Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kunstschaatsen als volwassene?

 
Profiel   

Is het niet een beetje zoals met paardrijden, dat je banger bent om te vallen wanneer je ouder wordt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-20 18:59 



 

Ik ben gister begonnen met de serie Spinning Out. Die gaat ook over kunstschaatsen en man man wat vind ik het een mooie sport. Zou het zelf inderdaad ook wel willen kunnen, maar de lef om sprongen te doen zou ik écht missen. Heb er een aantal keer aan gedacht om te beginnen, maar denk dat het niets word :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-20 19:15 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Is het niet een beetje zoals met paardrijden, dat je banger bent om te vallen wanneer je ouder wordt?

Ha, ja dat sowieso (behalve dan bij Tommy en Juvat en enkele uitzonderingen:+ ). Maar die kleine kinderen denken niet na, die doen het gewoon. Zeer frusterend soms.
Maar sprongen die ik eerst doodeng vond om te doen, doe ik nu wel gewoon. Alleen pirouettes bijv blijf ik doodeng vinden, vooral als ik snel draai, maar dat is meer omdat ik niet op mijn hoofd wil vallen sinds een kopstoot op mijn werk. Maar die kleintjes, nouja die zijn niet bang en dat merk je wel hoor.

Toen ik net begon moesten ze mijn hand vasthouden met simpel omdraaien op twee benen. Springen was gillen, of dat ik 'm ineens weer eng vond. Maar dat gaat echt beter met de tijd. :) Je begint ook niet in je eerste les met sprongen - als het goed is - dus dat scheelt. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-20 20:35 



 
Profiel   

@Yalou, ijsdans is zonder springen.

Het springen-lef heb ik ook nooit gehad hoor.

Hier ooit gestart toen ik 12-13 was, maar springen was mijn ding niet.
Uiteindelijk syncro gedaan en daar mijn laatste jaar zelfs het wk geschaatst met het team.
Was toen rond de 21, en veel leden stopten toen omdat je dan ook op een leeftijd komt dat je werkt,vaste relatie, kindjes,.,. En zondagmorgen 8.00u is dan geen tof uur om te trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-20 21:58 



 
Profiel   

Milou, dat zeg ik toch ook?

Ik zeg alleen dat zelfs Roy Donders met niks is begonnen en het ook netjes doet. Ja, goede begeleiding zoals ik zei, maar niemand redt het om iets nieuws te leren met maar 1 uurtje les pw.
Ook paardrijden leer je niet van 1 uurtje les.

Als iemand wil leren schaatsen, zal je daarnaast veel vrije tijd op het ijs moeten doorbrengen.

En Tommy zijn opleiding zegt helemaal niks over schaatsen. Hij heeft gewoon erg veel lef. Hij doet ook meer dingen waar lef voor nodig is en vindt het erg leuk. Dat hij er dan ook mooi uitziet met schaatsen ( op zijn kapsel na........) is een stukje opleiding.

Maar zelfs dan. de een leert het zo en de ander nooit. Ik ben vrij jong begonnen met kunstschaatsen en ook jonge kinderen gaan niet gelijk op. Ik schaatste ook veel vrij daarnaast, maar kreeg vanwege paardrijden steeds minder tijd en moest keuzes maken.

Overigens doet die Nicolien het bijv niet goed qua schaatsen en ze is niet super sierlijk, maar wel enorm sterk in de liften en spiralen.
Elske daarentegen is van zichzelf al sierlijk. Als ze echt wilden schaatsen, zouden ze doortrainen en vooral op hun minpunten. Nu is het vooral de volgende dans oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 00:23 



 
Profiel   

En wat ook zal helpen: kun je al schaatsen?
Door mijn lange baan basis van vroeger zal ik zelfs op mijn 40ste kunstrijden sneller oppakken mocht ik het willen.
Als je nu nog niet kunt schaatsen zul je daar mee moeten beginnen. Dat is de basis. Van voor uit naar pootje over beide kanten naar achteruit.
Zit dat er in, dan komen draaien.
Gaat dus tijd kosten en afhankelijk van je basis en talent leer je dit in 1 uur of is er een hele winter nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 07:51 



 
Profiel   

Tommy zijn opleiding helpt wel degelijk in het schaatsen. Zie ik steeds weer.
Dansers (van dat niveau) weten hoe ze hun lichaam -ieder spiertje in hun lichaam- moeten gebruiken en dat helpt echt enorm. Dus zegt zijn opleiding zeker wel iets, en dat hij niet bang is helpt daarin enorm.

