Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 07:08

Wat is de verslaving bij deze verslaving?
Kan je neus niet meer zonder of is het geestelijk. (Ja, uiteindelijk zijn alle verslavingen dat).
Ik hoor er vaker over maar weer er niets van af. Vandaar mijn vraag.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 07:12

Nee, het is lichamelijk.

Citaat:
Verslaving treedt op bij langdurig gebruik van xylometazoline, de werkzame stof in onder andere Otrivin. Xylometazoline zorgt ervoor dat bloedvaten in het slijmvlies van je neus samentrekken. Het slijmvlies dat door verkoudheid is opgezwollen neemt zo in volume af, waardoor ademen door de neus makkelijker gaat.

Maar om een reden die we niet exact weten, komt de zwelling van het slijmvlies nadat de Otrivin uitwerkt heftiger terug dan eerst', zegt Wytske Fokkens, KNO-arts bij het Amsterdam Medisch Centrum. 'Dat beetje extra zwelling is normaal gesproken niet erg, omdat de verkoudheid weer verdwijnt. Maar als je langer dan een week blijft sprayen wordt de xylometazoline zélf de oorzaak van de verstopte neus.' Gevolg: je blijft spuiten tot je een ons weegt.

Op termijn is otrivinisme schadelijk. Fokkens: 'Als je maanden achter elkaar blijft spuiten, kan dit leiden tot grote schaafwonden in het neusslijmvlies. Dat hoeft niet pijnlijk te zijn, maar veroorzaakt wel een chronische ontstekingsreactie - die vervolgens weer tot extra gezwollen slijmvlies leidt.'

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:28

....rent naar winkel en gaat direct ook kinderneusspray kopen! :o

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:31

Kinderneusspray werkt nét zo goed *\o/* !! Ook een neusspray junky hier :x . Een maand geleden toch eens de kindervariant gebruikt en werkt gewoon even goed :)) . Eigenlijk schandalig dat ze er bij volwassenen dubbel zoveel indoen terwijl dit totaal niet nodig is >;)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:44

Ik ben er niet verslaafd aan maar ik moet het vaak gewoon hebben,me neus blijft anders potdicht.Ik heb meestal alleen de linkerkant dicht zitten.Ik gebruik de spray ook alleen als me neus echt potdicht zit.Ik ben chronisch neusverkouden,ik gebruik de spray al een jaar met mate,ik heb ook vaak een bloedneus en altijd een loopneus links. KNO arts ben ik al geweest,die kan niks doen,vind alles prima.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 13:50

gohya schreef:
Ik ben er niet verslaafd aan maar ik moet het vaak gewoon hebben,me neus blijft anders potdicht.



_O- _O-
Dat is dus verslaafd zijn :')

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:10

gohya schreef:
Ik ben er niet verslaafd aan maar ik moet het vaak gewoon hebben,me neus blijft anders potdicht.Ik heb meestal alleen de linkerkant dicht zitten.Ik gebruik de spray ook alleen als me neus echt potdicht zit.Ik ben chronisch neusverkouden,ik gebruik de spray al een jaar met mate,ik heb ook vaak een bloedneus en altijd een loopneus links. KNO arts ben ik al geweest,die kan niks doen,vind alles prima.

Precies wat Ber zegt, dat is nou wat een verslaving is lol

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:18

Gouden tip die kinderneusspray, werkt idd net zo goed!! (En nee, zoutoplossing doet het bij mij ook niet goed)
Nou met 1 neusgat afkicken, dan de andere :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 17:14

Even een update: kinderneusspray is helemaal ruk, ik spuit me een ongeluk. Even plan B opzetten. :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:18

Giolli schreef:
Even een update: kinderneusspray is helemaal ruk, ik spuit me een ongeluk. Even plan B opzetten. :')


Je moet je gewoon voornemen om maar x per dag te spuiten.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:18

Giolli schreef:
Even een update: kinderneusspray is helemaal ruk, ik spuit me een ongeluk. Even plan B opzetten. :')

Wat is plan B? Afkicken van welk middel dan ook is poedersuiker, soms is het ook gewoon even een paar dagen doorzetten en afzien.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 17:19

Tanya schreef:
Giolli schreef:
Even een update: kinderneusspray is helemaal ruk, ik spuit me een ongeluk. Even plan B opzetten. :')

Wat is plan B? Afkicken van welk middel dan ook is poedersuiker, soms is het ook gewoon even een paar dagen doorzetten en afzien.



Oké Tanya en wat als ik niet wil afzien

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:20

Giolli schreef:
Tanya schreef:
Wat is plan B? Afkicken van welk middel dan ook is poedersuiker, soms is het ook gewoon even een paar dagen doorzetten en afzien.



Oké Tanya en wat als ik niet wil afzien


Dan wil je niet graag genoeg afkicken.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:27

Giolli schreef:
Tanya"
[quote="Giolli schreef:
Even een update: kinderneusspray is helemaal ruk, ik spuit me een ongeluk. Even plan B opzetten. :')

Wat is plan B? Afkicken van welk middel dan ook is poedersuiker, soms is het ook gewoon even een paar dagen doorzetten en afzien.



Oké Tanya en wat als ik niet wil afzien[/quote]

Of je gaat, zoals al heel vaak aangegeven, naar de huisarts...

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:28

In België verkopen ze Sinutab, laat ook je slijmvliezen slinken zonder iets in je neus te spuiten. Werkt als een tierelier, maar wel goed de bijsluiter lezen, niet voor iedereen geschikt.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:28

Of je gaat naar supermarkt pleurt je kar vol chocolade dat noem ik echt een goede plan B

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 17:31

Ik ga maandag even contact op nemen met de huisarts, de reactie naar Tanya was vriendschappelijk en sarcastisch bedoeld.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:35

Ik ben een ex-Xylojunk. Inmiddels dagelijks (naja, vooral nachtelijks bloedneuzen) en 1 neusholte aan gort. Geloof me, zover moet je niet willen gaan.

PS. Weet je zeker dat je de kinderneusspray met Xylo hebt? De vorige keer dat ik mn vriend om kinderneusspray stuurde kwam ie met iets homeopatisch thuis. :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Neusspray verslaving (Xylametazoline)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 17:54

Ja zeker!

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:03

Ik heb de kindervariant van Otrivin.... wat prut dat het bij jou niet helpt Giolli... ;(

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:54

Hmmmm, da's wel héél bizar dat het niet werkt, want als het bij mij niet werkt, dan werkt het bij niemand... Ik ben al 20 jaar verslaafd :x ...
Het duurt wel ietsje langer dan de volwassenenvariant. Dus een 5 minuutjes langer geduld (jah, I know, is lang :') ).
Welke heb je ? Ik heb die van otrivin, de kindervariant...

Het is echt vreselijk, ik ben 8 maand zwanger dus eigenlijk mag ik zelfs niet :\ . Ik heb het uitgehouden zonder tot 7 maand. Een verkoudheid gekregen en nu is het dus op zeep... Zonder lukt mij niet, ik krijg precies geen lucht en ik kan niet normaal functioneren...
Ik word doodnerveus en begin te hyperventileren ;(.
Gelukkig werkt de kids variant wel bij mij...

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:40

Ik heb de kindervariant van Kruidvat. Werkt hier ook als een tiet.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:59

LinsxDot schreef:
Of je gaat naar supermarkt pleurt je kar vol chocolade dat noem ik echt een goede plan B


Weegt ze straks 300 kg en heeft ze een eetverslaving :')

Maar er is nu wel genoeg chocolade in de winkel :){ <:) :D{

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 20:11

Cowgirl schreef:
LinsxDot schreef:
Of je gaat naar supermarkt pleurt je kar vol chocolade dat noem ik echt een goede plan B


Weegt ze straks 300 kg en heeft ze een eetverslaving :')

Maar er is nu wel genoeg chocolade in de winkel :){ <:) :D{

Ach we zijn al ik jaar en zij bijna jaar geleden bevallen en ze vragen op me werk of ik nog steeds zwanger ben! Dus laat die chocolade maar komen. Chocolade dracht mevrouw gaat niet meer over

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 20:36

Giolli schreef:
Ik ga maandag even contact op nemen met de huisarts, de reactie naar Tanya was vriendschappelijk en sarcastisch bedoeld.

<3 Weet ik, haha.
Vraag om een corticosteroïden neusspray en ga daarop over. En dan afbouwen.