Kunstschaatsen als volwassene?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jilldrost
Berichten: 108
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Utrecht

Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 15:47

Hi bokkers,

Ik ben 25 jaar en al sinds ik klein was erg fan van kunstschaatsen.
Helaas ben ik hier nooit mee begonnen. Momenteel ben ik 25 jaar en lijkt mij het nog steeds erg leuk.
Omdat ik echt geen zin heb in een kinderklasje te komen vraag ik me af of mensen er ervaring mee hebben om als volwassene te beginnen met deze sport.

Kan je een beetje meekomen of is het echt heel lastig om op oudere leeftijd met deze sport te beginnen.

Mochten er goede ervaringen zijn met schaatsverenigingen rondom Utrecht/Amsterdam laat het mij dan vooral weten.

* als er al een topic hierover is kunnen jullie mij dan de link sturen?

Groetjesss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:52

Geen ervaring. Maar wellicht is dit filmpje wel leuk om te zien.
Gaat over een vrouw die allemaal uitdagingen aangaat. Hier de uitdaging om een wedstrijd te schaatsen, maar ze begon met 0.0 ervaring.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:57

mijn dochter is 20 en is hier https://www.kvmonice.nl/ 2 jaar geleden begonnen. ze vind het leuk, maar als ik de 6 jarige zie gaan is t wel een hork :+ , gewoon doen als je het leuk vind ( t is niet goedkoop trouwens )

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:07

Toevallig is een van de mannen van de Fab Five (van Netflix programma Queer Eye), Jonathan Van Ness, ook begonnen met kunstschaatsen. Doet hij nu denk ik een jaar of twee of drie?



Lijkt me echt heel leuk maar $$$$

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:22

Een totaal andere sport, maar ik ben als volwassene met klassiek ballet begonnen zonder enige ervaring. Gewoon gaan en dan zie je wel weer verder :) het gaat erom dat je het leuk hebt, ik ben superblij dat ik 2.5jr terug begonnen ben want ik heb er een passie bij en dromen waargemaakt (spitzen, tutu etc) <3
Veel plezier!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:40

Je hebt m'n gedachten gelezen. :o Kunstschaatsen is een van de weinige sporten die ik oprecht leuk vind maar de volwassenengroep in de dichtstbijzijnde ijsbaan hier is al vanaf 16 jaar, dus ik ben bang daar niemand van mijn leeftijd te vinden en dat houdt me stiekem toch wel tegen.
Het nadeel is ook dat we nu al op de helft van het seizoen zitten.

Ik volg wel, misschien kunnen we, ondanks mijn onzekerheden, elkaar motiveren.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:21

Gewoon doen!

Hier ooit gekunstschaatst, een jaar of 10. Ergens rond mijn 12de gestart, wat erg laat is.

Begin de 20 gestopt en deed vooral syncro ( schaatsen in een team van 20), want puur solorijden, draait vaak om springen en daar heb je, eens volwassen of adolescent , de durf niet meer voor.

Wij waren toen met een leuk groepje van ietwat dezelfde leeftijd, en niemand is hoger geraakt dan wat enkelvoudige sprongen.

2j terug nog eens een volwassene cursus gevolgd. Die zijn dan gebaseerd op ijsdans. Daar komt gewoon wat basistechnieken en pasjes in voor.

Zonder privéles ga je het als volwassene ook niet verder meer brengen, dat moet je wel in gedachten houden.

Als je er een realistisch beeld over hebt, gewoon doen! Ga eens langs bij enkele clubs, kijk eens naar de beginnerslessen, dan zie je ook of het enkel jonge kindjes zijn of ook ietswat oudere deelnemers.

+ sommige clubs zijn meer recreatief ingesteld, andere competitief.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 02:12

Ik ben begonnen toen ik 25 was. Ik kon echt niks, had al meer dan 12 jaar niet op schaatsen gestaan. En nouja, toen kon ik er al niks van. Maar het was een droom, dus ben het gaan doen. In eerste instantie bij KVM (hierboven genoemd).Met eentje van rond mijn leeftijd, eentje van toen 15 en de rest was 6-9. Echt een no go. Die vereniging raad ik echt af.
Voor meer info mag je gerust PB-en, voor ik de familie die daar aan de macht is weer over me heen krijg. Maar wat ik wel kan zeggen: de meeste trainers daar zijn meiden die zelf aspiranten niveau schaatsen. (Dat is het laagste wedstrijdniveau voor 11+ers, dan wel in de meeste gevallen 2 i.p.v. 1. Maar zou in principe ook in 2 mogen starten). Die moeten je dan dus alles leren, niet handig. De basis leer je daar ook niet goed, de meeste willen vooral snelsnel waardoor je het niet goed aanleert (en uiteindelijk loop je dus vast).

