Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:25

Hoi hoi,

Ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen. Ik zit nogal met mijn handen in het haar..

Ik heb sinds kort regelmatig last van hoofdpijn met heel soms heftige migraine aanvallen, waarbij ik echt geen licht of geluid kan verdragen. (En met overgeven erbij).

De laatste keer dat ik zo'n aanval had, werd het getriggerd door alcohol en laat opblijven. Ik had toen wat sterke drank gehad en was tot een uur of 2 opgebleven. De dag erna was echt vreselijk.. Ik moest zelfs het ziekenhuis bellen omdat het zó erg was.

Sindsdien heb ik een langere tijd dit niet meer gedaan, hooguit een keer 1 of 2 biertjes gehad.

Vanavond heb ik afgesproken met vrienden om wat te gaan drinken, maar ik merk dat ik nu alweer enorm er tegenop zie. Ik raak bij voorbaat al een beetje in paniek door de gedachte aan dat ik morgen misschien weer migraine krijg..

Maar het is zo lastig, want ik ben nog maar begin 20 en de meeste van mijn vrienden willen in de avond een drankje doen.. wat de afgelopen jaren ook altijd prima was en goed ging.. maar sinds kort dus niet meer :(

Zijn er misschien mensen die ook last hebben van migraine, en hoe gaan jullie hiermee om?

Ik ben overigens nog zoekende naar een goed medicijn, maar nog niet een heel effectief middel gevonden helaas..

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:33

Wat is er mis mee om weinig tot geen alcohol te drinken.
Je weet dat je er last van gaat krijgen dus is op de blaren zitten als je veel drinkt.
Niks mis mee om 1 of 2 drankjes te doen en erna non alcohol
Bij de huisarts kan je een recept krijgen voor sumatriptan dat werd enigzins bij migraine

Ik heb er minimaal 2x per maand last van en dan gebruik ik de pillen of de injectie.
Waarvan ik weet wat het opwekt mijd ik

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:36

Migraine kan ook getriggerd worden door pikant eten.
Heb je je al eens laten onderzoeken bij de dokter ?
Mijn migraine kwam af van spanningen.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:37

Hier ook migraine.

Ik weet wat bij mij een migraine aanval kan triggeren (stress, te veel suikers op 1 dag, te weinig slaap).
Mijn ergste aanval duurde 3 dagen door stress.
Ik probeer dit dan ook allemaal zoveel mogelijk te voorkomen.
Daarnaast voel ik meestal een migraine aanval opkomen en zodra ik dat merk duik ik gelijk het bed in. Medicijnen hebben geen effect meer. Sterker nog een paracetamolletje kan voor mij juist een migraine aanval versnellen/verergeren.

Ik snap dat je baalt dat je niet of nauwelijks kunt drinken dan, maar vraag jezelf af of je het echt nodig hebt? Je kunt toch ook plezier hebben zonder drank?
Ik zou voor je eigen gezondheid gaan en drank even links laten liggen.
Migraine is echt geen pretje.
Leg ze het verhaal uit, en als ze echt je vriendinnen zijn zullen ze het begrijpen

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:37

AfricanLady schreef:
Wat is er mis mee om weinig tot geen alcohol te drinken.
Je weet dat je er last van gaat krijgen dus is op de blaren zitten als je veel drinkt.
Niks mis mee om 1 of 2 drankjes te doen en erna non alcohol
Bij de huisarts kan je een recept krijgen voor sumatriptan dat werd enigzins bij migraine

Ik heb er minimaal 2x per maand last van en dan gebruik ik de pillen of de injectie.
Waarvan ik weet wat het opwekt mijd ik


Ja, Ik ga sowieso geen sterke drank nemen en ook niet veel. En veel water tussendoor.

Maar ik vind het jammer want voorheen kon ik altijd zoveel drinken als ik wilde. (Tja is ook een beetje het studentenleven he :') ) En ik vind het ook gezellig.

