Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mdr

Berichten: 700
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Spiere-Helkijn

Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 17:07

Hoi hoi, ik vroeg me af hoe andere moeders het allemaal combineren: en net een dochtertje van iets meer dan 1 jaar oud, en een hele stal vol paarden en ook nog es gaan werken :o

Ik vroeg me af of jullie goeie tips hebben hoe ik deze zomer bijvoorbeeld kan rijden en mijn dochter op een veilig plekje in de buurt erbij hebben. Tot nu toe altijd met een oppas gewerkt, want ze was nog te klein, maar nu wil ze graag mee naar buiten en ik dacht eraan hoe kan ik dat gaan combineren, dat ik toch nog iets kan doen met de paarden en toch samen met mijn dochtertje buiten ben. Ik hoor het graag :)

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:46

Dan zou je een box buiten moeten zetten, bij mooi weer.
Anders zou ik het niet weten. Ik vond het altijd knap lastig om te rijden en vanaf het paard m'n kind in de gaten te houden. Eigenlijk niet te doen.
Nu is hij 7 en dan nog is het soms lastig, als hij met z'n bal tegen de kliko's aan knalt en m'n paard zich een ongeluk schrikt.... :')

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:14

Dit topic past beter op MensenWelzijn en Sport,ik verplaats het naar daar.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:20

Rijden met mijn dochter van nu 3 jaar erbij lukt mij echt niet. Heb mijn paarden 24/7 buiten (nu paddock met schuilstal) op een doe-het-met-elkaar stal en ben in deze tijd van het jaar al blij als ik 7 hooinetten kan wisselen en mijn eigen stuk kan mesten en 2 paarden hun voer geven als ze mee is... Zomers is het makkelijker, maar ze gaat niet braaf in een hoekje spelen zeg maar.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:22

Sommige kunnen uren boekjes lezen. Neem je kinderstoel mee met mooi weer en zet die naast de vak :D Of een box inderdaad. Met regen is het sowieso geen optie om je kind mee te nemen denk ik! Of je moet even een paar hekken neerzetten. Klinkt als kinder mishandeling maar gewoon een stukje afzetten en wat speeltjes daarin en klaar is kees :+

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:24

Hier 3 kinderen en inmiddels niet meer de paarden aan huis. Maar ik zweer bij een campingbedje met speelgoed tijdens het rijden.
En verdere klussen kind in een goede draagzak op je rug. Bij een goede zak voel je nauwelijks dat je een kind meesjouwt.
Wanneer de paarden op de wei stonden konden de kleintjes gewoon rondscharrelen tijdens het hooi halen en mesten etc. Dan vinden ze het ook niet erg om bij klussen dat ze even niet kunnen spelen op je rug te zitten.

Met slecht weer regenpakje aan en in de winter skipakje. Blijven ze lekker schoon en droog. En zij genieten.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:30

Niet. Daarom ben ik ook gestopt met de ponys :)

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:56

Mijn oudste is 3 en gaat graag mee. Ik kan rijden, zij kijkt een filmpje of keutelt wat rond. Ze mag het hekje achter mij dicht doen en weet dat ze niet zomaar de bak in mag. Verder heb ik het geaccepteerd dat het niet altijd lukt en dan stop ik.

De jongste is 6 maanden. Zodra ze sochtends wakker is, aankleden wassen en voeden. Na 1/1,5 uur is ze weer moe. Dan leg ik haar in de wandelwagen en wandel ik naar stal. Zij slaapt, ik rijd mij paard in de 20x40 (naast stal) of ik rijd in de 30x60 met de babyfoon in mijn zak. Wordt ze eerder wakker als dat ik klaar ben, dan stop ik. Maar de ochtend is haar beste en meest betrouwbare slaapmoment. Dus het lukt eigenlijk altijd om ook nog paarden buiten te zetten, stallen te strooien en terug naar huis te wandelen. En soms zelfs om nog te douchen. Ik hoop dat dit nog lang zo lukt. Zodra ze straks langer wakker kan zijn mag ze lekker in de kinderwagen langs de bak staan. Dat ging bij de oudste ook, al vind ik de tip van het campingbed met speelgoed ook een goeie!! Ga ik onthouden.

