Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 28 [ 685 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 28  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lotgenoten Vitamine D tekort

 
Profiel   

Ik geef ook aan dat de waarde binnen de normaalwaarde valt. Desondanks vind ik hem aan de hoge kant . De meeste mensen hebben een waarde van rond de 1. ( dus niet iedereen). Gezien de klachten die heeft vind ik het zeker een aandachtspunt. Bij een volgende keer bloedprikken zeker weer meeprikken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 16:06 



 
Profiel   

Nanda schreef
Ik geef ook aan dat de waarde binnen de normaalwaarde valt. Desondanks vind ik hem aan de hoge kant . De meeste mensen hebben een waarde van rond de 1. ( dus niet iedereen). Gezien de klachten die heeft vind ik het zeker een aandachtspunt. Bij een volgende keer bloedprikken zeker weer meeprikken.


Toch maar ingewikkeld hoor. Ik zit ook nooit rond de 1, altijd boven de 2,5 qua waarde. Zou toch goed moeten zijn als 4 de bovenste waarde is. Of zou dus volgens jou ( waar kan ik dat dan vinden op internet ?) de bovenste waarde veel lager horen te zijn ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 16:10 



 
Profiel   

Wat betreft de Bloeduitslagen wil ik ze liever zelf inzien... hier is ook 4 jaar geleden een traagwerkende schildklier naar boven gekomen met een TSH boven de 10. Voorheen altijd andere problemen gehad zoals pfeiffer en daarna een andere variant ervan. Vitamine D is bij mij altijd al laag geweest, soms moest ik was bijslikken en dan hoorde ik er vrijwel nooit meer iets over, behalve dat ik bij de andere prikbeurten weer kreeg te horen dat mijn vitamine D wat aan de lage kant was. Na een heel bloed onderzoek om van alles uit te sluiten zoals jeugd reuma etc, vonden ze een te hoge schildklier waarde. De endocrinoloog in het ziekenhuis was verbaasd na inzage van mijn eerdere bloedonderzoeken dat de huisarts mij niet eerder had doorverwezen. Wanneer er een TSH waarde van boven de 10 wordt gevonden zit je je leven lang aan de medicatie omdat het dan niet meer omkeerbaar is. Omdat mijn dokter dus in het verleden niet heeft ingegrepen, vraag ik nu altijd zelf naar mijn waardes en ook naar mijn vitamine D waarde en dat als ik geprikt moet worden of ze die mee kunnen nemen, maar vaak is het bij mij een combinatie van schildklier en vitamine D te kort. :j



Edit: mijn endocrinoloog streeft ook naar de waarde 1, mijn huisarts vindt het blijkbaar al goed als ik tussen de grenswaarden val....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 19:04 



 
Profiel   

Ja, als je medicatie slikt dan streven ze naar een tsh van 1, dat heb ik eerder gehoord. Maar als je niets slikt is in principe 3,9 nog goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 19:42 



 
Profiel   

Ik kreeg net een artikel over vit D in mijn mailbox, ga het zo nog even opnieuw lezen :=
https://beterkliniek.nl/pas-op-met-vitamine-d/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 13:47 



 
Profiel   

Interessant artikel!!
Als huisartsen dit ook zouden weten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 13:59 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ik kreeg net een artikel over vit D in mijn mailbox, ga het zo nog even opnieuw lezen :=
https://beterkliniek.nl/pas-op-met-vitamine-d/

Toch heb ik ook eens zo'n soort artikel gelezen waarbij juist een waarde van 120mmol/l d3 in het bloed een positief effect heeft op dementie, parkinson, fybro, enz...

Het is duidelijk dat er eigenlijk nog heel veel onduidelijk is over vitamine en mineralen tekorten en het aanvullen daarvan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 13:34 



 
Profiel   

Heb een vraag over vitD.

Slik al weekelijks 5100IE op dokters advies. Nu heb ik weer uitslag bloed en ze zeiden alles goed. Nu is mijn vitD 53. Heb nog steeds klachten.

