De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:06

Mijn broer en zijn vrouw zijn net terug uit China (zij is van oorsprong Chinees en heeft ook familie daar wonen). Ze waren in Chengdu en naar verwachting zal het virus daar ook toeslaan.
Ik vind het heel heftig allemaal. Ze moesten daar ook met mondkapje over straat en in het vliegtuig hebben ze die ook gebruikt. Ze zijn zaterdag thuis gekomen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:07

turtlelito schreef:
Jes schreef:
Vorige week was er iemand in Frankrijk ziek waardoor de alarmbellen af gingen, een dag later was al bekend dat het loos alarm was.
Op dit moment is het virus niet in Frankrijk.


Het virus is wel in Frankrijk (3 personen), alleen is geen van die drie personen door Nederland gereisd (dat was het loze alarm).



Djali schreef:
Ik dacht nochtans dat het officieel bevestigd was dat 3 personen in Frankrijk besmet zijn met het virus?
2 in Parijs en 1 in Bordeaux



Dan zijn de Franse nieuwszenders nog niet op de hoogte van deze gevallen want in Frankrijk hebben ze het op tv wel over het virus maar niet over besmette personen in Frankrijk.

Een half uur geleden nog het nieuws gekeken maar geen woord (woon in Frankrijk dus was het Franse nieuws)

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:07

AB wordt vooral gebruikt om bv longontsteking te voorkomen bij bepaalde virussen, toch? Niet tegen het virus zelf idd.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:10

Matheno schreef:
En ten opzichte van 1918 is de algehele hygiëne flink verbeterd.

Grote epidemien gingen samen met hongersnoden in het verleden. Zulke ziektes konden makkelijk huishouden als de bevolking al verzwakt is door tekort aan genoeg en goed voedsel.

Azmay schreef:
Ik vind het wel eng, maar dit is iets waar we aan moeten gaan wennen met de huidige manier van bioindustrie en antibioticamisbruik. Het is wachten op nieuwe ziekten die tegen antibiotica kunnen helaas.

Virus bestrijden doe je niet met antibiotica. En resistentie antibiotica is meer een groeiend probleem omdat de fabrieken in India hun productie afval incl. resten nieuwe antibiotica zo in de rivieren lozen waar de lokale bevolking van afhankelijk is. De resistentie die zo gekweekt wordt (bijna nog voordat de antibiotica in Europa aangekomen is) is zeker een gevaarlijk, groeiend probleem. Echter heeft dat niks met een virus te maken, evenmin met de bioindustrie, net als sars is een wild dier de verdachte. Er wordt in China van alles aan wilde dieren gegeten (in Afrika ook onder de noemer bushmeat, waar de Ebola-uitbraken weer vandaan komen) en dat samen met een drukke markt waar veel verschillende diersoorten en mensen samen komen ontstaat nog wel eens wat dat langer leeft dan de meesten van dit soort kindjes van 2 virussen die anders elkaar nooit ontmoeten.

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:11

Er is toch ook een iemand in Oostenrijk besmet las ik vanmorgen ergens? Stewardess....

De mensen die in Frankrijk ziek zijn blijken goed op te knappen en het lijkt met onze zorg prima te gaan in strijd met het virus.
Laatst bijgewerkt door Munnie op 27-01-20 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:13

Janine1990 schreef:
Azmay schreef:
Ik vind het wel eng, maar dit is iets waar we aan moeten gaan wennen met de huidige manier van bioindustrie en antibioticamisbruik. Het is wachten op nieuwe ziekten die tegen antibiotica kunnen helaas.


Sinds wanneer bestrijden we virussen met AB?


Helaas doen we dat vreselijk veel, want het levert geld op.
Uiteraard heeft dat geen zin en is de uitbraak van dit virus een losstaand iets, maar alsnog krijgen we dadelijk met veel meer akelige ziekten te maken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:13

Destijds met de Mexicaans griep zijn 54 Nederlanders overleden.
Ik werkte toen bij een groot bedrijf. Ineens kregen we allemaal een flesje hand desinfectant, gaven we elkaar een elleboog ipv een hand, werden de handdrogers vervangen door papieren handdoekjes (of was het andersom?)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:13

Cayenne schreef:
Mijn broer en zijn vrouw zijn net terug uit China (zij is van oorsprong Chinees en heeft ook familie daar wonen). Ze waren in Chengdu en naar verwachting zal het virus daar ook toeslaan.
Ik vind het heel heftig allemaal. Ze moesten daar ook met mondkapje over straat en in het vliegtuig hebben ze die ook gebruikt. Ze zijn zaterdag thuis gekomen.


dit het zal je familie maar zijn dan is het ineens heel anders....stel at het mee gekomen zou zijn...dan is het opeens wel erg. Het is voor elk mens erg, alleen al die spanning van stel dat het hier ook komt ka al aardig voor veel stress zorgen al woon je afgelegen in de bergen het blijft spannend!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:14

Azmay schreef:
Ik vind het wel eng, maar dit is iets waar we aan moeten gaan wennen met de huidige manier van bioindustrie en antibioticamisbruik. Het is wachten op nieuwe ziekten die tegen antibiotica kunnen helaas.


