De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37304
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:30

elnienjo schreef:
Ben het in grote lijnen met Mark Rutte eens, behalve dat hij geen limiet stelt aan supermarktbezoek (kinderverbod) want ook mensen uit risicogroepen moeten af en toe om boodschappen. Verder kun je het openbare leven gelukkig grotendeels vermijden.


Hoe kun je dat gaan realiseren?[/quote]
Andere landen realiseren dat ook. Eén lid van een huishouden mag maar om boodschappen. En heb je geen partner/oppas dan regel je het met iemand die de boodschappen voor je doet.
Ik lees al initiatieven van taxichauffeurs die boodschappen halen voor kwetsbaren als vervangend werk.[/quote]

En wie controleert dat? Gaan we iedereen vertrouwen? Hoe dan?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15480
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:30

Zelf leerkracht in het SBO. Vandaag alles klaar gemaakt voor de kinderen voor 3 weken geen school. Morgen komen de ouders dit halen. Daarbij wordt gelet op niet samenscholen en dan naar huis. Vanaf woensdag mag niemand tot 6 april meer op school komen. Alles via internet.
Heeeeeel aparte ervaring. Beetje acopalytisch om ‘ s ochtends naar je werk te rijden en nergens geen kinderen naar school te zien fietsen.
En dan bij de winkel komen waar alles samenklontert en geen afstand houdt. ...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:31

Suzanne F. schreef:
sans6 schreef:
Verwachten jullie dat winkels (m.u.v. supermarkten en drogisterijen mss) eerdaags ook moeten sluiten?


Ja ik wel. Eind deze week denk ik.


Denk ik ook....

Bloodymary
Berichten: 4562
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:31

SimoneeM schreef:
Suzanne F. schreef:


Ja ik wel. Eind deze week denk ik.


Alleen als de piek te groot dreigt te worden denk ik. Want beheersbare verspreiding is wat we willen. Oftewel, alleen indien nodig om piek te voorkomen.

Het zal er denk ik vanaf hangen hoe mensen zich gedragen. Enkel voor het hoognodige naar de winkel, of uitgebreid shoppen.

Muv de mogelijkheid dat winkels zelf dichtgaan omdat de kosten anders te hoog worden.

Daarom is het juist zo jammer dat de winkels nu juist overspoeld worden met mensen. Eind vorige week was het juist erg rustig, dat was beter (m.u.v. vrijdag in supermarkten dan).

Blacky94

Berichten: 3505
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:31

Elin_ schreef:
Ik heb met open mond zitten luisteren. Weet iemand waar je nog oorthermometers kunt kopen.

Edit: ik kan de boodschap niet slikken dat hij gewoon soort van zegt: laat jezelf besmetten

Ja maar dat is hoe immuniteit werkt. Voor mazelen etc hebben we, gelukkig!, vaccins. Doordat een groot deel van de bevolking "besmet" is worden immuungecompromiteerde mensen en kleine kinderen beschermd. Wil je dat opbouwen bij dit virus dan zul je er toch aan moeten geloven. Hij zegt ook niet, laat je maar besmetten, maar de kans is wel groot dat je het een keer gaat krijgen vóór herdimmuniteit zijn werk gaat doen. En op die manier kunnen we de minder sterken onder ons beschermen. Totdat er wel een vaccin is. Maar de verwachting is dat dat nog even gaat duren en we kunnen moeilijk nog 1,5 jaar in huis blijven zitten.

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:31


verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:32

Elin_ schreef:
Ik heb met open mond zitten luisteren. Weet iemand waar je nog oorthermometers kunt kopen.

Edit: ik kan de boodschap niet slikken dat hij gewoon soort van zegt: laat jezelf besmetten


Huh? Hoe hoor je hem dat zeggen dan :?

Hij zegt we gaan het virus gecontroleerd laten verlopen. Je moet het sowieso laten verlopen, iets anders kan je niet doen.
Dat dan de meeste mensen het krijgen is een feit omdat het virus nu eenmaal aanwezig is hier. En daardoor krijg je groepsimmuniteit en zijn de zwakkere mensen ook beschermd.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:32

friezenfan2 schreef:
En waarom krijgt niet iedereen dit virus, we zijn toch geen van alle immuun?