@Germie; Het voordeel is wel dat je bekend bent met het ijs, maar de schoenen, ijzers, techniek is wel een verschil. Overstappen is ook echt anders (en beide kanten op, daar hebben ze vaak ook el een probleem mee. :+ ).
Ach, het is gewoon lastiger maar niet onmogelijk om op oudere leeftijd nog wat te leren. Zélfs sprongen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 09:14 



 
Profiel   

Als je al kunt schaatsen heb je hetzelfde voordeel als dansers hoor. En daarnaast kan ik ook gewoon rechtsom pootje over, dat deden wij wel voor de lol. Dat de ijzers korter zijn is een voordeel. Er aan wennen kost nog geen uur. Heb vroeger wel eens op kunstschaatsen gestaan. Wedstrijdjes rechtsom won ik. :)

Maar waar het om gaat is dus een spiergeheugen, heb je dat al, dan heb je voordeel. Ik zou dat hebben van de lange baan, de danser van het dansen.
Dat scheelt gewoon echt. Zelfs een skier leert makkelijker schaatsen ( andersom ook).
Ik ben geen sierlijke sporter, dus de pasjesleren kan ik prima, maar het zou er nooit heel elegant uitzien.

En daarnaast speelt aanleg hebben ook in het voordeel.

Maar laat je niet weerhouden. Ga er voor als je wilt. Ook als je nog niet kunt schaatsen. Doelen realistisch houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 10:18 



 
Profiel   

Er zijn duizenden mensen die een zelfde opleiding hebben als Tommy en misschien nog beter kunnen dansen, maar never zo wegkomen op schaatsen.
Dat hij op zijn leeftijd zo goed en zeker schaatst komt echt omdat hij durft en 100% ervoor gaat. En hij vindt het enorm leuk, wat ook echt scheelt.

Dat je sierlijk bent en dingen qua dans snel op kan pakken, is een ander verhaal. En ook dat zit in je of niet. Ook zonder dans opleiding heb ik meer gevoel voor ritme dan een Nicolien. Die vast ook niet bang is en ik verwacht ook in goede conditie etc.

En Tommy is niet de enige. Hij is echt een uitschieter. Dit is al ooit op tv geweest en de eenleert het wel en de ander niet. Ik vind het bijv van Roy Donders veel knapper wat hij heeft neergezet. Ja, met goede begeleiding, maar dat hebben ze allemaal.
En hij heeft geen sport achtergrond, is wat zwaarder etc.

Ik was 25 toen ik leerde skiën, maar deed veel aan fitness en kb en pakte het erg snel op. Als ik viel, stond ik zo weer.

Overigens zit er wel degelijk verschil in schaatsen. Ik had ook altijd rollerskates en heb altijd op kunstschaatsen gestaan.
Toen inline skates in kwamen, moest ik dat echt leren en had er meer moeite mee dan mijn man die zich behoorlijk goed kan redden op ijshockey schaatsen. Toen ik het doorhad, ging het wel prima en ik kom nu ook goed weg op ijshockey schaatsen, maar moest wel degelijk schakelen.

Op noren zou ik echt mijn nek breken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 13:36 



 
Profiel   

Maar waarom moet je perse vaak willen schaatsen?
In onze club vroeger schaatsten de meesten ook maar 1-1,50h/week. Toch leerden de kindjes op de duur pirouettes, pasjes, en zelfs basissprongen.

Als volwassene recreatief schaatsen kan toch gewoon prima voor 1u/week? Tuurlijk moet je dan niet verwachten te gaan springen en prachtige zweefpirouettes te draaien, maar volgens mij is dat ook zelden de intensie van volwassenen die willen starten met schaatsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 14:18 



 
Profiel   

germie schreef
En wat ook zal helpen: kun je al schaatsen?


Ik kan best prima schaatsen, alleen remmen is altijd een dingetje geweest :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 14:23 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Maar waarom moet je perse vaak willen schaatsen?
In onze club vroeger schaatsten de meesten ook maar 1-1,50h/week. Toch leerden de kindjes op de duur pirouettes, pasjes, en zelfs basissprongen.

