Afvallen 2020

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:45

magda_90 schreef:
Of je genoeg rust krijgt moet je eigen lichaam vertellen. Als jij alle dagen spierpijn blijft behouden, doe je te veel. Doen dan bijvoorbeeld 2 a 3 keer in de week pittig trainen en de andere dagen wat onderhoud cardio bijvoorbeeld.

Net als met paardrijden. De dag na zware arbeid doe je het ook rustiger aan en maak je het lichaam alleen warm en soepel.

Maar als je alle dagen sport, krijgt je lichaam dan wel genoeg rust? Dat is iets wat ik me ook afvraag idd...
Ik wissel hardlopen af met krachttraining, maar sport zodoende minimaal 6 dagen per week...
Geen klachten overigens, ik voel me top.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:49

En let wel, ik loop echt achter in conditie :Y)
Dus van niks, naar ineens vrij intensief. Logisch dat mijn spieren even protesteren. Daarom begin ik ook rustig, sessies van 20 minuten bijvoorbeeld. Maar dus wel met spierpijn als gevolg. Ga er ook niet doorheen, en train daarna dus een andere spiergroep omdat ik niks wil overbelasten.
Gewoon wandelen lijkt me nooit verkeerd ook?

Ooit was ik heel gespierd, en dat gebeurde bij mij ook vrij snel. Ben benieuwd of het me gaat helpen wat gewicht te verliezen en weer wat strakker te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:49

Lieke schreef:
Maar zo snel bouw je geen kilo’s spier op hoor. Maar de logische verklaring is idd vocht ivm de spierpijn.

De gemiddelde vrouw bouwt zonder hulpmiddelen bij hard trainen maximaal 3 kilo spier per jaar op. Als je echt strak bent verandert dat op een gegeven moment een beetje. Het kan dus simpelweg niet dat als je 1.5 kilo zwaarder bent dat komt omdat je 1.5 kilo bent aangekomen in spier. Vaak is het gewoon vocht, je gaat namelijk wel vocht vasthouden als je spierpijn hebt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:51

Ah zie je! Vocht vasthouden met spierpijn klinkt logisch. Vanochtend voelde het ook alsof mijn benen iets dikker waren bij het aantrekken van een broek :Y)
Geen idee of het kan, of dat het te maken heeft met die 1,5 kilo extra.
Naja, doorzetten maar.
Dit topic helpt wel trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:54

Saskia9 schreef:
Ah zie je! Vocht vasthouden met spierpijn klinkt logisch. Vanochtend voelde het ook alsof mijn benen iets dikker waren bij het aantrekken van een broek :Y)
Geen idee of het kan, of dat het te maken heeft met die 1,5 kilo extra.
Naja, doorzetten maar.
Dit topic helpt wel trouwens!

Ja dat kan heel goed hoor. Ik hou veel vocht vast in mijn gezicht, daardoor krijg ik echt een bolle kop en als dat 'weggaat' dan oog ik ook gelijk een stuk slanker. Ik zie het bv ook heel erg in mijn enkels en polsen. Anderen hebben het weer in hun bovenbenen of buik. Kan echt heel goed :j Ik zou gewoon als de spierpijn weg is nog een keer wegen, dan heb je waarschijnlijk een realistischer beeld.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:55

Wauw wat bizar dat dat kan zeg!
Dankjewel voor je antwoord, dat stelt me weer iets gerust!

Ik ben dus het type snelle opgever. Als ik zie dat het niet werkt denk ik al snel dat dat ene pak koekjes dan ook geen kwaad kan :Y)

Anoniem

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:57

Je gewicht kan gewoon heel erg fluctueren, daarom zijn sommige mensen er ook voorstander van om dagelijks op de weegschaal te staan en de trend (gemiddelden) bij te houden in een app. Als je een snelle opgever bent is dat misschien wel de moeite waard om te bekijken, want dan kan je ook goed bijhouden wanneer je het vocht weer kwijtraakt.

