Eerste Kerst zonder ouder(s)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:14

Ibbel schreef:
elnienjo schreef:

Wat moet dat vreselijk voor je/jullie zijn... |(


Je kunt ook zeggen: wat fijn dat je vader een nieuwe liefde heeft gevonden en dóór kan en wil met z'n leven. Beter dan dat-ie nog steeds zwaar aan het rouwen is en kerst een depressieve tijd voor 'm is.

Heb je gelijk in hoor :j ik ben tot een bepaalde periode ook steunend en blij geweest voor ze.
Maar zo rooskleurig is het helaas niet.

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:15

Ik ben mijn m'n ouders zus en broer verloren.
Met de feestdagen is het gemis nog groter dan gewoonlijk, vooral het gemis voor mijn zus die er zelf onverwacht uitgestapt is.
Ik schrijf met de kerst altijd wat voor haar zodat ze weet dat ik heel veel aan haar denk, en met dit soort dagen nog een beetje meer.
Dat is voor mij een manier om het een beetje losser te laten.
Het is niet erg om je verdriet te laten zien, ik denk dat het voor je naasten ook moeilijk is en die zullen je helemaal begrijpen en huil en lach met elkaar over de mooie herinneringen.
Veel sterkte en toch wel heel fijne dagen toegewenst.

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:09

Mijn vader is vorige week maandag overleden.. Leef op dit moment in een roes en kan alles behalve genieten van de feestdagen. Ik ben echt ontzettend snel overprikkeld in een drukke omgeving en raak dan echt de controle over mn emoties kwijt. Merk wel heel erg dat erover praten helpt, dat maakt mijn hoofd weer een beetje leeg.

Heel veel sterkte :(:)

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 14:49

Spelt schreef:
Mijn vader is vorige week maandag overleden.. Leef op dit moment in een roes en kan alles behalve genieten van de feestdagen. Ik ben echt ontzettend snel overprikkeld in een drukke omgeving en raak dan echt de controle over mn emoties kwijt. Merk wel heel erg dat erover praten helpt, dat maakt mijn hoofd weer een beetje leeg.

Heel veel sterkte :(:)


Och, jij ook heel veel sterkte gewenst.
Praten helpt bij mij ook wel, het zijn vaak die momenten dat ik alleen ben. Dan kan ik mezelf even helemaal verliezen in verdriet.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:11

Heel veel sterkte allemaal deze dagen. Kan me goed voorstellen dat het deze dagen extra lastig is. Hoop dat jullie het kunnen verwerken en als je er behoefte aan hebt het er over kunt hebben.

Mijn eigen situatie lijkt meer op die van Darah3. Maar dan mijn moeder i.p.v. vader. Ik weet dus ook hoe naar het voelt dat iemand er nog wel is, maar toch ook weer niet.

Suzanne F.

Berichten: 49402
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:47

Sterkte allemaal. Hier is het al heel wat jaartjes geleden dat mijn vader overleed. Wel 2 jaar geleden ineens de hond die overleed vlak voor kerst. Dat voel ik toch ook wel, ik denk er met kerst meer aan. Gelukkig is mijn moeder er nog. Kerst zou heel anders zijn als ik die ook niet meer had.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:26

Spelt schreef:
Mijn vader is vorige week maandag overleden.. Leef op dit moment in een roes en kan alles behalve genieten van de feestdagen. Ik ben echt ontzettend snel overprikkeld in een drukke omgeving en raak dan echt de controle over mn emoties kwijt. Merk wel heel erg dat erover praten helpt, dat maakt mijn hoofd weer een beetje leeg.

Heel veel sterkte :(:)


Mijn moeder vorige week zaterdag, ik voel hetzelfde. Mij helpt het om mam elke dag nog een appje te sturen, over vanalles wat. Heel veel sterkte.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23528
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:41

Heel veel sterkte allemaal.
Mijn moeder is 3jr geleden overleden, kerst vond ze fantastisch.
Ik zorg altijd dat ik een dagje mag werken.
Mijn vader is dit jaar voor de tweede keer op eerste kerstdag met zijn vriendin vertrokken voor een paar dagen weg. Kerstavond hebben we wel met z'n allen gevierd.
Ik ben enorm blij dat hij zo'n geweldige vriendin heeft gevonden en vind het ook geen enkel probleem dat ze lekker een paar dagen genoten hebben, heerlijk juist!

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:04

Ik ben voor het eerst deze week weer gaan werken na het overlijden van mam maar ik merk dat het mij ontzettend zwaar valt. Hoe ging dat bij jullie?

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 08:42

Goedemorgen, dan ben je niet de enige. Ik had het ook verschrikkelijk zwaar en kon me totaal niet concentreren.
Gelukkig heb ik de eerste dagen echt de meest simpele karweitjes kunnen doen.
Wat ik ook erg vervelend vind is dat ik best wel wat domme fouten maak en veel dingen vergeet. Heel vervelend.
Mijn collega's steunen me gelukkig en weten ook waar het aan ligt.
Ook was ik vaak niet aanwezig met mijn hoofd.

