Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:24

Mijn pony's zijn beiden met pensioen, kleintje van 16 maanden gaat dus mee op haar laarsjes om ze te voeren, ze staan bij mijn ouders, oma past even op als ik een stukje met ze wandel of gaat mee met de wagen. Eens per week rijd ik nu weer een paard bij, dan blijft ze lekker bij papa. Had ik nog wel een rijpaard gehad dan had ik oppassen geregeld wanneer dat kon, zou ik s'avonds gaan en in het weekend haar bij papa laten. Ik ga dan niet uit van een paard waarbij de zorg voor de rest volledig op mij neerkomt. Dat is nu ook niet zo en als ik mijn ouders niet had gehad had ik ze denk ik op volpension gezet.

Als ik nu zo kijk naar mijn kleintje had ik nooit kunnen rijden als ik alleen met haar heen zou gaan zonder oppas. Ze wil echt niet meer in een box met speelgoed o.i.d. en in de winter lijkt me dat ook echt geen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:29

Ik had een oude box en die zette ik neer, in de zomer met een parasolletje. Het paardengedeelte was helemaal afgezet, dus toen hij wat ouder was, kon hij spelen op het grasveld, in mijn zicht ook.

En tja, soms wil het niet, als ze bijvoorbeeld hangerig zijn, nou dan zadel je weer af en dan gat het rijden die dag niet door, dat is iets waar je je dan bij neer moet leggen.

Mijn man is kapitein op zee, dus daar kon ik niet altijd op terugvallen.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:14

Ik ben achteraf toch blij dat ik een fijne modus heb gevonden met mijn kind.

Hij gaat vanaf kleins af aan al mee. Eerst in de wagen en dan vooral wat doen als hij sliep. Het later zo proberen te timen dat hij in slaap viel in de auto. Dan kon ik eerst m'n paard doen (auto kon ik dan naast de bak zo parkeren dat ik zicht op 'm had). Geweldige stal eigenaren hebben ook een box neergezet waar hij kon spelen, naast de bak, maar in een schuurtje (met keukentje en wc), voor de deur. Dus hij kon me horen en zien. Echt opgebouwd zodat hij wist waar hij aan toe was. De ene keer hield hij het langer vol dan de andere keer, timing is alles en vooral geen vaste planning in m'n hoofd hebben!

Klusjes vond hij wel leuk om te 'helpen', alles duurde 3x zo lang, maar dat maakte niet uit.

Of hij ging lekker spelen. Was een afgesloten erf en de afspraak dat hij in het zicht bleef. Dus met uitmesten bij de stal (of in de bak) en met rijden/longeren bij de bak (en er niet in!). En ja, dat kan ook met een dreumes / peuter. Blijven herhalen en anders in de buggy met een boekje (maar dat vond hij niet zo leuk).

Toen hij 3,5 jaar was verhuisd naar een grote stal. Even moeite met de nieuwe regels, meer paarden en dus minder vrijheid. Gelukkig vaak rustig in de buitenbakken, hij in de 1 spelen, ik in de ander bezig, heel soms samen in 1, maar dan wel er naast en niet erop en ik kon op stal m'n paard poetsen, wederom geluk, zicht op de bak, of wel helpen met poetsen. Met slecht weer in de binnenbak rijden. Tja, dan is het op het opstapkrukje in de hoek een filmpje kijken (en ja, dat vind ik voor een half uurtje best kunnen, hij blij en ik blij).

Of lekker wandelen in het bos. Kind op de loopfiets en racen maar.

Het was echt wennen om niet meer m'n eigen ding te kunnen doen bij de paarden en altijd je ogen en oren open te moeten houden, maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht m'n paard te verkopen. Alles gewoon even op een lager pitje en denken in oplossingen/mogelijkheden ipv problemen.

Nu is hij bijna 4 en krijg ik m'n eigen tijd weer terug. Het is heel dubbel. Moeilijk om m'n kind naar school te brengen, zo blij bij m'n paard, maar toch ook wel stil.

Gelukkig gaat hij alsnog 1x per week mee en heeft er ook meer plezier in. De laatste periode wilde hij niet altijd en ik wel en maakten we een afspraak : we doen nu iets wat mama leuk vindt en straks mag jij kiezen wat jij wilt doen (voorwaarde is dat hij zich wel netjes gedroeg).