Andere momenten waarop je waarschijnlijk veel vocht gaat vasthouden zijn trouwens rondom je menstruatie (ik ben makkelijk 2-3 kilo zwaarder tot ik echt begin met heftig bloeden) en als je hele zoute maaltijden hebt gegeten.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:00

Weegschalen zijn soms maar demotiverende dingen. Dan denk je heel goed bezig te zijn en is er niets af. Of je staat halverwege de week er een keer op en denkt 'dat gaat lekker'. En wanneer je dan tijdens het officiële weegmoment er op gaat staan weeg je ineens weer zwaarder.

Ik heb vrijdag als vast weegmoment maar kan het niet laten tussendoor er ook wel eens op te staan. Maar vrijdag is de dag dat ik het gewicht echt vastleg in spreadsheets. Waar ik grafieken en formules in heb gezet voor extra motivatie.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:02

Emmaa_ schreef:
Je gewicht kan gewoon heel erg fluctueren, daarom zijn sommige mensen er ook voorstander van om dagelijks op de weegschaal te staan en de trend (gemiddelden) bij te houden in een app. Als je een snelle opgever bent is dat misschien wel de moeite waard om te bekijken, want dan kan je ook goed bijhouden wanneer je het vocht weer kwijtraakt.

Andere momenten waarop je waarschijnlijk veel vocht gaat vasthouden zijn trouwens rondom je menstruatie (ik ben makkelijk 2-3 kilo zwaarder tot ik echt begin met heftig bloeden) en als je hele zoute maaltijden hebt gegeten.


het oliebol bij mij is dat ik niet meer ongesteld word door mijn spiraal. dus ik heb geen idee wanneer mijn momenten zijn waarop ik ivm hormonen meer vocht zou kunnen vasthouden. of is dat bij een spiraal weer anders?

dat is ook een goede... iedere dag eventueel op meerdere tijdstippen op de weegschaal gaan staan zodat je je gewicht begint te begrijpen. ga ik over nadenken. want ik word gek van de kilo's die van vocht komen.

ik heb na het weekend altijd dat ik wat meer weeg. ik heb dan idd chips gegeten, frietjes, ook wat alcohol genuttigd..

ik ben trouwens blij verrast met MyFitPall app. ik had maandag te weinig gegeten, ik was helemaaal niet fit. toen ik mijn logboek savonds wilde afsluiten, kreeg ik een waarschuwing/melding dat dit niet gezond is, dat ze op basis van deze gegevens geen prognose maken voor wat ik over 5 weken weeg als ik het aantal calorieën van die dag aan zou houden. En dat ik echt meer moet eten om gezond te blijven.

ik vind het wel goed dat zo'n app zulke waarschuwingen geeft! dat helpt om gezond af te vallen

Anoniem

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:04

Dat is goed inderdaad! Vooral dat ze die prognose niet laten zien, kan me voorstellen dat dat heel 'motiverend' kan werken om te weinig te eten.

Ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe dat zit met een spiraal, omdat je volgens mij met een spiraal sowieso geen eisprong meer hebt en dus ook geen cyclus?

Ik zou overigens niet meerdere keren per dag op een weegschaal gaan staan, maar elke ochtend. Ik weeg me nu even elke ochtend omdat ik iets meer inzicht wil krijgen (maar heb de neiging obsessief te worden en het triggert mijn eetstoornis heel erg) en dat doe ik gelijk als ik uit bed kom en ben wezen plassen.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:10

BlackBeautyZ schreef:
Emmaa_ schreef:
Je gewicht kan gewoon heel erg fluctueren, daarom zijn sommige mensen er ook voorstander van om dagelijks op de weegschaal te staan en de trend (gemiddelden) bij te houden in een app. Als je een snelle opgever bent is dat misschien wel de moeite waard om te bekijken, want dan kan je ook goed bijhouden wanneer je het vocht weer kwijtraakt.