Veel sterkte gewenst hoor.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:18

Heel herkenbaar....ik heb mijzelf thuis buiten gesloten toen mijn vader de dag er voor was overleden. Ik zat in mijn pyjama van smorgens 9 tot smiddags 2 in de schuur tot mijn man weer thuis kwam. We woonden net op dat adres, durfde niet in mijn pyjama naar de buurman om te bellen. Mijn mobiel lag ook binnen.
De dag er na stond ik met volle boodschappenkar bij de kassa van de grote supermarkt en was ik mijn portomonaie vergeten....
Je bent echt even in je eigen wereld en die staat stil.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:28

Geef het de tijd die je nodig hebt. Aan rouwverwerking zit geen houdbaarheidsdatum.

BigOne
Berichten: 38430
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:35

Rouwen doet iedereen op zijn manier en wat mij betreft ook net zo lang ieder nodig heeft. Mijn ouders zijn al jaren weg en met kerst maak ik nu voor mijn man en mij het eten dat mijn moeder altijd maakte, heel simpel , soep en rollade. Heb ik het gevoel dat ze er nog een beetje zijn. Dit soort dagen zijn de eerste keer heel moeilijk en krijgt iedereen voor zijn kiezen. Vul het in zoals je wil en laat je niets opdringen. Sterkte aan iedereen die zo kort voor kerst van een geliefde afscheid heeft moeten nemen.

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:13

yvje86 schreef:
Och, jij ook heel veel sterkte gewenst.
Praten helpt bij mij ook wel, het zijn vaak die momenten dat ik alleen ben. Dan kan ik mezelf even helemaal verliezen in verdriet.


Had het laatst in de auto dat er een nummer op de radio kwam die we tijdens de uitvaart hebben gedraaid.. Gelukkig was ik bijna op mijn bestemming en heb ik even flink in de auto zitten huilen.. Het voelt gewoon nog zo onwerkelijk allemaal, het is net of hij gewoon even op vakantie is en straks weer terug komt..


Amandavd schreef:
Ik ben voor het eerst deze week weer gaan werken na het overlijden van mam maar ik merk dat het mij ontzettend zwaar valt. Hoe ging dat bij jullie?


Ik ben 2 dagen na dw uitvaart weer gaan werken, alleen ben ik toen compleet ingestort.. Ik ben naar huis gestuurd door mij collega's, ze vonden het logisch dat het echt niet ging (was eerste kerst dag en wilde mijn collega's niet laten zitten met de feestdagen).
Toen afgesproken dat ik iniedergeval tot aankomende week halve dagen werk, en moet zeggen dat het nu juist weer beter gaat. Vind het nu een fijne afleiding en kan een drukke omgeving alweer beter handelen.

Maar jeetje, wat moet er ontzettend veel geregeld worden na een overlijden.. Heb voor mezelf maar lijstjes gemaakt want raak anders echt het complete overzicht kwijt.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:23

Amandavd schreef:
Ik ben voor het eerst deze week weer gaan werken na het overlijden van mam maar ik merk dat het mij ontzettend zwaar valt. Hoe ging dat bij jullie?

Ik ben afgelopen maandag ook weer begonnen, mijn vader is 19 december overleden.
Ik heb vorige week de akte van verwerping getekend dus buiten het betalen van de rekeningen van notaris, verwerpen en een gedeelte uitvaart is het straks na het ophalen van zijn as, ''klaar''.
Ik merk een lichamelijke terugslag, loopt te hoesten, slaap slecht, weinig energie, futloos.
Mijn werk kan ik met veel moeite volhouden; ik ben blij dat de week nu klaar is(vrijdag altijd vrij).
Het voelt nog steeds ergens onwerkelijk, alsof het een nare droom is geweest en hij er gewoon nog is.
Het doet pijn. -O-

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:34

Zo voel ik het ook. Alsof ik mijn moeder elk moment kan appen en ze iets terugstuurt. Maar er komt nooit meer antwoord.

Ik heb morgen een gesprek, ga vragen om enigszins aanpassen van werkzaamheden. Het is gewoon teveel.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 16:48

Spelt schreef:
yvje86 schreef:
Och, jij ook heel veel sterkte gewenst.
Praten helpt bij mij ook wel, het zijn vaak die momenten dat ik alleen ben. Dan kan ik mezelf even helemaal verliezen in verdriet.


Had het laatst in de auto dat er een nummer op de radio kwam die we tijdens de uitvaart hebben gedraaid.. Gelukkig was ik bijna op mijn bestemming en heb ik even flink in de auto zitten huilen.. Het voelt gewoon nog zo onwerkelijk allemaal, het is net of hij gewoon even op vakantie is en straks weer terug komt..