Nu wil ik volgende week naar de dokter om er over te hebben. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ze gaan vast zeggen je zit boven de 50 dus goed.

Wat als hij dat blijf volhouden wat kan ik het beste doen om het naar boven te krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 22:42 



 
Profiel   

punjab schreef
Heb een vraag over vitD.

Slik al weekelijks 5100IE op dokters advies. Nu heb ik weer uitslag bloed en ze zeiden alles goed. Nu is mijn vitD 53. Heb nog steeds klachten.

Nu wil ik volgende week naar de dokter om er over te hebben. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ze gaan vast zeggen je zit boven de 50 dus goed.

Wat als hij dat blijf volhouden wat kan ik het beste doen om het naar boven te krijgen?


Ik heb mijn huisarts geprobeerd een schuldgevoel aan te praten.
Door aan te geven dat het UMCG (20 minuten vanaf hier) een ondergrens van 80 hanteert...

En meerdere keren herhaald: "Dus eigenlijk zeg je, zoek het lekker uit het zal mij een zorg zijn."
Je kan ook aangeven dat je je niet serieus genomen voelt... Op wat voor manier moet je zelf kiezen...

Hoe dan ook, het zal lastig zijn... Maar met 5100IE per week krijg je gemiddeld per dag minder dan je nodig hebt volgens mij...

Of kijken wat zijn reactie is als je online een middeltje in Belgie hebt gevonden met 25000 IE wat vrij verkrijgbaar is...

Overigens heb ik er een hekel aan om op deze manier zorg te verkrijgen, of wat dan ook... :( Ik was redelijk desperate toen ik naar de huisarts ging... :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 22:51 



 
Profiel   

Maureen95 schreef
Ik heb vorige maand te horen gekregen dat ik vitamine D tekort had. Ik had een waarde van 28 :o
Ik heb van de huisarts een vitamine D ampul gehad van 100000IE. Ik zou er binnen een paar weken wat van moeten merken dus ben erg benieuwd! Hoop dat ik wat minder moe word en wat meer energie krijg.

Ik ben nu bijna een maand verder en merk eerlijk gezegd nog niet zoveel :( Heb bijna het gevoel dat ik nog meer moe ben. Ik geef het nog een paar weken. Dan maar weer contact opnemen met mijn huisarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 22:51 



 
Profiel   

Jannine bedankt voor je antwoord. Ga proberen voet bij voet houden. Maar ben soms makkelijk door hun te beïnvloeden.

Oei Maureen dat klink niet fijn dat je geen verbetering voel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 23:27 



 
Profiel   

Hier in september een stootkuur van 8 weken vitamine D gehad van 25000ie per week. Toen was mn waarde goed maar nog aan de lage kant. Daarom dagelijks 800ie geslikt. Omdat ik bloed moest prikken ook gelijk vit. D geprikt, zit ik weer veel te laag. Nu een stootkuur voor 3 maanden meegekregen.

Kan het zijn dat als je vitamine D te laag is dat je last hebt van je gewrichten? Wat zijn jullie klachten?


Laatst bijgewerkt door onpaard op 02-02-20 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 23:48 



 
Profiel   

Zorg er voor dat je vit D op olie basis hebt. Die word beter opgenomen dan gewone tabletten.

Ik heb zoveel verschillende tekorten, dat ik niet weet wat van Vit D komt. Maar mijn waarde is nu tussen de 90 en 100. (Met dagelijks 800ie) Advies van mijn huisarts is om niet meer te stoppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 23:53 



 
Profiel   

Maureen, heb je naast die ene ampul nog wel dagelijks vit. D bijgeslikt? Als het zo laag is moet je zeker in deze tijd van het jaar goed bijslikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 23:58 



 

Ik weet ook niet goed wat te doen.
Vorige keer toen ik te laag zat een 6-maanden kuur gehad (D-Cure, 2x per maand 25.000 IU), die heeft niks geholpen. Daarna een kuur Dedrogyl (dagelijks 10 druppels, is 2000 IU per dag) en dat heeft mijn waarde met 15 doen stijgen. Zat daarmee boven de ondergrens en dus alles in orde.

