Beginnende reuma?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 15:17

MarjanB schreef:
Geen vitamine D tekort? En Lyme getest? Verder als eens geprobeerd of het met magnesium slikken verbetert?


Lyme getest maar kwam niets uit.

Sinds dit jaar de 1e keer ook vitamine D tekort. Hier kreeg ik 1 doosje kauwtabletten voor.

Magnesium helpt tegen de spierkrampen maar haalt niet de verdere oorzaken en problemen weg.

MarjanB

Berichten: 16505
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:22

Ok en welke waarde had je vit D? Ik heb daar ook veel problemen mee gehad en moet die nu boven de 80 houden van de Ha.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 15:24

MarjanB schreef:
Ok en welke waarde had je vit D? Ik heb daar ook veel problemen mee gehad en moet die nu boven de 80 houden van de Ha.


Ben de uitslag aan het zoeken maar kan de papieren even niet vinden.

Was niet drastisch laag maar moest wel even wat bijpakken.

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:33

Je klachten zijn duidelijk gerelateerd aan B 12 tekort en vitamine D.
Je kan gewoon eisen van je ha voor een verwijzing,dat mogen ze niet weigeren.
Anders idd zelf naar een zh gaan die je wel serieus neemt,desnoods weer in NL.
Kijk eens op stichting B12 tekort,daar staat heel veel info.
Sterkte ts.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:41

irryproppy schreef:
Je klachten zijn duidelijk gerelateerd aan B 12 tekort en vitamine D.
Je kan gewoon eisen van je ha voor een verwijzing,dat mogen ze niet weigeren.
Anders idd zelf naar een zh gaan die je wel serieus neemt,desnoods weer in NL.
Kijk eens op stichting B12 tekort,daar staat heel veel info.
Sterkte ts.

Pas je op met het stellen van diagnoses vanachter een scherm?

@TO: voelde je verschil qua spier-/gewrichtsklachten toen je vaker B12-injecties kreeg, of maakte dat geen verschil?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 17:17

@Astorga

Ik voelde me wel degelijk beter toen ik de injecties kreeg.

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:24

Astorga schreef:
irryproppy schreef:
Je klachten zijn duidelijk gerelateerd aan B 12 tekort en vitamine D.
Je kan gewoon eisen van je ha voor een verwijzing,dat mogen ze niet weigeren.
Anders idd zelf naar een zh gaan die je wel serieus neemt,desnoods weer in NL.
Kijk eens op stichting B12 tekort,daar staat heel veel info.
Sterkte ts.

Pas je op met het stellen van diagnoses vanachter een scherm?

@TO: voelde je verschil qua spier-/gewrichtsklachten toen je vaker B12-injecties kreeg, of maakte dat geen verschil?


Ja sorry,ik bedoel dat het er op lijkt.
Ik ben gelukkig geen arts,maar bedoel het goed.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:37

Ik weet niet wat voor een letsel je hebt in je nek, maar vlak ook dat niet uit hè. Ik heb rugletsel en daar loopt letterlijk mijn hele lijf op vast. Van top tot teen, ook met de nodige ontstekingen, etc. Voor ik die diagnose kreeg liep ik ook bij de reumatoloog en kreeg ik vrijwel direct de stempel Fibromyalgie.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:47

maliejane schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je B12 nu "opgevolgd" wordt. Mijn ervaring ermee is dat ze naar de waardes blijven kijken en die dan op rond de 300 houden. Bij mij betekende dat 1x per 3 maanden injecties en door omstandigheden zakte ik toen eens verder weg. Gevolg: erge zenuwpijnen in mijn benen en armen en kon al mijn normale dingen bij de paarden en in de tuin wel vergeten. Toen via o.a. stichting B12 meer informatie o gehaald en die gaven al aan dat met injecties je waarden vals verhoogd zijn en je dus altijd minimaal 700 aan moet houden.

Lang verhaal kort.. ben opnieuw met opbouwschema begonnen (9 weken 2x per week) daarna tijdje niet maar gelijk verergering dus nu injecteer ik elke week zelf en sindsdien zijn mijn klachten steeds minder geworden en inmiddels al een paar maanden zo goed als helemaal weg.