[/quote]

Mijn vader was ook daadwerkelijk op vakantie en de dag erna mijn moeder van het vliegveld ophalen met alle bagage was verschrikkelijk.
Ik denk dat het moment toen we op mijn moeder aan het wachten waren het moeilijkste moment in mijn leven is geweest.

Je wenst 2 mensen en goede reis en leuke vakantie en er komt er maar 1 terug met de bagage van 2 personen. Nu ik dit typ stromen de tranen weer over mijn wangen.

Dinsdag is mijn vakantie op mijn werk goedgekeurd en ga ik met mijn moeder en zusje naar de plek waar mijn vader is overleden. Dat zal ook nog een heftige tijd worden.

Ik heb het inderdaad ook vaak met muziek, mijn vader was een enorme muziek liefhebber. Altijd stond er muziek aan als ik bij mijn ouders thuis kwam. En nu heb ik dus ook best vaak herinneringen van vroeger als ik bepaalde muziek hoor.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:08

Dinopino schreef:
Geef het de tijd die je nodig hebt. Aan rouwverwerking zit geen houdbaarheidsdatum.


Dat klopt helemaal, dat is voor iedereen anders.

Ik ben heel snel weer gaan werken en vond het heerlijk. Geen rouwende mensen, geen geregel meer, maar even weer compleet aan andere dingen denken en bezig zijn.

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:11

Amandavd schreef:
Zo voel ik het ook. Alsof ik mijn moeder elk moment kan appen en ze iets terugstuurt. Maar er komt nooit meer antwoord.

Ik heb morgen een gesprek, ga vragen om enigszins aanpassen van werkzaamheden. Het is gewoon teveel.



Allereerst heel veel sterkte natuurlijk.
Maar wat vind ik het sterk van je dat je zo goed naar jezelf luistert en dat je gaat vragen om aanpassingen van je werk.

Was ik paar jaar geleden maar zo sterk geweest als jou.

11 jaar geleden is mijn moeder onverwachts overleden en 4,5 jaar geleden mijn vader.
Ben al zoveel jaar verder en nog heb ik elke dag momenten dat ik aan ze denk.

Kerstdagen heb ik echt ene gruwelijke hekel aan omdat dat van die “familie verplichten” dagen zijn.

Hoe zijn jullie uiteindelijk d ekerstdagen allemaal nog doorgekomen ?

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:12

Sakura789 schreef:
Dinopino schreef:
Geef het de tijd die je nodig hebt. Aan rouwverwerking zit geen houdbaarheidsdatum.


Dat klopt helemaal, dat is voor iedereen anders.

Ik ben heel snel weer gaan werken en vond het heerlijk. Geen rouwende mensen, geen geregel meer, maar even weer compleet aan andere dingen denken en bezig zijn.


Dat had ik dus ook, alleen dit heeft bij mij uiteindelijk na al die jaren zijn tol geeist.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 17:56

nobillity schreef:
Amandavd schreef:
Zo voel ik het ook. Alsof ik mijn moeder elk moment kan appen en ze iets terugstuurt. Maar er komt nooit meer antwoord.

Ik heb morgen een gesprek, ga vragen om enigszins aanpassen van werkzaamheden. Het is gewoon teveel.



Allereerst heel veel sterkte natuurlijk.
Maar wat vind ik het sterk van je dat je zo goed naar jezelf luistert en dat je gaat vragen om aanpassingen van je werk.

Was ik paar jaar geleden maar zo sterk geweest als jou.

11 jaar geleden is mijn moeder onverwachts overleden en 4,5 jaar geleden mijn vader.
Ben al zoveel jaar verder en nog heb ik elke dag momenten dat ik aan ze denk.

Kerstdagen heb ik echt ene gruwelijke hekel aan omdat dat van die “familie verplichten” dagen zijn.

Hoe zijn jullie uiteindelijk d ekerstdagen allemaal nog doorgekomen ?


1e kerstdag aten mijn zusje, mijn man en ik bij mijn moeder.
We hadden allemaal het gevoel dat we nog niet aan tafel konden en nog op iemand moesten wachten. Dat gevoel was zo vreemd. Zo onwerkelijk dat mijn vader niet later kwam omdat hij nog even dit of dat moest doen maar gewoon helemaal niet kwam opdagen en we met zijn vieren aan tafel gingen om te eten. Want normaal wachten we altijd totdat we 'compleet' zijn om te kunnen gaan eten.
Al met al was het gezellig en hebben we over vroeger gepraat en veel herinneringen opgehaald.