Omdat als er uiteindelijk voldoende mensen immuum zijn het voor een virus bijna niet meer haalbaar is om over te springen. Iemand die immuum is kan het virus ook niet meer overdragen dus is een soort barriere in de besmettingsketen.

Ik ben vooral verbaasd dat mensen hier verrast zijn door de boodschap “laat jezelf besmetten”. Hadden jullie echt niet door dat dat de gedachte is achter “flatten te curve?” Het vuur gecontroleerd laten branden, maar niet doven of laten escaleren tot een uitslaande brand?

Hongkong kun je hierin nog niet als voorbeeld nemen. Je weet niet hoe lang die pauzeknop is. Stel dat in hongkong nu 20% immuum is (ik noem maar wat) en nu is het virus tot een halt geroepen, bijvoorbeeld ook door omgevingsfactoren. Het blijft dan wachten tot het virus weer een kans krijgt. Misschien gebeurt dat niet, omdat er op tijd een vaccin is, en misschien gebeurt het al over een maand. De enige manier om dat te voorkomen is groepsimmuniteit. Wat mij betreft de enige slimme beslissing zonder vaccin in het vooruitzicht.

cursebreaker

Berichten: 11557
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:33

Femke_Tweety schreef:
Dank voor deze persoonlijke aanval.


Ik doe dit hele topic al mijn best om mensen te laten begrijpen hoe dingen echt zitten.

Wetenschappelijke dingen vertalen naar begrijpbare taal enzo.

Er zijn veel mensen die stress krijgen van de situatie.

En júist op dit moment kort na zo'n toespraak vind ik grappen die mensen op het verkeerde been kunnen zetten niet zo gepast.

Ik had ook gewoon kunnen temmen.
Maar uitleggen waarom ik het ongepast vind, past mij meer


Helemaal met je eens en laat je aub niet uit het veld slaan door zo'n opmerkingen.
Ik denk dat ik voor anderen mag spreken als ik zeg dat we onwijs blij zijn met jouw aanwezigheid in het topic; echt van toegevoegde waarde! Ik vind het ook erg ongepast om op momenten als dit nu flauwe grapjes te gaan maken.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-03-20 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:33

Blacky94 schreef:
Elin_ schreef:
Ik heb met open mond zitten luisteren. Weet iemand waar je nog oorthermometers kunt kopen.

Edit: ik kan de boodschap niet slikken dat hij gewoon soort van zegt: laat jezelf besmetten

Ja maar dat is hoe immuniteit werkt. Voor mazelen etc hebben we, gelukkig!, vaccins. Doordat een groot deel van de bevolking "besmet" is worden immuungecompromiteerde mensen en kleine kinderen beschermd. Wil je dat opbouwen bij dit virus dan zul je er toch aan moeten geloven. Hij zegt ook niet, laat je maar besmetten, maar de kans is wel groot dat je het een keer gaat krijgen vóór herdimmuniteit zijn werk gaat doen. En op die manier kunnen we de minder sterken onder ons beschermen. Totdat er wel een vaccin is. Maar de verwachting is dat dat nog even gaat duren en we kunnen moeilijk nog 1,5 jaar in huis blijven zitten.


Exact dit! En laten we eerlijk zijn, de meesten (let op; uitzonderingen zijn er) hebben milde klachten of mogelijk een fikse “griep”.
Dat kom je dus best weer te boven

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:33

Femke_Tweety schreef:
Echwel schreef:
Dus het filmpje van Engeland met het water wordt hier ook toegepast


https://m.youtube.com/watch?v=nl6tTwxzC ... e=youtu.be


Nee.


Engeland kiest voor helemaal niet controleren.


Echt tijd voor brexit. Hun gezondheidszorg is nou ook niet iets om super trots op te zijn -O-

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:34

Femke_Tweety schreef:
Echwel schreef:
Dus het filmpje van Engeland met het water wordt hier ook toegepast


https://m.youtube.com/watch?v=nl6tTwxzC ... e=youtu.be


Nee.


Engeland kiest voor helemaal niet controleren.

Dan zit ik fout, dacht dat ze ook controleerden.

Maar hoe lang zouden de kwetsbaren zich aan de maatschappij moeten onttrekken
Wanneer kan de zorg het weer aan.
Na deze 3 weken

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:34

Femke_Tweety schreef:
Echwel schreef:
Dus het filmpje van Engeland met het water wordt hier ook toegepast


https://m.youtube.com/watch?v=nl6tTwxzC ... e=youtu.be


Nee.