Dus het zou je B12 tekort kunnen zijn, maar dan heb je mogelijk een hogere frequentie injecties nodig en veel huisartsen doen daar moeilijk over als je waarden gewoon goed zijn na een injectie..

Verder wel heel vervelend en leef met je mee! Heb zelf een darmziekte en dus erg gevoelig voor tekorten dus ik weet hoe het is. Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt


Heel even een korte quote, want moet zo gaan.

Ik ben vrijdag bij het B12 institute in Rotterdam geweest, start nu ook met 3 maanden 2 x per week en moet daarna kijken of de klachten minder worden, zoniet dan gaan we nog naar 3 x per week of eventueel afbouwen als het wel goed gaan.

Let op, iedereen is verschillend maar mijn huisarts heeft me bewust doorgestuurd. Hij weet dat de richtlijnen die aangehouden worden niet oke zijn voor mensen met klachten (ik heb veel dezelfde klachten als jij, niet alles) maar is gebonden aan protocollen. Geeft aan dat hij zelfs op z'n vingers getikt kon worden nadat we op zijn initiatief toch al gestart waren met injecteren omdat de wachtlijst best lang was (heb me in januari aangemeld).

Ben gestart met 2x per week gedurende 2 weken. Daarna 1x per maand. Maar volgens de arts van het B12 institute is dit gewoon te weinig om op te starten.

Veel huisartsen doen er idd moeilijk over, is ook mijn ervaring toen ik in de thuiszorg werkte en een jong gezin (moeder en 2 kinderen) 1x per 2 weken en 1x per week prikte. Huisarts wilde niet meewerken en daarom waren wij als thuiszorg ingezet.

Als je verder nog vragen hebt stel ze gerust!

Hutcherson

Berichten: 7378
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:50

Topsport staat vaak wel garant voor artrose. Kunstschaatsen is een drama voor je knieën. De ontstekingswaarden KUNNEN duiden op atritis en da tis vaak periodes (vaak als het ook kouder wordt).
Ochtendstijfheid is echt een symptoom ook van reuma.

Wellicht is het fibromyalgie. Officieel betekend dat weinig want het is gewoon een labeltje zodat je kunt zeggen wat je diagnose is.. Weke delen reuma noemen ze het ook.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 18:07

Iemand enig idee over een goede arts/ziekenhuis/instituut hier in België voor b12 gerelateerde problemen?



Het oude letsel in de nek zal er vast ook wel voor iets tussen zitten maar de klachten begonnen zich van vóór die tijd al te vormen, waardoor ik dus uitelijk ook meeste sporten heb opgegeven.

marleen_88

Berichten: 14074
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:15

Temeraire schreef:
Is fybromialgie al een keer genoemd? Dat zou het ook kunnen zijn als het geen reuma is.


Mijn collega ook nog geen 30 kreeg deze diagnose, met dezelfde klachten als TS.
Na een traject, een second opinion aangevraagd... Wat bleek, haar klachten kwamen allemaal door B12 te kort. Nu injecties en ze is klachtenvrij.

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:43

Ik krijg last van mijn gewrichten als mijn vitamine D te laag is. Ik had ook last van snelle verzuring in mn spieren maar dat laatste kwam denk ik door ijzer tekort. Controleer regelmatig je vitamine D waarde, bij mij daalt deze vrij snel ook als ik 20 microgram per dag slik.

Sterkte!

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:07

Hoe weten jullie dat allemaal al die vitamines en waardes? Moet je dan bloedonderzoek laten doen?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:49

Spytgnieskje schreef:
Hoe weten jullie dat allemaal al die vitamines en waardes? Moet je dan bloedonderzoek laten doen?


Je waardes kom je inderdaad te weten door een simpele bloedname bij de huisarts.

Elke mens heeft af en toe wel eens een tekort. Aanhoudende tekorten kunnen echter wel problemen veroorzaken.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:30

BillyJ schreef:
Bedankt voor de reacties.

Schildklier is nooit getest geweest, heb wel 90% van de tijd opgezette klieren in mijn nek maar dit heeft hier niets mee te maken denk ik.

Qua b12, ik kreeg elke 3maand idd injecties en dan weer wachten tot het zakte.

Via nieuwe arts krijg ik alleen supllementen maar ik heb hier absoluut géén baat bij.
In NL kreeg ik vaker injecties en werd het echt super opgevolgd! (1e week 2 injecties en dan afbouwen, bloedonderzoek en kijken hoe snel waardes zakken, adh daarvan werden volgende injecties 'berekend')
Hier in BE doe ik nog steeds de bloedtest maar injectie zetten ze niet graag.
Mijn waarden zijn bijna altijd rond de 100... met injecties wel hoger maar die krijg ik niet meer.
Ben inmiddels bij huisarts nr 7 |(
Heb maag en darmonderzoek gehad maar hier kwam niets uit.


Volgens alle huisartsen die ik hier heb had hoor ik steeds.. gewoon je b12 pilletjes pakken en komt goed. Maar mijn waarden komen bijna nooit boven de 300, laat staan 700!
Word er moedeloos van.


Jemig.. 100 is echt heel erg laag voor B12. Pilletjes doen bij mij ook niks, waarden verlagen dan alleen maar verder. Ik had al mijn klachten al op 300 met injecties. Zou dus echt wel je B12 kunnen zijn, maar dan moet je wel net een arts treffen die meedenkend is en je de injecties wil geven/voorschrijven. In NL is dat soms al lastig, maar in Belgie blijkbaar nog erger. Is er in Belgie niet ook iets als een b12 kliniek ofzo? Geen ervaring daarmee hier in NL, maar weet wel dat ze er zijn.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 08:56

maliejane schreef:
BillyJ schreef:
Bedankt voor de reacties.

Schildklier is nooit getest geweest, heb wel 90% van de tijd opgezette klieren in mijn nek maar dit heeft hier niets mee te maken denk ik.

Qua b12, ik kreeg elke 3maand idd injecties en dan weer wachten tot het zakte.

Via nieuwe arts krijg ik alleen supllementen maar ik heb hier absoluut géén baat bij.
In NL kreeg ik vaker injecties en werd het echt super opgevolgd! (1e week 2 injecties en dan afbouwen, bloedonderzoek en kijken hoe snel waardes zakken, adh daarvan werden volgende injecties 'berekend')
Hier in BE doe ik nog steeds de bloedtest maar injectie zetten ze niet graag.
Mijn waarden zijn bijna altijd rond de 100... met injecties wel hoger maar die krijg ik niet meer.
Ben inmiddels bij huisarts nr 7 |(
Heb maag en darmonderzoek gehad maar hier kwam niets uit.


Volgens alle huisartsen die ik hier heb had hoor ik steeds.. gewoon je b12 pilletjes pakken en komt goed. Maar mijn waarden komen bijna nooit boven de 300, laat staan 700!
Word er moedeloos van.


Jemig.. 100 is echt heel erg laag voor B12. Pilletjes doen bij mij ook niks, waarden verlagen dan alleen maar verder. Ik had al mijn klachten al op 300 met injecties. Zou dus echt wel je B12 kunnen zijn, maar dan moet je wel net een arts treffen die meedenkend is en je de injecties wil geven/voorschrijven. In NL is dat soms al lastig, maar in Belgie blijkbaar nog erger. Is er in Belgie niet ook iets als een b12 kliniek ofzo? Geen ervaring daarmee hier in NL, maar weet wel dat ze er zijn.



Ik moet ze alleen nog even vinden hier in BE.
Ik het slechtste geval verhuis ik terug naar Kampen haha

Neen geintje... heb wel al enkele goede sportartsen gevonden en ga binnenkort daar dan ook doorverwijzing vragen voor uitgebreider onderzoek.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:03

Ik had ooit een b12 van 89... nou ik was ziek! Alleen ik kreeg vooral mentale problemen. Had dagen dat ik zo bang was dat ik niet in mijn eigen keuken durfde te komen. Ik heb het wel weer met pillen goed gekregen... maar wat schandalig dat ze je geen injecties willen geven. Hopelijk lukt dat snel!

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:19

Hier ook iemand met reuma, klachten vanaf mijn 30e. Artrose in nek en knie.
Ik ga iedere 5 weken naar de chiropractor om me los te maken. Nu met Corona kon dat even niet en dan voel ik me echt weer 80+.

