Levenslang depressief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:58

Depressief schreef:
Bedankt allemaal, maar dat het nu beter gaat is wel dankzij jullie allemaal. De motivatie die ik krijg van jullie (in het topic en via pb) en de overtuigingskracht van Bokt om toch aan de medicatie te gaan. Dankzij jullie tips word ik eindelijk serieus genomen en dat alleen al geeft mij de kracht om te blijven vechten.

De grootste stap die ik gezet heb tot nu toe is de verandering in mijn denkwijze. Ik probeer weer te genieten van de kleine dingen, ipv de vijand te zien in de grote dingen.


Wauw wat zeg je dit mooi TS, chapeau.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:58

smurffie schreef:
AD werkt pas na 4 tot 8 weken optimaal. De eerste 2 weken ervaren veel mensen er negatieve gevoelens door ( suicidaliteit kan verergeren) waarna er langzaam verbetering komt.
Geef het nog even de tijd om eraan te wennen. Prikkels en gevoelens worden anders, dat moet nog een plekje krijgen.

Dit vooral TS! Nog even volhouden! Daarna is het tijd voor aanscherpen of wijzigen..

Het depressief zijn duurt al lang.. helaas kan dat niet binnen 2 weken opgelost zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:08

Depressief schreef:
De grootste stap die ik gezet heb tot nu toe is de verandering in mijn denkwijze. Ik probeer weer te genieten van de kleine dingen, ipv de vijand te zien in de grote dingen.


Wauw, wat zeg je dit mooi.

Deze uitspraak mag echt op een tegeltje aan de muur van mij.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:56

Hoe gaat het met je??

Depressief
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 10:32

Bedankt voor de complimentjes allemaal.

Lief dat je het vraagt dito. Gisteren weer een zeer slechte dag gehad, nu voel ik mij nog wat down en ik ben ontzettend moe. Ik maak mij veel te druk in het feit dat gisteren de gedachte weer om hoog kwamen.
Ach ja, ik kan er niks aan veranderen en ik was mijn eigen bewust waarom dat geen goed idee is. Dat is beter dan het eerst was, toch?

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:42

Ik val net pas binnen in je topic, en na de eerste berichten gelezen te hebben, had ik ook het idee, dat je toch met medicatie moest beginnen om te laten zien dat je oprecht geholpen wilde worden.
De juiste dosis is niet zomaar gevonden en soms duurt het zelfs een aantal weken voordat het begint te werken, en je spiegel is opgebouwd.
De medicijnen zijn er juist om de weg terug naar je eigen persoonlijkheid terug te vinden!

Je mag trots zijn op jezelf!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:18

Geef het ook tijd hé. Iets wat er al jaren zit kan niet in een week veranderen. Je hebt gemerkt dat er ook goede dagen zijn. En je zal vaker weer wat treden naar beneden flikkeren maar je zal er ook weer wat opkrabbelen. Je staat er al anders in en dat is al positief!

Depressief
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 07:57

Geduld is helaas niet mijn sterkste punt. Maar inderdaad, ik sta al veel verder dan ik voor mogelijk had gehouden een paar weken geleden.

Vanmiddag ook een leuk vooruitzicht. Ik mag dan mijn eerste sessie volgen met een therapiepaard. Ik kijk er wel naar uit.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:13

Wat leuk...! Therapie met een paard - heel anders dan praten.

Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren...!

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:26

Allereerst wil ik je zeggen dat ik jou zo dapper en zo sterk vind. Ik denk dat je met je topic heel veel andere mensen helpt, mensen die net als jij (maar altijd net anders, I know) te veel hebben meegemaakt en mensen die familie, vrienden, kennissen, naasten hebben die in dus te veel hebben meegemaakt.

En wat dat te veel is en in welke mate is allemaal erg persoonlijk... dat is niet op een weegschaal te leggen en te zeggen bij xyz krijg je therapie abc... was het maar zo ...

Ik begrijp je standpunt mbt medicatie heel goed. Vind het ook heel dapper dat je dit standpunt hebt.