Engeland kiest voor helemaal niet controleren.





Of eigenlijk klopt dat filmpje wél, met de maatregelen die Rutte nu neemt.


Het klopt níét in Engeland, waar mijn niets controleert, en waar ze dus mijns inziens op een gigantische piek afstevenen.

DubbelFun

Berichten: 88841
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:35

friezenfan2 schreef:
En waarom krijgt niet iedereen dit virus, we zijn toch geen van alle immuun?

Er zullen best wel mensen zijn die het helemaal NIET krijgen, maar het merendeel krijgt het wel waarvan een aantal zulke lichte symptomen dat het waarschijnlijk niet eens opvalt.

cursebreaker

Berichten: 11557
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:35

Ik vraag me nu wel echt af hoe het nu in alle landen verder gaat verlopen, als je ziet hoe verschillend de aanpakken overal zijn nu; de een gaat idd in lockdown, de ander doet het zoals NL en dan weer landen zoals Engeland nu die niks gaan doen - wat ik echt een heel heftige beslissing vind. Wat is nu wijsheid en echt de beste aanpak? Want elk land zal wel z'n experts hebben die de staatshoofden adviseren.

We kunnen niet meer als afwachten en adviezen opvolgen, maar pfoe; het is wel zorgelijk :(
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-03-20 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PlukenKrul

Berichten: 799
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:35

cursebreaker schreef:
Femke_Tweety schreef:
Dank voor deze persoonlijke aanval.


Ik doe dit hele topic al mijn best om mensen te laten begrijpen hoe dingen echt zitten.

Wetenschappelijke dingen vertalen naar begrijpbare taal enzo.

Er zijn veel mensen die stress krijgen van de situatie.

En júist op dit moment kort na zo'n toespraak vind ik grappen die mensen op het verkeerde been kunnen zetten niet zo gepast.

Ik had ook gewoon kunnen temmen.
Maar uitleggen waarom ik het ongepast vind, past mij meer


Helemaal met je eens en laat je aub niet uit het veld slaan door zo'n opmerkingen.
Ik denk dat ik voor anderen mag spreken als ik zeg dat we onwijs blij zijn met jouw aanwezigheid in het topic; echt van toegevoegde waarde! Ik vind het ook erg ongepast om op momenten als dit nu flauwe grapjes te gaan maken.


+1! _/-\o_

nine1987

Berichten: 8354
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:35

SimoneeM schreef:
nine1987 schreef:
Ik hoop 't echt.. Ik werk zelf in de detailhandel en vind 't echt niet prettig om nu zo dicht op vreemde mensen aan 't werk te zijn..



Realiseer je wel dat het idee is dat je het uiteindelijk alsnog wel een keer krijgt.
Is poedersuiker, maar niet te vermijden vrees ik.



Tuurlijk, daar heb je ook uiteraard helemaal gelijk in.. Maar voor nu voelt het een beetje als "gedwongen" in de buurt (en persoonlijke ruimte) van anderen zijn..

Ik persoonlijk neem op dit moment bewust fysiek afstand van mensen.. Maar dit is in mijn werk onmogelijk..

Ik kan de keuze om wel of niet bij een ander in de buurt te zijn nu niet zelf maken.. En dat maakt dat ik me er niet prettig bij voel..

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:36

Echwel schreef:
Femke_Tweety schreef:


Nee.


Engeland kiest voor helemaal niet controleren.



Dan zit ik fout, dacht dat ze ook controleerden.

Maar hoe lang zouden de kwetsbaren zich aan de maatschappij moeten onttrekken
Wanneer kan de zorg het weer aan.
Na deze 3 weken




Ik heb mijn reactie genuanceerd, want ik reageerde nét te snel.

Staat hierboven ergens!

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:37

Femke, nu breng je mij in verwarring
Ik bekeek het filmpje en daar zegt hij door steeds beetje toe te voegen kun je het beheersbaar houden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:37

cursebreaker schreef:
Ik vraag me nu wel echt af hoe het nu in alle landen verder gaat verlopen, als je ziet hoe verschillend de aanpakken overal zijn nu; de een gaat idd in lockdown, de ander doet het zoals NL en dan weer landen zoals Engeland nu die niks gaan doen - wat ik echt een heel heftige beslissing vind. Wat is nu wijsheid en echt de beste aanpak? Want elk land zal wel z'n experts hebben die de staatshoofden adviseren.