Op dagen dat ik werk ga ik of gelijk uit mijn werk, dan alleen verzorging of straks bij mooi weer gelijk rijden. Waarna ik ze ophaal van kdv. Of ik ga in de avond als ze net slapen. Dan kan ik ook rijden ed. Ik sta op een doe-het-samen stal. Dus ik voer dan de avondronde. Het is wel altijd even afstemmen met manlief, die ook 2 paarden op een andere locatie in het dorp te verzorgen heeft. Maar tot nu toe gaat het ons goed af.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:58

Niet eigenlijk. Heb een zoontje van 1,5 en gemiddeld 5 pony's.
4 dagen in de week moet de kleine mee, we komen aan, kleine in de kinderwagen, snel alles (10 paarden) buiten zetten en mesten tot hij begint te roepen. Dan begint het echte multitasken, kind op de loopauto en moeders mesten. Alles snel, snel.
Zo lang hij nog z'n slaapje doet kan ik dan rijden. Hij slaapt 1,5 tot 2 uur, dus paard uit de wei, opzadelen en rijden.
De stal baas heeft ook kinderen, dus zomers zal het wel een kwestie worden, ik pas op de Hare en zij op de mijne, kunnen we allebei rijden. Dat en oma, anders zou ik echt niet weten hoe.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:02

Ik heb paarden (4) en piste aan huis. Ik reed tijdens het middagdutje met de babyfoon bij mij. Heb maar een 2 tal keer gehad dat ik ben moeten stoppen omdat hij huilde.
Als dat niet lukte reed ik 's avonds om 20u nog.

Toen mijn zoontje iets groter werd (3 jaar) maakte ik een hoek af in de piste en speelde hij daar. Terwijl ik reed kon hij nog dingetjes vragen. Zijn hele mooie momenten.

Dus het kan zeker wel.

Nu is het zelfs eerst discussie over wie eerst rijdt zoon van bijna 5 of ik? :=

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:13

Niet. Was geen doen eigenlijk. Of oppas in de vorm van oma, of niet kunnen rijden. Die van mij was geen kind wat in de buggy meekon en zich kon vermaken.
Inmiddels geen paarden meer. Was echt niet meer te combineren met werken en een kindje. Of in ieder geval niet zodanig dat ik er gelukkig van werd.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:14

Hier gaat het echt niet. Doordeweeks komt vriendlief te laat van het werk en in het weekend moeten zoveel andere dingen gebeuren dat ik altijd tijd te kort kom. Daarom staat mijn paardje nu te koop. Misschien dat over een paar jaar een paardje waar mein meisje ook op kan. Maar voor nu gaat het niet.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:19

Ik vond het ook een lastige combi. Campingbedje was voor mij niet eens een optie, onze oudste dame kon al vroeg lopen en klom met 1,5 jaar al uit haar ledikant en wilde ook overdag geen slaapje meer doen. Bovendien was ze een enorme huilbaby en later pittig peutertje. Ik heb de paarden wel aan huis staan, maar in die tijd heeft rijden op een lager pitje gestaan. Mijn man werkt veel en was 's avonds altijd laat thuis, geen oppas oma's hier en heb er ook nooit overige opvang voor willen regelen. Ik heb het gehad van de weekenden en de avonden dat mijn man wel op tijd thuis was en de tijden dat ik tijdens een slaapje met babyfoon naar buiten kon, maar echt rijden durf ik het in die tijd niet te noemen. Nu zijn ze 10 en 12, mijn tijd is wel weer gekomen. Om mij heen heb ik wel moeders gezien die fanatiek door hebben gereden, maar dan was dat door oppas of opvang mogelijk. Als 3 jarig peutertje in een hoek van de bak te laten spelen zou ik onverantwoord hebben gevonden met onze dames, bij de oudste moest ik ogen voor en achter hebben, die ging echt nergens stil zitten en de jongste kon geheel niet zonder mij, haha, die had daar dan bij wijze van de hele tijd lopen huilen om haar mama, die ze wel kon zien, maar niet bij kon zijn. Ligt natuurlijk ook helemaal aan het karakter van je kind. Hier was poetsen en wandelen samen wel heel leuk om te doen, kind op het paard een rondje ook. Maar dan ben je al een stukje verder natuurlijk dan 1 jaar oud. Maar paarden kosten natuurlijk veel tijd, werk en kinderen erbij is een flinke combi.

