Onderpresteren waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:30

Als de leerkracht het niet ziet of erkent (omdat hij het op school niet laat zien en rustig is in de klas)wordt dat heel lastig is mijn ervaring. Iets met ouders met te hoge verwachtingen van hun kind volgens school. Wij schoten niet veel op met het samenwerkingsverband, omdat zolang je geen bewijs hebt en school niet ziet dat een kind meer kan, er niet altijd begrip voor is uiteindelijk.

Er zijn wel signaleringstests (weet niet meer hoe die heette, die van mij zitten inmiddels alledrie op het VO) op de basisschool voorhanden, maar zelfs bij mijn zoon (extreem hb, zeer gedreven en altijd op zoek naar meer uitdaging, at uit verveling potloden (en kleding) in meters :( en doet dit jaar eindexamen gymnasium met meer vakken dan nodig) kwam hij als niet mogelijk hb uit het 2e deel van de test...Omdat de leerkracht die test heel anders invulde dan wij. Ondanks zijn hoge Cito’s. Dus volg altijd je gevoel.

Onze jongste dochter kwam er al helemaal niet mogelijk hb uit, omdat ze volgens juf juist een achterstand zou hebben... Na iq testen is ze direct van groep 1 naar groep 3 op hb onderwijs gegaan. Met een goede zorgvuldige iq test (en vooral ook de testadviezen) sta je veel sterker om je kind gelukkiger in het onderwijs te krijgen. Bij ons betekende dat ook een schoolwissel naar een school 25km verderop, maar als je kind het sociaal naar z’n zin heeft en school wat met de adviezen doet hoeft dat natuurlijk niet.

Het scheelt misschien wel als een school meer ervaring heeft met (onderpresterende) hoogbegaafde kinderen. Wij hadden de kinderen op het plaatselijke dorpsschooltje en daar hadden ze in 25 jaar nog nooit een hb-er gezien. Kun je nagaan wat voor beeld ze hadden van een hoogbegaafde. Dat moest wel een Einstein zijn dan, terwijl veel hb-ers juist onderpresteren.

@Chanicha lastig dat jouw kleinzoon er net tussen valt, maar heel fijn dat de school zoveel heeft gedaan met de testresultaten! Die luxe hadden wij helaas niet, maar top dat deze school dat wel biedt en je kleinzoon beter in zijn vel zit.
De test moet je idd zelf betalen (soms kan het wel via een potje vanuit school; dat aanbod hebben wij vanuit Kwadraat gekregen voor onze jongste, maar vroeger werd ook een deel vergoed vanuit de zorgverzekeraar), maar het is het altijd waard, hb getest of niet.

Op de Kwadraatafdeling waar mijn kinderen zaten (meer dan 60 hb-kids bij elkaar) waren er heel veel die (door hb, aanpassingsgedrag, perfectionisme of hooggevoeligheid) werden aangezien voor autisten (op de vorige scholen) omdat ze zich thuis heel anders gedroegen dan op school. Of omdat ze sociaal niet tussen de leeftijdsgenoten pasten. De meeste kinderen bloeiden uiteindelijk op bij anders werken/fouten leren durven maken/meer uitdaging en gelijkgestemden.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:33

Dit ga je niet oplossen door te zeggen dat hij beter zijn best moet doen. Druk zetten op een kind vind ik not-done.

Heb je wel eens gekeken naar een vrijeschool? Hier ligt de focus niet op dat het kind dingen MOET kunnen. Nee, er wordt gekeken naar wat het kind kán.

Mijn superslimme broertje is begonnen op cluster 2 onderwijs omdat er werd gedacht aan een taalontwikkelingsstoornis. Maar al gauw bleek de 'stof' te makkelijk, en de druk veeel te hoog. Hij is toen vanaf groep 2 naar de vrije school gegaan. Hier leren ze op een spelenderwijze en creatieve manier. Lesstof wordt gecombineerd en afgewisseld met beweging en creativiteit. De focus ligt op het welzijn en de talenten van het kind. En absoluut niet op hoe het kind presteert.