Neejoh dat heeft er niks mee te maken.
We hebben juist minder pandemische ziektes dan voor 1900.

Puur natuur dit soort uitbraken, echter het reis-systeem van de moderne wereld maakt het lastig te stoppen.

Waar ze vroeger simpel op te lossen waren met handen wassen en schoon water, wat er niet was, staan we met de hedendaagse virusuitbraken in de rijkere landen voor andere obstakels.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:15

Munnie in Duitsland volgens onze minister van volksgezondheid
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/de ... ~adeecfb1/

Jes, in dit artikel staat het ook van Frankrijk.
Bizar dat ze er op de franse zenders niks over melden.
Gister zelfs een interview met iemand van de franse gezondheidsdienst aan de ziekenhuizen in Parijs en Bordeaux op de belgische tv.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 27-01-20 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:15

Natuurlijk zijn de omstandigheden veranderd sinds de spaanse griep in 1918, maar zowel positief als negatief. Men reisde destijds veel minder en minder ver en toch ging dat virus de hele wereld over.
Aids kun je niet vergelijken met dit virus, hoewel dat ook een epidemie is, maar niet door de lucht overdraagbaar.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:15

Jes schreef:
Dan zijn de Franse nieuwszenders nog niet op de hoogte van deze gevallen want in Frankrijk hebben ze het op tv wel over het virus maar niet over besmette personen in Frankrijk.

Een half uur geleden nog het nieuws gekeken maar geen woord (woon in Frankrijk dus was het Franse nieuws)


Vast wel op de hoogte, maar omdat er geen nieuwe besmettingen zijn geven ze er misschien (bewust) niet te veel ruchtbaarheid aan?

https://www.lemonde.fr/planete/article/2020/01/27/coronavirus-la-strategie-de-crise-des-autorites-sanitaires-francaises_6027313_3244.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:16

Er komt natuurlijk nog wel een keer een grote pandemie die wereldwijd vele slachtoffers gaat eisen. Een virus met een lange incubatietijd, die in de incubatietijd al besmettelijk is. En waar we niet direct een pasklaar antwoord op hebben.

Of dit hem gaan worden? Geen idee. Je hebt er ook weinig invloed op, dus het heeft geen zin je druk te maken. Ik.vind het wel erg interessant om het nieuws erover te volgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:16

kwita schreef:
Cayenne schreef:
Mijn broer en zijn vrouw zijn net terug uit China (zij is van oorsprong Chinees en heeft ook familie daar wonen). Ze waren in Chengdu en naar verwachting zal het virus daar ook toeslaan.
Ik vind het heel heftig allemaal. Ze moesten daar ook met mondkapje over straat en in het vliegtuig hebben ze die ook gebruikt. Ze zijn zaterdag thuis gekomen.


dit het zal je familie maar zijn dan is het ineens heel anders....stel at het mee gekomen zou zijn...dan is het opeens wel erg. Het is voor elk mens erg, alleen al die spanning van stel dat het hier ook komt ka al aardig voor veel stress zorgen al woon je afgelegen in de bergen het blijft spannend!


Nou, dat vind ik ook! Wat als het virus is meegekomen of de familie van mijn schoonzusje wordt ziek?
En zelf heb ik hele slechte longen dus ik ben al vatbaar voor dit soort dingen.
Geen hysterie hier verder hoor, maar in die 2 weken dat ze in China waren vond ik het best heftig.
De beelden van overleden mensen die op de grond in het ziekenhuis lagen hebben me best aangegrepen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-01-20 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:17

Hannanas schreef:
Azmay schreef:
Ik vind het wel eng, maar dit is iets waar we aan moeten gaan wennen met de huidige manier van bioindustrie en antibioticamisbruik. Het is wachten op nieuwe ziekten die tegen antibiotica kunnen helaas.


Neejoh dat heeft er niks mee te maken.
We hebben juist minder pandemische ziektes dan voor 1900.

Puur natuur dit soort uitbraken, echter het reis-systeem van de moderne wereld maakt het lastig te stoppen.

Waar ze vroeger simpel op te lossen waren met handen wassen en schoon water, wat er niet was, staan we met de hedendaagse virusuitbraken in de rijkere landen voor andere obstakels.