Intussen weer veel te laag, en opnieuw aan de Degrogyl. Nu zegt de HA om een langere kuur te proberen, omdat het vorige keer wel geholpen heeft maar misschien te kort was qua tijd. Dus nu tot aan de zomer dagelijks de druppels. Heb ook nog losse vitamine D tabletten staan (gewoon 400 IU per pil), zit me af te vragen of ik daar niet ook dagelijks wat van zou nemen, misschien dat de waarde dan wat beter omhoog gaat. Maar misschien werkt een langere kuur ook beter..

Voor de rest maakt de HA zich geen zorgen, moet het wel in de gaten houden maar uiteindelijk zegt Vitamine D niet zoveel .. Er is nergens bewezen dat het iets te maken heeft met vermoeidheid, ontstekingen of pijnlijke gewrichten, het is gewoon belangrijk naar 'later' toe om geen broze botten te krijgen. Dus ik weet niet goed wat ik ermee moet of hoe ik erover moet denken. Als je hier of op internet leest ben je bijna dood als je onder de grens zit, maar volgens de wetenschap is er niks aan de hand...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 23:58 



 
Profiel   

zonnebloem18 schreef
Maureen, heb je naast die ene ampul nog wel dagelijks vit. D bijgeslikt? Als het zo laag is moet je zeker in deze tijd van het jaar goed bijslikken.

Nee ik heb niks bijgeslikt. Dat vroeg ik nog aan de apotheker en die zei dat het niet nodig was. Misschien is bijslikken toch wel handig. Heb jij een Vitamine D product die jij bijslikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:00 



 
Profiel   

Ik moest die Dcura 25000ie elke week voor 10 weken. En daarna 2000ie per dag. Nu om hem goed te houden de 800ie per dag

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:04 



 
Profiel   

Jammer dat er zo slecht geadviseerd wordt door een apotheker. Al weten huisartsen vaak ook niet zo veel.

Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken welke druppels het fijnste zijn, maar ik ben erg tevreden over de vitamine D3 druppels van Solgar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:04 



 
Profiel   

zonnebloem18 schreef
Jammer dat er zo slecht geadviseerd wordt door een apotheker. Al weten huisartsen vaak ook niet zo veel.

Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken welke druppels het fijnste zijn, maar ik ben erg tevreden over de vitamine D3 druppels van Solgar.

Doe jij die door de thee? Of neem je ze gelijk in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:07 



 
Profiel   

https://www.nu.nl/gezondheid/2748705/vi ... eking.html.

Naast alle andere zaken is dit ook een belangrijke ontdekking , een tekort aan vit D word ook gelinkt naar depressie, spierzwakte, ontstaan van suikerziekte en nog wel wat meer.


Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-02-20 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:08 



 
Profiel   

Ik doe ze op een theelepeltje, maar in principe kan het overal doorheen. Er zit een beetje een sinaasappelsmaakje aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:08 



 
Profiel   

zonnebloem18 schreef
Ik doe ze op een theelepeltje, maar in principe kan het overal doorheen. Er zit een beetje een sinaasappelsmaakje aan.

Dankjewel :) Ik ga daar eens naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:09 



 
Profiel   

[***] schreef
Ik weet ook niet goed wat te doen.
Vorige keer toen ik te laag zat een 6-maanden kuur gehad (D-Cure, 2x per maand 25.000 IU), die heeft niks geholpen. Daarna een kuur Dedrogyl (dagelijks 10 druppels, is 2000 IU per dag) en dat heeft mijn waarde met 15 doen stijgen. Zat daarmee boven de ondergrens en dus alles in orde.

