Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 21:00

Sizzle schreef:
Als je nou eerst eens gewoon probeert hoe het is zonder alcohol. Misschien dat laat opblijven helemaal geen trigger.


Ja,ik ga voor vanavond alcoholvrij proberen. Is toch beter om het uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:04

Wanneer ik een migraine aanval heb, ga ik op bed liggen met alles pikke donker zonder geluiden en ga ik slapen. Echt veel slapen. Als het ernstig is, dan zou je misschien eens even langs de huisarts kunnen gaan voor speciale medicatie. Maar als alcohol het triggerd, laat dat lekker staan en drink een cola.

Utixo

Berichten: 6568
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:22

Buiten alle triggers om, ik lees dat je het ziekenhuis hebt gebeld. Voor migraine??

Ik heb diverse triggers. Scherp eten, stress, spierspanning, oververmoeidheid en teveel alcohol. Helaas, bij een aanval helpt alleen Immigran om het naar de achtergrond te drukken.

Ben je überhaupt al bij een huisarts geweest? Of een fysio? Dat lijkt me stap 1.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:43

Ik ben ook bekend met migraine aanvallen. Als kind kreeg ik het door noten en peulvruchten die vooral in banketstaven en gevulde koeken zitten. Maar ook door pinda’s en saté saus of door sommige crackers die een beetje noot achtig smaken. Door dit te vermijden heb ik jarenlang migraine vrij geleefd. Later kreeg ik weer migraine door de pil. Ik kan je niet helpen maar zou dan gewoon 0 procent bier drinken. Als je de trigger weet dan kan je die vermijden. Volgens mij hoeft laat opblijven geen trigger te zijn als je maar voldoende uitgerust bent. Anders is het en en en. Heel veel sterkte! Ik weet hoe naar het is helaas! Gelukkig kan ik mijn triggers vermijden en gaat dat (ff afkloppen) erg goed.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 02:44

Ik denk dat stap 1 toch is bijhouden wat voor jou de trigger is.
Bij komt het vooral voor als ik menstrueer. Beetje stress of spanning erbij en het is bingo.
Dus ik ben in overleg gegaan met de huisarts en heb een mirenaspiraaltje laten zetten.
Hoppa ipv 4-5 dagen migraine terug naar 1dag.
Daarbij kijk ik dan uit met suikers, laat naar bed gaan en weet dat ik stress moet ombuigen naar rust.
Als ik vreselijke trek krijg in chocolade, dan weet ik al geef er maar aan toe.
Een migraine aanval komt er hoe dan ook aan.
Gebruik immigrant tabletten of bij een zware aanval injecties.

Tja ik heb de aanvallen al vanaf mijn 16de, en ben nu 48.
De enige keren dat ik geen last had van migraine was bij mijn 2 zwangerschappen.
Sinds ik vorig jaar in december een zware voedselvergiftiging heb gehad ben ik helemaal niet meer
ongesteld geworden. En ben ik zo goed al migrainevrij.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 03:01

Utixo schreef:
Buiten alle triggers om, ik lees dat je het ziekenhuis hebt gebeld. Voor migraine??

Ik heb diverse triggers. Scherp eten, stress, spierspanning, oververmoeidheid en teveel alcohol. Helaas, bij een aanval helpt alleen Immigran om het naar de achtergrond te drukken.

Ben je überhaupt al bij een huisarts geweest? Of een fysio? Dat lijkt me stap 1.


Ja ik belde toen omdat ik het voor het eerst zo heftig had, de hele avond, nacht en ochtend ging het door en ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Ik was zelfs bijna uitgedroogd omdat ik geen water meer kon binnenhouden. Ik heb toen gebeld..

Ja, bij HA geweest. Ik heb al wel medicatie, maar het is nog zoeken naar eentje die echt aanslaat.. En de medicatie die ik nu heb moet ik bij een volgende aanval proberen. Volgens mij was dat sumatriptan

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 05:47

Migraine kan idd zó heftig zijn. Als je zo'n aanval voor het eerst hebt kan ik me best voorstellen dat je het ziekenhuis belt, het kan dan heel beangstigend zijn.
Als je zulke ernstige aanvallen kan krijgen, zorg dan idd voor echte migraine medicatie. Bijvoorbeeld sumatriptan of rizatriptan. Daarbij medicatie tegen misselijkheid. Bijvoorbeeld metaclopramide. Echt hoor, dat laatste kan er ook voor zorgen dat je de aanval dragelijker kan maken.
Paracetamol, ibuprofen of excedrin helpen niet tegen migraine. Ja, excedrin kan soms helpen in het begin bij een lichte aanval.

En neem de medicatie op tijd (!). Voel je het aankomen? Hop, pillen er in. Inclusief de medicatie tegen misselijkheid. Niet denken, 'ik wacht wel af'. Ik denk dat je hiermee een hoop ellende kan besparen.

Daarbij, alcohol kan zéker een trigger zijn. Ik denk nog eerder alcohol dan laat naar bed, maar de combi is niet ideaal nee..
Toch denk ik dat je het prima kan proberen om weinig te drinken (spreid eens 2 wijntjes op de avond met veel water tussendoor) en wel erbij te zijn door laat op bed te gaan.
Bij mij is wijn trouwens echt een no go. Ondanks dat ik hormoonmigraine heb is wijn echt bloedlink voor het uitlokken van een aanval. Een cocktail gaat beter :')
Maar goed, ik ben geen student meer en ben sowieso niet gek op alcohol dus ik voel de behoefte om te drinken ook minder.

Succes!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:24

Accepteren dat je migraine hebt is stap 1. En migraine is ontzettend heftig. Ik denk dat je vanzelf leert om de triggers te vermijden omdat het zo heftig is. Dus probeer het nog een paar keer uit en ik kan je verzekeren dat je uit jezelf echt niet meer laat op blijft of alcohol drinkt, afhankelijk wat voor jou de trigger is.

Er zijn verder geen tips met migraine vermijden, behalve dan de trigger vermijden. En ja spijtig dat je dan minder kunt uitgaan. Maar als je verder alles kunt doen en laten en daardoor geen migraine hebt is het al een grote winst.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:37

Wijn kan bij mij ook echt een trigger zijn. 7 van de 10 keer gaat het goed, maar soms gaat het dus ook mis. De hoeveelheid maakt dan bij mij niet uit. Heb al migraine gehad van 2 wijntjes.

Mixjes doen het dan wel beter. En voor ik ga slapen na een avond alcoholische drankjes nuttigen, neem ik 2 paracetamol. Soms als ik het voor ben met reguliere pijnstillers kan ik het vermijden of is het minder heftig.

Fysio helpt mij ook veel. Als mijn nek iets vast zit, ben ik al veel meer gevoelige ook voor de overige triggers.

Mijn tip: speel een beetje met je alcohol gebruik om te kijken wat je precies triggert . Mocht dit alcohol over het algemeen zijn zal ik als ik jou was ook overwegen te stoppen.
Ik hoop voor je dat je net zoals bij mij, nog wel af en toe kan drinken! Snap heel goed dat dat bij het studentenleven hoort.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 13:45

Bedankt voor alle tips, ik lees ze wel allemaal maar nog niet persoonlijk kunnen reageren :)

Gisteren alcoholvrij bier gedronken en 1 klein blikje met alcohol. Tot nu toe geen last,alleen heel erg moe :') maar daar kan ik mee leven,zolang het maar geen migraine wordt

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:06

Ik moet een strak slaap- en waakritme houden om migraine te voorkomen. Keer te laat naar bed kan best dan maar komt het vaker voor dan krijg ik migraine. Als een aanval doorbreekt is er bij mij niks dat helpt, dan is het een kwestie van uitzitten en dat kan wel 3 dagen duren. Als ik een beetje hoofdpijn voel opkomen kan ik 2 paracetamol met coffeine slikken en dan breekt het vaak af. Voel me wel heel wazig dan. Ik drink overigens helemaal geen alcohol. Het is niet altijd leuk maar 3 dagen hoofdpijn en kotsen is nog veel vervelender. Je zou kunnen proberen om bijv. 2 weken een heel strak schema aan te houden en kijken hoe je je dan voelt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:54

IsaCalixa schreef:
Bedankt voor alle tips, ik lees ze wel allemaal maar nog niet persoonlijk kunnen reageren :)

Gisteren alcoholvrij bier gedronken en 1 klein blikje met alcohol. Tot nu toe geen last,alleen heel erg moe :') maar daar kan ik mee leven,zolang het maar geen migraine wordt


Dat is fijn :)

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe hiermee omgaan? (Migraine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:58

Ik heb niet het gehele topic gelezen, maar ik wil toch even reageren. Ik heb ook met enige regelmaat last van migraine, niet zo ernstig als jij, maar bij mij helpt gemberthee belachelijk goed. Als ik het op voel komen, mijn zicht verslechtert door alle spikkels voor m'n ogen en de hoofdpijn op komt zetten, dan drink ik 2-3 koppen verse gemberthee. En na een half uurtje zakt het helemaal af. Echt bizar, want voorheen lag ik goed een aantal dagen plat in bed.