Allegandra

Berichten: 784
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Koewacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:28

Wij hebben 5 paarden en een dochter van nu bijna 3.

Vanaf de eerste week gaat ze gewoon mee naar de paarden.
Ik maakte gebruik van een campingbedje en speeltjes.
Tot ze lopen ondekte en ook in het campingbedje niet meer wou slapen.

We gebruiken de iPad, kleurtjes, boeken, in de zomer de glijbaan, wip,... en mevrouw kan zich uren vermaken.
Op dinsdag en woensdag ben ik vrij en gaat ze in de ochtend naar de peuterspeelzaal. Geeft mij iets meer vrijheid betreft de paarden.
De andere dagen breng ik ze eerst naar het kinderdagverblijf en ga dan de paarden doen. En eind van de middag gaat ze even mee.
In het weekend is mijn vriend er ook en dan gaat hij ook mee, en heb ik dus een extra paar ogen die haar in de gaten houden.

De ene keer lukt het me wel om bv te rijden, longeren,... andere keer niet Als ze er bij is..
Ene keer wil ze helpen met opruimen en eten geven, lekker mee laten helpen.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:55

Mijn dochter is bijna 6 vanaf begin af meegenomen. Eerst in de wandelwagen nu speelt ze in de rijbaan. In het begin betekende dat soms maar 15 min rijden. Nu rijden we samen of ze rent over de draf balkjes. Het kan want we hebben een grote rijbaan, merrie is erg rustig en niemand anders die hier komt rijden. Nummer 2 is onderweg geen idee of die ook zo makkelijk gaat zijn.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:10

Hier ook wel een uitdaging, maar te doen. Heb er 2 in pension staan en hoef alleen te rijden en extra te voeren etc. Niet buiten zetten en niet mesten scheelt denk ik veel. Ik heb nog nooit gereden als mijn zoontje mee was (nu 1). Hebben ook alleen maar een buitenbak en voel me dan toch niet zo op mijn gemak. Hij gaat 15u per week naar de gastouder dus het is erg goed plannen en soms haasten. Dat laatste vind ik wel jammer maar hopelijk wordt dat over een tijd makkelijker.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:28

Hier paard aan huis en kinderen die een lange middagslaap hadden of avonds met babyfoon later toen ze geen middagslaap meer deden alleen avonds of effe longeren ma het middag eten en dan mocht de jongste een dvd kijken (oudste zat op school) en dan baby fijn in de woonkamer zo dat als er wat was hij mij kon roepen maar kan dan ook mijn paard naast de achterdeur parkeren voor de eerste woorden... nu beide op school
Laatst bijgewerkt door snorkel1986 op 12-01-20 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:30

wortel115 schreef:
Mijn dochter is bijna 6 vanaf begin af meegenomen. Eerst in de wandelwagen nu speelt ze in de rijbaan. In het begin betekende dat soms maar 15 min rijden. Nu rijden we samen of ze rent over de draf balkjes. Het kan want we hebben een grote rijbaan, merrie is erg rustig en niemand anders die hier komt rijden. Nummer 2 is onderweg geen idee of die ook zo makkelijk gaat zijn.


Dat doet onze dochter ook, lekker spelen in de bak, wel alleen als wij rijden en er geen andere paarden in de bak zijn behalve de onze. En ook pas vanaf dat ze een jaar of 5 a 6 oud was. Tot die tijd altijd een andere volwassene mee, of alleen rijden als ze bij 1 van ons thuis kon blijven. Voordeel is dat partner en ik beiden rijden, en paard in volpension staat. Anders is het toch lastiger. Leeftijd van zo'n 2 a 3 jaar oud vond ik heel moeilijk. Ze willen rondlopen maar zien het gevaar niet en uitleggen op die leeftijd is ook geen doen. Vanaf dat ze 6 was vond ik het steeds makkelijker worden.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:59