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:38

Mijn paard (was al met pensioen) overleed halverwege mijn zwangerschap. Ik heb er nog altijd verdriet van want het is een gemis, maar eerlijk is eerlijk, ik ben ook "blij" dat ik nu geen paard meer heb. Het lijkt mij namelijk lastig combineren met een klein kindje plus een paard brengt een grote verantwoordelijkheid met bijpassende zorgen met zich mee. Mijn paard was redelijk oud en was "op" dus ik heb er vrede mee. Geen eigen paard meer voor mij. Maar ik heb wel 18.5jr een paard gehad en was een mooie tijd

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:44

Echt rijden doe ik niet met mijn zoontje van 3 jaar mee op stal, longeren, mesten, buiten / binnen zetten gaat prima, hij helpt wel mee met vegen en voeren op zijn manier :D Mijn dochter van 6 is al een stuk zelfstandiger daar kan ik wel bij rijden.

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:59

Ik werk 3 dagen in de week in loondienst, verder hebben we nu 4 pony's staan (waarvan 2 in pension)
Voor mijn eigen paard heb ik nog een bijrijdster die hem minimaal een keer per week van beweging voorziet. Manlief werkt trouwens fulltime en is ondertussen ons huis aan het verbouwen.

Onze zoon van 2,5 gaat vaak mee met voeren. Onze dochter van 6 maanden ligt dan of binnen en ik met babyfoon of ze zit in een draagdoek. Zoonlief speelt in het hooi en ik vul de netten. Als ik de wei in ga blijft hij altijd een beetje scheppen op de composthoop naast de wei. Wil hem niet in de wei hebben als ik er niet altijd zicht op kan hebben. (Ook al zijn de paarden nog zo braaf....)

Dutjestijd is nu nog heilig, dat zijn de momenten dat ik echt even kan uitmesten/opruimen/voeren.
Grondwerk durf ik ook nog te doen maar rijden doe ik alleen als mijn man of oma er is om op te letten. Dus rijden doe ik vooral in de avonden en het weekend. (Kan niet wachten op de zomer als het weer langer licht is *\o/* )

Tot nu toe werkt dit voor ons maar als de jongste straks ook gaat rondlopen zal het wel weer even schakelen worden en kijken wat wel en niet werkt.

Ik denk dat het ook een kwestie van accepteren is dat niet alles kan, tenminste... Ik kan dit nog prima handelen en denk ook wel eens als ik andere zie: HOE DAN?!?!? :? Hoe krijg je het voor elkaar dat je en werkt en je paarden kan rijden en je kinderen altijd schoon zijn _O-

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:13

Ik kon het helaas niet meer opbrengen, naast twee jonge kinderen, een huishouden, 3 dagen werken in loondienst, het opstarten van mijn eigen bedrijf, ergens nog een sociaal leven.. Dus ik heb de zware keus gemaakt hem te verkopen, hij is gister opgehaald :(
Het is goed zo, al mis ik hem wel ontzettend.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:45

Ik lees de topics over dit onderwerp altijd met een beetje angst, omdat ik me helemaal kan voorstellen dat het combineren van een paard, werken, kinderen, een huishouden en een sociaal leven niet samengaat. Ik ben 27, woon met mijn vriend op een boerderij (vriend is boer dus aan huis) en krijg volgend jaar m'n paard thuis. Ik heb m'n paard nu iets langer dan een jaar, daarvoor jaren uit de paarden geweest. Voor mijn gevoel moet ik nu heel veel tijd inhalen en daarom wil ik voorlopig ook geen kinderen. Dat moment gaat natuurlijk wel komen, dat wil ik ook, alleen vind ik het zo zonde van het paardengeluk dat het vanaf dan altijd plannen en haasten is. Ik heb een merrie, dus kan me nog voorstellen dat je in je eigen kinderjaren een veulentje (of 2) gaat fokken, zodat paardlief een aantal jaar minder gereden wordt. Maar ja, het paard is zeker niet slecht, dus dat vind ik ook weer zonde. Een veulentje fokken moet je natuurlijk ook niet onderschatten. Minder werken dan maar? :+

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:45

Nou momenteel slecht!
echt 2 kinderen 3 en 6 jaar ik heb nog tot september tot de 2e op school zit....en ik kan niet wachten!
mijn pony vriendje schiet er steeds bij in,en daar baal ik hopeloos van!
ik kan hem niet wegdoen want hij is er voor ons bedrijf maar wat komt hij met name in de winter aandacht en beweging te kort....en verzorgers die haken af als het koud is dus dat is ook geen optie!
en eigenlijk is het ook mijn verantwoording, ik voel me er schuldig overen pony lief vermaakt zich prima in de weide.Gelukkig worden de dagen weer steeds langer dus we gaan de goede kant op!Het accepteren dat je niet alles kan werken ,kinderen ,pony en ook een eigen erf om bij te houden....het is idd wat veel!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:48

cijsalover....onderschat het niet zo een veulen...
ik heb ongeveer de zelfde setting als jou ,daarom heb ik nu een ruin niet zonder reden.
het gaat om keuzes maken en wat is dan wijsheid...misschien is de keuze van Nancy wel de beste optie...het scheelt een hoop tijd en geld ook op eigenerf!