Basis is dat je het uiteindelijk altijd zelf moet doen, dat is ook het harde, maar er zijn steunpunten mogelijk. Je psycholoog, je therapie, een therapiepaard, een hond, kat, man, vrouw, kind...
Maar jij moet het doen, of, in geval van zelfbeschadiging, laten... en dat is ook doen, namelijk het niet doen. Soms is dat nodig om de boel te draaien. En ja, dat kan lang duren, maanden, maar mij heeft het dus geholpen... ik heb bijv maandenlang negatieve stemmen in mijn hoofd gehad na de scheiding van mijn ex, werd er echt helemaal gek van, maar door het te attribueren is het langzaam aan aan het minderen. En dat lucht zo op. Geeft ruimte voor nieuwe positieve gedachten. Of 'gewoon' rust in mijn hoofd.

De gedachte van 'doen' heeft mij door een paar hele moeilijke periodes in mijn leven geholpen.
Misschien heb je er wat aan, misschien niet. Doen bijv door wel je zoontje naar school te brengen. Doen bijv door wel de boodschappen te doen, huis op te ruimen, naar buiten te gaan wandelen. Jezelf dwingen te glimlachen ook al doet het zo'n pijn. Jezelf dwingen iets fijn te vinden. De zon te zien. De heldere lucht. Jezelf dwingen bij elke negatieve gedachte te denken f*(&ck it, ik wil dit niet weg ermee...

NB het werken met een therapiepaard (of hond) kan ook heel confronterend zijn. Ga er niet per definitie van uit dat je troost of hulp krijgt. Soms geven ze je gewoon zo'n duidelijke spiegel van opsodemieteren. Ook dat is een reactie op jouw energie. Soms komen ze in stilte bij je staan. Ik zou zeggen verwacht niets en oordeel niet. Maar observeer en laat het gaan. Het komt op enig moment wel bij je, net wat je nodig hebt.
Heel veel sterkte en liefs.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:18

Hoe was je therapie met paard gegaan? Is het wat je had verwacht?

Depressief
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 14:07

Ik vond het heel moeilijk, eerlijk gezegd.
We stonden in de bak en het paard (een hele leuke haflinger) liep los. Ik mocht hem niet lokken, niet benaderen, ik moest gewoon blijven staan tot hij bij mij kwam. Dit duurde vrij lang waardoor ik gefrustreerd raakte, dit zorgde er echter voor dat hij zich nog verder verwijderde van mij. Ik heb daarna veel nagedacht. Waarom frustreerde het mij zo? Het feit dat ik stiekem gewoon een penny ben die paardje wilde knuffelen? Of het gevoel van afwijzing? Het laatste was het geval. Dat veranderde mijn instelling. Ik probeerde mij te focussen op degene die mij liefhebben. Mijn zoontje en mijn dieren. Hoe meer ik aan hun dacht, hoe beter ik mij voelde. Uiteindelijk stond het paard bij mij, zonder dat ik het echt goed besefte. Het voelde als een openbaring.

Na een knuffel moment is het paard weer bij mij weggeleid en mocht ik proberen hem te benaderen. Als dat lukte, mocht ik het touw vastmaken en beginnen wandelen. De eerste keer benaderde ik hem te voorzichtig, de tweede keer mocht ik wel in zijn ruimte komen.

Tijdens het wandelen ben ik tegen hem beginnen praten, over hetgeen mij dwars zit, mijn littekens en mijn zoontje. Ik heb gehuild en gelachen tegen hem.

Ik vond het,achteraf, een geweldige maar zeer emotionele ervaring. Een spiegel die zo puur is, die luisterde zonder onderbreking of moeilijke vragen, die mij heeft laten zien dat ik niet zo alleen ben als dat ik denk. Dat de rijkdom juist in de kleine dingen zit, dat ik dierbare heb (zoontje en mijn vierpotige vriendjes) die het niet kan schelen dat ik geen geld heb, vaak moet improviseren om met zijn allen goed de maand door te komen, die gewoon gelukkig zijn dat ik, ja IK er ben voor hun, net zoals zij er zijn voor mij.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:56

Wow, klinkt als een enorm waardevolle ervaring

Depressief
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 15:25

Dat was het inderdaad. Ik ben ook heel dankbaar dat ik dit heb mogen ervaren.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:41

Wow...klinkt heel waardevol! En kan begrijpen dat het ook ineens heel dichtbij komt. Maar wat fijn dat het zo is gegaan! Zo zie je dat je ook een topper bent want het paard kwam wel naar je toe hé!!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:22

Goed weekend gehad ts?

Depressief
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:03

Ik heb een redelijk goed weekend gehad. Veel geslapen, vooral zaterdag. Vanmorgen bij de psycholoog geweest en die vond dat ik beter uitzie. Weer wat kleur in mijn gezicht, minder wallen en iets aangekomen (yes eindelijk, maar zeg dat niet vaker). Over 2 weken mag ik weer naar die speciale haflinger.

Zoontje vindt jet niet zo leuk dat het beter gaat. Begrijp me niet verkeerd, hij is dolgelukkig dat we weer wat kunnen ondernemen samen, maar hij vindt mij te streng worden haha. Blijkbaar liet ik (veels te) veel toe. Nu er weer wat routine in ons leven is gekomen, botsen we daardoor wat meer. Stiekem vind ik dat heerlijk, niet het boos zijn of straffen op zich hoor, maar we vormen meer en meer ons eigen gezinnetje ipv 2 individuen. We maken ruzie, hij krijgt straf soms en we praten het uit, knuffelen even en alles is weer goed. Kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel.

Willen jullie nog 1x duimen voor mij? Woensdag weet ik of de verhoogde uitkering is goedgekeurd.

Niniane

Berichten: 6441
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:30

Ik heb je topic gelezen en wil je echt alleen maar een dikke vette pluim geven voor het feit dat je jezelf weer kwetsbaar op hebt gesteld en bent gaan zoeken naar de juiste hulp. +:)+ Wat omschrijf je je gevoelens ook mooi. Hopelijk kom je ooit op het punt dat je meer goede dagen hebt dan slechte dagen en ik geloof echt dat jou dit gaat lukken. :j

Ik ga duimen voor goed nieuws voor je woensdag!

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:02

Ik vind ook dat je het echt super goed doet!

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:08

Tuurlijk duim ik...!

En wat ik goed snap is dat zoon en jij nu meer een gezin zijn, echt op elkaar reageren ipv langs elkaar heen leven. "Het geheel is meer dan de som der delen."

Fijn dat het zo in de lift zit!

Depressief
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 18:58

Janneke2 schreef:
Tuurlijk duim ik...!

En wat ik goed snap is dat zoon en jij nu meer een gezin zijn, echt op elkaar reageren ipv langs elkaar heen leven. "Het geheel is meer dan de som der delen."

Fijn dat het zo in de lift zit!


Jij omschrijft inderdaad hetgeen dat ik bedoel. We genieten weer van elkaar en dat heb ik heel erg gemist. Hij ook trouwens. Ik heb heel lang mijn masker kunnen dragen thuis, speciaal voor hem, maar de laatste maanden ontbrak mij de energie.

Bedankt voor de mooie woorden allemaal, schrijven over mijn gevoelens gaat mij beter af dan er over te praten.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:58

Jeetje je bent goed op weg. Wetend dat je gerust weer een terugval kan krijgen maar je bent voor jezelf handvatten aan het creëren zodat je weet hoe je weer de goede kant op kan. Super van je!
En tuurlijk duim ook ik mee!

miereneter

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:50

Heb je topic nu pas doorgelezen. Wat ik ben ik blij voor jou en je zoontje! Je bent zo goed bezig, op een positieve manier, ook al gaat het dag per dag en stap voor stap. Wat iemand al schreef: voetje voor voetje bergop.

En wat een goede tips en mooie woorden van de anderen, jullie zijn ook kanjers!

Depressief
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 09:47

Na een hele slechte nacht door de zenuwen en het slechte weer, heb ik mijn antwoord al gekregen....

Het is goedgekeurd!!!!!! Nu kunnen we echt beginnen werken aan de toekomst. Bedankt voor alle duimen draaien.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Levenslang depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:25

Joepie voor jullie!
2020.. klinkt als een goed jaar voor nieuwe ontwikkelingen, een echt gezin zijn en wat meer financiele ruimte!