Andere momenten waarop je waarschijnlijk veel vocht gaat vasthouden zijn trouwens rondom je menstruatie (ik ben makkelijk 2-3 kilo zwaarder tot ik echt begin met heftig bloeden) en als je hele zoute maaltijden hebt gegeten.


het oliebol bij mij is dat ik niet meer ongesteld word door mijn spiraal. dus ik heb geen idee wanneer mijn momenten zijn waarop ik ivm hormonen meer vocht zou kunnen vasthouden. of is dat bij een spiraal weer anders?

dat is ook een goede... iedere dag eventueel op meerdere tijdstippen op de weegschaal gaan staan zodat je je gewicht begint te begrijpen. ga ik over nadenken. want ik word gek van de kilo's die van vocht komen.

ik heb na het weekend altijd dat ik wat meer weeg. ik heb dan idd chips gegeten, frietjes, ook wat alcohol genuttigd..

ik ben trouwens blij verrast met MyFitPall app. ik had maandag te weinig gegeten, ik was helemaaal niet fit. toen ik mijn logboek savonds wilde afsluiten, kreeg ik een waarschuwing/melding dat dit niet gezond is, dat ze op basis van deze gegevens geen prognose maken voor wat ik over 5 weken weeg als ik het aantal calorieën van die dag aan zou houden. En dat ik echt meer moet eten om gezond te blijven.

ik vind het wel goed dat zo'n app zulke waarschuwingen geeft! dat helpt om gezond af te vallen

Dan heb je in feite hetzelfde "probleem" als ik, ik heb nog wel een cyclus, maar word niet meer ongesteld, dus ik weet ook niet altijd wat het effect daarvan is. Soms merk ik het doordat mijn borsten wat opzetten, of omdat ik een moe gevoel heb in mijn benen, maar vaak ook niet.
Het enige wat je daar mee kunt is eigenlijk goed op je lichaam letten, als het goed is ga je met dagelijks wegen vanzelf wel een cyclus ontdekken toch?

Myfitnesspal stuurt hier juist push berichtjes dat ik mijn ontbijt nog niet heb ingevuld, terwijl ik dat dus juist wel heb gedaan. En als ik het een keer vergeet krijg ik dus geen bericht :')

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:11

Achterom schreef:
magda_90 schreef:
Of je genoeg rust krijgt moet je eigen lichaam vertellen. Als jij alle dagen spierpijn blijft behouden, doe je te veel. Doen dan bijvoorbeeld 2 a 3 keer in de week pittig trainen en de andere dagen wat onderhoud cardio bijvoorbeeld.

Net als met paardrijden. De dag na zware arbeid doe je het ook rustiger aan en maak je het lichaam alleen warm en soepel.

Maar als je alle dagen sport, krijgt je lichaam dan wel genoeg rust? Dat is iets wat ik me ook afvraag idd...
Ik wissel hardlopen af met krachttraining, maar sport zodoende minimaal 6 dagen per week...
Geen klachten overigens, ik voel me top.


Met rustige cardio bedoel ik bijvoorbeeld alleen maar wandelen of een stukje rustig fietsen.

Je spieren moeten namelijk wel de tijd krijgen om te kunnen herstellen.

Iedere inspanning die je doet (kracht) zorgt voor kleine haarscheurtjes. Die scheurtjes moeten herstellen en zodoende bouw je spieren op (zwart-wit gesteld want over dit onderwerp kan ik uren praten :+ ). Maar als je je lichaam niet de tijd geeft om dit te herstellen kun je schade krijgen.

Je fitheid etc. bepaalt hoe snel dit herstelt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:13

Ik sta met periodes soms elke dag op de weegschaal. Inderdaad met menstruatie zwaarder. Wel altijd leuk om te zien dat na die 'ellende' de kilo's ook weer zakken :Y)

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:15

magda_90 schreef:
Achterom schreef:
Maar als je alle dagen sport, krijgt je lichaam dan wel genoeg rust? Dat is iets wat ik me ook afvraag idd...
Ik wissel hardlopen af met krachttraining, maar sport zodoende minimaal 6 dagen per week...
Geen klachten overigens, ik voel me top.


Met rustige cardio bedoel ik bijvoorbeeld alleen maar wandelen of een stukje rustig fietsen.

Je spieren moeten namelijk wel de tijd krijgen om te kunnen herstellen.

Iedere inspanning die je doet (kracht) zorgt voor kleine haarscheurtjes. Die scheurtjes moeten herstellen en zodoende bouw je spieren op (zwart-wit gesteld want over dit onderwerp kan ik uren praten :+ ). Maar als je je lichaam niet de tijd geeft om dit te herstellen kun je schade krijgen.

