Vriend onbewust afvallen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:08

Tja als mijn man weer eens afvalt is dat simpelweg omdat hij weer ietjes actiever is geweest dan normaal. Die man is 20cm langer en hangt rond hetzelfde gewicht als ik, terwijl ik echt geen extreem overgewicht heb. Sommige mensen vallen ook gewoon heel makkelijk/snel af. Zou het gewoon even aankijken. Evt zijn voeding iets opschroeven en niet teveel zorgen om maken. Mocht hij blijven afvallen natuurlijk wel aan de bel trekken.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:16

Kan het niet helemaal inschatten (werk niet in de zorg) maar ik heb wel iets te vaak gehoord dat mensen veel te laat ergens achter komen. Heb iemand gekend die door gestuurd werd voor onderzoek en niet eens lang genoeg geleefd heeft om de officiële uitslag/diagnose te krijgen.

Als ik mezelf echt zorgen zou maken zou mijn man naar de huisarts gaan. Ik denk dat je vaak harder voor jezelf bent en in dit soort gevallen naar je omgeving moet luisteren. Zitten wij een keer bij de huisarts dan is dat vaak omdat we door de ander 'gestuurd' zijn. We zitten er overigens niet vaak en ook meestal niet voor niks. Ik geef hem trouwens ook extra gezond eten en supplementen als ik denk dat het nodig is. Vind dat niets met moederen te maken hebben, gewoon met voor elkaar zorgen en ik ben nou eenmaal meer met dat soort dingen bezig. Ik zeg altijd maar zo, mannen met partner leven niet voor niets langer :Y)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:19

lovee schreef:
verootjoo schreef:
Naar de huisarts omdat je 3kg kwijt bent in een maand en 2 keer ziek geweest bent :? Dat is nog geen rode vlag hoor. Ik vind dat erg overdreven. Na een keer buikgriep ben ik altijd een kg of 5 kwijt.
Zou het nog even aankijken, als het gewichtsverlies verder gaat of andere klachten erbij krijgt zou ik bellen.


Misschien ben ik wat overdreven, maarja ben niet voor niks verpleegkundige


Ik blijkbaar wel dan :+ Zie ook zat ellende in mijn werk (geen verpleegkundige maar paramedisch) maar wordt daar niet hypochondrisch van :)
Of zijn er nog andere dingen/klachten die je een niet-pluisgevoel geven? Zo snel een niet-pluisgevoel vind ik nl erg snel.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:53

Wat is dit een verpleegkundigen-over-één-kam-scheren topic aan het worden. Verpleegkundigen zijn geen aliëns, maar gewoon individuen hoor. ;)

Als je van iedere klacht al eens het ergst mogelijke scenario hebt gezien kun je overal wat in gaan zien, maar dat hoeft niet hoor. Als verpleegkundige weet ik ook dat iemand zonder enig voorteken dood neer kan vallen, lekker geruststellend wanneer je patiënt eerst geintjes met je staat te maken en je een paar uur later kan beginnen met reanimeren.
Als je dat genoeg meemaakt en er te lang bij stilstaat heb je echt geen leven meer.

TO, ik snap je bezorgdheid om je vriend, is ook een teken dat je om hem geeft. Toch zou ik het nog een paar weken aankijken en als hij zelf niet wil dan wil hij niet. Dat is nu eenmaal het nadeel van volwassenen.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 22:01

Astorga schreef:
Wat is dit een verpleegkundigen-over-één-kam-scheren topic aan het worden. Verpleegkundigen zijn geen aliëns, maar gewoon individuen hoor. ;)

Als je van iedere klacht al eens het ergst mogelijke scenario hebt gezien kun je overal wat in gaan zien, maar dat hoeft niet hoor. Als verpleegkundige weet ik ook dat iemand zonder enig voorteken dood neer kan vallen, lekker geruststellend wanneer je patiënt eerst geintjes met je staat te maken en je een paar uur later kan beginnen met reanimeren.
Als je dat genoeg meemaakt en er te lang bij stilstaat heb je echt geen leven meer.

TO, ik snap je bezorgdheid om je vriend, is ook een teken dat je om hem geeft. Toch zou ik het nog een paar weken aankijken en als hij zelf niet wil dan wil hij niet. Dat is nu eenmaal het nadeel van volwassenen.


Je hebt ook helemaal gelijk, ik heb mijn zorgen geuit, nu moet hij het zelf doen.. Ik hou het iedergeval even in de gaten!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:02

lovee schreef:
Bezoekje aan de huisarts zeg ik dan, maar hij ziet het nut er niet van . Meer mensen die in de zorg werken en hier laat van hebben ?

Ik heb in eerste instantie je vraag niet helemaal goed gelezen zie ik. Nee, ik heb er geen last van dat ik snel 'dramatische' dingen zie bij mensen. Ik roep meestal dat t vanzelf wel overgaat.

Als jouw vriend bij mij op het spreekuur (fysio) zou komen zonder verwijzing dan zou ik hem naar de huisarts verwijzen. Zoveel afvallen (3kg in een maand, 5kg de laatste tijd) zonder dat er verder wat veranderd is + 2x ziek in een maand tijd zijn 2 rode vlaggen volgens de richtlijn en daar zou ik dus naar handelen. Vandaar mijn 1e reactie in dit topic waar ik 'rode vlag!' schrijf.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 22:09

Ir111 schreef:
lovee schreef:
Bezoekje aan de huisarts zeg ik dan, maar hij ziet het nut er niet van . Meer mensen die in de zorg werken en hier laat van hebben ?