Hier nu nog 3 paarden aan huis, waarvan een op pensioen en 2 pony s, ik heb het wel zo geregeld dat ik de eerste 3 jaar niks te rijden had. Ze is nu bijna 3, ik doe de paarden vnl als ze op bed ligt smiddags of s avonds. Ik werk nog 4 volle dagen dus is wel eens plannen. Deze zomer komt mn jonge paard naar huis en dan hoop ik vooral s avonds af en toe te kunnen rijden. Ik heb de eerste 2 jaar amper een stal gezien, ook mede omdat ik weinig kon ivm bekkenproblemen

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:02

dat mijn zoon nog een baby was, paste oma 1x per week op en anders ging ik in de avond heen, maar met 1 jaar al heel gauw tussen mijn benen in de zitting van de kinderwagen op de wagen.
Kon ik mooi een uurtje rijden, daarna gauw een koekje of fruit in zijn handje, gauw de kar en pony opruimen/terugzetten en weer lekker naar huis.
Vanaf zijn 2e naar een andere stal verhuist en nu gaat hij eigenlijk vrij vaak mee, looptrekker, kruiwagen, loopfiets, lieve stalgenootjes, op mn pony rijden.. Hij vermaakt zich altijd prima. Maar als hij geen zin heeft om te gaan, dan ga ik in de avond heen.
Wellicht was het al duidelijk, ik rijd aangespannen, dus ik hoefde hem nooit langs de kant te laten staan, maar reed dan in de binnenbaan.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:06

Ligt enorm aan je stal, je paard(en), je ambitie en je kind.
Als ik ze aan huis zou hebben zou dat echt een no-problem issue zijn. Mijn dochter kan zich uren zelf vermaken. Op mijn vorige stal was het ook geen punt daar was ik bijna altijd alleen dus kon ze gewoon wat naast de bak spelen. Mijn huidige stal is helaas te druk, dus dan gaat het niet zo eenvoudig.
Omdat ik zelf niet zo van aandacht verdelen hou ga ik eigenlijk altijd savonds na mijn werk.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:34

Ons zoontje is nu 14 maanden en mijn paarden staan thuis daardoor heb ik alle tijd op de momenten dat hij slaapt. In de middag van 12.30 tot ongeveer 15 uur en de avond vanaf 19.30 uur.
Ik werk als verpleegkundige ongeveer 2 nachten per week en hij gaat 3 ochtenden in de week naar het kdv. Twee ochtenden daarvan slaap ik en 1 ochtend plan ik les in.
Nu hij nog redelijk slaapt is het allemaal nog best te doen

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:04

Hier 2 paarden aan huis en een zoontje van bijna 6 maanden. Helaas is zijn slaap heel wisselend/onbetrouwbaar, dus iets doen terwijl hij slaapt is niet mogelijk. Toch vind ik het erg goed te combineren :) mesten/voeren doe ik voordat mijn man gaat werken. Rijden doe ik in het weekend, op avonden of op donderdag wanneer mijn moeder met de kleine komt spelen. Ik heb nu eigenlijk meer tijd dan ooit :') maar dat ze aan huis staan maakt daarin wel het grote verschil.

Ik werk trouwens 24 uur. In de avonddienst rijd ik sochtends en de andere twee werkdagen niet.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:08

Ik heb echt een bom proef paard en dat scheelt heel veel. Wij hebben een 20x60 buitenbaan en amper pension klanten dus mijn dochtertje en soms zoontje spelen en rennen mee door de bak met een bal of een fietsje. Soms willen ze een filmpje kijken en soms gaan ze naast de bak rennen spelen en graven. Maar had ik een banger paard was dit een uitdaging geweest... vroeger zaten ze in een kinderwagen ernaast.

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:29

Ik denk dat het per situatie en kind heel verschillend kan zijn.
Zo is het aan huis hebben of een pensionstal al een heel verschil

Campingbedje vind ik trouwens een goed idee.

Toen mijn dochter 4 jaar oud was kon ik het niet meer combineren ( ik werk onregelmatig in de zorg en dochterlief ging naar school met tussen de middag thuis eten en paard stond in pension met zelf mesten etc)

Ik heb voor mijn gezin gekozen en mijn paard losgelaten, nog wel door alle jaren maandelijks contact met zijn nieuwe baas

Nu mijn dochter ouder is, rijdt ze op de stal waar ik ooit met mijn paardje stond, hoe raar kan het uiteindelijk gaan