Als volwassene recreatief schaatsen kan toch gewoon prima voor 1u/week? Tuurlijk moet je dan niet verwachten te gaan springen en prachtige zweefpirouettes te draaien, maar volgens mij is dat ook zelden de intensie van volwassenen die willen starten met schaatsen?


Als TS echt wil leren schaatsen, zal ze km's moeten maken. Zeker in het begin ritme en gevoel krijgen om zeker te worden op het ijs.
Als je eenmaal goed en safe kan schaatsen is het net als fietsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 14:26 



 
Profiel   

Maar nu heb je het over schaatsen, niet over kunstschaatsen.
Als je kan schaatsen, kan je leren kunstschaatsen.
Als je nog niet kan schaatsen, moet je dit eerst leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 14:28 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Maar nu heb je het over schaatsen, niet over kunstschaatsen.
Als je kan schaatsen, kan je leren kunstschaatsen.
Als je nog niet kan schaatsen, moet je dit eerst leren.


TS wil leren kunstschaatsen. Dat is echt anders dan een paar keer pj met alle Nederlanders op het ijs staan en wat rondjes over het ijs doen. Het overstappen, en later draaien etc doe je niet zomaar even en moet je bijna opnieuw voor leren schaatsen. Meer 1 worden met het schaatsen en safe voelen zodat je goede beheersing krijgt. Ook je lijf is belangrijk. Het is niet alleen niet vallen en vooruit komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 14:32 



 
Profiel   

Dat vind ik nu ook weer overdreven.
Zelf 10j gekunstschaatst, en daar zaten ook 2 volwassen dames in de club.(35+).
Volgden gewoon ook mee een uur les als hun kinderen les kregen.
Die konden gewoon schaatsen en leerden beter schaatsen, konden na 2 jaar bv visjes, buiten en binnenbogen op 1 been, heel traag drietjes draaien en het begin van pirouettes op 2 benen, konden vooruit al een beetje overzetten en gewoon achteruit schaatsen.
Dus van 1/week een uurtje schaatsen, groepsles.

Nu wordt hier bijna beweerd dat je intensief moet gaan lessen als je als volwassene wil gaan kunstschaatsen....

Tuurlijk heb je baat bij uren op het ijs staan en oefenen, oefenen en oefenen, maar eens je werkt, huishouden, kinderen,.... is dag vaak gewoon niet mogelijk.

Gewoon ook met een uurtje les/week kan je heus iets leren, het is maar wat je doelen en verwachtingen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 15:10 



 
Profiel   

Maar visjes, bogen en langzame drietjes is wel wat anders dan dat op tempo, sprongen etc te doen.
Ik ben 4 jaar geleden begonnen en schaatste afgelopen seizoen (na 3 jaar) wedstrijden, met verschillende sprongen etc. Eerste 2 jaar 1 les per week, met in het laatste jaar af en toe zelf oefenen. Daarna wel meerdere keren per week.
Kinderen leren het makkelijk met 1 lesje dan volwassenen, dat is gewoon zo.
Maar wil je echt iets leren en dus niet als slak over het ijs gaan en alleen visjes en een drietje kunnen, dan moet je gewoon af en toe zelf trainen of duurt het gewoon langer voor je iets kan. Beide zijn prima lijkt me, maar en veel kunnen in korte tijd en maar een keertje trainen gaat gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 15:17 



 
Profiel   

Persoonlijk zie ik dan sprongen niet graag bij mensen die later gestart zijn. Dat ziet er gewoon nooit 100% soepel uit.
Was bij mezelf ook zo. Bv een riethberger(schrijf je het zo?) was mijn favo sprong, technisch helemaal juist, maar als ik mezelf bekeek, zag dat er nooit zo mooi uit als de 10j jongere kinderen die hetzelfde deden.

Alles is sowieso slungeliger en klungeliger dan de kinderen met kleinere armen en benen.
Ook kleine mensen hebben voordeel tov grote mensen.