Maar ik voorkom het liever wel idd.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:41

AmyJamess schreef:
Hier ook migraine.

Ik weet wat bij mij een migraine aanval kan triggeren (stress, te veel suikers op 1 dag, te weinig slaap).
Mijn ergste aanval duurde 3 dagen door stress.
Ik probeer dit dan ook allemaal zoveel mogelijk te voorkomen.
Daarnaast voel ik meestal een migraine aanval opkomen en zodra ik dat merk duik ik gelijk het bed in. Medicijnen hebben geen effect meer. Sterker nog een paracetamolletje kan voor mij juist een migraine aanval versnellen/verergeren.

Ik snap dat je baalt dat je niet of nauwelijks kunt drinken dan, maar vraag jezelf af of je het echt nodig hebt? Je kunt toch ook plezier hebben zonder drank?
Ik zou voor je eigen gezondheid gaan en drank even links laten liggen.
Migraine is echt geen pretje.
Leg ze het verhaal uit, en als ze echt je vriendinnen zijn zullen ze het begrijpen


Kan zeker plezier hebben zonder, maar ik vind het toch 'anders'ofzo. Ik zou ook niet naar de club gaan zonder alcohol eerlijk gezegd. Maar als het migraine voorkomt, dan liever wel minder/geen alcohol inderdaad.

Jeetje, 3 dagen :oo ik vind 1 dag al heel heftig!

Bij mij helpt paracetamol of ibuprofen ook niet/nauwelijks.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:42

Ik heb er ook last van en bij mij komt een aanval vaak door vermoeidheid en/of alcohol. Hoewel ik graag een wijntje of cocktail drink ben ik daar mee gestopt. Het is jammer, maar de migraine de dag erna is veel vervelender. Gebruik je medicijnen tegen de migraine?

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:43

Probeer eens een alcohol vrij biertje :)

Ik ben ontzettend vaak de bob geweest in mijn jonge leven omdat ik vroeg een rijbewijs had en altijd een auto mocht lenen van mijn ouders. Je mist er echt niet zo veel aan hoor.

Anoniem

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:47

Ik vind het eigenlijk vrij simpel haha. Wat is vervelender, niet drinken of migraine? ;)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:49

Wou dat bij mij de opkossing zo simpel was als geen alcohol... of mijpart geen kaas of hagelslag of patat of pannekoeken of geen chocola, zou het morgen nog laten staan. Pardon..vandaag.
En uit zonder alcohol is geen probleem hoor, kan je net zo'n lol hebben! En je zit nooit met vervoer.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:52

Ik snap jullie wat betreft de alcohol.. maar ik ben ook bang dat het kan komen door laat opblijven. Dat kun je niet altijd voorkomen toch?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:52

Als alcohol echt de oorzaak is dan houd je vanzelf wel op met drinken. ;)
Ik heb al mijn hele leven migraine. Oorzaak is stress. Tot nu toe nog niets gevonden wat me helpt, dus ik duik er altijd gewoon mee mijn bed in. Even goed slapen en daarna is het al veel beter. Maar als ik het zou kunnen voorkomen door bijv. niet meer te drinken dan zou ik dat er zeker voor over hebben.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:54

IsaCalixa schreef:
Ik snap jullie wat betreft de alcohol.. maar ik ben ook bang dat het kan komen door laat opblijven. Dat kun je niet altijd voorkomen toch?

In de meeste gevallen wel toch? Voor wie moet je laat opblijven dan? Maar goed, ik zou zeggen probeer het uit. Dan weet je op een gegeven moment vanzelf wel wat je wel en niet kan doen. En als je aanvallen echt zo hevig zijn, dan laat je het vanzelf wel.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:54

Jessix schreef:
Als alcohol echt de oorzaak is dan houd je vanzelf wel op met drinken. ;)
Ik heb al mijn hele leven migraine. Oorzaak is stress. Tot nu toe nog niets gevonden wat me helpt, dus ik duik er altijd gewoon mee mijn bed in. Even goed slapen en daarna is het al veel beter. Maar als ik het zou kunnen voorkomen door bijv. niet meer te drinken dan zou ik dat er zeker voor over hebben.