Je fitheid etc. bepaalt hoe snel dit herstelt.

Van mij mag je hier uren over praten hoor, ik vind het interessant en merk dat ik er meer van wil weten :D
Hmm, in mijn geval kan het dan wel meespelen dat ik eigenlijk al jaren 3 keer per week hardloop. Klinkt logisch allemaal.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:20

Met een spiraal heb je wel nog een eisprong. Met de pil niet geloof ik.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:24


Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:51

Achterom schreef:
Van mij mag je hier uren over praten hoor, ik vind het interessant en merk dat ik er meer van wil weten :D
Hmm, in mijn geval kan het dan wel meespelen dat ik eigenlijk al jaren 3 keer per week hardloop. Klinkt logisch allemaal.


Als je het interessant vind kun je ook even googlen op supercompensatie. Dat gaat over rust tussen trainingen en hoe je het beste je spieren op kan bouwen.

In principe kan sporten elke dag (als je gewend bent te sporten en dit rustig opbouwt), als je maar verschillende spieren belast, zodat je spieren ook de rust krijgen.
Want je spieren hebben rust nodig om te herstellen en sterker te worden. Daarnaast speelt je conditie, belastbaarheid van pezen/gewrichten ed ook mee.
Daarom is het belangrijk niet te hard van stapel te lopen.

Ik sport ook wel bijna elke dag, maar heel verschillende soorten sport en ook qua intensiteit wisselend. Daardoor kan ik elke training met energie aangaan.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:34

Wilde vandaag gaan zwemmen, maar loonwerker was weer is veel en veel te laat waardoor het bad nog maar half uur open zou zijn en ik nog kwartier er heen zou moeten rijden. Haalde dus weinig uit, dus wordt vandaag maar een soort van rustdag denk ik dan maar. Scheelt dat ik andere dagen vrij actief ben.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:14

Kun je ook 'te hard' afvallen? Vragen vriendlief en ik ons nu ineens af :7
Ik ben op 1 januari begonnen en nu (22 januari) 5 kilo kwijt. Super blij natuurlijk, maar zou het gezond zijn? Ik ga er wel vanuit dat er een moment gaat komen dat het afvallen iets minder hard gaat, en ik eet genoeg op een dag.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:16

Ik denk het niet zolang je gezond en genoeg eet. Hoe zwaarder je bent hoe sneller je ook afvalt.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:25

Er wordt vaak wel gezegd dat te snel afvallen niet goed is. Maar waar dat op gebaseerd is, geen idee.

Ik moet echt wat aan m’n conditie gaan doen. Ging met paard door de bak rennen. Nou, ik kon echt maar zo’n mini stukje volhouden.

Iemand die ik ken is ook aan het afvallen, en moet echt veel meer kwijt dan ik. Maar de diëtist had haar geadviseerd als ontbijt of lunch 1 broodje te nemen en dan bijvoorbeeld met 2 plakken kaas en een gekookt ei. Sorry, maar, 1 broodje? Ik kan me niet voorstellen dat je het daarmee volhoudt.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:38

Ik heb een best goed dagje vandaag.
Mij best goed in kunnen houden met snacken en snaaien. :D
Vanmiddag ook lekker met de honden erop uit geweest.

Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 17:41

Leuke foto!

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:06

Ook ik heb vandaag mijn ‘blue wednesday’. Stond op de weegschaal en was zowaar aangekomen terwijl ik me netjes heb gehouden qua eten.

Werkt wel echt demotiverend terwijl ik weet dat het morgen/overmorgen weer anders kan zijn.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:11

Veraaaaah schreef:
Ook ik heb vandaag mijn ‘blue wednesday’. Stond op de weegschaal en was zowaar aangekomen terwijl ik me netjes heb gehouden qua eten.

Werkt wel echt demotiverend terwijl ik weet dat het morgen/overmorgen weer anders kan zijn.


Denk maar aan die ene foto die haar laatst is gepost! Over hoe erg het gewicht kan schommelen met afvallen.