Eerste Kerst zonder ouder(s)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 01:14

Lieve Bokkers,

Ik moet even wat van me af schrijven want ik merk dat ik er meer moeite mee heb dan dat ik in eerste instantie dacht.

Afgelopen mei is plots mijn vader overleden toen hij samen met mijn moeder op vakantie was.
Hij had de vakantie voor zijn 62e verjaardag gehad en keek er heel erg naar uit.

Op zijn verjaardag zijn mijn ouders vertrokken en 4 dagen later is mijn vader plots overleden door een blokkade in de kransslagader.

Nu ruim een half jaar verder ben ik inmiddels een jaartje ouder geworden, hebben we vaderdag gehad, de trouwdag van mijn ouders etc.etc. maar nu komt daar Kerst en oud&nieuw.

Normaal gesproken kijk ik daar naar uit maar nu vind ik het moeilijk. Ik ben al weken emotioneel en mis mijn vader verschrikkelijk. Het idee dat ik een nieuw jaar in ga zonder mijn vader benauwd me.
Ook vraag ik me af hoe wij morgenavond 'gezellig' met elkaar moeten gaan steengrillen.

Zijn er lotgenoten op Bokt of misschien medeBokkers die mij en (anderen waarbij Kerst anders dan anders is) een hart onder de riem kunnen steken?

Verder wens ik iedereen fijne Kerstdagen samen met je geliefden en omringt met de warmte van geliefden die niet meer op aarde zijn.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:18

Wat verdrietig dat je je vader zo plotseling verloren bent. Alle eerste bijzondere dagen zonder hem zijn extra moeilijk nu. Maar dat is logisch en dat verdriet mag er ook zijn. Vergeet ook niet dat je met mensen bent die hetzelfde gemis en verdriet voelen. Deel dat met elkaar en koester samen de mooie herinneringen die jullie aan hem hebben. Het mag best even stil valen en er mag best gehuild worden. En voor je het beseft zal ook weer iemand lachen.

Sterkte met je verlies.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:21

Mijn vader overleed 3 jaar geleden vlak voor kerst en het blijft moeilijk. Althans, niet meer zo schrijnend als het eerste jaar, maar het gemis blijft. Nu ligt mijn moeder te revalideren van een hersenbloeding, dus december is wederom een poedersuiker.

Geforceerd gezellig proberen te doen terwijl je voelt alsof er een deel van je hart gestorven is kost meer energie dan niet teveel aan kerst doen en gewoon netflixen.

Wildgirl

Berichten: 11674
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:36

Mijn vader is afgelopen donderdag overleden. Het is nog steeds raar dat te typen.
Ik voel me nu redelijk rustig, het afscheid gisteren was enorm warm en liefdevol.
Alle "eerste keren" zijn moeilijk denk ik. De herinneringen vliegen me af en toe aan, het is allemaal nog wat onwerkelijk.
Ik heb geen wijze woorden TS behalve een dikke knuffel en veel kracht de komende dagen.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 02:23

Ik wil je alleen maar veel sterkte wensen. Hopelijk hebben jullie het toch fijn samen, je verdriet mag er ook gewoon zijn he, het is wat het is, je hoeft niets forceren, daar vinden jullie je weg met deze feestdagen uiteindelijk vast wel in, ook al is dat met een lach en een traan.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 02:33

Praat!!! Probeer het alsjeblieft te bespreken met je familie. Als je morgenmiddag het huis binnenstapt en hikkend begint: "Ik mis hem zo", dat kan al het ijs breken en het misschien wel een gezellige of althans waardevolle dag maken, zelfs al is het ontactisch of loopt je make-up uit. Of tussen neus en lippen door: "Dit had papa lekker zo gezellig gevonden." Het gemis wordt niet minder maar het voelt zo veel fijner als je weet dat je niet de enige bent die het moeilijk heeft en de 'schijn' niet hoeft op te houden.

Wildgirl jij ook gecondoleerd :(:) Mocht het gevoel van onwerkelijkheid langer aanhouden, wees niet ongerust, rouw is een apart proces en geen enkel gevoel hierin is afwijkend, zelfs al voel je voor een lange tijd niks.

Elnienjo jij ook sterkte met je moeder en deze periode. Je gunt zoiets niemand.

Edit:
Jessix schreef:
Wat verdrietig dat je je vader zo plotseling verloren bent. Alle eerste bijzondere dagen zonder hem zijn extra moeilijk nu. Maar dat is logisch en dat verdriet mag er ook zijn. Vergeet ook niet dat je met mensen bent die hetzelfde gemis en verdriet voelen. Deel dat met elkaar en koester samen de mooie herinneringen die jullie aan hem hebben. Het mag best even stil valen en er mag best gehuild worden. En voor je het beseft zal ook weer iemand lachen.

Sterkte met je verlies.

Jessix verwoordt precies wat ik wilde zeggen.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 02:41

Zelfs 25 jaar na het het overlijden van mijn moeder en 7 jaar na mijn vader overleed mis ik ze op zulke dagen. De eerste keren zijn heel heftig daarna krijgt het gemis een plekje en leer je er mee leven. Maar het is helemaal niet erg als je op zulke dagen aan ze denkt of ze mist.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 02:44

Ik heb geen raad voor je maar van hieruit wel een warme knuffel.

Wildgirl gecondoleerd met het verlies van je vader.

Ook ik vier de kerst zonder ouders.

Afgelopen september is mijn moeder overleden, en met mijn vader heb ik geen contact.

Doe verder niks aan de feestdagen dit jaar. Ik heb er geen zin in. Morgen even naar mijn vriend. En tweede kerstdag gewoon lekker in mijn eigen huis.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 03:34

Dikke knuffel voor jullie allemaal. Mijn moeder is 14 December gestorven. Dus voor ons ook een rot Kerst helaas.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 06:33

wortel115 schreef:
Zelfs 25 jaar na het het overlijden van mijn moeder en 7 jaar na mijn vader overleed mis ik ze op zulke dagen. De eerste keren zijn heel heftig daarna krijgt het gemis een plekje en leer je er mee leven. Maar het is helemaal niet erg als je op zulke dagen aan ze denkt of ze mist.



Geheel mee eens
Mijn moeder is 14 jaar geleden overleden en mijn vader 4 jaar gelden.
Ik mis ze nog elke dag, ik had een hele goede en bijzondere band met mijn ouders.
Ik vier hun verjaardag elke jaar en hun overlijden, deze dagen doe ik alles waar ze zelf zo van hielden en wat ze graag lusten met eten.

Caitlin_K
Berichten: 3767
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 07:13

Heel veel sterkte!
Mijn moeder is begin 2016 overleden.
Ik mis haar nu rond deze periode heel erg, ben emotioneel en denk veel aan haar.
Ik sta iedere dag bij haar stil, maar met de feestdagen altijd net ietsjes meer.
Ik merk wel dat mijn zin in feestdagen sinds overlijden weg is. Vandaar dat ik vaak gewoon werk op de feestdagen. Nogmaals sterkte.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 08:58

Gelukkig geen ervaring mee maar ik wil je heel veel sterkte wensen!

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:12

Heel veel sterkte aan iedereen!
Hier ook een rot kerst dit jaar.. vorige maand heb ik mijn zusje verloren en mijn ouders hun kind :(:)

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:15

Sterkte allemaal :(:)
TS, ik vond alle eerste keren pittig, langzaamaan kan ik nu meer en meer genieten van dit soort dagen.
Mijn moeder is drie jaar geleden overleden en mijn vader heeft dit jaar pijnlijk duidelijk gemaakt zijn nieuwe vriendin boven zijn familie te verkiezen.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 09:16

Wildgirl schreef:
Mijn vader is afgelopen donderdag overleden. Het is nog steeds raar dat te typen.
Ik voel me nu redelijk rustig, het afscheid gisteren was enorm warm en liefdevol.
Alle "eerste keren" zijn moeilijk denk ik. De herinneringen vliegen me af en toe aan, het is allemaal nog wat onwerkelijk.
Ik heb geen wijze woorden TS behalve een dikke knuffel en veel kracht de komende dagen.


Ik begrijp hoe jij je voelt, het is een onwerkelijk iets.
En nu ruim een half jaar later begrijp ik het eigenlijk nog steeds niet. Ik heb vaak zoiets als 'ok pap, je bent nu wel lang genoeg op vakantie geweest, je mag nu wel weer naar huis komen'.
Ik wéét dat hij is overleden maar het voelt niet alsof hij ook echt weg is en nooit meer terug komt.

Jij ook een dikke knuffel en veel sterkte met de rouwverwerking.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 09:19

Dank jullie wel Bokkers, gisteravond toen ik dit plaatste zat ik er echt even doorheen.
Jullie lieve woorden doen me goed.

Ook een dikke knuffel vanuit mijn kant voor diegene die iemand moeten missen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:27

Kerst is inderdaad een feest van bij elkaar zijn.

Diegene die er dan niet bij zijn, zeker als dat voor het eerst is, mis je dan nog eens extra.
Af een toe eentraantje laten mag.

Hele fijne dagen voor jou. En veel sterkte bij de moeilijke momenten.

Die heb ik ook nog steeds(al is het voor mij veel langer geleden)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:40

Darah3 schreef:
Sterkte allemaal :(:)
TS, ik vond alle eerste keren pittig, langzaamaan kan ik nu meer en meer genieten van dit soort dagen.
Mijn moeder is drie jaar geleden overleden en mijn vader heeft dit jaar pijnlijk duidelijk gemaakt zijn nieuwe vriendin boven zijn familie te verkiezen.

Wat moet dat vreselijk voor je/jullie zijn... |(

Myfairytale
Berichten: 5398
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:50

Heb zelf anderhalve week terug geheel onverwacht mijn hond in moeten laten slapen, ben er ook echt gebroken van.

Voer Kerst zoals het voor jou nu goed voelt, doe ik ook. Dit jaar is het anders dan de traditie die we altijd hebben.
Sterkte voor iedereen die het nodig heeft!
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 25-12-19 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:53

Misschien een beetje te laat, maar de eerste kerst zonder mijn vader hebben we bewust anders gedaan dan voorheen. We hebben iedereen bij ons uitgenodigd, dit zorgde ervoor dat het hele diepe missen en de lege stoel niet aanwezig waren. Ik vond dat persoonlijk erg fijn. Nu moet ik wel zeggen dat zijn overlijden hier niet plotseling was. Dat is ook anders, maar ook iedereen gaat anders met een verlies om.

Heel veel sterkte de komende dagen :* Haal de mooie en bijzondere herinneringen op. Geniet van elkaar in het nu en blijf mooie herinneringen maken met de geliefden om je heen in de toekomst!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:00

Hier hetzelfde gevoel, 25 november is mijn stiefvader zeer onverwachts overleden, hij was al 33 jaar met mijn moeder en heb niemand anders gekend als vader want mijn eigen vader is overleden toen ik anderhalf was. Heb het gevoel dat mensen soms weinig begrip hebben want krijg tig keer te horen gewoon niet aan denken en verder gaan.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:02

elnienjo schreef:
Darah3 schreef:
Sterkte allemaal :(:)
TS, ik vond alle eerste keren pittig, langzaamaan kan ik nu meer en meer genieten van dit soort dagen.
Mijn moeder is drie jaar geleden overleden en mijn vader heeft dit jaar pijnlijk duidelijk gemaakt zijn nieuwe vriendin boven zijn familie te verkiezen.

Wat moet dat vreselijk voor je/jullie zijn... |(


Je kunt ook zeggen: wat fijn dat je vader een nieuwe liefde heeft gevonden en dóór kan en wil met z'n leven. Beter dan dat-ie nog steeds zwaar aan het rouwen is en kerst een depressieve tijd voor 'm is.

Sweetgirl1
Berichten: 4561
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:19

K ben mn tante verloren 6 jaar geleden op kerstavond. Was dus gister 6 jaar geleden.
Mis haar nog elk jaar en elk jaar kregen we zelf gemaakte kerst kaarten en dat mis je nu ook elk jaar.
K weet dus als geen ander hoe rot het is allemaal.
Zelfde als mn vader die ik ala 12 jarig meisje moest afgeven aan de hemel. Nu 13 jaar geleden maar mis hem echt enorm.
Elk jaar denk ik aan de kerst dat ik bij hem was. En dat gaat niet meer.

Popstra
Berichten: 13795
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:43

Ik ben mijn vader 4 jaar geleden verloren in november Hij was ernstig ziek.
Het heeft bij mij 3 jaar geduurd dat ik het min of meer ,,verwerkt,, had.
Merkte echt dat ik op gegeef moment na die 3 jaar meer ontspannen was en het een plek heb gegeven. Ik minder verdrietig was al heb ik soms nog wel mijn momentjes maar dat word echt een stuk minder.
Je leven veranderd gewoon enorm na het verlies van een ouder of ouders en daar is niemand op voor bereid

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:53

Ik heb er geen ervaring mee, maar leef erg met jullie mee, lijkt me extra moeilijk rond dit soort dagen :(:) Heel veel sterkte en kracht toegewenst!