Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paarseballon
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-20

Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:40

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount _/-\o_
Denk je mij te herkennen hou dit dan a.u.b. stil.
-

Ik zet mijn fiets neer, bij een leeg perron. Er komt een man een eindje verderop staan, en ik voel zijn ogen in mijn rug prikken. Gek, denk ik. Een fietsenstalling bij de metro is geen plek om ‘zonder doel’ stil te gaan staan.
Mijn fiets staat op slot en ik draai me om. Het lijkt alsof meneer mij iets wil vragen, dus ik kijk hem even aan, wachtend op zijn vraag. Tot hij zijn mobieltje omhoog haalt en overduidelijk foto’s van mij maakt. Verward als ik ben loop ik snel weg zonder er iets van te zeggen, was denk ik een soort automatische reactie. Er stond verder ook niemand in de buurt die mij eventueel kon helpen. In eerste instantie dacht ik dat meneer dacht dat ik een fiets probeerde te stelen, en hij daarom een foto maakte. Maar nu ik daar aan terug denk, dan had hij daarna niet zo in de metro gedaan.

Ik loop maar het stoplicht om over te steken en zie meneer het perron op lopen waarbij mijn fiets staat. Hij maakt foto’s van andere fietsen in de fietsenstalling.

Op advies van mijn moeder bel ik 112 en geef ik een signalement door, en zeg ik dat hij zich verdacht gedraagt.
Ik ben inmiddels over gestoken en zie hoe meneer dit ook doet, op dit moment hang ik nog aan de lijn met de meldkamer, en ik meld dit.
Precies op dat moment komt er een metro, die ik wel moet hebben, anders kom ik te laat op school. Ik meld dat deze man aanstalten maakt om ook in diezelfde metro te stappen en de meldkamer geeft mij een ‘dan kunnen wij er verder niks meer mee, fijne dag nog’ en ze hangen op.

Ik sta zeker 2 deuren van meneer vandaan, maar vlak voordat de deuren dicht gaan springt hij toch nog bij mijn deur de metro in. Ja het was druk, maar niet zó druk dat je echt tegen elkaar moet staan. Ik voel zijn ogen mij bijna uitkleden.. Meneer blijft in eerste instantie keurig op afstand, maar zodra de deuren weer open gaan, en hij aan de kant gaat voor instappende reizigers komt hij erg dichtbij. Oké, snap ik. Maar er is zat ruimte om weer een stap terug te zetten. Dit doet hij niet. Hij blijft dichtbij me staan en elke keer als de deur weer open gaat, lijkt ie wel in me te willen kruipen zo dichtbij komt ie.
Na de derde keer voel ik ook een wat duidelijkere aanraking op mijn billen. Maar echt alleen duidelijk daar, als iemand botst voel je dat wel over je hele rug..
Naïef als ik misschien ben, durf ik niks te roepen etc. want wat als ik het wél verkeerd voel?

Twee haltes voor ik eruit moet stapt meneer uit. Godzijdank...

Ik stap uit waar ik eruit moet, loop naar school. Maar ik merkte wel dat ik heel erg aan het opletten was, ik voelde me minder comfortabel als normaal, en ik loop daar al 4 jaar lang twee keer op een dag, elke dag. Eenmaal op school zie ik mijn beste vriend en gooi ik alles eruit.
Docenten nemen het over, en ik heb alles aan wel 5 docenten moeten vertellen geloof ik. Heel fijn dat er zelfs docenten waren die mij wilden thuisbrengen, zodat ik niet met de metro hoefde.
Mijn vader heeft mij uiteindelijk opgehaald.
Nu ik terug denk aan dit alles had ik gewoon iets moeten zeggen, dan hadden de mensen in de metro me wel bijgestaan. Maar op dat moment dacht ik daar écht niet aan. Ik twijfel nogsteeds of het wel ‘bedoeld’ was, maar dan ben ik misschien te lief. Misschien botste hij daadwerkelijk gewoon vaak tegen me op... Iets in mij geloofd dat. Maar ergens weet ik ook dat dit alles bij elkaar gewoon écht niet kan kloppen.
-

Ik voel me vies. Het idee dat ik niet weet wat meneer met mijn foto’s gaat doen ook.. Al is dat natuurlijk niet meer mijn probleem. Ik droeg niks uitdagends, ik heb niks fouts gedaan. Ik heb hem niet uitdagend aangekeken ook...

We hebben dit gemeld bij de RET, maar verder nog geen aangifte gedaan. Ik wil dit denk ik wel gaan doen, maar nu nog niet. Ik merkte vandaag op school ook de emotionele impact wat dit heeft gehad. Ik was vanmiddag zó enorm moe. Gewoon uitgeput van alle ‘indrukken’, en van het ‘pendelen’ tussen docenten / teamleiders omdat ik wegens afspraken steeds over gedragen werd.
-

Waarom ik dit topic open?
Om mijn verhaal van mij af te schrijven, en misschien in contact te komen met mensen die zoiets ook hebben meegemaakt?

Bedankt voor het lezen,
en ik hoop dat niemand ook zoiets overkomt, je gunt dit niemand.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:55

Je kunt jezelf niets verwijten. Wees trots op jezelf dat je zo gehandeld hebt. Gekken lopen er nu eenmaal ook rond, gelukkig zijn ze wel in de minderheid. Laat het niet je leven bepalen dat is het allemaal niet waard.

Zelf ook ooit zoiets mee gemaakt. Alleen ga ik dus in de aanval in de zin van dat meneer aan mijn kont zat of nou ja probeerde, hij tikte mijn rug aan, en ik aangaf dat hij blijkbaar niet wist waar dat ding zat en dat hij op moest zodemieteren. Kwam daarna via een omweg terug en probeerde vervolgens weer aan mij te zitten. Hij zat ditmaal op een fiets en heb hem half van dat ding gesleurd bij poging 2, in de ogen aangekeken en aangegeven dat hij een zielig ventje was en mij met rust moest laten en van mij af moet blijven. Wellicht niet de beste reactie want tja, iemand kan ook een mes bij zich hebben. Ik was wel blij dat ik in de bus zat maar heb er eigenlijk nooit wat aan gedaan omdat ik het idee had dat de boodschap wel over was gekomen nadat ik hem tot de orde had geroepen hij met hangende pootjes afdroop.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 05-02-20 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:57

:(:)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:58

Wat vervelend dat je in zo'n nare situatie hebt gezeten, maar probeer er niet te zwaar aan te tillen, daar heb je alleen jezelf mee. Heb zelf ook eens meegemaakt dat mannen (militairen notabene) bij de metro "stiekem" een foto van een vriendin en mij hadden gemaakt, ze waren alleen vergeten om de flits uit te doen dus we hadden het gelijk door. :')

Natuurlijk niet leuk als iemand ongewenst aan je zit, helaas hou je zulke mensen altijd. Er was geen mogelijkheid voor je om zelf weg te stappen?

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:03

Wat een nare situatie! En het is zeker niet jouw schuld, zelfs al zou je je uitdagend kleden. Niemand mag zomaar aan jou zitten. :(:)

Paarseballon
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 08:12

Normaal heb ik niet zo’n probleem met (perongeluk) op foto’s staan die in het openbaar worden gemaakt.
Wel is er een keer een foto de ronde gegaan waarin mijn outfit belachelijk werd gemaakt, dat was ook minder fijn.
Maar nu was ik echt alleen met meneer en hij blokkeerde gewoon vol mijn pad, en maakt te toen foto’s.... ook omdat het totaal niet onopvallend was, en hij daarna ook met z’n poker-face alsof er niks was gebeurt weg liep. :n

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:22

In de Metro zou ik commotie gemaakt hebben. Weg stappen van die man en -als hij blijft volgen- hardop verzoeken dat meneer afstand houdt en dan hopen op bijval van andere passagiers...

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:31

mairead schreef:
In de Metro zou ik commotie gemaakt hebben. Weg stappen van die man en -als hij blijft volgen- hardop verzoeken dat meneer afstand houdt en dan hopen op bijval van andere passagiers...


Daar zul je dan ook weer op 3 manieren kunnen reageren, freeze, fight of flight. Je weet zelf van te voor niet wat je zult doen.
Ik had van mezelf ook verwacht dat ik zou vechten, maar ik blijk te bevriezen...

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:37

de ene gaat in de verdediging,ik zelf ben ook meer type van bevriezen in dit soort situatie's. Want ind stel dat het perongeluk was enz.

dus voel je niet schuldig. Die man is fout niet jij.

En uitdagende kleding bestaat niet. Want een vrouw moet mogen dragen wat ze wilt zonder dat er gelijk mannen last krijgen van hun hormonen..

Ik heb gelukkig nooit eerder in zo situatie gezeten. wel 1x een vreemde man achter me aan gehad. Maar had toevallig mijn hond bij me...ze ging steeds om kijken en naar die man staren. ondanks dat er zeker wel een meter of 50/100 tussen zat. Maar mijn hond vond het maar helemaal niks..

Dus ik snel door gelopen tot ik weer in de wijk was..

Mocht je hem weer zien, zou ik foto maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:52

Storm schreef:
mairead schreef:
In de Metro zou ik commotie gemaakt hebben. Weg stappen van die man en -als hij blijft volgen- hardop verzoeken dat meneer afstand houdt en dan hopen op bijval van andere passagiers...


Daar zul je dan ook weer op 3 manieren kunnen reageren, freeze, fight of flight. Je weet zelf van te voor niet wat je zult doen.
Ik had van mezelf ook verwacht dat ik zou vechten, maar ik blijk te bevriezen...

En de tram was zo te lezen druk. Dan zit je ook met het bystander-effect. Wellicht roep je om hulp, maar krijg je het niet snel. (Hoe meer mensen, hoe minder verantwoordelijkheid men voelt om in te grijpen.)

Dus ik zou me over jou reactie niet druk maken Paarseballon ;) Je weet gewoon niet wat er was gebeurd als je wel ingreep ;)

Ik vind het knap dat je je verhaal doet, en wil je graag een virtuele knuffel geven. Het lijkt me mentaal wel een klap.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:15

Wat goed dat je het bij de RET hebt gemeld! Hopelijk kunnen zij camerabeelden terugzien om de man te identificeren. Persoonlijk zou ik zeker wel aangifte doen! Deze man is overduidelijk te gevaarlijk om los te lopen op straat.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:39

Storm schreef:
mairead schreef:
In de Metro zou ik commotie gemaakt hebben. Weg stappen van die man en -als hij blijft volgen- hardop verzoeken dat meneer afstand houdt en dan hopen op bijval van andere passagiers...


Daar zul je dan ook weer op 3 manieren kunnen reageren, freeze, fight of flight. Je weet zelf van te voor niet wat je zult doen.
Ik had van mezelf ook verwacht dat ik zou vechten, maar ik blijk te bevriezen...


Precies, een logische reactie van ts. Ook verwacht ik juist niet dat je bijstanders zou krijgen in de metro. Veel mensen = weinig mensen die zich verantwoordelijk voelen. Lees: een ongeval met auto en fietser en niemand die meehelpt, iemand valt flauw in de trein en niemand die erop af gaat. Ik denk dat je geen medestanders zou hebben gekregen in de metro ook omdat mensen zelf niet het conflict aan willen gaan.


Terug op ts. Wat ben je in een nare en onveilige situatie terecht gekomen, ik kan mij goed voorstellen dat je dit vervelend vindt en er wat aan hebt overgehouden. Goed van je dat je wel naar docenten bent geweest om het aan te geven. Wanneer je dit doet begrijpen mensen jouw reactie ook beter en kan je gemakkelijker om hulp vragen indien nodig. :(:)

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:49

Jeetje TS, wat vreselijk naar! Dikke knuffel :(:) wat fijn dat je op school zo goed bent opgevangen!

Jij bent echt NIET schuldig aan wat hier gebeurde. Al had je nog zo'n kort rokje aan, dat is je goed recht en geeft NIEMAND het recht om foto's van jou te maken, aan je te zitten of op een andere manier onjuist bejegenen. Gewoon NIET.

Je reactie is ook niet vreemd, je bevroor. Je weet niet van tevoren hoe je op zoiets reageert, het overkomt je.

Goed dat je je verhaal doet. Hopelijk kun je het uiteindelijk van je afzetten. :(:)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:53

Graag wil ik je steunen met een berichtje. Ik vind dat je het goed gedaan hebt! Goed dat je je verhaal vertelde en fijn dat je steun kreeg.
Als je terugdenkt zou je in zo'n situatie in de metro of bus best hardop wat kunnen zeggen, al is het maar 'blijf van me af'. Maar dat is achteraf gedacht, en in die situatie weet ik ook niet hoe ik zou reageren.
Er is inderdaad 'freeze', 'fight', 'flight' en ook zo'n gedachte 'misschien is het per ongeluk' lijkt me heel normaal.

Ik zou zeggen, probeer het voor jezelf te verwerken. Misschien ook een 'plan' maken wat je gaat doen als nog een keer iemand zo kijkt. Maar nogmaals, wat je schrijft vind ik heel knap en goed gedaan.
Het is een rot-belevenis, maar je hebt echt niks fout gedaan!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:58

Volgende keer (die hopelijk niet komt maar toch) meteen die gast op de foto zetten, ook wanneer je hem nu nogmaals ziet zonder dat hij vervelend is, gewoon doen. Dan laten ze het meestal wel.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:20

Toch fijn dat je op de politie kan rekenen wanneer je ze nodig bent +:)+
Goed gedaan hoor TS, gelukkig ben je op school goed opgevangen

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:24

Misschien is het een idee om eens te kijken naar een cursus zelfverdediging en weerbaarheid? Dan leer je vrij effectief hoe je hiermee om moet gaan en of je het je zo aan moet trekken. De wereld zit vol met rare mensen en dat verandert niet.

Paarseballon
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 11:35

Allereerst: Dankjulliewel voor de steun!

Zo’n cursus heb ik gevolgd. een paar keer zelfs, mede wegens mijn pest verleden. Maar ik moet zeggen dat ik er niet zoveel aan heb gehad.
Bij zoiets als gister komt het wel erg dichtbij. Dat ik niet eens heb gedacht aan die cursussen. Ik zat echt in het ‘nu’ en verstijfde inderdaad.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:17

Wat naar dat je dit hebt meegemaakt. En ik vind dat je het ontzettend goed hebt aangepakt. En vertrouw op je gevoel, als het voor jouw gevoel niet klopte wat die man deed, dan klopte het ook niet en heb je het juist ingeschat.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar als je je onveilig voelt in de metro, misschien dat je dan een ouder iemand kan vragen of je bij haar/hem mag zitten? Als een jonge meid/vrouw dat aan mij zou vragen, dan zou ik dat altijd goed vinden.

Ik weet dat er een tijdje een zin de ronde heeft gedaan op Facebook: als je werd lastig gevallen in een kroeg of club, dan zou je aan de bar kunnen vragen of ……(naam vergeten) ook werkt. Dan zouden de medewerkers achter de bar doorhebben dat je lastig wordt gevallen en je meenemen naar achteren om met je te bespreken wat je nodig hebt. Eigenlijk zou er ook zoiets moeten zijn voor in het openbaar vervoer. Een broche of zo, zodat meiden kunnen zien naast wie ze zonder woorden kunnen gaan zitten voor wat steun.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:36

:(:)
Zo subtiel kan sexueel misbruik zijn.

Die foute blik, jouw ruimte innemen, en al die handelingen (zoals opzij stappen omdat er mensen instappen) die normaal lijken,
maar het dus niet zijn.

Waarmee het ook onduidelijk blijft.
Wat het voor jou ook lastig maakt om tot actie (grote mond, brullen om hulp, slaan of trappen) over te gaan. :(:)

ZOU je de rotzak ooit weer tegenkomen: direct je kin op en je schouders 'vierkant' maken en stevig de grond voelen met je voeten!!!

Verder vind ik het erg verstandig dat je gewoon de metro in bent gegaan: kies in dit soort situaties altijd de plek met de meeste mensen/ 'de openbaarheid'.
En heb je op school met de decaan gesproken...? Die kan samen met jou met de RET en de politie praten over 'wat ze wel kunnen doen', de meldkamer van 112 is gewend surveillanceauto's aan te sturen, maar er is natuurlijk meer mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-02-20 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:41

Pfff mensen ook. Ik maak me best altijd wel kwaad om dit soort gedrag. Laat anderen lekker met rust.

Zelf heb ik ook een niet zo leuke aanvaring gehad met een buitenlandse man in de trein. Blegh. Net als jou voelde ik me ook echt vies en alles. Heb ook niets gezegd, en niets gemeld. Je slaat dan gewoon dicht.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:33

Dikke knuffel, Paarseballon. Wat een ontzettend nare ervaring. Hoe gaat het nu met je?

Paarseballon
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 00:13

Ik ben erg eigenlijk zo goed als bovenop. Sneller dan verwacht maar dat is echt super fijn! Ik besef ook wel dat het niet elke keer gaat gebeuren.

Nog geen aangifte gedaan. Voel me nu zo goed dat ik niet weet of aangifte dat gaat verpesten of dat ik me nu juist ‘goed genoeg’ voel om aangifte te doen, als jullie het nog volgen hahaha

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Ik had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 01:20

Dit is never nooit niet jouw fout of schuld en je had niet iets MOETEN zeggen. Hij had nooit aan jou mogen zitten, ongeacht wat voor reden hij daarvoor heeft of verzint.

Goed dat je het bij RET gemeld hebt.

Persoonlijk (maar dat ben ik met mijn ervaringen) zou ik wel aangifte doen. Als het niet voor jezelf is dan wellicht voor een ander. Maar dat gezegd, als jij daar niet goed genoeg voor voelt is het begrijpelijk. En jij zult dat dan ook zelf moeten beslissen.

Ik hoop dat je het een plek kunt geven, maar als je er moeite mee krijgt, zoek dan hulp. Dat is niet vreemd of raar of stom. En al helemaal niet je eigen schuld

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:59

Gewoon doen wat je nodig hebt, Paarseballon. Doe wat jij nodig hebt om dit te kunnen verwerken en af te sluiten. Dikke knuffel :(:)

Fijn te horen dat het nu goed met je gaat :-)