Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15340
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:56

Dankjewel! Die urine opmerking was niet zo slim van me haha. Ik ben niet zo bang voor een te hoge dosis hoor, meer over goed opneembaarheid. Ik ga me oriënteren op suppletie. Ik eet overigens vegetarisch dus daar komt ook al weinig D van binnen.

EedihcrO

Berichten: 789
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:19

Wat fijn dat ik dit topic nu tegen kom. Ik ben al langere tijd erg vermoeid en kamp met wat andere klachten. Op aanraden van iemand een uitgebreid bloedbeeld laten bepalen. Ik had een vitamine D waarde van 21 en kreeg daarvoor van de juist kauwtabletjes van 800 ie voorgeschreven. Als ik hier alle ervaringen zo lees, dan is dat echt bij lange na niet voldoende dus?
Hoe krijg ik de huisarts zo ver dat ze ook zo’n boost kuur voorschrijft? Want inmiddels zit ik door de langdurige vermoeidheid met psychische klachten en daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:18

F_Orumster schreef:
Dankjewel! Die urine opmerking was niet zo slim van me haha. Ik ben niet zo bang voor een te hoge dosis hoor, meer over goed opneembaarheid. Ik ga me oriënteren op suppletie. Ik eet overigens vegetarisch dus daar komt ook al weinig D van binnen.


Vitamine D krijg je sowieso al erg weinig binnen met voeding, dus daar ga je het verschil niet mee maken waarschijnlijk.
Goede opneembaarheid houden ze wel rekening mee door aan capsules vet toe te voegen. Daarmee zouden de kleine capsules beter opneembaar zijn als b.v. tabletten vitamine D. Alhoewel de link op de vorige bladzijde dus anders beweert.
25 nmol is inderdaar niet aan de ondergrens, maar gewoon te laag. Meeste huisartsen en labs houden 50 nmol aan als ondergrens. Er zijn ook al laboratoria en artsen die uitgaan van een ondergrens van 80 nmol. Tussen de 100 en 200 had ik nog niet van gehoord.

Ergens heb ik ooit gelezen dat 1000 ie vitamine D in een supplement je waarde met ongeveer 10 nmol verhoogd na verloop van weken slikken. Bij de huisarts zal je met 25 nmol waarschijnlijk een stoorkuur krijgen van b.v. 40.000 eenmaal per week ofzo.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:21

EedihcrO schreef:
Wat fijn dat ik dit topic nu tegen kom. Ik ben al langere tijd erg vermoeid en kamp met wat andere klachten. Op aanraden van iemand een uitgebreid bloedbeeld laten bepalen. Ik had een vitamine D waarde van 21 en kreeg daarvoor van de juist kauwtabletjes van 800 ie voorgeschreven. Als ik hier alle ervaringen zo lees, dan is dat echt bij lange na niet voldoende dus?
Hoe krijg ik de huisarts zo ver dat ze ook zo’n boost kuur voorschrijft? Want inmiddels zit ik door de langdurige vermoeidheid met psychische klachten en daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee.


Was dat een waarde van 21 nmol ? Of 21 ng ?

EedihcrO

Berichten: 789
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:44

Dat zie ik er zo niet bij staan.
Afbeelding

Ook bovenin staat het niet aangegeven geloof ik. Maar dan zou ik zo even via de laptop in moeten liggen ipv via de telefoon. Misschien dat ik dan meer zie.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:50

Ik denk dat het nmol is. Want de normaalwaardes die erachter staan ( 50 - 150 ) komen overeen met de waardes voor de nmol bepaling.
Geeft jouw huisarts op basis van deze uitslag geen extra vitamine D ??

Vitamine B12 is ook niet echt hoog trouwens ..... Ik weet niet waarom je hebt laten testen, maar misschien moet je daarover ook nog eens wat lezen !

EedihcrO

Berichten: 789
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:57

Maris schreef:
Ik denk dat het nmol is. Want de normaalwaardes die erachter staan ( 50 - 150 ) komen overeen met de waardes voor de nmol bepaling.
Geeft jouw huisarts op basis van deze uitslag geen extra vitamine D ??

Vitamine B12 is ook niet echt hoog trouwens ..... Ik weet niet waarom je hebt laten testen, maar misschien moet je daarover ook nog eens wat lezen !