Toch is het afwachten, we stoppen de zooi in veevoer, cosmetica, dumpen het overal en er duiken steeds meer resistente soorten op.
https://monthlyreview.org/2019/06/01/su ... hropocene/
Maar goed, ik zou het ook liever niet weten eigenlijk.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:18

LadyMadonna schreef:
Destijds met de Mexicaans griep zijn 54 Nederlanders overleden.
Ik werkte toen bij een groot bedrijf. Ineens kregen we allemaal een flesje hand desinfectant, gaven we elkaar een elleboog ipv een hand, werden de handdrogers vervangen door papieren handdoekjes (of was het andersom?)


Haha ja ik kreeg een oproep voor een griepprik en die voor de Mexicaanse griep... Omdat ik toen ik 8 was eens een pufje had gehad :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:19

Hoe geef je elkaar een elleboog? :P

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:20


Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:20

Ik volg het nieuws wel. Maar niet zodanig dat ik haast fobisch op zoek ben naar elk stukje nieuwe informatie.

En let op: men heeft het dan wel over een provincie en provinciehoofdstad en wij Nederlanders zijn dan waarschijnlijk geneigd daar nogal kneuterig over te denken. Maar de provincie Hubei is 4,5x groter dan NL. Alleen al in Wuhan wonen 11 miljoen mensen en circa 61 miljoen in de hele provincie. Zet dat eens af tegen heel NL met 17,4 miljoen inwoners...
In de topografie van China is heel NL eigenlijk maar een soort provinciehoofdstad.

Ik begrijp heel goed dat China (preventief) extra ziekenhuis-capaciteit bij zet. Ik hoop maar dat we dat in NL ook gedaan kunnen krijgen mocht de nood aan de man komen.
En dat we hier niet eerst eindeloos gaan polderen over de bouw en juiste locatie en stikstof, CO2, bereikbaarheid, lange tenen van gemeentelijke ambtenaren die zich gepasseerd voelen enz enz. En net als men dan een oplossing gepolderd heeft is de epidemie weer over.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:22

Cayenne schreef:
Nou, dat vind ik ook! Wat als het virus is meegekomen of de familie van mijn schoonzusje wordt ziek?
En zelf heb ik hele slechte longen dus ik ben al vatbaar voor dit soort dingen.
Geen hysterie hier verder hoor, maar in die 2 weken dat ze in China waren vond ik het best heftig.
De beelden van overleden mensen die op de grond in het ziekenhuis lagen hebben me best aangegrepen.


Volgensmij is het nog de vraag wat voor beelden dat zijn (geweest).

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:23

Azmay schreef:
Toch is het afwachten, we stoppen de zooi in veevoer, cosmetica, dumpen het overal en er duiken steeds meer resistente soorten op.
https://monthlyreview.org/2019/06/01/su ... hropocene/
Maar goed, ik zou het ook liever niet weten eigenlijk.


Ik wil je aanraden om in de voedingsmiddelen industrie te gaan werken voordat je dit soort dingen zegt. Wij leveren veevoer af als bijproduct, hier hangen flinke eisen aan. Dit gaat overigens ook naar het buitenland.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:26

nynke55 schreef:
Natuurlijk zijn de omstandigheden veranderd sinds de spaanse griep in 1918, maar zowel positief als negatief. Men reisde destijds veel minder en minder ver en toch ging dat virus de hele wereld over.
Aids kun je niet vergelijken met dit virus, hoewel dat ook een epidemie is, maar niet door de lucht overdraagbaar.


Als je perse de spaanse griep wil vergelijken met iets dan moet je het vergelijken met de mexikaanse griep: beide influenza A H1N1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:27

Hannanas schreef:
Azmay schreef:
Ik vind het wel eng, maar dit is iets waar we aan moeten gaan wennen met de huidige manier van bioindustrie en antibioticamisbruik. Het is wachten op nieuwe ziekten die tegen antibiotica kunnen helaas.


Neejoh dat heeft er niks mee te maken.
We hebben juist minder pandemische ziektes dan voor 1900.



Het heeft er in die zin mee te maken dat virussen in intensieve veehouderij heel goed kunnen gedijen en verspreiden. Ook virussen die maar één mutatie verwijderd zijn van "gevaarlijk voor de mens". Varkenspest, vogelgriep...het is niet voor niks dat men daar zo dicht bovenop zit.

Nu is het een markt in China, de volgende keer komt het weer ergens anders vandaan.

Maar antibioticaresistentie is inderdaad weer een heel ander verhaal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:29

Afbeelding

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:29

Ik hoef het niet perse met iets te vergelijken, maar we moeten niet doen alsof er nooit meer een pandemie gaat gebeuren omdat de gezondheidszorg zoveel beter is dan vroeger.