Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie kan mij helpen met gewrichtsklachten?

 
Profiel   

Hallo! :D

Ik weet al een aantal jaar dat ik hypermobiel ben, ben hiervoor ook onderandere voor aan mijn schouder geopereerd wegens subluxaties.
Waar ik echter al een poos steeds meer last van krijg is enorme pijn in al mijn gewrichten als het ook maar een beetje koud is en ik krijg ook paars/blauwe vingers.
Daarnaast ben ik vannacht wakker geworden met een volledig gevoelloos been. Ik heb geprobeerd erop te lopen en ben er volledig door heen gezakt. Gelukkig deed hij het na zo'n 5 minuten weer, maar ik ben er wel een beetje van geschrokken.
Ik denk zomaar dat dit kan komen doordat mijn heup tijdens het slapen uit de kom heeft gelegen, maar toch vroeg ik mij af of meer mensen dit ervaringen en of het dus bij hypermobiliteit hoort.

Bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:21 



 
Profiel   

Voor nu wil ik even op 1 ding reageren: een heup uit de kom krijgen is een behoorlijke uitdaging. Weet je zeker dat dit het geval is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:41 



 
Profiel   

Uit de kom is een groot woord. Ik bedoel hier altijd subluxaties mee, wat zeker wel bij mij gebeurt helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:43 



 
Profiel   

Klinkt eerder als beknelling van een zenuw (wellicht door de heup). Ben je ergens onder behandeling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:44 



 
Profiel   

Kan ook uit de rug komen.
Ik zou een goede fysiotherapeut zoeken die spierversterkende oefeningen gaat doen met jou.

Een korset van spieren gaat je helpen de boel in het gareel te houden.

En zorg dat je een diagnose krijgt voor deze klacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:50 



 
Profiel   

Nottinghill schreef
Uit de kom is een groot woord. Ik bedoel hier altijd subluxaties mee, wat zeker wel bij mij gebeurt helaas.


Da's wel iets heel anders. Ik zou oppassen met uitspraken als "heup uit de kom" ivm geloofwaardigheid bij bijv. Directe omgeving of een dokter.

Verder klinkt het inderdaad alsof er iets bekneld raakt. Ik kan je ook aanraden een fysio op te zoeken en de sportschool in te duiken: hoe sterker en stabieler je wordt, hoe minder je last zult hebben van klachten.

Je "probleem" met kou herken ik niet direct, klinkt alsof de doorbloeding in je handen niet top is. Ik weet niet of dat een typische HM klacht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:58 



 
Profiel   

Vooral jezelf goed warm houden ten aller tijden.
Ook als je alleen even boodschappen gaat doen een thermolegging, dikke jas, handschoenen enzovoorts aan. Je hoeft maar ergens af te koelen of je voelt het meteen.
Maar ook wat Rakkie zegt, ga onder toeziend oog van een fysio sporten.
Je zal eerder blessures krijgen als je niet goed oplet maar als je te weinig sport heb je te weinig spiermassa om te kunnen compenseren voor de flexibiliteit en krijg je het nog lastiger.

Ik ben zelf mega hypermobiel en het is een zegen en een vloek tegelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:59 



 
Profiel   

Dat kou probleem is Raynaud, zoek maar op
Dat, en je ander klachten passen wel in het ehlers danlos, krijger zelf de testen voor, ook topic over geopend
Google eens zou ik zeggen en stap evt naar de huisarts.
De weg naar diagnose is lang, je moet ook meerdere klachten hebben buiten enkel hypermobiel, maar ik heb toch de stap genomen daardoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:16 



 
Profiel   

Een vriendin van mij heeft het ook. Zij moet elke dag trainen en eet vrijwel geen geraffineerde voedingsmiddelen. Dus geen wit meel, suiker, witte rijst, gewoon brood etc.

Toch gaat het ook bij haar wel fout af en toe. Dan loopt ze dagenlang met twee krukken, of kan zelfs helemaal niet lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:22 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!

Wat betreft het gevoelloze been, dat is inderdaad denk ik een zenuwbeknelling. Ik heb het alleen nog nooit zo heftig gehad. Mijn hele been doet momenteel ook pijn, heb spierpijn in zo goed als al mijn spieren.

Ehlers Danlos heb ik niet, ik ben bij een reumatoloog geweest en die is langs alle criteria gegaan, maar eigenlijk voldoe ik al niet meer bij criteria 2. Heb wel voor de zekerheid een foto gehad om te checken niet verwijd was, dit was gelukkig ook niet het geval

In mijn familie spelen wel ontzettend veel auto-immuun ziekten. Reuma is wel eens bij me opgekomen, maar het lijkt me dat je dan echt ontstekingen in je gewrichten moet hebben.

Met sporten ben ik inderdaad al bezig, heb ook veel bij de fysio gelopen wegens mijn schouder, deze klachten zijn eigenlijk pas sinds een half jaar echt aan het opspelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:35 



 
Profiel   

Tegenwoordig zijn er 13 types van ehlers danlos, en een reumatoloog kan evt alleen de hypermobiele versie vaststellen. Wil je het echt zeker weten moet je naar een klinisch geneticus voor gen onderzoek.
Maar als je achter dit staat ook prima hoor! Ik vind het alleen typisch dat alles wat je beschrijft in het plaatje past

Kijk met sporen uit, veel stabiliteit oefeningen doen en ten alle tijde je core aanspannen, ik heb expres een personal trainer in de arm genomen die bekend is met hypermobiliteit. Houdt er ook rekening mee dat het eerst slechter kan gaan voordat het beter wordt
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:39 



 
Profiel   

Ik zou in ieder geval adviseren om niet op een slapend been (of voet) te gaan staan. Logisch dat je erdoor heen zakt, je voelt immers niets, je spieren en zenuwen functioneren op dat moment niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 09:46 



 
Profiel   

Wat misschien al kan helpen, is glucosamine. Gewoon bij drogist of apotheek te koop.
Ik heb al jaaaren heel pijnlijke heupen en knieen, dikwijls ook schouders en polsen, als de temperatuur onder 15 graden zakt. Ook snel blauwe nagels. Slik dit jaar sinds september glucosamine en dit is het eerste jaar dat ik nagenoeg pijnvrij ben *\o/* Op een potje staat 3x daags, maar ik kom al toe met 1x daags.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 17:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen