sealen kan ook mijn verslaving frustreren, je ziet dat er nog wat in zit, maar je krijgt het er niet uit. Heb me al een keer lelijk in mijn vingers gesneden met het openwrikken van zo’n flesje.

Op het moment gebruik ik voor de nacht een kinderneusspray.
Omdat er bij mij naast verkoudheid ook een allergie meespeelt hielp Otivin Hooikoorts altijd erg goed, maar die is uit de handel.
Prevalin doet dan weer niks, de extra sterke prevalin zet je neus in de fik.

Als ik niks gebruik zit de boel dicht en heb ik zo een kaakholteontsteking.... weer dus niet wat de minst slechte keuze is. Voorlopig de kinderneusspray


Ben je wel eens bij de KNO arts geweest? Er bestaat zoiets als CELON therapie welke geschikt is voor chronisch te grote neusschelpen

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:56

Een aantal jaren geleden had ik spontaan bloedneuzen en toen heeft de huisarts me aangeraden om Xylometazoline spray te halen en dat werkte super. Maar toen ik er eenmaal achter kwam dat het ook m'n neus opent gebruik ik het standaard van oktober tot maart en daartussen heel incidenteel de kindervariant als ik last heb van hooikoorts. Ik adem het liefst door m'n neus en kan ook niet slapen als ik ook maar 1 gat niet vrij heb.

Ik heb een flesje in de auto, in m'n kluisje op het werk, in m'n jas en in de keuken. Maar ik spray meestal maar 2 keer op een dag, in de ochtend en in de avond. Wat mensen ook zeggen, een zoutoplossing werkt niet zo goed.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:58

Ma_n0n schreef:
Mensen, ik ben arts en ik vind het zeer zorgelijk om te lezen dat iedereen hier corticosteroid neussprays aanprijst zoals momethason, nasonex en avamys (prednisonachtige stof). Daar krijg je zo mogelijk meer bijwerkingen van.

Tip die ik altijd geef (en ook KNO arts)
Koop zoute neusdruppels (werkt beter dan spray). Gooi de helft van een flesje xylometazoline weg en vul aan met de zoutoplossing (dus 50% verdunning). Gebruik dat enkele dagen en haal dan weer de helft er uit en vul aan met zout. Zo verdun je steeds meer. En ja dat is even door de zure appel heenbijten, maar eenmaal er van af dan heb je er ook geen last meer van.
Niet aanlengen met water want dat doet pijn. Echt zoutoplossing
Blijf je lasthouden van verstopte neus dan naar huisarts om even in je neus te laten kijken. Afhankelijk van de oorzaak kan een andere neusspray of andere behandeling soelaas bieden.

Succes!
Ps, spoelen met zoutoplossing werkt ook goed en vaak beter dan spray (bv met “Rhinohorn”)


Dat is een prima advies voor mensen die te lang xylometazoline hebben gebruikt na een verkoudheid, maar in geval van een allergie heb je daar niet zoveel aan. In mijn geval heb ik 10 jaar met een min of meer verstopte neus rondgelopen voor ik de xylometazoline ontdekte en man! wat was het heerlijk om eens normaal te ademen en door te slapen. Dus zolang er nog geen goede vervanger is voor mometasonfuoraat en xylometazoline blijf ik dat gewoon gebruiken.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:06

nynke55 schreef:
Ma_n0n schreef:
Mensen, ik ben arts en ik vind het zeer zorgelijk om te lezen dat iedereen hier corticosteroid neussprays aanprijst zoals momethason, nasonex en avamys (prednisonachtige stof). Daar krijg je zo mogelijk meer bijwerkingen van.

Tip die ik altijd geef (en ook KNO arts)
Koop zoute neusdruppels (werkt beter dan spray). Gooi de helft van een flesje xylometazoline weg en vul aan met de zoutoplossing (dus 50% verdunning). Gebruik dat enkele dagen en haal dan weer de helft er uit en vul aan met zout. Zo verdun je steeds meer. En ja dat is even door de zure appel heenbijten, maar eenmaal er van af dan heb je er ook geen last meer van.
Niet aanlengen met water want dat doet pijn. Echt zoutoplossing
Blijf je lasthouden van verstopte neus dan naar huisarts om even in je neus te laten kijken. Afhankelijk van de oorzaak kan een andere neusspray of andere behandeling soelaas bieden.

Succes!
Ps, spoelen met zoutoplossing werkt ook goed en vaak beter dan spray (bv met “Rhinohorn”)


Dat is een prima advies voor mensen die te lang xylometazoline hebben gebruikt na een verkoudheid, maar in geval van een allergie heb je daar niet zoveel aan. In mijn geval heb ik 10 jaar met een min of meer verstopte neus rondgelopen voor ik de xylometazoline ontdekte en man! wat was het heerlijk om eens normaal te ademen en door te slapen. Dus zolang er nog geen goede vervanger is voor mometasonfuoraat en xylometazoline blijf ik dat gewoon gebruiken.


Zoals ik beschreef bij langdurige klachten of niet kunnen afbouwen naar de huisarts voor aanvullend onderzoek. Dan kan advies wel eens niet opgaan. Advies is gericht op TS die na een verkoudheid last houd van zogenaamde hyperreactiviteit van het neusslijmvlies!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 02:24

Romeo2007 schreef:
Gillbo schreef:
Daar zijn anti-histamine voor



Dat heb ik hier ook in huis liggen :)
Zoals ook in mijn eerdere post staat heb ik speciale neusspray met ontstekingsremmer ook. Maar nu bij zwangerschap mag ik geen allergie tabletten slikken en mag ik van de arts wel daarnaast gewone neusspray gebruiken naast de ontstekingsremmer

Mag je geen enkele antihistaminica slikken tijdens de zwangerschap? * poef* kinderwens ;)
Ik kan echt niet functioneren zonder.

