Vriend onbewust afvallen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:19

Nee ik zou hier niet meteen bezorgt om zijn.
En ik zou als ik iets vreemd vind hooguit een keer zeggen van zou je niet eens naar de huisarts gaan. En dan keuze bij hem laten.

Ik moet wel lachen om de reacties in de gaten houden, langs de huisarts ect ect. Als partner van ts niet wil dan wil ie niet. Daar kan niemand wat aan veranderen. we hebben het hier over een volwassen man. geen paard huisdier of minderjarig kind

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:20

dromertje2 schreef:
Ayasha schreef:
Als ik op een paar maanden 5kg bij kom geef ik een feestje. Dan ren ik echt niet naar de huisarts. :=
Geen wonder dat de wachtlijsten in Nederland zo lang zijn. :=


Ook als dat komt door een onderliggende ziekte?


Wie zegt dat hij een ziekte heeft? :+

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:22

Kom op.. serieus? Misschien ben ik te nuchter maar iedereen schommelt toch iets in gewicht en zeker als je ziek bent geweest. Ik zou dan ook nog even afwachten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:27

Klopt helemaal. Het is een volwassen persoon en als ie niet wil, wil ie niet.

Alleen heeft het verleden mij geleerd dat mensen op dat vlak echt kanjers zijn in die zaken uitstellen en wegwuiven uit angst voor een minder prettige diagnose.
En ja, in 8 van de 10 gevallen is er ook niks mis gelukkig.
Alleen die 2 gevallen hadden achteraf best wel spijt dat ze niet wat eerder geweest zijn...

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:35

Werk ook in de zorg en zou een ander inderdaad adviseren naar de huisarts te gaan. Onverklaard afvallen zie je vaak bij tumoren terug komen. Kan natuurlijk ook bij hele andere aandoeningen voorkomen of gewoon puur onschuldig zijn. Maar als ik zelf 5 kg zou afvallen in een maand zou ik persoonlijk niet naar de huisarts gaan. Maar ik zie mijn huisarts eigenlijk nooit. Ben niet zo'n fan van zorg (voor mezelf).

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:39

Na 2 keer ziek zijn paar kilo afvallen vind echt meevallen. Mits hij geen voorgeschiedenis heeft zou ik er niks mee doen. Even in de gaten houden, meer niet eerst. 5 kilo op 90 kilo in een paar maand tijd vind ik echt niet vreemd. Zeker niet na ziekte. En met het oog op veel ziekte laatste maanden, vind ik het niet vreemd dat hij ziek is geweest.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:42

Volgens mij is 'rode vlag' bij 5 kilo afvallen "zonder duidelijke mogelijke oorzaak".

Na 2x ziek zijn kan de koorts, een paar dagen minder eten etc het afvallen verklaren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:56

dromertje2 schreef:
Ayasha schreef:
Als ik op een paar maanden 5kg bij kom geef ik een feestje. Dan ren ik echt niet naar de huisarts. :=
Geen wonder dat de wachtlijsten in Nederland zo lang zijn. :=


Ook als dat komt door een onderliggende ziekte?

Mijn onderliggende ziekte gaat me niet doen aankomen maar dat is het punt niet. Indien hij ziek was, voelde hij zich niet fit.

Hij is wat, 5% van zijn gewicht kwijt over een paar maanden ook nog?

En hij is twee keer ziek geweest in een periode dat het halve land ziek is?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:00

Het zou mij ook niets zeggen maar hé, ik ben ook maar een man :+

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:01

Dat was mijn punt ook niet, Ayasha. Ik zou ook graag minder wegen maar niet als dat komt omdat ik ziek ben.

Er zijn ziektes waar je je niet ziek bij voelt tot het te laat is. Mijn nonkel is zo vorig jaar gestorven de dag na de diagnose van kanker, juist omdat ze gemaskeerd werd door zogezegd "onschuldige" symptomen die bij de tijd van het jaar en ouderdom zouden horen...

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:50

3 kilo in een maand met 2 keer ziek zijn en in totaal 5 kilo in een aantal maanden, die 3 kilo is dat op het zelfde moment gemeten dus bvb in de ochtend voor het eten? Mijn gewicht schommelt al met een kilo per dag dus gewoon nog een paar weken afwachten, hij voelt zich prima zo te horen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:04

ik zou zelf wel naar de huisarts gaan, maar dat komt omdat mijn gewicht eigenlijk altijd stabiel is. Ook als ik ziek ben, en zelfs na buikgriep (hooguit een kleine kilo als het echt 5 dagen aanhoudt). Dus ik zou eerder kijken naar of hij normaliter stabiel is in gewicht.

Dat warmhouden vind ik wel een leuke. Dan zou ik alleen maar buiten gaan staan als ik wil afvallen :+

Anoniem

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:05

ik weeg mezelf nooit :+ maar, hoe kwamen jullie erachter dat hij 3 kilo kwijt was? was er een aanleiding om op de weegschaal te gaan staan of is dat een wekelijks iets?

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 18:22

brokjes schreef:
ik weeg mezelf nooit :+ maar, hoe kwamen jullie erachter dat hij 3 kilo kwijt was? was er een aanleiding om op de weegschaal te gaan staan of is dat een wekelijks iets?


Zijn riem moest een gaatje strakker om zijn broek, en hij weegt zich zelf regelmatig

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:29

dromertje2 schreef:
Dat was mijn punt ook niet, Ayasha. Ik zou ook graag minder wegen maar niet als dat komt omdat ik ziek ben.

Er zijn ziektes waar je je niet ziek bij voelt tot het te laat is. Mijn nonkel is zo vorig jaar gestorven de dag na de diagnose van kanker, juist omdat ze gemaskeerd werd door zogezegd "onschuldige" symptomen die bij de tijd van het jaar en ouderdom zouden horen...

Ja kom op, Die gevallen zijn uitzonderingen.
Bovendien is hij volwassen. Het is zijn beslissing en niet die van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:37

Er kunnen 2 (hoofd)oorzaken spelen naar mijn idee:

- ziekte en het rare koude weer kosten energie, en met hetzelfde eetpatroon val je dus af.
- de oorzaak van het afvallen én ziek worden zijn iets anders medisch (waarvoor je de HA wilt zien)

Ik zou het in de gaten houden, maar echt niet direct aan 'een rode vlag' denken en naar de HA gaan.
Heeft hij het in andere jaren ook zo in de herfst?

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 18:53

Ja ik zeg het nog wel een keer. Hij is volwassen denk ik dan. Ik heb het ook bij onze dochter, als ze koorts heeft enzo. Maar haar kan meenemen zonder protest

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:23

Mijn man zit ook in de zorg en hoe vaak bij hem voor onze dochter de oorontsteking alarmbellen af gingen was bijna grappig. Ik heb hem er iedere keer weer vanaf gepraat. Ze is nu bijna 6 en nog nooit oorontsteking gehad :P

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:24

Ayasha schreef:
dromertje2 schreef:
Dat was mijn punt ook niet, Ayasha. Ik zou ook graag minder wegen maar niet als dat komt omdat ik ziek ben.

Er zijn ziektes waar je je niet ziek bij voelt tot het te laat is. Mijn nonkel is zo vorig jaar gestorven de dag na de diagnose van kanker, juist omdat ze gemaskeerd werd door zogezegd "onschuldige" symptomen die bij de tijd van het jaar en ouderdom zouden horen...

Ja kom op, Die gevallen zijn uitzonderingen.
Bovendien is hij volwassen. Het is zijn beslissing en niet die van een ander.


Als je zoiets van heel dichtbij meemaakt, krijg je er toch een andere kijk op. Maar ik snap dat een ander dit niet zo bekijkt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:27

Ik zie het helaas steeds omgekeerd. Mensen gaan wel naar de HA, maar die kijkt sowieso niet verder dus uiteindelijk is het alsnog te laat.
In de praktijk gaat een huisarts je hoe dan ook vertellen om het nog even aan te kijken. Zeker als hij zich fit voelt is de kans erg klein dat er zelfs maar bloed genomen wordt.
Heeft hij geen stress gehad of zo? Als ik het erg druk heb of stress heb dan vliegen de kilo‘s eraf.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:36

Ja ook wel stress, maar nu eigenlijk niet meer. Hij appt dan ook een hele voetbalwedstrijd gespeeld zonder moeite, tja wat moet ik ermee :p

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:37

Onze huisarts vindt ik altijd wel fijn, stuurt je ook door bij twijfel, maarja dan moet je wel gaan...

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:40

lovee schreef:
Ja ook wel stress, maar nu eigenlijk niet meer. Hij appt dan ook een hele voetbalwedstrijd gespeeld zonder moeite, tja wat moet ik ermee :p


Niets op dit moment. Niet jouw lichaam.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vriend onbewust afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:56

Naar de huisarts omdat je 3kg kwijt bent in een maand en 2 keer ziek geweest bent :? Dat is nog geen rode vlag hoor. Ik vind dat erg overdreven. Na een keer buikgriep ben ik altijd een kg of 5 kwijt.
Zou het nog even aankijken, als het gewichtsverlies verder gaat of andere klachten erbij krijgt zou ik bellen.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 20:07

verootjoo schreef:
Naar de huisarts omdat je 3kg kwijt bent in een maand en 2 keer ziek geweest bent :? Dat is nog geen rode vlag hoor. Ik vind dat erg overdreven. Na een keer buikgriep ben ik altijd een kg of 5 kwijt.
Zou het nog even aankijken, als het gewichtsverlies verder gaat of andere klachten erbij krijgt zou ik bellen.


Misschien ben ik wat overdreven, maarja ben niet voor niks verpleegkundige