Last van schroef in enkel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 13:11

Joehoe

Als eerste: ik maak binnenkort een afspraak bij de huisarts!
Ben alleen benieuwd of er mensen zijn die na het lezen van onderstaand verhaal denken 'heuj dat herken ik' of 'heuj ik kan hier iets zinnigs over zeggen'. *pum*

Toen ik 14 was ben ik uit de ringen gevallen tijdens gymles op mijn middelbare school en brak ik mijn been. Tijdens een operatie is het bot weer aan elkaar vast gezet met een schroef. De chirurg vertelde destijds dat deze schroef er later weer uitgehaald kon worden, maar dat het niet per se hoefde. Kon ook prima blijven zitten.

Ik heb sinds de plaatsing van die schroef altijd last gehad tijdens bijvoorbeeld op mijn hurken zitten; dat gaat niet goed omdat er vanuit de binnenkant van mijn enkel druk ontstaat en dat simpelweg pijn doet. :') Nu sport ik de laatste tijd veel meer en ineens merk ik dat die enkel steeds gevoeliger wordt. Pijn is een groot woord, maar er lijkt een soort constant te voelen druk op te staan wat nieuw is. Ik hou van sporten en ga een beroep uitoefenen waar je fysiek enorm belangrijk is dus ik ben me een beetje zorgen gaan maken :')

Kan zo'n schroef na 11 jaar nog verwijderd worden of zit er dan dusdanig veel weefsel omheen dat dat onmogelijk is? En is het maken van een CT-scan zinvol in dit geval? Zou een fysio kunnen helpen?

Thanks!

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:15

Volgens mij kan dat nog steeds gewoon eruit worden gehaald. De schroef die ik heb (grote plaat eigenlijk) zou volgens mn chirurg een simpele ingreep zijn om te verwijderen. Ik heb 'm alleen laten zitten omdat er geen klachten van heb.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:17

Gewoon naar een orthopeed.

Ik heb mijn enkel gebroken gehad en heb 4 jaar nadien de schroef en het plaatje laten verwijderen, omdat mijn zenuwen pijn deden, die liepen er precies overheen.

Het is echt een kwestie van vragen, dan weet je wat wel en niet kan.

Mitxa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:17

Ik heb destijds ook bij been gebroken, onderaan bij mijn enkel. Bij mij zijn er ook schroeven ingezet en ik had een beetje dezelfde klachten als jij, hurken en traplopen.

Een jaar later heb ik ze eruit laten halen en ik merkte al snel een enorm verschil! Het was zo gebeurd, blij dat ik het heb gedaan :)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:22

Wat zeiden de artsen over de last die je had of heb je daar geen melding van gemaakt? Meestal krijg je te horen dat je het metaal kunt laten zitten zolang je er geen last van hebt .

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 13:29

Ik heb nu een afspraak gepland bij de huisarts voor aankomende donderdag, dus dat wordt voor het eerst dat ik erover overleg! Ik vond het nooit zo erg dat ik last had tijdens het hurken (want hoevaak in je leven hurk je nou :') ) maar het begint me nu pas echt tegen te staan. Vandaar dat ik nu pas actie onderneem. Fijn om te lezen dat er dus wel wat mogelijk is! Mitxa, kan goed zijn dat die schroef bij ons op dezelfde plek heeft gezeten 8-) Doet inderdaad zeer bij bewegingen waar de enkel naar 'beneden' gaat.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:16

Yep, hier hetzelfde gehad. Ook een schroef in mijn enkel gehad, en 10 jaar later eruit laten halen.
Ik kon op gegeven moment niet meer op mijn linkerzij (dus enkel) liggen. Dus gemeld bij de orthopeed en die heeft vrij kort daarna de schroef verwijderd.

De pijn was ook gelijk weg. ;)

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:26

Ff een kort vraagje, ik zit nu met zo'n plaatje in mijn schouder. Ik wil hem eruit laten halen omdat ik niet normaal meer een rugzak oid om kan. Maar hoe gaat zo'n ingreep nou? Want ik ben best angstig en ik wil wel voorbereid zijn.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:29

Volgens mij is het best een kleine ingreep, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ligt er ook aan waar je plaatje zit en hoe hij erin is gezet lijkt me. Je zal alleen vast geen weken uit roulatie zijn *D

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:55

Het is een kleine ingreep je hebt er niet veel last van daar na.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:59

Ik mocht na het verwijderen 1 dag niet op mijn voet staan ivm de hechtingen, maar de 2e dag deed het al geen pijn meer. Verwijderen is echt zo gepiept. :)

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 15:05

Tallie, heb jij een litteken overgehouden aan het verwijderen? Ik heb door de operatie van jaren terug 2 enorme japen op mijn enkel en wil de rest van mijn voet wat minder gehavend hebben als het even kan :') :')

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:10

Als het via kijkoperatie gaat dan lijkt mij gewoon een klein sneetje van plus minus 1,5 cm. Ik vind het ook echt ontsierend, zowel aan de voor - als achterkant heb ik 2 ritssluitingen van ongeveer 15 cm en 2 “gaatjes” van kijkoperatie.

Kijkoperatie en weghalen van k-draden onder narcose vond ik appeltje eitje. Even kalm aan doen. Over plaat met schroeven kan ik niks zeggen. Die zitten er bij mij nog in en nog wat pinnen.

JML
Berichten: 263
Geregistreerd: 23-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:11

Ja hoor die kan er uit.
Bij mij over dezelfde littekens dus geen nieuwe. (mooi wordt het niet natuurlijk).
Ook na zoveel jaar kun je er echt wel voordeel van hebben. Eigenlijk is het zo gebeurd en na twee weken is de wond dicht en kun je eigenlijk weer voorzichtig alles. Ik zat 8 dagen na de operatie (wel met een kussentje) al in de achtbaan haha!
Fysio zou ik ook adviseren, dat onderschatten we soms, maar dat heeft alleen zin als je ook oefent en blijft oefenen.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:25

Hier ook via hetzelfde operatielitteken geopereerd. Dus geen nieuwe littekens.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:32

Bij mij is het ijzerwerk weer uit mijn enkel gehaald bij de 2de operatie, dus geen idee hoe dat over langere termijn gaat. De schroef die er in zat hebben ze er wel eerder uitgehaald ( na 9 mnd) en dat ging gewoon onder plaatselijke verdoving

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Last van schroef in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 13:14

Nou, afspraak voor CT-scan en gesprek staan gepland. Volgens de huisarts kan de schroef gewoon verwijderd worden, zelfs na 11 jaar. Ben ineens een beetje bang :')