Voor wie nog niet genoeg motivatie heeft om te stoppen met xylo op welke manier dan ook:
Een tijdje geleden werd er iemand opgenomen op mijn afdeling met ernstige hartkloppingen. Uiteindelijk bleek hier geen interessante hartritmestoornis veroorzaker van te zijn, maar de hier zo geliefde xylomethazoline-neusspray die al langere tijd veelvuldig werd gebruikt. Diegene kreeg dus een levenslang verbod en een recept voor een minder schadelijke spray.
Zo ver kan deze verslaving je dus schaden...

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:07

Ik snap dus dat het verslavend is omdat je niet kan ademen. Maar vergeten jullie ook hoe het was toen je normaal ademde (dus niet de mensen die dit nooit hebben gedaan). Er is altijd een neusgat verstopter dan de ander. Door de neusspray wordt het normaal om door beide perfect te kunnen ademen maar dat is het niet.

Zelf gebruik ik ook neusspray want kan anders niet functioneren. Maar gebruik het zoals op de bijsluiter staat een aantal keer per dag en dan maar een bepaalde tijd.

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:17

De xylometazoline flesjes spray van de kruidvat kun je ook openen. Moet je het witte van het flesje "breken".
Zelf leng ik altijd de kindervariant aan met uitgekookt water, maar dat doet inderdaad zeer. Zo heb ik hem wel in mijn eerste zwangerschap mogen gebruiken van de gynaecoloog. Aangezien ik misselijk wordt als mijn neus verstopt zit. Gelukkig nu alweer een tijd de spray niet nodig, maar die zoutoplossing ga ik zeker onthouden.

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:32

Gelukkig ben ik niet verslaafd geweest. (wel bijna)

Liep heel vaak met een verkouden neus. En vooral bij het naar bed gaan.
M'n stalgenootje is arts en zag dat ik er te lang mee door liep en vroeg me ernaar.

Ik gebruik Otrivin. Maar ja.... het gaat niet weg.
Toen heeft ze mij geadviseerd om zoutoplossing te gaan gebruiken. Iedere x als je eraan denkt zoutoplossing sprayen. En als je naar bed gaat in 1 neusgat Otrivin als t nodig is.

Zo ben ik van mn toch wel lange periodes van verkoudheid afgekomen.

Maar eh.... ff heel wat anders. Je bent niet plots allergisch voor huisstofmijt? Want dat kan ook ervoor zorgen dat je gewoon heel lang met een verstopte neus blijft rondlopen.
En ja in mijn geval met ik dat ook. (pas op latere leeftijd allergisch voor geraakt)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:35

Hier had ik echt nog nooit van gehoord. ik gebruik zelf nooit neusspray, mijn vriend dagelijks van ongeveer begin september tot echt goed weer in de lente.

Ik heb nooit gesnapt waarom, ok ja, een dichte neus is vervelend, maar na een paar dagen slecht slapen overleef je dat wel. Ik ga mijn vriend eens wat wetenschappelijke artikels hierover doorsturen.

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:58

Ik ben 21 jaar lang verslaafd geweest aan de Otrivin met menthol en ben er vanaf gekomen via
de huisarts. Heb toen Fluticason voorgeschreven gekregen wat ik de eerste 2 weken mocht combineren met de Otrivin (zonodig) en daarna alleen de Fluticason gebruiken.

Nu gebruik ik alleen als mijn neus echt dicht zit de Fluticason van de huisarts en bij hoge uitzondering als ik extreem verkouden ben een spraytje Otrivin voor het slapen gaan. Maar over het algemeen gebruik ik dus helemaal geen neusspray meer.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:16

Zoutoplossing dus, misschien motiveert dat meer dan water := Ik ga dat zeker proberen!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:54

Het linke van de neusspray is dat je niet wist dat je neus nog +2 open kon.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:15

Suzanne F. schreef:
Het linke van de neusspray is dat je niet wist dat je neus nog +2 open kon.

_/-\o_ Ik spuit standaard elke avond voor ik naar bed ga. Zelfs als mn neus redelijk "open" voelt, omdat het met neusspray dus nog beter open voelt!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:09

Seltje schreef:
Hier had ik echt nog nooit van gehoord. ik gebruik zelf nooit neusspray, mijn vriend dagelijks van ongeveer begin september tot echt goed weer in de lente.

Ik heb nooit gesnapt waarom, ok ja, een dichte neus is vervelend, maar na een paar dagen slecht slapen overleef je dat wel. Ik ga mijn vriend eens wat wetenschappelijke artikels hierover doorsturen.

En een ui naast je bed of even wat pittigs eten werkt ook net zo goed ;)

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:13

Ja de neusspray verslaving is voor mij een bekende (niet bij mezelf gelukkig), denk dat er veel meer mensen mee lopen dan we weten. Zie hierboven al iemand die elke avond neusspray gebruikt voor het slapen gaan, dat mag je wat mij betreft ook al als verslaving rekenen.

Heb niet het hele topic doorgelezen maar zo te zien kwam al de tip om het te verdunnen met water oid? Ik kreeg die flesjes ook nooit open alleen. Je zou ook een zoutoplossing neusspray kunnen kopen en iig daarmee afwisselen/vervangen. En verder is het vervangen door een corticosteroiden neusspray ook een hele goede (Avamys werd al genoemd, maar als je het vraagt aan je HA heeft die er nog wel meer)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 20:29

Ik kom vandaag niet zo’n druppel flesje vinden in de winkel, dus ik heb de kinder spray gekocht met de helft werkzame stof er in. Van de week even verder kijken!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 06:18

Hey deze werkt ook prima! :D