Geef mij maar sierlijke bogen en bv riethbergerpassen ipv geforceerde sprongen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 16:54 



 
Profiel   

Ik zou de sprongen wel doen. Ik heb tot en met zilver ster gedanst. Ik had ritmegevoel en een goed geheugen om passen te onthouden. Maar het zag er nooit elegant uit. De interesse veranderde, maar soms wil ik nog verder met goud en goud ster. Het maakt toch niet uit hoe iets er uit ziet als de passen of sprongen goed zijn? Zilverster was gewoon gezellig. Sommigen deden wel wedstrijden, maar er was geen onderlinge strijd. Ja, ik kon ook wedstrijden doen. Maar geen tijd.
Je hoeft niet aan wedstrijden te doen en indien wel gaat het toch om de lol? Om voor een ander te bepalen dat sprongen niets zijn gaat me te ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 17:33 



 
Profiel   

Hoezo overdreven?

TS wil leren kunstschaatsen en vraagt of dat kan. JA! dat kan dus. En dan bedoeld ze vast niet wat rondjes over de baan, maar wat serieuzer werk.

25 is hartstikke jong om nog wat te leren.

Ik gaf dancing on ice als voorbeeld. En Elske vd Wal is wat langer, maar heel sierlijk en mooi om te zien.

En zoals gezegd; Ja, ze krijgen de beste begeleiding en trainen heel intensief, maar dat is omdat ze heel weinig tijd hebben. Wat zij bereiken in 3 maanden, kan een ander ook in langere tijd bereiken, maar niet met 1 uurtjes les. Dan leer je wel wat, maar gaat alles langzamer en stroever.

En of iemand zal gaan springen, bepaald iemand zelf met de trainer gelukkig. Dat hangt echt niet van leeftijd af. Als je heel fit bent en goed in je lijf zit, is dat ook een stuk makkelijker en soepeler om aan te leren.

En iedereen zegt Tommy, zo een goede dansopleiding etc etc. Maar ook Roy Donders met niks, zelfs geen sport, schaatste steeds netter en zekerder. Als je dat tegenover elkaar zet, is wat Roy doet bijna nog knapper.
Dus het is zeker mogelijk, maar je inzet en lichamelijke conditie kan wel helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 17:50 



 
Profiel   

We krijgen straks toch wel een blog van je lessen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 17:55 



 
Profiel   

het is suuuuper knap wat Roy doet, echt heel leuk om te zien.
Ik moet zeggen, mijn sprongen zien er niet slechter uit dan die van 10-11 jarige en heb in mijn groep ook volwassenen die echt net springen. Net als er kinderen zijn bij wie het er uhm, niet echt netjes uitziet zegmaar. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 11:09 



 
Profiel   

Wat een top topic dit, dit zijn precies mijn vragen, dank voor het starten TS :D
Ik ben 24 maar toch ook een beetje bang om niet mee te kunnen komen, dankzij milou123 wat meer informatie over verenigingen in Utrecht gekregen en hoop dat ze daar nog een plek voor mij hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 12:15 



 
Profiel   

ik blaas even nieuw leven in het topic.

Ik zit er namelijk over te denken om ook een lesje kunstschaatsen te gaan volgen. Geïnspireerd door Dancing on Ice :o
Ik ben bijna 28 maar ga het gewoon proberen en kijk wel waar het schip strand. Ik ben geen durfal en zal sprongen al super eng vinden.Maar het sierlijk bewegen over de ijsbaan trekt mij wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 10:12 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Persoonlijk zie ik dan sprongen niet graag bij mensen die later gestart zijn. Dat ziet er gewoon nooit 100% soepel uit.
Was bij mezelf ook zo. Bv een riethberger(schrijf je het zo?) was mijn favo sprong, technisch helemaal juist, maar als ik mezelf bekeek, zag dat er nooit zo mooi uit als de 10j jongere kinderen die hetzelfde deden.

Alles is sowieso slungeliger en klungeliger dan de kinderen met kleinere armen en benen.
Ook kleine mensen hebben voordeel tov grote mensen.

Geef mij maar sierlijke bogen en bv riethbergerpassen ipv geforceerde sprongen.


Ben ik het niet mee eens hoor! Lengte kan juist een voordeel zijn. Het is net hoe je je lichaam gebruikt. Lange benen en armen kunnen sierlijke lijnen maken, vooral in ijsdans dus een groot voordeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-20 14:50 



 
Profiel   

Ow, hahaha eind Augustus, een paar frisse dagen en we denken al aan schaatsen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-20 14:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen