Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:20

Maar volgens mij werd ik niet standaard op magnesium geprikt. Kan niet terug kijken in oude ziekenhuis meer. Gebeurt dat wel bij de standaard??
Ik slik zelf al jaren magnesium en vit D is wisselend geweest. Ijzer net zo.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:32

Ik meld me ook, vandaag de uitslag gekregen van het bloedonderzoek. Vitamine D was 34..
Ik heb al een paar maanden erge haaruitval en ben een beetje moe. Krijg al sinds 2 jaar B12 injecties en heb 2 jaar geleden een ijzer infuus gekregen (HB was toen 7,3 maar had heel veel klachten en was doodmoe) HB is nu 7,9.
Ik moet maandag naar de ha voor de uitslag. Ben heel benieuwd wat hij adviseert..

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:27

Maris schreef:
Grrr, ik kan het artikel even niet vinden op internet. Maar ik heb ergens gelezen dat lage waardes bij bloedonderzoek van Vit D eigenlijk wijzen op een tekort aan magnesium. Dus dat magnesium aanvullen zorgt voor hogere waardes vitamine D.

In dit artikel wordt het kort genoemd : https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 093837.htm


Mijn magnesium was juist goed. Daar heb ik mij bewust op laten prikken. waardoor een vit D tekort eruit kwam. Overigens is magnesium heel lastig uit bloed te testen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:33

annibel schreef:
Ik meld me ook, vandaag de uitslag gekregen van het bloedonderzoek. Vitamine D was 34..
Ik heb al een paar maanden erge haaruitval en ben een beetje moe. Krijg al sinds 2 jaar B12 injecties en heb 2 jaar geleden een ijzer infuus gekregen (HB was toen 7,3 maar had heel veel klachten en was doodmoe) HB is nu 7,9.
Ik moet maandag naar de ha voor de uitslag. Ben heel benieuwd wat hij adviseert..


Ijzer is niet alleen Hb, dus dat zegt niet altijd wat. Mijn hb is erg laag geweest en toen een bloedtransfusie gehad.
Later periodes ijzer infusen. Als je hb goed is, hoort je ijzer voorraad ook aan te vullen, maar dat gebeurt bij mij niet of matig.
En het is vervelend dat ze 6 aan houden als ondergrens om te geven, want onder de 7 ga ik al slecht functioneren..........

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:35

Je ijzer voorraad is aan te tonen door je ferritine te meten. Bij mij is deze 11. Mede hierdoor ben ik erg moe. Boven de 20 gaan de vermoeidheidsklachten weg.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 02:11

Ja, wordt bij mij standaard meegeprikt, maar als hb redelijk is en voorraad minder, blijven ze volhouden dat het wel aanvult. Ik heb auto immuun ziekte's en dus ontstekingen en veel vermoeidheid en kan juist wel wat meer gebruiken ipv minder of op het randje.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:14

Flordix is vrij verkrijgbaar en helpt goed om je ijzer aan te vullen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:15

De magnesium waarde in je bloed zegt niet zoveel. Pas bij een heel groot tekort is een magnesium tekort te zien in het bloed. Daarom werd in dat artikel ook gezegd dat een laag vitamine D waarde eigenlijk een goede meting is ivm laag magnesium.
En zit er ook weer een overlap tussen laag vit D en magnesium qua lage rugklachten b.v.
En door hoge doses vitamine D in te nemen put je de magn voorraad in je lichaam uit. Vitamine A dacht ik ook ..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:27

Dit is wel een heel duidelijk artikel ( in het engels) : https://www.precisionnutrition.com/stop-vitamin-d
Daarin wordt de vraag gesteld WAAROM veel mensen een tekort hebben aan vit D. Dus dit eerst afvragen voor zo maar vitamine D in te gaan nemen is wel handig.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:48

onpaard schreef:
Flordix is vrij verkrijgbaar en helpt goed om je ijzer aan te vullen.


Dat zal in "gewone" gevallen wel helpen, maar als je echt bloedarmoede en opname problemen hebt, gaat dat allemaal niks doen hoor.

Ik was bij de reumatoloog vandaag en heb het gevraagd. Kreeg meteen formulier mee en hij heeft op vit D en calcium laten prikken oa. De rest wordt al elke 3mnd standaard gedaan.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:04

Bij mij hielpen ijzer tabl. niet + darmklachten ervan. Ferrum phos celzout tabl hielpen wel heel fijn
Is celzout nr 3 dacht ik

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:37

Zin en onzin van voedingssupplementen

Waarom we slikken?

Beeld: Getty Images | Redactie | Gepubliceerd: 01-10-2008 | Gewijzigd op: 08-12-2016

Facebook Twitter Whatsapp Email Print

Veel mensen slikken vitaminepillen, poeders en bruistabletten. Een extra stoot vitamines is toch gezond? En baat het niet, dan schaadt het zeker niet. Toch?

Er is geen enkel bewijs dat voedingssupplementen nodig of nuttig zijn, ondanks de groeiende trend om vitaminesupplementen te promoten voor alles en nog wat. Van een gewone verkoudheid tot de preventie en/of de behandeling van hart- en vaatziekten of kanker.

Goede aanvulling

In sommige omstandigheden kunnen bepaalde supplementen wel zinvol zijn. Bijvoorbeeld als je tot de 'risicogroepen' behoort of als je wat langer ongezond eet. Een laaggedoseerd supplement is dan een goede aanvulling.

Ernstige vitaminetekorten komen in ons land nauwelijks voor. Toch slikken veel mensen regelmatig een vitaminesupplement, zoals extra vitamine C, omdat dit een verkoudheid of griep zou kunnen voorkomen. Voorkomen kun je een verkoudheid of griep niet, maar elke dag extra vitamine C slikken kan er wel voor zorgen dat je er snel weer bovenop bent.

Het is sowieso beter vitamines binnen te krijgen via een supplement, dan helemaal geen vitamines. Maar het is niet volwaardig. Gezond voedsel bevat naast vitamines namelijk nog vele andere belangrijke stoffen, die niet in een vitaminesupplement zitten.

Bovengrens opgesteld

Veel mensen hebben het idee 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Bij beperkt gebruik van vitaminesupplementen is dat inderdaad zo. Maar het is niet gezond om veel vitaminesupplementen te slikken. Van een aantal vitamines is er een veilige bovengrens opgesteld. Dit is de maximale hoeveelheid die je per dag van deze vitamine mag binnenkrijgen.

Voor de overige vitamines hanteert het Vitamine Informatie Bureau een vuistregel van maximaal vijf maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Boven de veilige bovengrens bestaan er gezondheidsrisico’s en dan gaat de stelling 'baat het niet, dan schaadt het niet' niet op.

Schadelijke gevolgen

Vooral bij vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) kan vrij makkelijk een vitamineoverschot ontstaan. Te veel vitamine D kan leiden tot nierschade en een te grote hoeveelheid vitamine A kan de lever beschadigen. Wateroplosbare vitamines (B en C) leiden minder makkelijk tot vergiftiging, omdat overschotten via de urine het lichaam verlaten.

Toch kunnen grote hoeveelheden synthetische vitamine C (meer dan 2000 mg per dag) zorgen voor bijwerkingen als misselijkheid, braken, hoofdpijn en huiduitslag. Ook kunnen vitaminesupplementen de werking van medicijnen nadelig beïnvloeden. Overleg dus altijd eerst met je arts als je medicijnen gebruikt en vitaminesupplementen wilt slikken.

Bron: gezondheidsnet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 01:03

Zo is het ook.

Het is alleen ook afhankelijk van je arts. Vroeger als ik ijzer moest slikken, zei de arts; neem er vit C bij, dan wordt het ijzer beter opgenomen.

Vandaag had ik het dus met mijn reumatoloog over vit D en had hij het over alle pillen die je bij de drogist kan kopen en waar mensen denken dat het allemaal goed voor is.

Ik gebruik al heftige medicatie, maar stel dat mn vit D goed is en andere klachten blijven, is wat ik daarvoor zal krijgen misschien wel 10x erger en zwaarder dan teveel vitamine slikken. Ook al is dat niet 100% veilig.

Na ernstige bloedingen en een operatie met veel bloedverlies moest ik ijzer slikken en raadde ze me aan ook B12 te nemen. Ik kreeg echt klachten en mn bloeddruk steeg, dus ben ermee gestopt. Was ook gelijk beter.

Ik val onder de risicogroep en heb een ernstig opname probleem. Maar dat is ook een voordeel, want dan sta je doorgaans beter onder controle.
Mensen die moe zijn bijvoorbeeld en niet gehoord worden, gaan zelf wat zoeken. Of ze horen van iemand; neem dat, koop zus of zo en dat doen ze dan maar......

Je kan het mensen niet eens kwalijk nemen. Zeker tegenwoordig niet. Zorg is slechter, en wordt op elk onderzoekje bezuinigd en het aanbod van middelen is erg groot.

