Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:33

Ligt enorm aan het temperament van je kind. Als je een hebt die graag wat aanklooit in zijn/haar uppie dan is de aanpak met box vol speeltjes mee prima. Maar als je 1 hebt die veel aandacht wil dan wordt het na 5 minuten al brullen alsof er iemand geslacht wordt en kan je het wel op je buik schrijven.. het is mij nooit gelukt in elk geval. Zoonlief hield het 10 minuten vol, en dan had ik net de waterbakken gevuld..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:38

Wat goed helpt om ze zoet te houden, zeker als ze wat groter zijn: een tablet met voldoende data (of mobiel) zodat ze filmpjes kunnen kijken, of spelletjes kunnen doen. Ik heb voor onze dochter nu een heel goedkoop spelcomputertje gekocht, voor 13 euro heeft ze nu heel veel spelletjes mee en geen wifi/data voor nodig. Gaat in een hoek van de bak zitten en je hoort haar niet.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:05

Ik heb ze aan huis en vind het persoonlijk onverantwoord om te gaan rijden als de kinderen slapen. Ik ben altijd bang dat ik eraf mieter, met een gebroken been (of erger) in de bak lig en m’n kind huilend boven. Ik rij dus alleen als m’n man er is.

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:15

SusanH schreef:
Wat goed helpt om ze zoet te houden, zeker als ze wat groter zijn: een tablet met voldoende data (of mobiel) zodat ze filmpjes kunnen kijken, of spelletjes kunnen doen. Ik heb voor onze dochter nu een heel goedkoop spelcomputertje gekocht, voor 13 euro heeft ze nu heel veel spelletjes mee en geen wifi/data voor nodig. Gaat in een hoek van de bak zitten en je hoort haar niet.

Ja. Zo vroeg mogelijk een beeldscherm voor haar neus zodat je zelf lekker kan bewegen 8)7

Gewoon niet doen. Als je man of oppas thuis is naar je paard gaan. Dan doe je je paard echt. Anders doe twee dingen half.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:19

Nou ja wat een reactie :') meisje is 9. Die hou je echt niet van een beeldscherm meer weg hoor. En ze beweegt zelf zat, ik zit ook geregeld ergens langs de kant terwijl zij zelf lekker paard rijdt.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 13-01-20 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:19

Is iedereen in dit topic alleenstaand? :o Lees nergens iets over partners die ook best een dag in het weekend / twee avonden in de week op kunnen passen?

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:20

Er wordt ook gesproken over kinderen van 2, 3. In de camping bedjes leeftijd. Daar doel ik op

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:22

Voor mij nog geen rijden, en weinig verplichtingen. Jong paardje van twee staat in opfok bij vriendin, maar zelfs met de bezoekjes aan mijn merrie ga ik liever alleen. Het is toch ontspanning, even een momentje voor mezelf. Af en toe kindjes mee om haar te aaien is leuk, maar ook druk. In de toekomst heb ik dan ook het plan om voornamelijk iets met haar te doen op de papadag van Partner en weekenden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:29

rien10 schreef:
Er wordt ook gesproken over kinderen van 2, 3. In de camping bedjes leeftijd. Daar doel ik op


Op die leeftijd had ze idd nog geen schermpje. Wel continu toezicht, dus of samen naar stal ( man en ik) of 1 van ons thuis. In een campingbedje was niks voor haar. Zij wilde als baby al niet in de box. Wilde lekker rondrennen toen ze eenmaal goed kon lopen. En dat vindt ze nog steeds het leukst. Maar soms rijden er meerdere paarden, en dan is dat schermpje wel heel handig.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:44

MarlindeRooz schreef:
Is iedereen in dit topic alleenstaand? :o Lees nergens iets over partners die ook best een dag in het weekend / twee avonden in de week op kunnen passen?


Ja wel hoor :D een hele fijne zelfs die 2 dagen doordeweeks thuis is voor de kinderen, net als ik :)
Maar ook hij heeft een hobby en dan ben ik thuis met de kinderen. Net zoals hij thuis is met de kinderen tijdens mijn hobbies :)
Want je mag het geen oppassen noemen he :+ als de vader voor de kinderen zorgt ;)

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:44

Precies. Met die hele kleintjes is het in je eentje geen doen.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:05

Geen doen, ik heb mijn paarden aan huis en na het eerste jaar al eentje verkocht. Nu 1 gepensioneerde en 1 rijpaard, waar ik letterlijk al 2 jaar niet meer opgezeten heb.
Leuk zo’n jochie van 3 jaar, maar die blijft niet braaf op 1 plaats zitten, met een beeldscherm hoogstens 10 min. Want takken en modder en stenen zijn allemaal veel leuker, en het liefst die wat buiten mijn zicht liggen.... dus rijden helaas pindakaas. We hebben ook nog een bedrijf, daar gaat mijn even kindvrije tijd ook dan inzitten.
De dieren verzorgen (kippen, honden o.a) vind hij wel leuk, dus dat is niet zo’n probleem, dan scharrelt hij rond en helpt me van de regen in de drup.

De gepensioneerde pony ( waar meneer graag een rondje op stapt overigens) is wel eigenlijk een beetje op, en zal vermoedelijk 2021 niet gaan redden. Ik overweeg om mijn paard als zijn maatje wegvalt opnieuw in pension te zetten, zodat ik weer een hobby krijg en niet alleen meer werk.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:07

Een kennis van mij heeft hele gemakkelijke kinderen, heeft naast de bak een afgesloten speelplekje gemaakt. En die zijn daar gewoon zoet.

Ik heb zelf 2 kids, nou dat is gewoon geen optie. Ze meenemen naar de paarden levert altijd hetzelfde op, ik kan vrij weinig.

Als je de paarden aan huis hebt kun je gebruik maken van de slaapjes, kind slaapt, babyfoon mee en rijden maar.

Allegandra

Berichten: 784
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Koewacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:08

MarlindeRooz schreef:
Is iedereen in dit topic alleenstaand? :o Lees nergens iets over partners die ook best een dag in het weekend / twee avonden in de week op kunnen passen?


Haha, in mijn geval is mijn vriend internationaal
Vrachtwagenchauffeur. Dus die is er door de weeks niet. En als hij savonds thuis is en de paarden nog moeten eten, dan gaat hij mee.
We delen de hobby het zijn onze gezamenlijke paarden.

In het weekend is hij er altijd bij.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:11

Allegandra schreef:
MarlindeRooz schreef:
Is iedereen in dit topic alleenstaand? :o Lees nergens iets over partners die ook best een dag in het weekend / twee avonden in de week op kunnen passen?


Haha, in mijn geval is mijn vriend internationaal
Vrachtwagenchauffeur. Dus die is er door de weeks niet. En als hij savonds thuis is en de paarden nog moeten eten, dan gaat hij mee.
We delen de hobby het zijn onze gezamenlijke paarden.

In het weekend is hij er altijd bij.


Wij hebben een Loonbedrijf, in de wintermaanden lukt dat wel misschien ( tenzij vorst, zout strooien etc), maar vanaf april ben ik gewoon alleenstaand :')

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:15

Ik ga naar paard als mn vriend thuis is of soms een keer oma vragen als oppas. Ik neem ze wel eens mee naar stal maar dan puur als ‘uitje’. Paardje aaien, kippen kijken etc.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:34

Wij hebben een zoontje van bijna 1 en ik moet zeggen dat ik het heel lastig combineren vind.
Ik heb dus ook al anderhalfjaar niet gereden eigenlijk.
De verzorging gaat nog goed, maar de lol gaat er zo wel een beetje af.

Ik hoop erop dat het komende lente/zomer weer iets makkelijker voor me word.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:40

Ik ben gestopt mer paarden als ik hoogzwanger was van mijn oudste. Zou niet weten hoe ik dat zouoeten combineren met werk/ huis/ kinderen en dan moet de oudste ook nog 3 keer per week met de oudste naar revalidatiecentrum.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:45

dromertje2 schreef:
Ik ben gestopt mer paarden als ik hoogzwanger was van mijn oudste. Zou niet weten hoe ik dat zouoeten combineren met werk/ huis/ kinderen en dan moet de oudste ook nog 3 keer per week met de oudste naar revalidatiecentrum.



Voordat wij een kind hadden vond ik dat ik het allemaal wel gewoon kon.
Maar ik kan me hier nu gewoon goed in vinden, en de gedachte om helemaal te stoppen met de paarden is al regelmatig door mijn hoofd gegaan.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:54

Zerena schreef:
dromertje2 schreef:
Ik ben gestopt mer paarden als ik hoogzwanger was van mijn oudste. Zou niet weten hoe ik dat zouoeten combineren met werk/ huis/ kinderen en dan moet de oudste ook nog 3 keer per week met de oudste naar revalidatiecentrum.



