Extreme maagpijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 22:33

Sinds 2 maanden begon ik last te krijgen van mijn maag, in het begin nog heel subtiel maar de pijn gaat in stijgende lijn. In het begin wat ambetant gevoel, nu is het zowel pijn als mij compleet mottig voelen( heb mij in de week zelfs aan de kant moeten zetten met de auto), heel de dag gevoel dat ik moet overgeven. 2 weken geleden ook een hele avond moeten overgeven.
Sinds begin van de week heb ik ook het gevoel dat hetgeen ik eet blijft steken ergens tussen mijn slokdarm en maag.
Lege maag doet pijn, volle maag doet pijn.
Ben donderdag naar de dokter geweest, moet nu een maand omeprazole nemen, helpt dit niet of komt het na stoppen van omeprazole terug moet ik een gastroscopi laten doen.
Mijn moeder had grote maagzweren en is er ook aan geopereerd. Ook heb ik wegens een enkel breuk en achteraf zware operatie er aan veel ibubrofen genomen ( wel merendeels met maagbeschermer)

Iemand die dit herkent?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:03

Merk je al verschil met de omeprazol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:25

Ik heb vorig jaar een periode hetzelfde gehad.

Wat mij erg geholpen heeft is iedere anderhalf uur wat kleins eten, zodat mijn maag nooit echt leeg was maar ook zeker nooit te vol. Als ik dat een tijd niet doe merk ik dat eigenlijk heel snel weer.

En mocht je de gastroscopie krijgen, vraag om een roesje :+

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:27

Ik heb het vorig jaar ook gehad, had een fikse maagontsteking
Dr maagbeschermers hielpen wel om het rustig te krijgen en houden

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:29

Probeer ook op je eten te letten. Waarschijnlijk ontdek je namelijk heel snel dingen waar je niet goed op reageert.
Vet eten, kool soorten en alcohol is oa voor mij bv een enorme Trigger.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 23:37

De omeprazole haalt de scherpe kantjes er wat vanaf precies. Maar dat drukkend gevoel op mijn maag en in slokdarm blijft, alsook pijnlijke steken.

Ik denk dat het een heel sterk roesje moet zijn of zelfs in slaap want ik ben gekend met paniekaanvallen ( ook 1 gehad tijdens mijn keizersnede).

Kan een maagontsteking al 2 maanden aan de gang zijn?

Ik let op wat ik eet, kleinere porties. Maar alles kan slecht vallen , boterhammen, warm eten, ik word al slecht als ik het warm eten aan het maken ben.

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:57

Ik heb al sinds mei last. Weet sinds gisteren dat ik de helicobater (zo ongeveer) bacterie in mijn maag heb. Misschien daar eens op googlen

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 00:03

Verandert het gevoel als je iets zuurs hebt gegeten?
99% vd mensen met maagklachten hebben geen overschot maar juist een tekort aan maagzuur.
Omeprazol geven houdt dit in stand, sterker nog... de klachten worden vaak erger na verloop van tijd.
Een simpele test die je zelf kunt uitvoeren is na iedere maaltijd een beetje water met citroensap of beter nog appelazijn drinken.
Nemen de klachten af dan weet je dat je een tekort hebt en kun je o.a. betaine hcl met pepsine als supplement gaan slikken om je maag te helpen weer voldoende maagzuur aan te maken.

Majabeestje
Berichten: 3810
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 00:46

Herkenbare klachten. Jaren geleden hetzelfde gehad.
Ik had een maagvliesontsteking, veroorzaakt door een bacterie: helicobacter pylori.

Als je klachten niet minder worden gaan ze je hier vast naar onderzoeken.

Beterschap!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:40

Ik heb een ontsteking zitten in de overgang van mijn slokdarm naar mijn maag. Ik slik hiervoor 1x daags (waar nodig 2x daags) Pantoprazol

Ik kreeg mee als tip: geen vet eten, geen koolzuurhoudendedranken, geen alcohol, geen hete/scherpe producten, geen melkproducten, geen zure producten, Ook dus voorzichtig zijn met fruitsoorten. Geen sinasappels/madarijnen enzv meer.

En ik moet zeggen, het lukt aardig als ik dit laat staan. Leren eten wat je wel verdraagd. Zo kan ik wle milde magere yoghurt eten, maar alleen savonds rond een uur of acht, ALS ik gezond/vetloos heb gegeten en mag ik daarna niet teveel/geen water meer.

Ook heb ik geleerd dat ik echt wel tegen vet eten kan af en toe, maar dan moet ik er geen cola of wijn bij drinken. Dus vet eten icm met water gaat goed. en wijn met een salade ook.

Het is zoekn zoeken en nog steeds gaat het af en toe fout. Ik heb geaccepteerd dat mijn eten soms er weer uit komt. Ik voel direct wanneer het mis is.

Saaarr

Berichten: 1055
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:54

Ik herken je klachten ik had ook een aantal weken extreme maagpijn gehad, omeprazol hielp niet, maar antagel daarentegen wel. Misschien ook nog een optie om te proberen.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:06

Welke dosering Omeprazol gebruik je?