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 01:14

k mag woensdag weer naar de huisarts.
Na drie maanden bij slikken is mijn vitamine D voor bijna de helft gezakt en vitamine B12 gelijk gebleven.
Heb maar even een lijstje gemaakt met klachten aangezien ik altijd de helft vergeet te vertellen.
-Vergeetachtig, geirriteerd
-Brandend/zwaar gevoel in armen en benen
-Moeite met lopen en staan, geen kracht meer, trillende benen en handen
-Ontzettend moe
-Misselijk, geen honger
-Uitblijvende menstruatie
-Of heel koud of heel warm (bij heel warm lijkt het koortsig)
-Laatste tijd onverklaarbare blauwe plekken/ gevoelige huid
-IJzersmaak in mond/gevoelig tandvlees
-Wazig zien/vlekken
-Pijnlijke gewrichten vooral pols, enkels, heup en schouders.

Geconstateerde ziekten: Hypertrofische myopathie, astma, hypermobiel en Fibromyalgie
Overige bloedwaarden die al meer als een halfjaar niet goed zijn:
-Leukocyten
-Neutrofielen
-Monocyten
-GammaGT
-Hematocriet
-Lymfocyten
-Ckd-Epi

Ben benieuwd wat de huisarts wil gaan doen.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 08:11

Hoeveel vitamine D slikte jij erbij?

Hier in oktober was mn vitamine D rond de 60. Toen dagelijks 20 microgram vitamine D geslikt en 2 weken terug was mn waarde nog maar 24. Hoe dan?

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 08:58

onpaard schreef:
Hoeveel vitamine D slikte jij erbij?

Hier in oktober was mn vitamine D rond de 60. Toen dagelijks 20 microgram vitamine D geslikt en 2 weken terug was mn waarde nog maar 24. Hoe dan?

Misschien neemt het lichaam chemische vitamines niet goed op ?
Ik dacht eigenlijk dat wij het meeste vitamine D uit zon licht haalde en door dat we natuurlijk vaak sunprotaction gebruiken we op die manier een tekort oplopen. Geen idee of dat zo is hoor .

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:03

Je dosering is niet zo hoog, bovendien raak je verder in de koude maanden, wellicht helpt dat ook mee dat het nu lager is dan net na de zomer?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:47

Volgens bovenstaand artikel zou de oorzaak kunnen (!) liggen in het feit dat er al teveel calcium in je bloed zit, daardoor is er niet meer vitamine D nodig . Vitamine D zorgt namelijk voor het vrijkomen van calcium in je bloed. Dus als je calcium goed is of te hoog = minder vitamine D in je bloed
Plus veel calcium is vaak weinig magnesium.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:16

Vitamine d zorgt ervoor dat calcium in de botten opgenomen wordt.
Tekort aan vitamine D in Bloed zorgt voor te lage calcium waardes wat vervolgens weer zorgt voor botontkalking enz.

Te lage vitamine D zorgt voor verminderde opname van calcium en magnesium.
Extra vitamine D inname verbruikt magnesium. Dus er most bij extra d inname ook magnesium ingenomen worden.

Die 2 hebben elkaar nodig om opgenomen te Worden en in balans te blijvn. Magnesium zorgt er namelijk weer voor dat vitamine D omgezet wordt in active form die opgenomen Kan Worden.

Ik kreeg daarom ook het advies om bij vitamine D, calcium en magnesium in te nemen. Omdat die vaak samen te laag zijn/elkaar nodig hebben om in balans te blijvn en opgenomen te worden

Beetje omsamenhangend verhaal...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:45

Volgens mij zeggen we eigenlijk hetzelfde alleen precies omgekeerd bekeken. Soort kip en ei verhaal. Want begint het met een laag vitamine D en daarom weinig calcium in de botten of begint het met veel calcium in het bloed en daarom laag vitamine D ( en magnesium) ?!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:02


Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:02

onpaard schreef:
Hoeveel vitamine D slikte jij erbij?

Hier in oktober was mn vitamine D rond de 60. Toen dagelijks 20 microgram vitamine D geslikt en 2 weken terug was mn waarde nog maar 24. Hoe dan?

Hier ook 20 microgram.
Had de huisarts gevraagd wat ik dan het beste kon slikken maar kreeg als antwoord kijk maar even bij de drogist...

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:42

20mcg is bij een tekort echt veel te weinig om weer een beetje bij te trekken. Terug naar de huisarts en een fatsoenlijk behandelplan eisen.

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:45

zonnebloem18 schreef:
20mcg is bij een tekort echt veel te weinig om weer een beetje bij te trekken. Terug naar de huisarts en een fatsoenlijk behandelplan eisen.


Ik mag morgenochtend weer naar de huisarts.
Krijg alleen maar meer problemen en werken is zo langzamerhand bijna onmogelijk dus wil nu inderdaad echt geholpen worden.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:51

Ik heb voor 3 maanden een stootkuur van 1x25000ie per week.

In juli was mn D ook te laag. Toen heb ik ook een stootkuur gehad en de 20 microgram was voor onderhoud, maar ondanks dagelijk 20 microgram slikken ik zit nu op 24