Voordat wij een kind hadden vond ik dat ik het allemaal wel gewoon kon.
Maar ik kan me hier nu gewoon goed in vinden, en de gedachte om helemaal te stoppen met de paarden is al regelmatig door mijn hoofd gegaan.


Ik had me er ook een andere voorstelling bij gemaakt, mislukt -O-
Ik ben nog in de ontkenningsfase en onderneem een nieuwe poging als kindlief naar de kleuterschool gaat. Dus paard blijft nog even :D

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:58

Ik kocht (na een tijdlang paardloos te zijn geweest) een paard toen mijn jongste een jaar was. Met het paard in vol pension, een bijrijder hebben, ZZP er zijn en eigen tijd indelen was het te doen. Ik reed toen 2 x door de week en in het weekend, zoiets. Als je in loondienst bent, en je werk altijd overdag moet je het van de avonden hebben. Man thuis, kind op bed, jij naar je paard.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Mama zijn en de paarden, hoe combineer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:04

2x per week zou wel haalbaar zijn, helaas heb ik daar het paard niet naar. Een bijrijder hoef ik niet meer, nadat meneer er al eentje gesloopt heeft ( als in 3 dagen IC). Geen bak aan huis, alleen een weide die zomers rijdbaar is bij goed weer. Recept voor disaster.

Met bijrijder, volpension, en goed tijdsmanagement wel haalbaar. Maar kun je dan niet beter zelf bijrijder worden? :?

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:10

Als mijn stiefdochter mee was dan reed ik nooit langer dan een kwartier omdat zij echt zichzelf niet kan vermaken helaas. Ook thuis heeft ze er moeite mee.
Maar toen ze wat mee kon helpen werd het een stuk makkelijker dan had paard lekker veel aandacht 10 minuutjes haar erop voor en na en ik 15/20 minuten rijden. Was toen nog bijrijdpaard en ik reed western dus ging vooral veel wandelen met haar in het zadel. Paard is betrouwbaar en zij kon mooi de knop vasthouden. Nu laat ik haar fotos en filmpjes maken als ik rij, daarna mag ze 10 minuten een filmpje kijken en dan gaat ze even lezen.

Nu ga ik meestal tijdens haar schooltijd maar juni mag ik bevallen van mijn eigen kindje en dan word het weer even puzzelen. Ben aan het kijken voor 24/7 buiten stal zodat ze daarhoop ik ook wat beweging uit haalt. Bijrijdster voor het weekend en 1 avond in de week. Verder ga ik denk ik longeren/rijden en dan de kinderwagen bij de bak. En verder kijken wat ik kan regelen met mijn vriend dat ik savonds ga rijden.

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:13

Ik vind net als ik alleen met de kinderen ben echt onverantwoord om met de paarden te trainen terwijl de kinderen buiten lopen. Als er een valt of toch bedenkt in een keer de bak in de te komen, ik vind dat geen fijn idee.

Wij hebben vier paarden die allemaal op hoog niveau lopen ze worden allemaal getraind in de avonden. Dat betekend inderdaad dat ik vaak tot 23.00 uur nog bezig ben.. in de weekenden is mijn man ook thuis en op zondag pak ik ze dan vaak overdag, maar vaak vind ik het dan ook wel leuk om een beetje gezinstijd te hebben.

Ik denk als je een beetje ondernemende kinderen hebt je al gauw in de avond uren/wanneer de vader thuis is als enige optie hebt.

Het verzorgen als in voeren/stallen en binnen/buiten zetten doe ik uiteraard wel gewoon overdag. Soms fietsen/spelen ze er buiten bij en soms spelen ze binnen als het slecht weer is. Ze zijn bij mij 2 en 4 en ze weten niet beter als dat de paarden gewoon verzorgd moeten worden.

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:16

Ik heb mijn merrie in volpension gezet bij een vriendin toen ik hoogzwanger was. Daarna heeft ze eigenlijk niet meer bij mij in de buurt op stal gestaan. Nu staat ze te koop, maar dat is vanwege andere redenen.
Haar dochter staat in de opfok en komt over 1.5 of 2 jaar naar huis. Ben benieuwd of het dan te combineren is. Maar ik ben ook heel reëel daarin: als het of thuis niet lukt of ik kan haar niet de aandacht geven die ze verdient, dan stop ik ermee.