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:16

cijsalover schreef:
Ik lees de topics over dit onderwerp altijd met een beetje angst, omdat ik me helemaal kan voorstellen dat het combineren van een paard, werken, kinderen, een huishouden en een sociaal leven niet samengaat. Ik ben 27, woon met mijn vriend op een boerderij (vriend is boer dus aan huis) en krijg volgend jaar m'n paard thuis. Ik heb m'n paard nu iets langer dan een jaar, daarvoor jaren uit de paarden geweest. Voor mijn gevoel moet ik nu heel veel tijd inhalen en daarom wil ik voorlopig ook geen kinderen. Dat moment gaat natuurlijk wel komen, dat wil ik ook, alleen vind ik het zo zonde van het paardengeluk dat het vanaf dan altijd plannen en haasten is. Ik heb een merrie, dus kan me nog voorstellen dat je in je eigen kinderjaren een veulentje (of 2) gaat fokken, zodat paardlief een aantal jaar minder gereden wordt. Maar ja, het paard is zeker niet slecht, dus dat vind ik ook weer zonde. Een veulentje fokken moet je natuurlijk ook niet onderschatten. Minder werken dan maar? :+


Een beetje een tegengeluid: aan huis scheelt het echt wel veel (als je een fatsoenlijke plek hebt die efficiënt is ingericht, niet teveel modder bijv en niet teveel voerbeurten, etc.). Ik ben zeker niet aan het haasten. Ik doe m'n paard lekker sochtends vroeg (mijn man werkt ook thuis, en die wil uiterlijk 8.30 starten, dus daarvoor kan ik gaan), maar savonds als de kleine op bed ligt kan ook. Kan me voorstellen dat dat handiger is met schoolgaande kinderen. Alleen de eerste maanden vond ik het lastig, toen gaf ik borstvoeding en had ik een zwaar herstel van m'n bevalling. En ik ga niet elke dag rijden, scheelt ook...

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:52

_Nancy schreef:
Ik kon het helaas niet meer opbrengen, naast twee jonge kinderen, een huishouden, 3 dagen werken in loondienst, het opstarten van mijn eigen bedrijf, ergens nog een sociaal leven.. Dus ik heb de zware keus gemaakt hem te verkopen, hij is gister opgehaald :(
Het is goed zo, al mis ik hem wel ontzettend.


Ik vind dit eigenlijk heel dapper.
Zelf ben ik ook heel erg met deze keuze bezig, maar vind het heel lastig.

Ik wil je in ieder geval sterkte wensen!

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:22

Ik sta op een doe-het-zelf stal en heb een dochter van 2, het is op het moment zo smerig (kleibende omdat het ook een koeienstal is) dat ik het niet veilig vindt om haar mee te nemen, dan blijft ze thuis met haar vader en kan ik gaan rijden. Als mijn partner vaart moet ik echt gaan plannen met oppas (oma) om te gaan rijden en daarnaast ook alle klusjes te doen, ik werk 40 uur dus voel me dan schuldig om 's avonds nog te gaan rijden als zij een dag bij de gastouder is geweest, dan laat ik mijn paard liever staan dan dat ik mijn dochter alleen maar uit bed haal en weer in bed stop.

Ik hou mezelf voor dat alles beter wordt zodra ze naar school gaat :9

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:12

Cijsalover wij hebben de paarden thuis en een zoontje van 14 maanden, mijn man is ook boer. We hebben een rijbakje thuis aangelegd en ik redt het om 2 paarden te rijden/ wedstrijd conditie te houden. Ons zoontje slaapt in de middag nog 2,5 uur en in de avond gaat hij om 19 uur naar bed. Babyfoon op zak en gewoon lekker met de paarden bezig gaan. Als ze thuis staan kan je echt nog best wel wat

Anoniem

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:35

Bij mij lukte het niet.

Rondlopen op stal, helpen mesten, paardjes poetsen etc. allemaal geen probleem, dat heeft ze altijd mee gedaan. Ik kan ook longeren.

Maar rijden lukte niet met haar. Ik vind het ook onveilig, hoe kun je immers vanop je paard je jonge kind in de gaten houden. Denk dat dat alleen kan als je alles kan zien van in de bak, maar bij ons is dat niet zo.

Rijden is echt me-time geworden ondertussen, ik wil het niet meer (proberen) te combineren.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:39

Ik vind het lastig, de stal waar ik sta is niet veilig voor kinderen(rondom sloten) dus ze kunnen alleen mee als ik ze continu in de gaten kan houden.
Ik heb 5 voer/mestbeurten per week dan is het niet verantwoord om mijn kinderen mee te nemen.
Ik ga 2 ochtenden voor mijn werk, 1 Savonds, m'n verzorgster pakt er meestal 1 en de andere is op zaterdag ochtend dan is mijn man thuis.
Mijn man heeft ook hobby's dus ik vind niet dat ik kan verwachten dat ik altijd maar weg moet kunnen.