Ik heb dus kauwtabletjes gekregen, met een waardevol 800ie. Meer niet.
Ik heb afgelopen jaar heel veel klachten gehad. Zodanig dat ik niet meer normaal voor mijn 2 kindjes kon zorgen. Inmiddels zit ik dus overspannen thuis (en ik werk niet eens, doordat ik mijn baan kwijt ben geraakt door oa corona). Ik ben extreem moe en weet soms echt niet hoe ik de dagen door moet komen. Uiteindelijk bij een psycholoog terecht gekomen en die gaf aan dat ze het idee had dat het niet alleen een mentaal probleem leek, en dat ik moest vragen om een uitgebreid bloedbeeld. Dus dat heb ik gedaan.

Ik heb na het lezen van dit topic in elk geval een afspraak bij de ha gemaakt voor dinsdag om een en ander te bespreken. Maar volgens jou is het dus wel raadzaam om een ander supplement te vragen?

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:00

Enige wat ik kan bedenken dat de huisarts kan zeggen om geen vitamine D te geven is dat het zonseizoen nu aangebroken is. Dus dat je dan vanzelf meer vitamine D binnenkrijgt. Maar ik zou gewoon vragen om een supplement hoor !!!!! Des te eerder is die waarde omhoog en voel je je misschien beter.
800 ie is echt veel te weinig om zo'n groot tekort aan te vullen.

Maar als je zo moe bent zou ik ook naar die vitamine B12 waarde vragen !!! Echt zoek er info over op op internet. Ik geloof dat een waarde beneden de 250 ( soms lees ik zelfs 400) al kan duiden op een tekort ! Vitamine B12 waarde hangt ook erg samen met foliumzuur en nog een paar waardes die een tekort aan B12 ook nog eens kunnen maskeren.
En van te weinig B12 kan je mega moe zijn.
Plus B12 en D tekort worden ook heel vaak samen gezien.

edit : b.v. https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/

p.s. en geen paniek als je geen aanvulling krijgt van de huisarts. je kan vitamine D en B12 ook zelf kopen. Maar het zou wel veel fijner zijn als de huisarts je ondersteunt en het in de gaten houdt natuurlijk.

EedihcrO

Berichten: 789
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:12

Maris schreef:
Enige wat ik kan bedenken dat de huisarts kan zeggen om geen vitamine D te geven is dat het zonseizoen nu aangebroken is. Dus dat je dan vanzelf meer vitamine D binnenkrijgt. Maar ik zou gewoon vragen om een supplement hoor !!!!! Des te eerder is die waarde omhoog en voel je je misschien beter.
800 ie is echt veel te weinig om zo'n groot tekort aan te vullen.

Maar als je zo moe bent zou ik ook naar die vitamine B12 waarde vragen !!! Echt zoek er info over op op internet. Ik geloof dat een waarde beneden de 400 al kan duiden op een tekort ! Vitamine B12 waarde hangt ook erg samen met foliumzuur en nog een paar waardes die een tekort aan B12 ook nog eens kunnen maskeren.
En van te weinig B12 kan je mega moe zijn.
Plus B12 en D tekort worden ook heel vaak samen gezien.

edit : b.v. https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/

p.s. en geen paniek als je geen aanvulling krijgt van de huisarts. je kan vitamine D en B12 ook zelf kopen. Maar het zou wel veel fijner zijn als de huisarts je ondersteunt en het in de gaten houdt natuurlijk.


Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Heel leerzaam. Ik zal vitamine B12 ook eens opzoeken.
De ha schrijft dit bij mijn labwaarden: prachtig lab behoudens een verlaagd vitamine D. Hiervoor ga ik wel wat medicatie uitschrijven om dit te suppleren.
Ik kom praktisch dagelijks wel buiten. Ik heb 2 kleine kindjes en die moeten er toch uit. Ook in de winter. Maar ik heb ook al ergens zitten lezen dat je je liefst niet in moet smeren om voldoende vitamine D uit de zon te halen. En zonder factor op mijn gezicht heb ik meteen een zwangerschapsmasker. Ook zonder dat ik zwanger ben helaas.
Als de ha niks voor wil schrijven, dan zal ik eens kijken naar andere tabletten dan ik nu heb. Las al dat capsules op oliebasis sowieso veel beter is.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:20

Zelfs als je veel buiten komt, ook in de zomer, kan je een tekort hebben aan vitamine D. Mijn vorige huisarts wilde me eigenlijk niet testen omdat hij wist dat ik iedere dag een paar uur buiten was. Maar toch bleek mijn vitamine D waarde te laag te zijn midden in de zomer.....
En je hebt gelijk, als je zonnebrandspul smeert op je gezicht en lichaam kan je geen of veel minder vitamine D opnemen.

Klopt, vitamine D is vetoplosbaar. Dus wordt beter opgenomen als je het inneemt samen met wat vet. In de capsules hebben ze daarom al vet toegevoegd aan het supplement.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:14

De druppels die ik nu heb slaan aan!! Eindelijk iets gevonden dat mijn lichaam op kan nemen :D mn vit D was 107 vorige week 8-)

Janneke2

Berichten: 22910
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:01

En het is prima om 'swinters veel buiten te zijn - maar...
vitamine D kun je alleen aanmaken bij zonkracht 4 en hoger.
(Website knmi meldt de zonkracht, maar in de winter is de Nederlandse zon 'te zwak'.)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 23:11

Ik lees interessante dingen, maar ga nu twijfelen.

Ik had mn reumatoloog gevraagd eens de vit D te checken. Die was toen 19 en ik kreeg 1x pw hoge capsules.
Na lezen, zelf meer gaan slikken.

Ik heb ook botontkalking, maar vanwege darmziekte reageer ik slecht op de calcium tabletten.

Ik slik voor ontbijt en avond eten 20mg omeprazol. En 's avonds magnesium. Ooit mee begonnen voor rusteloze benen, maar toen ik vd week 3 avonden niet nam, had ik ook erge maag klachten.

Over vit D staat niet wanneer je het moet nemen. Ik heb de zuurvrije vit C en die moet na avondeten.

Ijzer is al jaren een probleem, maar gaat op en neer. B12 was nooit heel laag op papier, maar als je je inleest wel laag. Echter kreeg ik echt enorme hoofdpijn toen ik B12 nam een tijdje.

De controle erop had ik weer bloed afgenomen, maar had hij vit D niet eens aangekruist om even te checken hoe we ervoor stonden. Ik ben sws niet heel happy met die arts en wil met de huisarts kijken voor een uitgebreid onderzoek. Normaal deed de MDl arts dat, maar moet nog een nieuwe hier.

BigOne
Berichten: 38481
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 23:43

Hoog gedoseerde capsules zijn ook zelf te bestellen bij Viata.be , in Nederland alleen op recept. Ik slik de 25.000 eens per twee weken, zolang de R in de maand is. Of wanneer ik voel dat het de verkeerde kant op gaat.

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 06:51

bigone schreef:
Hoog gedoseerde capsules zijn ook zelf te bestellen bij Viata.be , in Nederland alleen op recept. Ik slik de 25.000 eens per twee weken, zolang de R in de maand is. Of wanneer ik voel dat het de verkeerde kant op gaat.

Besef dat je die 25.000 na een aantal dagen al weer kwijt bent vanwege verbruik en halfwaardetijd van de vitamine D. Het is beter om dagelijks 5.000 te slikken zodat je een stabiele waarde krijgt.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:51

CastaMickey schreef:
De druppels die ik nu heb slaan aan!! Eindelijk iets gevonden dat mijn lichaam op kan nemen :D mn vit D was 107 vorige week 8-)


Welke druppels zijn dat ?
Misschien moet ik dat ook maar eens proberen :P

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:54

Kruidenpotje schreef:
bigone schreef:
Hoog gedoseerde capsules zijn ook zelf te bestellen bij Viata.be , in Nederland alleen op recept. Ik slik de 25.000 eens per twee weken, zolang de R in de maand is. Of wanneer ik voel dat het de verkeerde kant op gaat.

Besef dat je die 25.000 na een aantal dagen al weer kwijt bent vanwege verbruik en halfwaardetijd van de vitamine D. Het is beter om dagelijks 5.000 te slikken zodat je een stabiele waarde krijgt.


Oh echt ? Heeft niemand mij ooit verteld. Artsen zijn hier ook niet echt mee bezig heb ik de indruk.

Heb je een suggestie voor die dagelijkse capsules ?

chanicha

Berichten: 12189
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:59

Ik kreeg eerst ook 1 capsule per maand maar voelde zelf dat ik daar niets aan had, slik nu 1 capsule per week van de dokter.
Gebruik zelf nog de SupraD erbij dagelijks.

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:08

Pandora2 schreef:
Oh echt ? Heeft niemand mij ooit verteld. Artsen zijn hier ook niet echt mee bezig heb ik de indruk.

Heb je een suggestie voor die dagelijkse capsules ?

Ik heb geen capsules maar combinatietabletten van 5.000IE D3 en 200 mcg K2:

https://vitaminversand24.com/D3_K2_5000_365

Dit neem ik icm visolie voor voldoende vetten en goede opneembaarheid, dit potje kost 30 euro, daar hoef je er maar 1 van per dag en dus doe je een jaar met 1 potje. Op de Facebook groep "vitamine D en K2 tekort" https://www.facebook.com/groups/1066490903421134 kan je bij de beheerder van die groep ook bestellen, daar kan je ook capsules bestellen ook voor zeer schappelijke prijzen, meestal goedkoper dan op reguliere sites of in de winkel.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:17

Merci ! Die site ga ik eens doorspitten want er staan nog andere interessante dingen op aan een lagere prijs zag ik zo in de vlucht :)

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:23

Pandora2 schreef:
Merci ! Die site ga ik eens doorspitten want er staan nog andere interessante dingen op aan een lagere prijs zag ik zo in de vlucht :)

Klopt, ik bestel daar ook mijn magnesium, enige nadeel zijn de hoge verzendkosten, tenzij je voor een redelijk hoog bedrag bestelt.

EedihcrO

Berichten: 789
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:12

Bedankt voor die site idd. Als de huisarts niet wil voorzien ga ik daar ook kijken. De verzendkosten zijn wel relatie hoog, maar dan nog ben je stukken goedkoper uit dan wanneer je in Nederland zelf bestelt. Daar betaal je dat bedrag per potje met 120 pillen erin namelijk. En dan heb je niet die 500 ie, maar 3000, want 5000 mag hier niet meer verkocht worden.

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:03

EedihcrO schreef:
Bedankt voor die site idd. Als de huisarts niet wil voorzien ga ik daar ook kijken. De verzendkosten zijn wel relatie hoog, maar dan nog ben je stukken goedkoper uit dan wanneer je in Nederland zelf bestelt. Daar betaal je dat bedrag per potje met 120 pillen erin namelijk. En dan heb je niet die 500 ie, maar 3000, want 5000 mag hier niet meer verkocht worden.

Op het potje staat overigens dat je om de zoveel dagen een pil moet nemen maar je kan echt veilig elke dag 5.000 IE nemen, ik en velen met mij doen dat al jaren zonder problemen. Ik heb afgelopen januari en
april bloed laten prikken en zat beide keren rond de 125 (NL'se waarde).

F_Orumster

Berichten: 15340
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:36

Kruidenpotje schreef:
Pandora2 schreef:
Oh echt ? Heeft niemand mij ooit verteld. Artsen zijn hier ook niet echt mee bezig heb ik de indruk.

Heb je een suggestie voor die dagelijkse capsules ?

Ik heb geen capsules maar combinatietabletten van 5.000IE D3 en 200 mcg K2:

https://vitaminversand24.com/D3_K2_5000_365

Dit neem ik icm visolie voor voldoende vetten en goede opneembaarheid, dit potje kost 30 euro, daar hoef je er maar 1 van per dag en dus doe je een jaar met 1 potje. Op de Facebook groep "vitamine D en K2 tekort" https://www.facebook.com/groups/1066490903421134 kan je bij de beheerder van die groep ook bestellen, daar kan je ook capsules bestellen ook voor zeer schappelijke prijzen, meestal goedkoper dan op reguliere sites of in de winkel.


Dankjewel voor je adviezen kruidenpotje.
Ik heb elders een vit D stootkuurtje gekocht die een collega van mij kreeg voorgeschreven van de huisarts. Daarnaast net een besetelling uitgegooid naar jouw advies, de D3_k2_5000, visolie en ook nog magnesium meegepakt, aangezien ik dat altijd bijslik (tegen oogspier trillingen en krampbenen, wat ook een vitD symptoom kan zijn). Ook maar een multi meegepakt, een jaarverpakking is namelijk wel chill, scheelt plastic afval en als ik dan toch al bestelkosten moet dokken. Dankjewel voor je adviezen!

Ben benieuwd of ik me fitter ga voelen en op hoeveel fronten.

Mijn huisarts vond mijn vitD waarde heel normaal. Blijkbaar worden normaalwaarden democratisch bijgesteld ;)

EedihcrO

Berichten: 789
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:51

En jouw waarde was nog net wat hoger dan die van mij ook. Ik hoop dat jij je ook snel beter voelt.

Ik ben vanmorgen ook bij de ha geweest. Ze vond mijn waarde niet extreem laag en mijn problemen zouden daar echt niet vandaan komen. Ze wilde ook echt geen hogere dosering voorschrijven. Dat was nergens voor nodig. Enige wat ik kon krijgen was 5600 ie per week en dat komt neer op die 800 per dag die ik nu al heb. Dus ik ga zelf wel wat bestellen. Tis goed.