Ik heb in eerste instantie je vraag niet helemaal goed gelezen zie ik. Nee, ik heb er geen last van dat ik snel 'dramatische' dingen zie bij mensen. Ik roep meestal dat t vanzelf wel overgaat.

Als jouw vriend bij mij op het spreekuur (fysio) zou komen zonder verwijzing dan zou ik hem naar de huisarts verwijzen. Zoveel afvallen (3kg in een maand, 5kg de laatste tijd) zonder dat er verder wat veranderd is + 2x ziek in een maand tijd zijn 2 rode vlaggen volgens de richtlijn en daar zou ik dus naar handelen. Vandaar mijn 1e reactie in dit topic waar ik 'rode vlag!' schrijf.


Hij is zelf ook een fysio.. hahah

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:13

Ik ben geen verpleegkundige of iemand die er kennis van heeft maar dit zou voor mij ook een red flag zijn. Mijn vriend valt heel netjes onbewust 1 kg per 2 maanden af, daarvoor hebben we ook voor de zekerheid bloed laten prikken maar alles in orde.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:17

lovee schreef:
Hij is zelf ook een fysio.. hahah

Nee! Hahaahaaa! _O- _O-

Nou dan kan hij zelf bedenken of hij een rode vlag is of niet! :D

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:19

Ik ben dietist :D
Ik werk in de ouderenzorg, en daar zou dit absoluut een red flag zijn. Maar dat zijn oude, kwetsbare mensen die weinig kunnen hebben.
Bij een jonge gast zou ik nog niet aan de bel trekken, zeker niet als je een aannemelijke verklaring hebt (2x in korte tijd ziek geweest)en als hij zich verder gewoon goed voelt. Ik zou als ik jou vriend was wel gewicht wat extra in de gaten houden en als het nu blijft dalen ondanks dat hij niet meer ziek is, dan zou ik wel de HA even gedag gaan zeggen.
5kg in een maand is flink, maar met ziek zijn kan het hard gaan.

Maar aangezien je niet je vriend bent ( :+ ), zou ik gewoon terloops nog eens vragen of hij zich nog gewogen heeft. En als het blijft dalen zou ik wel eens serieus met hem in gesprek gaan dat je je zorgen maakt.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:21

2x in de maand ziek is toch niet extreem in deze periode waar het heerst. De eerste keer niet goed uitzieken en je hebt het zo weer te pakken. Je hoort genoeg van mensen die er gewoon ruim een maand zoet mee zijn dus 2x in de maand lijkt me niet extreem.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:42

Dat schommelen in gewicht noemt iedereen hier. Maar een vrouw schommelt veel meer dan een man dus dat zijn vergelijkingen die je eigenlijk niet kunt maken.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:01

Ik ben ook verpleegkundige maar mij alarmbellen zijn uit hoor. Ja bij ene oude man van 70 die vermoeider ed raakt zou ik een ha raadplegen maar niet bij een jonge vent met wat oorzaken.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 20:27

Hij gaat morgen toch even langs de HA. Inloop spreekuur, hij luistert blijkbaar wel naar zijn moeder

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 07:12

lovee schreef:
Hij gaat morgen toch even langs de HA. Inloop spreekuur, hij luistert blijkbaar wel naar zijn moeder


Hahaha :') :+

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:54

lovee schreef:
Hij gaat morgen toch even langs de HA. Inloop spreekuur, hij luistert blijkbaar wel naar zijn moeder



Hahaha herkenbaar :P

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:48

Geweldig ! :')
Maar hé, het doel is bereikt :P

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:59

Stress...?

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:04

Ik vind het eerder bijzonder dan geweldig.
Zou mijn lief niet waarderen, en ik ook niet trouwens, als moeder/schoonmoeder zich in zulke zaken zou mengen of als je als partner dit opzoekt via ouders.

Vriendlief is volwassen en bij zijn volle verstand. 2x ziek geweest en voelt zich prima fit, is alleen wat afgevallen. Zonder reden is het niet, hij is toch 2x ziek geweest.

Ik ben ook opgeleid als verpleegkundige, maar zou hier juist niet zo gestresst mee omgaan en denken: we kijken het ff aan. Niet gelijk van het ergste uitgaan als er verder geen andere klachten zijn. Kijk het even aan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:00

lovee schreef:
Hij gaat morgen toch even langs de HA. Inloop spreekuur, hij luistert blijkbaar wel naar zijn moeder

Wacht, hoe weet zijn moeder het nou ineens?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:18

Met dat gewicht is juist goed dat wat afvalt. 85kg zit tegen overgewicht aan. Ik zou juist blij zijn dat je vriend zo goed bezig is.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:20

Blussem schreef:
Met dat gewicht is juist goed dat wat afvalt. 85kg zit tegen overgewicht aan. Ik zou juist blij zijn dat je vriend zo goed bezig is.

Hoezo overgewicht?
Ligt er helemaal aan hoe groot hij is.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:24

En dan nog, gewicht verliezen door ziekte is niet de manier of daar moet je niet blij voor zijn.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:25

Ayasha schreef:
Wacht, hoe weet zijn moeder het nou ineens?

Ik kan me zo voorstellen dat ze dit weekend gezellig zijn gaan eten bij zijn ouders/moeder en dat dit 'meningsverschil' ter sprake kwam? Hoeft niet zo spannend te zijn toch?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:25

Blussem schreef:
Met dat gewicht is juist goed dat wat afvalt. 85kg zit tegen overgewicht aan. Ik zou juist blij zijn dat je vriend zo goed bezig is.


Dat is toch een heel normaal gewicht voor een man van gemiddelde lengte :?

Als ie 1,60 is is het te dik, en als ie 2m is is ie te licht.