Bij mij werkt slapen (tijdens migraine) helaas niet, zodra ik een aanval heb gaat deze zo'n 24 uur lang door, ook terwijl ik slaap stopt het niet :(

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:56

Jessix schreef:
IsaCalixa schreef:
Ik snap jullie wat betreft de alcohol.. maar ik ben ook bang dat het kan komen door laat opblijven. Dat kun je niet altijd voorkomen toch?

In de meeste gevallen wel toch? Voor wie moet je laat opblijven dan? Maar goed, ik zou zeggen probeer het uit. Dan weet je op een gegeven moment vanzelf wel wat je wel en niet kan doen. En als je aanvallen echt zo hevig zijn, dan laat je het vanzelf wel.


Ik snap het wel.. maar dat zou misschien makkelijker zijn als ik bijvoorbeeld wat ouder was. Ik zit nu nog midden in het studentenleven en ik zou zo veel missen als ik niet meer laat op kan blijven.. juist de feestjes etc. Wat ik altijd zo leuk vond.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:57

Jessix schreef:
IsaCalixa schreef:
Ik snap jullie wat betreft de alcohol.. maar ik ben ook bang dat het kan komen door laat opblijven. Dat kun je niet altijd voorkomen toch?

In de meeste gevallen wel toch? Voor wie moet je laat opblijven dan? Maar goed, ik zou zeggen probeer het uit. Dan weet je op een gegeven moment vanzelf wel wat je wel en niet kan doen. En als je aanvallen echt zo hevig zijn, dan laat je het vanzelf wel.


Dit dus.... je leert het
Vanzelf af.... ik lig vaak 4 a 5 x per week finaal onderste boven als ik moet werken en voel er nu ook 1 aankomen, maar heb vandaag te veel gedaan, nu dus vol gepropt met medicijnen hopen dat ie over waait.... ( wish full thinking, waait eifenlijk nooit over)

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:02

Als laat op blijven het triggert, probeer dan vooraf je rust te nemen. Dus bijvoorbeeld smiddags een paar uurtjes proberen te slapen.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:07

Ik snap eigenlijk niet waarom bij het studenten leven altijd veel gedronken en uigegaan moet worden :Y)
Ik heb dit nooit gehad vroeger, nooit de behoefte voor gehad. Als ik 4x in het half jaar ging stappen vond ik het prima. Tuurlijk is gezellig maar heb het echt nooit gemist.

Ik denk dat je zelf eerst even moet uitvinden waardoor de migraine wordt getriggert (alchohol of slaap gebrek)
Dan kun je daar vast op inspelen in vervolg.
Als je zeker weet dat het door slaap gebrek komt of te laat opblijven kun je misschien proberen door voor het uitgaan nog een paar uurtjes slaap te pakken.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:07

Tja, er zit weinig anders op dan triggers te ontwijken. En opzich is het niet erg om niet te drinken toch?
Je kunt ook naar de HA voor tramadol of sumatriptan... Maar geen alcohol lijkt me beter voor je.
Opzich mis je niks in je ontwikkeling als je studentenfeestjes skipt hoor... En wellicht was het slechts de trigfer alcohol.. Heb je dat wel ns geprobeert? Laat opblijven met cola?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:22

IsaCalixa schreef:
Jessix schreef:
Als alcohol echt de oorzaak is dan houd je vanzelf wel op met drinken. ;)
Ik heb al mijn hele leven migraine. Oorzaak is stress. Tot nu toe nog niets gevonden wat me helpt, dus ik duik er altijd gewoon mee mijn bed in. Even goed slapen en daarna is het al veel beter. Maar als ik het zou kunnen voorkomen door bijv. niet meer te drinken dan zou ik dat er zeker voor over hebben.