Tuurlijk wordt het kind wel uitgedaagd wanneer blijkt dat de stof te makkelijk is. Maar het doel is niet om de beste, de snelste of de slimste te zijn. Ieder kind wordt uitgedaagd op het niveau wat het aankan.

Ik denk echt dat je je hier eens in moet verdiepen, want mijn broertje wil niks anders meer. En ondertussen is hij 10, maar wel echt nog lekker kind. Creatief, speels, vrolijk, onbezorgd. Zoals een kind op die leeftijd hoort te zijn :)

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:38

Bij mijn kleinzoon hebben ze topklassen en daar kon hij net heen maar ik zei tegen mijn dochter dat zolang het zo goed gaat en hij zijn extra werkjes krijgt van bv rekenen dat ik hem niet bij zijn vriendjes weg zou halen.
Als er nu uit die test kwam dat hij inderdaad hoogbegaafd was dan zou het wat anders zijn maar anders loopt hij met de andere vakken weer op zijn tenen.
Het is moeilijk om een middenweg te vinden maar je ziet aan de kinderen na verloop van tijd dat je goed zit voor nu.

Jee lijkt me ook moeilijk AppleSter, zoveel kinderen met zoveel issues, om de kinderen de juiste aandacht te geven.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:45

Peperrrr, als een kind zich verveelt met sommige vakken en alles in een zucht af heeft is het juist fijn als die meer uitdaging kan krijgen.
Het gaat totaal niet om de beste, eerste of de slimste te zijn, is helemaal niet aan de orde maar wel de behoefte van een kind en dat hij school leuk blijft vinden.
Ik ben ook zeer tegen het pushen van kinderen maar jammer genoeg gebeurt het.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:04

Helemaal eens met bovenstaande; als een kind zelf gebaat is bij meer uitdaging moet je dat bieden, als een kind speelser is dan is dat anders. Als ouder moet je niet pushen, maar onderzoeken waar je kind gelukkig van wordt. Mijn zoon werd niet gelukkig van de druk eraf, een van zijn zusjes juist wel. Door te laten testen krijg je een heel goed beeld van wat jouw kind nodig heeft, dat scheelt evt ook een (extra) onnodige schoolwissel. Ook daar kun je advies in krijgen als je laat testen, ook kun je gericht gaan praten met een eventuele nieuwe school in wat ze jouw zoon (aan de hand van adviezen van de test) kunnen bieden indien er een schoolwissel nodig is. Maar het sociale stukje (heeft hij vriendjes in de klas, of in andere klassen) is net zo belangrijk. En wat de huidige school je kind kan bieden voordat je hals over kop een wissel aangaat.

Op de Kwadraatafdeling kwamen een aantal kinderen ongelukkig van de Vrije School, maar er zijn ook een aantal vanuit Kwadraat juist naar de Vrije School gegaan die daar hun plekje hebben gevonden. Elk kind is anders.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:58

Ik denk trouwens dat het al veel scheelt als je het idee los kunt laten 'dat hij zelf de sleutel in handen heeft'. Dat heeft hij door een veelheid van redenen niet, ook al lijkt dat van buiten misschien zo. Wat ook voor hem de reden is om zich stil te houden, het is niet iets wat hij zomaar anders kan doen, en meer uitleg helpt daarin niet.

Dus ik zou dat deel los laten als het lukt. Zoek alle andere manieren op (waarin hij zich mag uiten en dat ook kan) maar accepteer volledig dat hij niet zomaar meer kan laten zien op school. Hij mag het wel, maar het is helemaal vrij als hij dat niet doet! Dus als hij zegt dat het saai is, dan vooral bevestigen dat het voor hem zeker saai voelt, zonder meteen 'heb je dan aan de juf gevraagd of je iets moeilijkers mag' ofzo als reactie daarachter.

Als je twijfelt of hij dingen saai vindt omdat hij ze eigenlijk moeilijk vindt, vraag eens of hij iets mee wil nemen naar huis, om te kijken om het leuker te maken (en dan kijken of je kunt achterhalen waar het probleem zit) en ook kijken of je inderdaad iets kunt vinden waardoor het (zeker thuis) wat leuker wordt.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:04

Het eerste wat in mij opkomt is faalangst...
En ik vermoed dat het een heel gevoelig kind is wat waarschijnlijk geen filter heeft, dus alles komt baf, naar binnen.

Mocht dat het geval zijn, zou ik eerst eens gaan kijken hoe je hem emotionele veiligheid kunt bieden, zien wat hij nodig heeft om met druk, prestatie ed om te gaan maar ook met verdiet, boosheid ed.

En misschien moet je gewoon een andere route nemen bv vrije school, daar kunnen ze een jaar langer over de basisschool doen en de creativiteit vinden veel kinderen erg fijn.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:08

Hele andere weg, maar leg je niet gewoon teveel druk op dat kind? "Je moet..."

Daar bereik je helemaal niks mee lijkt mij. Misschien eens over een andere boeg gooien en laten voor wat het is. Het komt vanzelf wel.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:31

vind het moeilijk en gevaarlijk om via pc dingen te gaan concluderen.
er zijn wel meer kinderen die goed engels leren door veel pc,tablet,tv,... in het engels te zien,daarom hoef je niet hoogbegaafd te zijn.idem met kinderen die goed kunnen rekenen.

in wat voor klas zit hij?heeft hij vriendjes?welke maand is hij geboren?,....?

mijn zus haar zoontje is bv hoogbegaafd,en ook hij heeft een plasprobleem.
(hij is net 11 geworden,iets ouder dus)
in de eerste kleuterklas wou niet niet meer naar school,is van begin januari en is dan een klasje hoger gemogen.
dit ging 'ok' tot in het eerste leerjaar(wonen in belgie),hij verveelde zich,buikpijn,ziek,....maar dit was puur psychisch,omdat hij op school geen uitdaging had.
zijn plasprobleem(niet zindelijk zijn, om de zoveel tijd naar het toilet moeten,....) is van het puur lichamelijk.
hij blijkt een heel kleine blaas te hebben,is nu nog steeds niet zindelijk 's nachts en overdag moet hij veeel naar het toilet. al tal van behandelingen gehad(kine,diverse doktersbezoeken,een plas-kamp via het zh,....),maar tot nu toe nog amper resultaat,dus ga er zeker niet van uit dat hij niet wil,het kan evengoed zijn dat het echt niet lukt, laat dit eens medisch uitzoeken.

nu,om verder te gaan rond mijn zus haar zoontje.
na het 4de leerjaar(10jaar),ging het niet meer op school,zijn ze naar de psycholoog geweest en de enige mogelijke oplossing was naar een andere school,eentje voor kinderen die hoogbegaafd zijn.
(ze hadden dit laten testen in een onafhankelijk centrum,dus wisten wel dat hun kind heel begaafd was)

sinds dit jaar zit hij dus op een andere school,en zowel thuis als op school is het een totaal ander kind.


laat hem testen in een onafhankelijk centrum,dan weet je wat of hoe en vooral,weet je hoe begaafd hij is en of de gedragingen daarvandaan komen.
laat zijn blaas en plas-gedrag testen,want het hoeft helemaal niet 'hij heeft geen interesse' te zijn,het kan echt medisch zijn.

hier ook een dochtertje die op haar 3de amper sprak,maar ook alle letters kon.
zij is nu 5 en zit op school ook een jaartje hoger omdat ook zij niet meer naar school wou toen ze 3.5 was.
(en dat heeft voeten in de aarde gekost,want de school vond haar gewoon een aansteller en minimaliseerde het volledige verhaal)
zoek alles uit en vecht voor je kind,dat is het enige wat je kan doen...

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:56

Janneke2 schreef:
... het klinkt mij in de oren als hoogbegaafdheid.

En je dagelijks vele uren te pletter vervelen - huuuuu!

Er bestaan speciale klassen 'naast' school, dwz dat je zoontje op bijv. dinsdag en donderdag tussen andere hoogbegaafde kinderen zit, en echt intellectueel wordt uitgedaagd.
Inclusief af en toe ('lekker pedagogisch') falen omdat het dus gewoon moeilijk is en je je fiks moet inspannen.

De vraag is efkes wie kan beslissen dat hij naar zo'n klas kan.


Dit was ook het eerste wat ik dacht!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:59

Het blijft heel lastig om objectief te kijken naar je eigen kind, en welk niveau hij heeft, maar in jouw geval kan het de moeite waard zijn om hem te laten testen om te zien wat hij echt (aan) kan. Je zult daar zelf stappen in moeten nemen, want de school zal het niet doen. De focus ligt niet op de kinderen die zich rustig gedragen.Het biedt handvatten voor jullie zelf en voor school. Als de school niet kan of wil meewerken (budgettair) dan zul je zelf de mogelijkheden moeten onderzoeken.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:02

idd,voor je stappen onderneemt moet je hem gewoon laten testen,dan weet je heel concreet wat of hoe en kan je ook met een bewezen papier in je handen naar bv leerkrachten stappen.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:13

Als je een vermoeden hebt van hb; Misschien heb je iets aan dit forum: http://www.hb-kind-forum.nl/ (bijvoorbeeld zoekfunctie: onderpresteren)

Ik heb er (al voor onze kinderen getest waren) veel info vanaf gehaald. Is mijn kind überhaupt misschien hb, kan hij getest worden en zo ja, waar? Wat kun je met school bespreken als een kind het niet laat zien, kom je vergelijkbare verhalen tegen, etc...

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:29

Ik lees graag even mee. Ik vind het ook lastig om naar niveau te kijken. Onze oudste was redelijk duidelijk, die zit nu in de eerste voortgezet onderwijs en doet het daar ook prima op haar niveau zoals wij al in hadden geschat. Maar onze jongste is wat lastiger in te schatten. Eigenlijk denken wij dat ze rete intelligent is, maar haar rapporten voorspellen toch iets anders. Vaak aangegeven op school, maar tot onze frustratie krijgen wij nooit een duidelijk beeld van school. Op de vraag, tja, de cito's zijn lager dan wij hadden verwacht, is dat dan een momentopname waar ze misschien niet goed scoort, hoe doet ze het dan normaal in de lessen, hebben we zelfs een keer het antwoord gekregen, het is zo'n stil meisje, ik denk dat jullie haar beter kennen en kunnen inschatten dan wij.. Daar zit ze dan een jaar lang bij een juf in de klas.. Ik zou ook graag weten of er opties zijn om iemand anders dan de leerkracht mee te laten kijken. Zit het er niet in, prima, maar vind het erg jammer als het er wel inzit, maar niet uitkomt. Heb begin dit jaar duidelijk aangegeven dat wij een goed onderbouwd verhaal mogen gaan ontvangen hoe ze het doet. Deze leerkracht heeft haar in diverse plusgroepjes geplaatst, en bingo, de cito van afgelopen week weet ze van sommige onderwerpen al dat ze veel fout heeft. Onze vraag hoe kan dat nou, terwijl ze eerst een 10 scoort op een toets van school en in een plusgroepje mag, wil ik dan ook graag beantwoord. Het frustreert dat ze haar niet zien omdat ze wat rustig en stil is, wij weten niet hoe we haar kunnen helpen of inschatten, je wilt er niet teveel nadruk op leggen thuis, we zeggen altijd als je je best maar hebt gedaan, zij we trots en dat beeld wil je voor je kind zo houden natuurlijk. Ze is niet perse zenuwachtig geeft ze aan als het op cito's aankomt, hebben wij ook nooit nadruk op gelegd, zelfs positief over in de zin, he, daar kan je toch niet voor leren, meid je ziet het wel, maar het lijken wel alleen de cito's te zijn die minder gaan. Toetsen komt ze altijd wel met een mooi cijfer terug. Ik hoop dan ook dat we dit jaar een beter beeld mogen gaan krijgen van de leerkracht.

Anoniem

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:36

@MightyMike
ik snap je verhaal. ik wil er toch even op reageren. het is inderdaad zonde als je kind het minder goed doet op school dan dat ze (wellicht) zou kunnen. ik wil graag meegeven dat de basisschool niet het enige moment is om tot ontplooiing te komen, dat kan het hele leven nog.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:41

Zeker @brokjes, en het maakt verder ook niet zoveel uit welk niveau ze gaat doen op voortgezet onderwijs, voor ons is dit het slimste en liefste kind die er ongetwijfeld gaat komen, maar het frustreert zeker dat school geen antwoord heeft op je vragen. Ik wil mezelf later niet kwalijk nemen dat wij wellicht iets voor haar hadden kunnen doen, in het geval het faalangst oid is, waar we haar mee hadden kunnen helpen. Maar als ouder weet je niet zo goed of dat überhaupt nodig is, en evt waar je dan zou kunnen aankloppen. Een duidelijk beeld vanuit de leerkracht zou erg fijn zijn!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:13

Pas er wel voor op dat het onderzoek uitblijft en leerkrachten écht denken dat hij een achterstand heeft. Mijn partner was altijd zeer afwezig in de klas, op de middelbare ongeinteresseerd en hij werd vanuit groep 8 naar het VMBO K geplaatst en na een half jaar werd hij terug gezet naar Basis. Daar werd hij nog ongeinteresseerder omdat hij niet meer in de klas zat met bekenden en was hij helemaal alleen.
Uiteindelijk hebben ze hem op speciaal onderwijs gezet en daar werd ie echt als een lunatic behandeld. Een leerkracht op dit speciaal onderwijs zag wel wat hij kon en heeft hem na school ICT les gegeven waar hij heel goed in bleek te zijn.
Die man bracht hem in contact met een leerkracht op de ICT opleiding en uiteindelijk heeft mijn partner MBO niveau 2 en 3 in 1 jaar gepropt en na 2,5 jaar tot MBO niveau drie afgerond, heeft daarna nog MBO4 gehaald en werkt en denkt op HBO niveau. En in zijn vakgebied zelfs nog wel verder. Helaas hebben werkgevers verder niet meer geinvesteerd in zijn kennis en kunde dus hij heeft het gevoel dat hij stil staat maar goed. Zo ga je dus afglijden van VMBO K naar Basis en naar speciaal onderwijs en moet je maar geluk hebben dat er een oplettende docent is die in je wil investeren.

Waak daarvoor. Afglijden is een stuk makkelijker dan opklimmen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:48

tengeltje11 schreef:
idd,voor je stappen onderneemt moet je hem gewoon laten testen,dan weet je heel concreet wat of hoe en kan je ook met een bewezen papier in je handen naar bv leerkrachten stappen.


Als je alleen al al die verschillende mogelijkheden hier leest, lijkt me dat inderdaad het beste...
is zowiezo altijd het beste trouwens....

Uiteindelijk hebben we allemaal onze eigen referentiekaders.

Ik moest toen straks trouwens denken aan een kennisje van mij, die heeft tot haar 10de niet gepraat en toen kwamen er volzinnen uit en ze is bij wijze van spreken nooit meer gestopt met praten.
Zij heeft trouwens geen idee waarom ze niet praatte en waarom opeens wel...het was gewoon zo, is ook niet iemand die bijzonder gevoelig is, of faalangst had, ook geen hoogbegaafd iemand.

Dus het kan ook zijn dat er helemaal niks aan de hand is.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:01

ista schreef:
Hoe ziet de interne zorgstructuur op school er uit? Heb je al met de intern begeleider gesproken? Is er schoolmaatschappelijk werk aanwezig?

Duidelijk is dat jullie jongen vastloopt met zijn executieve functies. Hoogbegaafdheid kan eventueel getest worden.


Goed punt, die executieve functies. Als je daarop vastloopt kan je een iq hebben waar je u tegen zegt, maar kan je alsnog niet meekomen met aangeboden werk. Puur omdat je het niet kan verwerken zoals van je verwacht wordt. Thuis kan hij zich vrij uiten en ontwikkelen, vandaar dat jullie iets anders zien dan de juffen.

Is er wel eens een iq-onderzoek afgenomen?
Jammer dat het niet klikt met de ib-er, maar ik zou toch in gesprek gaan (desnoods met een externe partij) om verder onderzoek te doen. Hoe langer je wacht en hoe later je iets weet, hoe lastiger je dingen misschien kan ondervangen.
Succes.

Edit; hoe is hij trouwens sociaal-emotioneel?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:06

Onze dochter heeft er ook een handje van. Bij haar is het faalangst. We hebben haar daarom een jaar later naar de kleuterschool laten gaan en dat heeft voor ons gelukkig goed uitgepakt. Juist omdat ze met veel dingen al verder is durft ze het gevraagde te doen. Ze zal inderdaad waarschijnlijk ook zelden meer laten zien dan gevraagt want ze wil die aandacht niet.
Ze is hiermee voorlooig in iedergeval heel erg op haar plek. Hoe het dadelijk gaat worden als ze zich van het leven en groepsdruk bewuster gaat worden weet ik uiteraard nog niet. Wel is voor ons duidelijk dat als het voor haar te veel druk geeft we overstappen op Steiner of Montessori, ik hoop het niet want dat is A: ver weg, B: ontzettend duur (valt onder prive onderwijs, zo‘n 25% van een salaris).

Je ziet inderdaad dat ze thuis ontzettend gedetailleerd zit te tekenen maar op school gewoon een doorsnee tekening produceerd. Idem met dingen schrijven (al hoeft ze dat nog niet) of oefeningetjes. Alleen als ze zelf in haar concentratie iets zit te doen gaat ze dan wel ineens uit dat behoudende. De docent heeft dat helukkig ook gezien, ondanks dat ze zo stilletjes onopgemerkt aan tafel zit. Dus wat dat betreft hebben we het erg getroffen voor nu.

Kun je niet eens op een ontspannen en speelse manier met een kinderpsycholoog praten?
Misschien komt diegene wel met hele goede methoden?

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:08

De IB-er mag geen onderzoek doen, die is daar niet voor bevoegd.
Interessant is het wel, en ik zou zeker wel het verder laten onderzoeken. Is er een psycholoog of orthopedagoog die dit kan doen? Anders extern?
In welke omgeving woon je? Het zou hoogbegaafdheid kunnen zijn, wat hier gesuggereerd wordt, maar persoonlijk heb ik vanuit de info die je nu geeft meer hypotheses dan alleen die. Executieve functies zoals hier aangegeven wordt kunnen gelukkig ook gescreend en getest worden. :) Denk dat het oprecht de moeite waard is om het goed uit te laten zoeken. Je mag altijd een PB sturen voor meer info.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:51


Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:03

Zoek hulp bij een professional. Ik denk dat dit ontzettend belangrijk is zodat je kindje kan groeien en bloeien! Ook als hij op school is.

Ik ben geen professional dus kan je niet echt tips geven.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onderpresteren waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:47

Ik was gewoon lui op school. Met een beetje opletten tijdens de lessen ben ik fluitend zonder een uur thuis te studeren door de mavo, of vmbo theoretisch was het toen ineens, gefietst. Huiswerk deed ik niet want dat lepelde ik dan zo wel op tijdens de lessen.
Alleen de vakken die ik niet interessant vond daar ging het minder goed, bij m'n examen had ik bijvoorbeeld een onvoldoende voor scheikunde maar voor bio weer een 8 dus dat vulde elkaar mooi aan en ben ik gewoon geslaagd.

Niet om mezelf een veer in m'n kontje te steken maar meer om te zeggen dat hij het op school gewoon niet interessant vindt en er ook niets is om dan je best voor te doen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:22

palousa_boy schreef:
Ik was gewoon lui op school. Met een beetje opletten tijdens de lessen ben ik fluitend zonder een uur thuis te studeren door de mavo, of vmbo theoretisch was het toen ineens, gefietst. Huiswerk deed ik niet want dat lepelde ik dan zo wel op tijdens de lessen.
Alleen de vakken die ik niet interessant vond daar ging het minder goed, bij m'n examen had ik bijvoorbeeld een onvoldoende voor scheikunde maar voor bio weer een 8 dus dat vulde elkaar mooi aan en ben ik gewoon geslaagd.

Niet om mezelf een veer in m'n kontje te steken maar meer om te zeggen dat hij het op school gewoon niet interessant vindt en er ook niets is om dan je best voor te doen.


Dit herken ik inderdaad ook wel.