In Utrecht heb je nog UKC. Is op zondag, 1 uurtje. Schaats je als beginner tussen volwassenen en kinderen. Goede trainers (met diploma's en hoog niveau geschaatst of schaatsen nog op hoog niveau (lees EK).
Echter niet veel plek, maar kan altijd vragen of er plek voor je is. Gewoon vooral gezellig ook en goede droogtrainingen (die zijn belangrijk).

Daarnaast heb je in A'dam FSA en Eijksa. Beide hebben (voor zover ik weet) ook volwassenen, maar weet niet precies welke dag etc. Dat zou ik eventueel wel kunnen navragen voor je, mocht je dat willen.

Het is een prijzige sport. De lessen zijn duur, blessuregevoelig (en dan kan je het beste naar Topvorm fysio in Almere), schaatsen zijn ook niet goedkoop (zeker als je wat gaat springen etc, flexibele schaatsen heb je niks aan). In het begin heb je nog geen springijzers nodig, dus dat scheelt want dat is ook niet goedkoop. En dan moet na iedere 30 (voor beginners) uur je schaatsen geslepen worden. Liefst in Den Haag, want daar slijpen ze het best. Maar het is echt een leuke sport. De sport zelf dan, de wereld is niet altijd zo leuk. :=

Maar als je het wil doen, doen!
Ik heb vorig seizoen mijn eerste wedstrijden geschaatst, en zeker niet onverdienstelijk. Dit seizoen door blessure en omstandigheden niet, maar volgend seizoen zeker wel weer. Tuurlijk leer ik niet zo snel als die kleine kinderen, maar ach. Ik ga wel vooruit. Heb overigens mij een andere verenging (Zoetermeer) ook bij kinderen geschaatst (gestopt omdat ik het niet meer kon betalen, was een van de duurste verengingen van NL). Maar je went eraan. Uiteindelijk maakte het me echt niets meer uit. Schaats met wedstrijden ook tegen 11 jarige, wat wel vervelend is want nouja, win daar maar eens van zegmaar, maar het houdt me niet tegen en dat hoeft ook zeker niet!

Mocht je nog vragen hebben, dan mag dat altijd. :)

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:59

In Dordrecht kan je een gratis proefles volgen, volgens mij is er op zaterdagmiddag een les voor jong volwassenen tm 30 jaar.

Ik heb ook wel eens getwijfeld om het te proberen maar vind gewoon een rondje schaatsen al lastig.

raichalove

Berichten: 246
Geregistreerd: 19-10-12

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:45

Ik ben 21 en nu 2 maanden geleden begonnen om zelf wat dingen aan t leren tijdens het vrijschaatsen voor publiek om te kijken of ik het leuk vind. En ik vind het dus enorm leuk! Maar nu heb ik het geld bij elkaar om vanaf februari bij een vereniging te gaan waarbij ik meteen aan de bossche kunstrij vereniging dacht (10 minuten bij mij vandaan) maar die weigeren beginners boven de 13 jaar. Echt een enorme teleurstelling, ik zou het liefste naar een andere club gaan omdat ik zo graag door wil maar ik heb nog niks besloten :/

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:23

Michelle_ schreef:
In Dordrecht kan je een gratis proefles volgen, volgens mij is er op zaterdagmiddag een les voor jong volwassenen tm 30 jaar.

Ik heb ook wel eens getwijfeld om het te proberen maar vind gewoon een rondje schaatsen al lastig.

Toen ik begon vond ik dat ook, en doodeng. Dat normaal rondje schaatsen leer je daar ook. ;)

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:23

raichalove schreef:
Ik ben 21 en nu 2 maanden geleden begonnen om zelf wat dingen aan t leren tijdens het vrijschaatsen voor publiek om te kijken of ik het leuk vind. En ik vind het dus enorm leuk! Maar nu heb ik het geld bij elkaar om vanaf februari bij een vereniging te gaan waarbij ik meteen aan de bossche kunstrij vereniging dacht (10 minuten bij mij vandaan) maar die weigeren beginners boven de 13 jaar. Echt een enorme teleurstelling, ik zou het liefste naar een andere club gaan omdat ik zo graag door wil maar ik heb nog niks besloten :/

BKV is vooral gericht op talenten (als ze geen talent in je zien, investeren ze ook minder in je). Weet niet waar je precies woont en of je een auto hebt, maar wellicht kan ik je helpen met het vinden van een vereniging.

raichalove

Berichten: 246
Geregistreerd: 19-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:08

milou123 schreef:
Weet niet waar je precies woont en of je een auto hebt, maar wellicht kan ik je helpen met het vinden van een vereniging.


Ja als je advies hebt heel graag!! Ik woon in het centrum van den bosch en ik ben nog een student dus ik heb gratis ov (geen auto) en ik zou er best een uurtje voor willen reizen als het het waard is.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:19

Ik heb zelf een keer een trainingskamp in Breda gevolgd en vond het daar erg leuk en fijn.
Voor mij alleen helaas niet de mogelijkheid om daar wekelijks naartoe te gaan.

Eindhoven zit vol qua volwassenen, tenminste de laatste keer dat ik daar iets over hoorde, maar zou je evt. ook kunnen proberen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:47

Natuurlijk kan dat! 25 is nog hartstikke jong.

Kijk eens naar de sterren op het ijs. Die krijgen wel een spoed cursus en erg veel begeleiding, maar de een pakt het zo op en de ander wat minder, amar daar kom je alleen achter door het te gaan doen.

Ik heb zelf jong in de Jaap Eden hal les gehad meerdere jaren en vond het schaatsen leuk, maar het wereldje vreselijk. Maar dat zie je bij meer sporten. Heb ook een aantal jaren fietscrossen gedaan en steken ze ook elkaars ogen uit en is niks goed etc.

Ik moest kiezen tussen de pony's en het schaatsen, dus was de keuze heel makkelijk. Maar ik vind het nog steeds heerlijk dat ik een beetje kan schaatsen en me ook nog steeds redelijk safe voel op schaatsen. Kan door meerdere operaties geen gekke dingen meer en ben er echt uit, maar het blijft een heerlijke hobby.

raichalove

Berichten: 246
Geregistreerd: 19-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:56

milou123 schreef:
Ik heb zelf een keer een trainingskamp in Breda gevolgd en vond het daar erg leuk en fijn.
Voor mij alleen helaas niet de mogelijkheid om daar wekelijks naartoe te gaan.

Eindhoven zit vol qua volwassenen, tenminste de laatste keer dat ik daar iets over hoorde, maar zou je evt. ook kunnen proberen.


ja qua reistijd lijkt Eindhoven me zo wie zo super, ga zeker even informeren daar. super bedankt!

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:39

Ik heb zelf nooit goed kunnen schaatsen, heb hele zwakke enkels. Op die slappe/flexibele kan ik niet eens normaal staan, ik sta dan letterlijk op de binnenkant van mijn voet.
Met van die harde gaat het wel beter, die lange noren helpen het beste maar op hockey of kunstschaatsen durf ik ook wel iets.

Wat voor mij het meest lastige is is de angst om te vallen, ben daar nog nooit over heen gekomen. Heb het een tijdje gegaan toen ik de UK studeerde, toen ben ik een aantal keer naar vrijschaatsen gedaan en na een tijdje kon ik een soort van "overstappen" toen een docent me even geholpen heeft. Ik moest haar wel duwen maar het ging best aardig. Helaas toen ze later weg was en ik nog een rondje alleen schaatste viel ik alsnog.
Sindsdien niet meer op ijs gestaan maar was wel trots op het overstappen, ook al was het niet los.

Ik denk dat wanneer je geen angst hebt om te vallen en een goede balans je al een heel eind komt. Persoonlijk zou ik over de drempel dat je bij kleine kinderen komt heen proberen te stappen en vooral ook veel vrij schaatsen en investeren in prive lessen. Wedstrijden zou ik niet op rekenen en gewoon gaan beginnen voor je plezier! +:)+
Ik weet dat mijn nicht welke schaats wedstrijden deed in de zomer ook veel skeelertraining deed in de zomer maar zij deed wel schaatsen op snelheid en geen kunstrijden.

Als je het echt gaat doen lijkt het mij heel leuk als je een volgtopic aan maakt, als je dat natuurlijk durft! *\o/*

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:54

Er zijn veel schaatslessen voor volwassenen op de 400m baan, maar inderdaad weinig in het kunstschaatsen. Dat is wel jammer als je inderdaad voor het kunstschaatsen wilt gaan. Maar ik denk dat 25 nog een prima leeftijd is om het te proberen. Als je er maar lol in hebt toch?

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:54

germie schreef:
Er zijn veel schaatslessen voor volwassenen op de 400m baan, maar inderdaad weinig in het kunstschaatsen. Dat is wel jammer als je inderdaad voor het kunstschaatsen wilt gaan. Maar ik denk dat 25 nog een prima leeftijd is om het te proberen. Als je er maar lol in hebt toch?

Steeds meer verenigingen beginnen er ook aan.
In Zoetermeer was ik bijvoorbeeld de eerste, maar nu hebben ze er speciale lessen voor. Vonden het toch wel erg leuk. :D

25 is echt wel te oud als je het echt goed wil kunnen, maar je kan echt wel het e.e.a. leren gelukkig. :)

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:09

Ik lees hier even mee!

Ik wil ook graag wat leren kunstschaatsen (ik ben 20). Hoeven geen wedstrijden e.d. te zijn, gewoon voor de lol.

Hier in mijn regio (regio Tilburg) zitten voor zover ik weet wel 2 verenigingen maar die zijn beide alleen voor kinderen (maximale leeftijd 14). Zo jammer!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 02:48

milou123 schreef:
germie schreef:
Er zijn veel schaatslessen voor volwassenen op de 400m baan, maar inderdaad weinig in het kunstschaatsen. Dat is wel jammer als je inderdaad voor het kunstschaatsen wilt gaan. Maar ik denk dat 25 nog een prima leeftijd is om het te proberen. Als je er maar lol in hebt toch?

Steeds meer verenigingen beginnen er ook aan.
In Zoetermeer was ik bijvoorbeeld de eerste, maar nu hebben ze er speciale lessen voor. Vonden het toch wel erg leuk. :D

25 is echt wel te oud als je het echt goed wil kunnen, maar je kan echt wel het e.e.a. leren gelukkig. :)


Wat is goed kunnen?

Wij kijken naar sterren op het ijs, of hoe het ook heet en Juvat en Tommy zijn echt heel goed. Die hadden niet mega veel ervaring en zijn volgens mij 25+
Tommy doet het volgens mij puur op lef en Juvat heeft veel controle over zijn lijf denk ik.

Maar ook een Roy Donders is van krabbelen naar zeer netjes schaatsen gegaan in een paar maanden. Wel met hele goede begeleiding en heel veel km's maken, maar hij is enorm gegroeid.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:45

1 uurtje per week, of veel begeleiding maakt natuurlijk heel veel uit. Je kunt met 1 uurtje per week niet zo veel progressie verwachten natuurlijk. Zelf zou ik wedstrijden rijden wel heel belangrijk vinden en daar gewoon dan direct mee beginnen zodra ik aangemeld ben. Laatste worden is dan niet erg. Maar daar haal ik motivatie uit. Ik zie wedstrijden dan een beetje als in de film 'POMS'.
Maar zo heeft iedereen een manier van motiveren en doelen. Ik ben geen kunstrijder, heb wel ooit die schaatsen gehad naast lange baan schaatsen, nooit les gehad, maar kon wel op beide kanten vooruit en achteruit 'pootje over'. Gewoon als autodidact geleerd. Dat is iets wat je ook als je 40 bent nog prima kunt leren. Sprongen maken is lastiger en als je gewoon het puur voor de lol gaat doen, dan zou leeftijd niet uit moeten maken.
Het is inderdaad wel jammer dat het alleen op jonge kinderen gericht lijkt te zijn. Maar dat tv programma kan natuurlijk nu ook een impuls zijn om weer 'volwassenen klasjes' te starten.

Overigens worden schaatslessen voor de lange baan gegeven door verenigingen en door ijsbanen zelf. Is dat niet zo bij kunstschaatsen? Want dan zou je ook een cursus van bijvoorbeeld 10 schaatslessen zonder club kunnen volgen. Ik denk alleen even mee hoor. Edit, ik zie dat in Groningen de schaatslessen van de ijsbaan inderdaad alleen voor het leren schaatsen op de 400m baan, dus lange baan is. Jammer.

maar de KCG in Groningen heeft wel lessen voor volwassenen zie ik.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kunstschaatsen als volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:55

Hier in België geeft de dichtste ijsbaan idd volwassen lessen. Is dan 1 uurtje in de week, maar als ik dan zie wat daar geleerd wordt, kan ik me zelfs niet voorstellen dat de mensen die slechts dat volgen, zelfs na 10j, een eenvoudige 3-draai perfect kunnen uitvoeren. Is eerder gericht op wat sierlijk correct kunnen schaatsen.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:53

superpony schreef:
Wat is goed kunnen?

Wij kijken naar sterren op het ijs, of hoe het ook heet en Juvat en Tommy zijn echt heel goed. Die hadden niet mega veel ervaring en zijn volgens mij 25+
Tommy doet het volgens mij puur op lef en Juvat heeft veel controle over zijn lijf denk ik.

Maar ook een Roy Donders is van krabbelen naar zeer netjes schaatsen gegaan in een paar maanden. Wel met hele goede begeleiding en heel veel km's maken, maar hij is enorm gegroeid.


Mwaaah dat is echt niet te vergelijken.
Zij trainen 10+ uur per dag, de meeste 7 dagen in de week. Hebben een verdomd goede partner om zich aan op te trekken. En Tommy en Juvat zijn beide dansers, vergis je niet hoeveel dat scheelt.
Tommy heeft Lucia Marthas (HBO) afgerond, Juvat zichzelf zonder opleiding omhoog gewerkt. Beide doe je niet zomaar zonder talent. Daarbij zijn ze ook niet bang, en dat scheelt 99,99%. Maar vergis je niet hoeveel uur zij maken, en hoeveel privélessen zij hebben. Dat is echt niet te vergelijken met een keer in de week een lesje volgen.

@Germine, Dodrecht en Breda bieden dat aan in de vakantie, maar het is niet dat je dan echt kan schaatsen. Maar het helpt wel. Het is vooral ook veel oefenen, ook buiten de lessen.
Ik ben nu zelf geblesseerd en mag max een uurtje per week op het ijs, en al een jaar niet springen, en dat merk ik wel. Dan ga ik toch echt minder hard vooruit. Nu vind ik dat echt oké, omdat ik mijn hart nog veel meer aan dansen verloren heb hoor. Maar ik heb een tijd gehad dat ik er vooral gefrustreerd over was. :+

Maar echt, het is leuk om te doen, soms echt veel moeilijker dan je denkt. Maar zeker de moeite waard.
Heb ook met iemand van 40 geschaatst, en die ging net zo goed mee met de meeste (ook die oefende wel zelf). Het hangt ook maar net van je motivatie af, heb ook ooit met iemand geschaatst die gewoon niet vooruit te branden was en niet de basis wilde leren want dat was saai. Tja... Dan kom je nergens.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:55

tengeltje11 schreef:
Hier in België geeft de dichtste ijsbaan idd volwassen lessen. Is dan 1 uurtje in de week, maar als ik dan zie wat daar geleerd wordt, kan ik me zelfs niet voorstellen dat de mensen die slechts dat volgen, zelfs na 10j, een eenvoudige 3-draai perfect kunnen uitvoeren. Is eerder gericht op wat sierlijk correct kunnen schaatsen.

Sowieso als je op volwassen leeftijd gaat schaatsen, ga je echt geen drievoudige sprongen leren. Dubbel max, maar drievoudig echt nevernooitniet. Dat schaatst de top van NL bijv (niet altijd stabiel en niet allemaal alle sprongen, axel sowieso niet), en die schaatsen al vanaf kleine gup, 6/7 dagen in de week, vaak minimaal 2 keer per dag. Maar enkeltjes kan wel. En dat is ook best leuk hoor. ;)