Intussen weer veel te laag, en opnieuw aan de Degrogyl. Nu zegt de HA om een langere kuur te proberen, omdat het vorige keer wel geholpen heeft maar misschien te kort was qua tijd. Dus nu tot aan de zomer dagelijks de druppels. Heb ook nog losse vitamine D tabletten staan (gewoon 400 IU per pil), zit me af te vragen of ik daar niet ook dagelijks wat van zou nemen, misschien dat de waarde dan wat beter omhoog gaat. Maar misschien werkt een langere kuur ook beter..

Voor de rest maakt de HA zich geen zorgen, moet het wel in de gaten houden maar uiteindelijk zegt Vitamine D niet zoveel .. Er is nergens bewezen dat het iets te maken heeft met vermoeidheid, ontstekingen of pijnlijke gewrichten, het is gewoon belangrijk naar 'later' toe om geen broze botten te krijgen. Dus ik weet niet goed wat ik ermee moet of hoe ik erover moet denken. Als je hier of op internet leest ben je bijna dood als je onder de grens zit, maar volgens de wetenschap is er niks aan de hand...


2 x per maand 25.000 IE is in verhouding rond de 1600 IE per dag, dus niet heel gek dat die druppels meer helpen met 2000 IE per dag...

Huisartsen rekenen maar wat graag met gemiddelden... Dus als mensen met gemiddeld 50 negatieve gevolgen ondervinden van het level, dan betekent dat voor mij voornamelijk dat de ene persoon dit kan ervaren bij 25 en de andere bij 75... Of zelfs heftigere uitersten...
Leuk, die wetenschap en op dat vlak ook ontzettend belangrijk om tot gemiddelden te komen... Maar ik bén geen gemiddelde... Niemand ís een gemiddelde... En persoonlijk wens ik niet als zodoende behandeld te worden uit kostenoverwegingen...

In mijn geval verwacht ik dat een dode tand en daarop volgende wortelkanaalbehandeling en grijsverkleuring van die tand, te wijten zijn aan het vitamine D tekort... Het is géén gezicht. :\
Zal het de volgende afspraak voorleggen aan mijn tandarts...
Gewrichtspijn komt mij ook wel bekend voor :j verder ook last van acne zodra het niveau weer daalt. Tevens ook aften als het echt pittig wordt... Zoals ik deze week weer te laat was met mijn ampul (rond de 5 á 6 dagen moet ik een nieuwe), meteen weer ontstekingen, nu ik vet verkouden ben en alles bij elkaar blaf ook weer aften in mijn mond. Die dankzij die ampul wel meteen in de kiem gesmoord worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:11 



 
Profiel   

Ik gebruik onderstaande van Lucovitaal, gewoon van bij de Kruitvat. 3.000 IU per capsule, 1 per dag. Lijkt erg veel te zijn als ik jullie berichten zo lees? Waardes zijn nooit gemeten, vind huisarts niet nodig... Maar met kantoorbaan zie ik helaas weinig daglicht in deze periode, en voel me zoveel beter met deze dosering!!

https://www.lucovitaal.nl/vitamine-d3-75mcg.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:11 



 
Profiel   

bigone schreef
https://www.nu.nl/gezondheid/2748705/vi ... eking.html.

Naast alle andere zaken is dit ook een belangrijke ontdekking , een tekort aan vit D word ook gelinkt naar depressie, spierzwakte, ontstaan van suikerziekte en nog wel wat meer.


Dit relateer ik af en toe een beetje (te veel?) aan de ontzettend vele trieste gebeurtenissen in deze tijd van het jaar... En dan doel ik voornamelijk op zelfdoding en fysieke aanvallen op mensen.

Anyhow, zelf ben ik niet bepaald depressiegevoelig volgens mij. Maar ik merk wel heel erg goed dat ik behoorlijk minder snel hoef te huilen bij Grey's Anatomy... :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-20 00:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 28 [ 685 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 28  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen