Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:28

Rizette schreef:
Vrijwillige brandweerman heeft toch gewoon een baan of in jullie geval ZZP of eigen zaak en wordt alleen opgepiept indien nodig en hoort dan eigen baas te zijn of een werkgever te hebben die er achter staat waar hij zo kan gaan, als hij in de buurt is , als dat niet zo is houdt het op. De uren gaan dan toch af van het werk wat anders op dat moment wordt gedaan? Dat is dan toch het eigenlijke werk. Het is toch vrijwillige brandweer , wordt toch niet voor niets zo genoemd?


En als je wordt opgepiept en er komt niemand opdagen omdat je de kinderen thuis hebt :? Lekker dan, dan laten we de boel branden ofzo?
Hier in het dorp is bv alleen vrijwillige brandweer. Dat zijn veelal ondernemers die hun ‘echte’ baan kunnen laten liggen en ten allen tijde kunnen vertrekken.
Met kinderen om je heen kan dat dus niet. Dus ik begrijp niet waarom dat niet bij de cruciale banen wordt gerekend :?
Als er hier geen vrijwillige brandweermensen beschikbaar zijn, komt er dus gewoon niemand omdat ze op de kinderen moeten passen. Ik vind dat best krom.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:47

Voor jullie info: 85% van de brandweer in NL bestaat uit vrijwillige brandweerkorpsen.
Ze werken met beschikbaarheid.
Iedereen moet zijn/haar beschikbaarheid in een app aangeven.
Voordat je het dorp uitgaat, voor wat voor reden dan ook (boodschap, werk, alles) moet je je afmelden in de app. Als dan blijkt dat er niet genoeg mensen beschikbaar zijn, kun je dus niet weg.
Dat heeft ons al meerdere uitstapjes etc gekost.....

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:03

Liezel1 schreef:
Voor jullie info: 85% van de brandweer in NL bestaat uit vrijwillige brandweerkorpsen.
Ze werken met beschikbaarheid.
Iedereen moet zijn/haar beschikbaarheid in een app aangeven.
Voordat je het dorp uitgaat, voor wat voor reden dan ook (boodschap, werk, alles) moet je je afmelden in de app. Als dan blijkt dat er niet genoeg mensen beschikbaar zijn, kun je dus niet weg.
Dat heeft ons al meerdere uitstapjes etc gekost.....


dit dus.
mijn buurman zit bij vrijwillige brandweer, zien we ook geregeld uit huis rennen en wegsjeesen in zijn auto naar de brandweerkazerne.
die heeft indd uitgelegd dat er perse zoveel beschikbaar moeten zijn.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18683
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:11

Vanwege de grote hoeveelheid aan topics die betrekking hebben op de coronacrisis, is er een speciaal subforum over corona gekomen namelijk CV Corona Vragen. Omdat dit topic over Corona gaat verplaats ik dit topic daarheen.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:22

ik kom ook even binnenvallen. de eerste en laatste pagina's gelezen. gaat ook hier alweer snel.

ik ben HR manager en zit dus precies in het schuitje waar jullie het over hebben.
en dan ook nog eens over meerdere landen. gelukkig geen mega groot bedrijf en we hebben geen nadelige gevolgen bedrijfsmatig.

ik ben groot voorstander van goede communicatie. niemand vraagt om deze crisis. de medewerkers niet, maar de werkgever ook zeker niet. je weet inderdaad niet of ze nog maar net de kop boven het water kunnen houden.

wij hebben iedereen gevraagd naar de situatie en vertrouwen er op dat iedereen doet wat ie doet. calamiteiteverlof of zorgverlof is leuk, maar voor mijn gevoel te veel rompslomp. iedereen doet wat ie kan en krijgt gewoon zijn uren uitbetaald. als je goed voor je mensen bent krijg je dit later wel weer terug.

wel willen we graag dat het werk doorgaat en dat waar je verantwoordelijk voor bent oppakt.
ik ben deze week nog 1,5 dag naar het werk geweest. verder werk ik thuis. mijn man werkt ook thuis en kids zijn thuis. we wisselen het af. dit gaan we t weekend en s avonds ook gewoon doortrekken. over 7 dagen verdeeld moeten we beide onze uren wel kunnen maken. andere momenten maken we ook wel eens meer uren, dus dat loopt wel los.

vanuit HR natuurlijk veel drukte met het coronavirus, dan zorg ik er ben en dat ik mijn steentje bij kan dragen

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:33

Ik heb een vitaal beroep maar zie het momenteel totaal niet zitten mijn baby naar de opvang te brengen. Alles is anders, en de regel van maximaal 3 kinderen op 1 leidster is afgeschaft. Wij houden hem dus thuis... Ik werk mijn gewone dagen (24 uur per week). Mijn man heeft een eigen bedrijf dat helaas wel hard getroffen wordt. Voordeel: hij is nu iets flexibeler dan normaal ivm minder klandizie. Dus hij plant zijn werk om het mijne heen (op mijn vrije dagen, de avonden en de weekenden).

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:10

tita schreef:
Hier ga ik achterlijke tijden werken
3 dagen van 06:00-11:00 dan kan mijn man om 12:00 op kantoor zijn
En 1 vrije dag en een dag van 07:00-15:30

Ik ga van 28 uur naar 23 met minder tijd voor mezelf....en behoorlijk kostenpost lager salaris en KDV moet betaald blijven.

Waarom zijn dat achterlijke tijden? Normaal werk je ook vanaf 06 en 07u zeg je.

Ik zou het wel schappelijk vinden als je WG je 'minuren' op z'n minst met je zou delen.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 18:17

Drie dagen achter elkaar om 4:30 mijn bed uit is heftig, om vervolgens gelijk thuis verder te gaan.
Ik lig er niet voor 23:00 in...niet omdat ik dat wil maar omdat het niet anders kan.

En ik moet eerlijk zeggen mijn 4- jarige is behoorlijk pittig die hoort op school te zitten.
Dus thuis is het aanpoten maar dat heeft iedereen ik kan ze nergens laten uitrazen....speeltuin, monkeytown, Efteling, zwembad.....


Mijn WG doet niks, maar goed....is teleurstellend maar had het kunnen verwachten.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:37

Het is passen en meten voor iedereen nu.

Ja pittig met kids, werk en alles wat erbij komt. Iedereen moet wat water bij de wijn doen en als dit betekend op debiele tijden te werken, ja dan zou ik gewoon op debiele tijden gaan werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:38

tita schreef:
Drie dagen achter elkaar om 4:30 mijn bed uit is heftig, om vervolgens gelijk thuis verder te gaan.
Ik lig er niet voor 23:00 in...niet omdat ik dat wil maar omdat het niet anders kan.

En ik moet eerlijk zeggen mijn 4- jarige is behoorlijk pittig die hoort op school te zitten.
Dus thuis is het aanpoten maar dat heeft iedereen ik kan ze nergens laten uitrazen....speeltuin, monkeytown, Efteling, zwembad.....


Mijn WG doet niks, maar goed....is teleurstellend maar had het kunnen verwachten.

Hebben jullie geen parken, speelplaatsen e.d. in de buurt?

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:39

Ik laat de mijne niet in openbare speeltuinen hoor...
Ga soms een rondje fietsen en hoop dat ik niemand tegenkom.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:43

_San87_ schreef:
tita schreef:
Drie dagen achter elkaar om 4:30 mijn bed uit is heftig, om vervolgens gelijk thuis verder te gaan.
Ik lig er niet voor 23:00 in...niet omdat ik dat wil maar omdat het niet anders kan.

En ik moet eerlijk zeggen mijn 4- jarige is behoorlijk pittig die hoort op school te zitten.
Dus thuis is het aanpoten maar dat heeft iedereen ik kan ze nergens laten uitrazen....speeltuin, monkeytown, Efteling, zwembad.....


Mijn WG doet niks, maar goed....is teleurstellend maar had het kunnen verwachten.

Hebben jullie geen parken, speelplaatsen e.d. in de buurt?

Dat is nou net niet de bedoeling dat kinderen nog met elkaar spelen dan kunnen ze ook naar school. Het bos of de polder in is nu de oplossing en dan wandelen of spelen en uit elkaars buurt blijven.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:46

Wij hebben hier gelukkig heel veel speeltuintjes en er is altijd wel 1 te vinden waar niemand is. Ze moeten toch een beetje kunnen uitrazen. 3 weken lang binnen houden is geen doen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:49

Bij ons wordt juist vanuit de overheid gepromoot dat kinderen in kleine groepjes nog wel normaal mogen buitenspelen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:49

Hier zijn alle speeltuinen gesloten omdat het virus ook via harde materialen verspreid kan worden, dus ook zonder contact met andere kinderen.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:55

hier wordt gewoon nog wel buiten gespeeld, wel veel minder kinderen op straat. Ik probeer wel beetje de boot af te houden maar er wordt soms wel even kort gespeeld

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:56

Sizzle schreef:
De mensen in de buitenschoolse opvang hebben nu een vakantie tot 19 April met volledig behoud van salaris en de ouders dragen die kosten (dus niet de gemeente die de werkgever is).

Nu gun ik de medewerkers hun ‚gelukje‘ wel maar het is natuurlijk wel zuur dat ik gewoon mijn volledige uren draai en daarnaast mijn kind thuis heb en daar ook nog voor betaal :')


Hier zijn de medewerkers nog vol aan het werk om de kinderen van ouders uit vitale sectoren te ontlasten. Het zijn natuurlijk veel minder kinderen, ze zijn er wel. De opvang neemt de jongsten voor haar rekening, de school de ouderen, ook om ze te kunnen helpen met het schoolwerk dat nu thuis gemaakt moet worden. De leerkrachten doen dit in shift. Het is voor niemand ideaal, ik werk als juf thuis, ook niet handig om je lessen voor te bereiden en te delen met de kinderen, maar we redden ons.

TS kan jij geen gebruik maken van de opvang, of werk jij niet in een vitale sector?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:58

Rizette schreef:
_San87_ schreef:

Hebben jullie geen parken, speelplaatsen e.d. in de buurt?

Dat is nou net niet de bedoeling dat kinderen nog met elkaar spelen dan kunnen ze ook naar school. Het bos of de polder in is nu de oplossing en dan wandelen of spelen en uit elkaars buurt blijven.

Even lekker buitenspelen op een verlaten speelplaats is heus niet erg hoor. Stuk fietsen, eind wandelen. Bewegen is gezond.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:03

Onze opvang heeft 2 van de 3 lokaties kunnen sluiten omdat er maar weinig opvang nodig is. Dat houdt in dat veel leidsters zonder werk thuis zit. Veel met 0 uren contracten dus geen inkomen, terwijl wij gewoon 400 euro per maand moeten aftikken. Nou hebben we bericht gehad dat er gekeken gaat worden naar hoe dat gecompenseerd kan worden.

Bij de school (570 leerlingen) is er voor maar een handjevol kinderen opvang nodig. De meeste ouders hebben toch zelf iets kunnen regelen. Daarnaast gaf de juf aan dat ze vanwege de lage opkomst er flexibel omgegaan wordt met de aanvragen bij bijv. zzp'ers of een ouder gezinnen waar niet thuis gewerkt kan worden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:08

Rizette schreef:
Dat is nou net niet de bedoeling dat kinderen nog met elkaar spelen dan kunnen ze ook naar school. Het bos of de polder in is nu de oplossing en dan wandelen of spelen en uit elkaars buurt blijven.

Onjuist.



Sizzle schreef:
Bij ons wordt juist vanuit de overheid gepromoot dat kinderen in kleine groepjes nog wel normaal mogen buitenspelen.

Hier ook hoor, maar zoals je leest: het komt niet over/men leest er overheen/ene oor in, andere oor uit of men wil het zelf niet uit angst.

Kimbers

Berichten: 5107
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:17

Ook genoeg adviezen om dit juist niet te doen hoor door artsen.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:29

Gelukkig gaat het hier anders .Iedereen weetkt/zit thuis en iedereen krijgt gewoon betaald. Ik heb twee collega's die een vorige hebben die arts is en beide toevallig ook drie kleine kinderen ( Onder de 6). Er komt niet zoveel van hun werk terecht vergeleken met normaal en dat is ok. We zitten met z'n allen in een uitzonderlijke situatie en we slaan ons er samen doorheen. Echter, wij kunnen dat als bedrijf wel betalen en komen niet in de problemen hierdoor, dat scheelt een hoop.

Autumnn

Berichten: 8076
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:08

tita schreef:
Drie dagen achter elkaar om 4:30 mijn bed uit is heftig, om vervolgens gelijk thuis verder te gaan.
Ik lig er niet voor 23:00 in...niet omdat ik dat wil maar omdat het niet anders kan.

En ik moet eerlijk zeggen mijn 4- jarige is behoorlijk pittig die hoort op school te zitten.
Dus thuis is het aanpoten maar dat heeft iedereen ik kan ze nergens laten uitrazen....speeltuin, monkeytown, Efteling, zwembad.....


Mijn WG doet niks, maar goed....is teleurstellend maar had het kunnen verwachten.


Tjonge jonge je kruipt wel erg in de slachtofferrol...... beetje positiviteit in deze tijd helpt je een stuk meer ;) iedereen heeft het druk en voor iedereen is het aanpoten met kinderen. Óók voor je werkgever!! Ik denk dat je werkgever een stuk flexibeler is dan je denkt maar wil je het niet zien. Kom op meid!! Blijven lachen maakt het leven een stuk leuker *\o/*

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:00

Eens met Autumm je kruipt behoorlijk in het negatieve. Natuurlijk is het een klote situatie maar deze situatie is er nu helaas eenmaal.
Probeer voor je gezin een modus te vinden die werkt waarin je de werkgever ook enigszins tevreden kan houden.
Je bent niet de enigste in deze situatie en moet riemen die jullie hebben.
Probeer toch buiten jullie comfort zonde te gaan er zijn echt genoeg studenten die willen oppassen en dit zou echt een oplossing kunnen zijn. Ja je moet ze bij een vreemde achter laten maar ja laat ze dan proefdraaien als jullie er zijn .
En de kans van besmetting is er maar zolang jullie niet geheel in quarantaine zitten is die er bij jullie net zo goed

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:04

Nah, je mag het toch wel poedersuiker vinden?

En hoe ga je een oppas betalen naast de ongeveer €1000 die je ook al door moet betalen? 8u per dag is toch al gauw €100 per dag en dat wekenlang.
Daarbij heeft TS al een oplossing.