Ik vond oud en nieuw echt verschrikkelijk.
Sochtends moest ik werken en toen kwamen er al tranentrekkers voorbij tijdens de Top 2000 want we hadden de radio aan tijdens werk.
Daarna ben ik om 3 vuurpijlen gereden en heb ik bij mijn moeder gegeten,herinneringen opgehaald en gepraat over de dag dat mijn vader overleed en de film die mijn moeder nog ieder dag ziet in haar gedachten met dat ze mijn vader reanimeerde en afscheid moest nemen van hem omdat ze terug naar NL moest.
Ook heb ik haar een vuurpijl cadeau geven. De andere heb ik aan mijn zusje gegeven en de derde heb ik zelf afgestoken. Mijn moeder en ik hebben er een brief aan bevestigd, dat was voor mij fijn om even alles van me af te schrijven.

Toen dacht ik even mijn hoofd leeg te maken en ben ik met mijn honden naar het strand gegaan. Maar wat was het dáár druk. Dus dat viel vies tegen.
Tegen de avond was ik zo kapot moe dat ik met moeite mijn ogen nog tot 12uur open kon houden, heb mijn vuurpijl afgestoken. Buren gelukkig nieuwjaar gewenst en ben ik naar bed gegaan.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Eerste Kerst zonder ouder(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:02

Plotseling na jaren?

Mijn moeder moet nu een medisch traject in, ik merk dat het dan wel lastiger is zonder partner. Zij kon het klankbord voor mijn vader zijn, maar nu is ze alleen in een onzekere tijd. Het lastige is dat je er niet de hele tijd bij kan zijn.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:25

nobillity schreef:
Amandavd schreef:
Zo voel ik het ook. Alsof ik mijn moeder elk moment kan appen en ze iets terugstuurt. Maar er komt nooit meer antwoord.

Ik heb morgen een gesprek, ga vragen om enigszins aanpassen van werkzaamheden. Het is gewoon teveel.



Allereerst heel veel sterkte natuurlijk.
Maar wat vind ik het sterk van je dat je zo goed naar jezelf luistert en dat je gaat vragen om aanpassingen van je werk.

Was ik paar jaar geleden maar zo sterk geweest als jou.

11 jaar geleden is mijn moeder onverwachts overleden en 4,5 jaar geleden mijn vader.
Ben al zoveel jaar verder en nog heb ik elke dag momenten dat ik aan ze denk.

Kerstdagen heb ik echt ene gruwelijke hekel aan omdat dat van die “familie verplichten” dagen zijn.

Hoe zijn jullie uiteindelijk d ekerstdagen allemaal nog doorgekomen ?


Collega's hebben mij wel aangemoedigd om het te bespreken. Ik sta ook voor de klas dus ik moet ten allen tijden bij de leerlingen proberen professioneel te blijven. Als je dan huilend naar je werk gaat dan heb ik daar de rest van de dag last van. Dus ga vragen om wat van mijn andere taken even te mogen laten vallen. Ik hoop dat het met jou nu beter gaat.

Ik wil iedereen in dit topic een dikke knuffel geven en van harte sterkte wensen, ook al is het al jaren geleden. Het verdriet, gemis en pijn blijven.

Wij hebben het altijd heel druk met de Kerstdagen, bij mij sloeg het pas in na de kerstdagen. Als er een rust moment is.

Unravelation
Berichten: 304
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:39

Amandavd schreef:
Ik ben voor het eerst deze week weer gaan werken na het overlijden van mam maar ik merk dat het mij ontzettend zwaar valt. Hoe ging dat bij jullie?


Mijn moeder is begin december overleden. Op woensdag was de uitvaart, ik ben de maandag er op (de week voor kerst) weer begonnen met werken. Maar het valt me nog steeds zwaar, ondanks dat ik de week van kerst t/m oud en nieuw vrij ben geweest. Kom slecht in slaap waardoor ik kapot ben nu aan het eind van de week.
Bij mij heeft het ook even geduurd voordat het besef kwam ofzo, t/m de uitvaart ben ik druk geweest met alles te regelen. Daarna kwam pas dat ik na ging denken over het feit dat ze er niet meer is, dat je dingen niet meer kan doen samen. Oud en nieuw viel me ook erg zwaar, een jaar moeten beginnen wat ze niet meer mee gaat maken..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:45

nobillity schreef:
[

11 jaar geleden is mijn moeder onverwachts overleden en 4,5 jaar geleden mijn vader.
Ben al zoveel jaar verder en nog heb ik elke dag momenten dat ik aan ze denk.

Kerstdagen heb ik echt ene gruwelijke hekel aan omdat dat van die “familie verplichten” dagen zijn.

Hoe zijn jullie uiteindelijk d ekerstdagen allemaal nog doorgekomen ?

Je kunt ook gewoon thuisblijven en netflixen natuurlijk als ze allebei overleden zijn.
Ik vond het eerste jaar het moeilijkst omdat we nog maar met 2 waren terwijl met 3 zijn normaal was.