Geeft ook weinig hoop ook op een wereldwijde aanpak van klimaatverandering....

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:37

nine1987 schreef:
SimoneeM schreef:


Realiseer je wel dat het idee is dat je het uiteindelijk alsnog wel een keer krijgt.
Is poedersuiker, maar niet te vermijden vrees ik.



Tuurlijk, daar heb je ook uiteraard helemaal gelijk in.. Maar voor nu voelt het een beetje als "gedwongen" in de buurt (en persoonlijke ruimte) van anderen zijn..

Ik persoonlijk neem op dit moment bewust fysiek afstand van mensen.. Maar dit is in mijn werk onmogelijk..

Ik kan de keuze om wel of niet bij een ander in de buurt te zijn nu niet zelf maken.. En dat maakt dat ik me er niet prettig bij voel..


Dat is natuurlijk zo; keuzevrijheid is altijd fijn.

Blacky94

Berichten: 3505
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:37

Echwel schreef:
Dan zit ik fout, dacht dat ze ook controleerden.

Maar hoe lang zouden de kwetsbaren zich aan de maatschappij moeten onttrekken
Wanneer kan de zorg het weer aan.
Na deze 3 weken

Ik denk eigenlijk dat we nog best wel een aantal maanden onder de pannen zijn. Maar ik denk dat ze pas over 2-3 weken kunnen zeggen wat het vervolg gaat zijn maar ik denk niet dat we ineens weer met zijn allen de straat op mogen.

DubbelFun

Berichten: 88841
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:39

Ik ben het met Rutte niet eens waar hij zegt dat deze manier van aanpak zorgt voor groepsimmuniteit en een lockdown niet.
Ook dan krijg je die immuniteit, want mensen binnen de 'groep' (als in het land NL) krijgen het virus nog steeds alleen gekontroleerder. En als dan iedereen het gehad heeft dan kan de grens weer open.

Verder doet ie het voorkomen alsof het nu misschien enkele maanden gaat duren, terwijl met een lockdown het wel een jaar kan duren.

Dus alleen de dingen die ze graag zien worden wat positiever voorgesteld en de dingen die ze niet willen worden negatief aangedikt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:40

Elin_ schreef:
Ik heb met open mond zitten luisteren. Weet iemand waar je nog oorthermometers kunt kopen.

Edit: ik kan de boodschap niet slikken dat hij gewoon soort van zegt: laat jezelf besmetten


Hij zegt niet dat je jezelf moet laten besmetten, maar het virus is niet te stoppen, tenzij je een jaar in complete lockdown zou gaan en zelfs dan niet.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:40

cursebreaker schreef:
Ik vraag me nu wel echt af hoe het nu in alle landen verder gaat verlopen, als je ziet hoe verschillend de aanpakken overal zijn nu; de een gaat idd in lockdown, de ander doet het zoals NL en dan weer landen zoals Engeland nu die niks gaan doen - wat ik echt een heel heftige beslissing vind. Wat is nu wijsheid en echt de beste aanpak? Want elk land zal wel z'n experts hebben die de staatshoofden adviseren.

We kunnen niet meer als afwachten en adviezen opvolgen, maar pfoe; het is wel zorgelijk :(


Maar een lockdown is soms ook nodig. Als de piek van de gezondheidszorg bereikt is MOET je wel in lockdown. Dan moet je de zorg een adempauze gunnen om weer ruimte te krijgen.
In NL is daar nog geenszins sprake van, onze gezondheidszorg kan het allemaal nog best wel goed aan. Dus gaat een lockdown je niet helpen.

Verschil per land is ook afhankelijk van hun populatie, hun capaciteit en het aantal besmettingen dat je al hebt.

Ik vind het filmpje dat net gedeeld werd met die emmer water wel illustrerend en beeldend maken wat we nou doen met elkaar. Die emmer moet leeg, en ieder land zal afhankelijk van zijn eigen “tussenemmer” en gietsnelheid keuzes moeten maken in het interventie plegen.