Hierdoor heb ik niet veel tijd om echt nog veel met mijn pony te doen, ik wacht ook op betere tijden ;).

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:40

Ik ben op dit moment hoogzwanger van de eerste. Paard staat op pension 5 min van mijn huis. Plan is om twee doordeweekse avonden naar stal te gaan; mijn man past dan op. Vrijdag is mijn roostervrije dag en dan breng ik de baby naar mijn moeder die om de hoek woont. Op zaterdag en zondag is mijn man thuis. Ik beperk bezoekjes aan stal incl. Rijden wel tot max 1,5 uur omdat ik ook bij mijn kind en partner wil zijn.

Anoniem

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:44

Gefeliciteerd Romeo, en dat heb je wel goed geregeld zo :j

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:09

Zelf heb ik de paarden aan huis, toen de kinderen klein waren, was het ook plannen, maar rijden en opletten ging niet samen. Ik heb jaren heel veel verzorgd en weinig gereden, ben toch wel blij dat ik mijn paard gehouden heb. Het verzorgen gaf me meestal voldoening, maar soms stak frustratie de kop op. Nu zijn we intussen met drie paardenmiekes.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:09

De eerste jaren was het een heel geregel,maar het is maar een paar jaar die zo weer voor bij zijn. Ik heb pensionpaarden staan,gelukkig 24/7 buiten en heb een baan voor sávonds gezocht. Als mijn man thuis kwam had ik het eten klaar dan kon hij met de kinderen eten en ik ging werken. S'morgens voerde ik om half zes ,rap een jogging pak aan alles apart zetten kracht voer hooi bakken vullen en waterbak en dan alles weer los,dan was ik tegen half 7/7 uur weer binnen en kon ik me aankleden met de kinderen die dan te eten kregen dan de rest vd beestenbende voeren. 2 ochtenden per week gingen ze naar de creche en dan reed ik en 1 dag in het weekend.
Overdag meste ik de schuilstal uit en deed ik klussen zolang ze zoet waren rond me heen. In Belgie gaan ze met 2,5 al naar de kleuterschool de mijne zijn vanaf 3 gegaan.
Wij hebben daarnaast ook altijd een roedel honden gehad dus de kinderen zijn niet alleen mee met de paarden mee geweest maar ook altijd mee de honden uit laten, ze konden al vroeg stukken wandelen,waren ook zelden ziek. Het waren wel tropen jaren maar ik ben blij dat ik geen paard heb moeten weg doen en de pensionpaarden ook gewoon kon doen..

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:23

paardjes123 schreef:
Cijsalover wij hebben de paarden thuis en een zoontje van 14 maanden, mijn man is ook boer. We hebben een rijbakje thuis aangelegd en ik redt het om 2 paarden te rijden/ wedstrijd conditie te houden. Ons zoontje slaapt in de middag nog 2,5 uur en in de avond gaat hij om 19 uur naar bed. Babyfoon op zak en gewoon lekker met de paarden bezig gaan. Als ze thuis staan kan je echt nog best wel wat

Jullie verhalen geven hoop, gelukkig! :j

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:59

Zerena schreef:
_Nancy schreef:
Ik kon het helaas niet meer opbrengen, naast twee jonge kinderen, een huishouden, 3 dagen werken in loondienst, het opstarten van mijn eigen bedrijf, ergens nog een sociaal leven.. Dus ik heb de zware keus gemaakt hem te verkopen, hij is gister opgehaald :(
Het is goed zo, al mis ik hem wel ontzettend.


Ik vind dit eigenlijk heel dapper.
Zelf ben ik ook heel erg met deze keuze bezig, maar vind het heel lastig.

Ik wil je in ieder geval sterkte wensen!


Dank je :)
Het scheelt dat de nieuwe eigenaren mij heel goed op de hoogte houden/hebben gehouden over hoe het wennen allemaal gaat daar.
Ze sturen foto’s en filmpjes en dat doet mij goed.

Het is een keuze waar ik 5x op terug ben gekomen, maar voor mij en voor mijn paard was dit uiteindelijk toch de beste keuze. Het geeft mij nu al veel rust dat ik geen schuldgevoel meer heb richting hem dat ik hem maar zo weinig kon zien. Ik weet dat hij daar aan huis staat dus zeker iedere dag in de hand komt/contact heeft.

Ik vind het super knap van alle mensen die het wel kunnen bolwerken!