Wildgirl schreef:
99% vd mensen met maagklachten hebben geen overschot maar juist een tekort aan maagzuur.
Heb je ook een bron?

pien_2010

Berichten: 43500
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:11

Dromertje2 je bent in goed gezelschap. Ik en vele met je, zullen dit herkennen. Je arts heeft goed gehandeld om gelijk met maagbeschermer te beginnen.
Ik heb ze standaard op voorraad, dus als ik ook maar iets voel in de maag begin ik gelijk en meestal is het dan binnen paar dagen weer over. Bij mij is het gevoelige maag en als ik gestrest ben slaat het op de maag. Vroeger ook gastroscopie voor gehad en lange behandelin met maagbeschermers. Nu al jaren gaat het goed met af en toe paar dagen wat slikken.
Dus vertrouw op je dokter. Het is een goed iets, dat hij je na een maand door gaat sturen voor verder onderzoek.
Mocht het iets zijn meteen breukje, dan is dat via een operatie (mijn vriendin heeft dit gehad) goed te verhelpen. Dus jouw verhaal klinkt als een probleem dat goed op te lossen is +:)+ . Sterkte.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 12:45

Ik moet de 1ste 2 weken 2 pilletjes nemen per dag, s morgens 1 en s avonds 1.
Dan 2 weken 1 per dag.
Heb omeprazole 20mg.

Heb normaal altijd een sterke maag, kan eten wat ik wil, nooit geen last. Daarmee dat ik dit niet normaal vind, omdat het ook erger wordt.
Pak nu sinds donderdag omeprazole maar voel me zo mottig als een krab.

Bedankt al voor alle tips en ervaringen.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:52

Ja dat had ik ook altijd, kon alles eten wat ik wou. Dat kon ineens niet meer

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:55

Ik blijk na een gastroscopie maagzweren te hebben maar tot dat onderzoek slikte ik een paar weken 2x 40 per dag.
Ik merk goed waar ik niet tegenaan maar verder gaat het goed.
Raad je wel aan om een roesje te nemen bij het onderzoek, had ik niet gedaan :=

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 17:58

En dan is de merde dat ik ook op heel regelmatige basis migraine heb, die vrij zwaar kan zijn en dat daar geen dafalgan bij helpt maar ibubrofen ik niet meer mag nemen voor mijn maag. Desondanks dat ik dafalgan genomen had, werd de migraine erger en erger, met uitval en letterlijk mijn hoofd moeten vasthouden. Het was niet meer uit te houden, met ook nog 2 jengelende kinderen, waar er 1 ziek van is,dus heb toch ibubrofen genomen. Wat dus wel werkt.
Een slechte combo.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:13

dromertje2 schreef:
Ik moet de 1ste 2 weken 2 pilletjes nemen per dag, s morgens 1 en s avonds 1.
Dan 2 weken 1 per dag.
Heb omeprazole 20mg.
Toen ik klachten bleef houden adviseerde de huisarts om 1x per dag 40mg te nemen en dat leek voor mij wel te schelen. Misschien kun je dat overleggen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:41

dromertje2 schreef:
En dan is de merde dat ik ook op heel regelmatige basis migraine heb, die vrij zwaar kan zijn en dat daar geen dafalgan bij helpt maar ibubrofen ik niet meer mag nemen voor mijn maag. Desondanks dat ik dafalgan genomen had, werd de migraine erger en erger, met uitval en letterlijk mijn hoofd moeten vasthouden. Het was niet meer uit te houden, met ook nog 2 jengelende kinderen, waar er 1 ziek van is,dus heb toch ibubrofen genomen. Wat dus wel werkt.
Een slechte combo.

Bij NSAIDs (ibuprofen) wordt omeprazol als maagbeschermer gegeven. Dus wat dat betreft is ibu niet per se slecht nu (aangezien je toch al omeprazol gebruikt).

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:54

Dat is niet helemaal waar Hilary. Ik slik omeprazole voor mijn maag en mag absoluut geen NSAID's gebruiken op dit moment. Deze zijn hele belastend voor je maag en bij een gezonde maag zorgt een maagbeschermer voor een buffer maar als je die al nodig hebt zonder medicatie dan heb je die buffer dus niet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:58

Ben ik met je eens. Maar ik bedoel als je zoveel klachten hebt en je redt het niet met andere medicatie, snap ik wel dat je het toch neemt. En het is dan niet helemaal hetzelfde als “op een lege maag”, so to speak.

Oh, TS, er zijn ook ziekenhuizen waar je bij een gastroscopie sedatie met propofol kunt krijgen. Moet je wel een goede reden voor hebben, maar zo te lezen heb je die wel.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 00:55

Ik ga morgen terug naar de dokter, want dit hou ik niet vol. Juist weer alles overgegeveb, crepeer weer van de pijn, heel de dag heb ik eigenlijk pijn en die omeprazole die ik sinds donderdag neem, doe niet veel vind ik.

Kan dat zijn dat door het overgeven een klein adertje springt want er was een heel klein beetje bloed bij.

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 02:42

Is het niet mogelijk vanuit je galblaas afkomstig?
Sterkte TS

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 05:16

Ik mag ook geen ibuprofen meer slikken ivm maagzweren, ook niet met maagbeschermer.

Castilja

Berichten: 2510
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Extreme maagpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:02

Oh wat naar.. Heb dat ook gehad, helaas is bij mij de oorzaak nooit gevonden. Sinds ik een stuk minder rook heb ik er ook veel minder last van, al kan dat ook een toevallige bijkomstigheid zijn.
Ik nam altijd 600 mg (!) ibuprofen icm een maagbeschermer, anders was de pijn niet te doen. Ik raad je ook zeker aan om een roesje te nemen met de gastroscopie, het is echt niet zo'n leuk onderzoek.