Bij mij werkt slapen (tijdens migraine) helaas niet, zodra ik een aanval heb gaat deze zo'n 24 uur lang door, ook terwijl ik slaap stopt het niet :(

Nee bij mij werkt het ook niet, maar als ik slaap dan ervaar ik het niet, want dan ben ik tenslotte niet meer bij bewust zijn.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:23

Mijn moeder krijgt ook migraine aanvallen van teveel alcohol, omdat ze een wijntje toch wel lekker vindt drinkt ze nu hugo. Daar kan ze wel 3 a 4 glaasjes van drinken op een wilde avond zonder migraine haha. Probeert ze dat met gewone wijn dan zien we haar twee dagen niet.
Ik snap dat je een wijntje doen gewoon gezellig vindt maar je kan dan eventueel opzoek naar opties met een lager alcoholpercentage.

Zelf heb ik ook weleens migraine en bij mij helpt het om zodra ik het op voel komen 1 of 2 tabletten exedrin te nemen. Is gewoon bij de kruidvat te koop en werkt bij mij echt heel goed.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:24

IsaCalixa schreef:
Jessix schreef:
In de meeste gevallen wel toch? Voor wie moet je laat opblijven dan? Maar goed, ik zou zeggen probeer het uit. Dan weet je op een gegeven moment vanzelf wel wat je wel en niet kan doen. En als je aanvallen echt zo hevig zijn, dan laat je het vanzelf wel.


Ik snap het wel.. maar dat zou misschien makkelijker zijn als ik bijvoorbeeld wat ouder was. Ik zit nu nog midden in het studentenleven en ik zou zo veel missen als ik niet meer laat op kan blijven.. juist de feestjes etc. Wat ik altijd zo leuk vond.

Wat wil je nu van ons horen dan? Je denkt te weten waar het door komt, maar je wil het niet laten?? Ja dan niet... het is jouw hoofdpijn, dus het maakt mij niet uit. :)

Als jij een dag migraine er wel voor over hebt, dan is dat je eigen keuze.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 20:29

Nou ja, ik zoek misschien meer tips om de migraine draaglijker te maken of beter te voorkomen. Bijvoorbeeld wat je kan doen de dag erna.. of de dag ervoor..

Ik begrijp inderdaad dat de triggers vermijden het beste is, maar ik hoopte dat ik niet alles wat ik leuk vind, hoef op te geven.

Er zijn hier zeker waardevolle tips gegeven die ik ook ga proberen :) en ik snap de mensen ook die zeggen: gewoon niet meer drinken of laat opblijven. Maar voor mij zijn die dingen wel belangrijk, althans, alcohol niet eens.. maar feestjes e.d. zijn voor mij wel onderdeel van mijn sociale leven.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:31

Als je nou eerst eens gewoon probeert hoe het is zonder alcohol. Misschien dat laat opblijven helemaal geen trigger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:33

Als je zo'n duidelijke trigger hebt moet je ook helemaal niet willen kiezen voor een goed medicijn, medicijnen zijn gewoon rotzooi, ook (of zeker) die tegen migraine.
Zoals hier gezegd is, neem vooraf rust en niet te veel alcohol.
Ik heb al jaren migraine en voor mij hoeft het stappen dan ook niet meer, ik moet gewoon een vast ritme hebben en dan nog heb ik 2 aanvallen per week.
Alles wat je leuk vind opgeven hoeft niet, rekening houden met wat wel en niet kan wel.. Als je dat niet doet en zoekt naar dingen om het te blijven bestrijden dan eindig je vanzelf met een medicijnverslaving en geloof mij, het is de hel om daar van af te komen. Het persé de dingen willen blijven doen die dus eigenlijk niet kunnen snap ik heel goed maar het gaat je uiteindelijk alleen maar tegenwerken.