Heb laatst een filmpje gezien dat B12 tekort ook te maken kan hebben van het niet op kunnen nemen van die vitaminen door het lichaam. Dan kon je wel van die shots vitamine krijgen maar had dat enkel kort effect.
Die chiropractor legde ook uit dat dit te maken had met een gedeelte uit de wervelkolom wat invloed had op het verteringsgedeelte. En als dit dus vast zat en het losgemaakt zou worden de vertering en dus ook de opname van voedingsstoffen beter zou zijn.
Ik kan dan alleen ervaring van mijzelf vertellen en dat is dat ik er echt heel veel baat bij heb.
Zo ben ik ook ooit rond mijn 30e wakker geworden en kon ik mezelf nauwelijks meer bewegen, met heel veel pijn en moeite aangekleden en naar de huisarts gegaan, ik kreeg toen spierverslappers en pijnstilling. Na 3 weken steeds ophogen van de dosering had het me niet geholpen en stelde ik bij de huisarts voor of ik misschien naar een chiropractor kon gaan omdat ik na veel research had gezien dat dit wellicht kon helpen.
En echt waar, na mijn eerste behandeling was ik direct veel losser en had ik meteen minder pijn.

Marcella

Berichten: 36771
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:41

Spytgnieskje schreef:
Ik heb dezelfde klachten maar geen diagnose. Mijn huisarts neemt mij niet serieus en geeft me alleen spierverslappers. Verder moet ik er mee leren leven.. Dus lees graag even mee. Sterkte, hoop dat je je snel beter voelt.

Edit: Ben ook bijna 30 en mijn klachten begonnen ook langzaam in de pubertijd

Heel bekend helaas.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:03

yvje86 schreef:
Hier ook iemand met reuma, klachten vanaf mijn 30e. Artrose in nek en knie.
Ik ga iedere 5 weken naar de chiropractor om me los te maken. Nu met Corona kon dat even niet en dan voel ik me echt weer 80+.

Heb laatst een filmpje gezien dat B12 tekort ook te maken kan hebben van het niet op kunnen nemen van die vitaminen door het lichaam. Dan kon je wel van die shots vitamine krijgen maar had dat enkel kort effect.
Die chiropractor legde ook uit dat dit te maken had met een gedeelte uit de wervelkolom wat invloed had op het verteringsgedeelte. En als dit dus vast zat en het losgemaakt zou worden de vertering en dus ook de opname van voedingsstoffen beter zou zijn.
Ik kan dan alleen ervaring van mijzelf vertellen en dat is dat ik er echt heel veel baat bij heb.
Zo ben ik ook ooit rond mijn 30e wakker geworden en kon ik mezelf nauwelijks meer bewegen, met heel veel pijn en moeite aangekleden en naar de huisarts gegaan, ik kreeg toen spierverslappers en pijnstilling. Na 3 weken steeds ophogen van de dosering had het me niet geholpen en stelde ik bij de huisarts voor of ik misschien naar een chiropractor kon gaan omdat ik na veel research had gezien dat dit wellicht kon helpen.
En echt waar, na mijn eerste behandeling was ik direct veel losser en had ik meteen minder pijn.


Ik heb ook reeds beginnende artrose in de nek door het letsel.
Heb bij de chiropractor gelopen maar toen zijn de klachten in nek/schouders alleen erger geworden. Loop nu al járen bij de fysio, en na het oppakken van roeien en een goede begeleiding bij fysio, heb ik veel minder last van mijn nek!
Mijn spieren waren constant overbelast en gingen zodanig verkrampen dat ik geknelde zenuwen had (tintelingen in handen, spierkrampen, gevoelsverlies).
Dit is nu dus redelijk onder controle door gerichte training.

De ontstekingen in gewrichten/pezen/spieren had ik echter daarvoor dus ook al. Nu komt het gewoon vaker voor in bvb mijn schouder vanwege dat oude letsel dat er ook tussen zit.
Ook heb ik in heel kleine mate hyperflexie in mijn rug en knieën, waardoor de belasting hoger is voor spieren/pezen.

Voor b12 ben ik helemaal gecheckt, maagonderzoek en darmonderzoek gehad, maar hier kwam niets uit.
Het is een raadsel waarom ik het niet opneem, dus van die blokkades, daar kan best waarheid inzitten.

Had inmiddels op jonge leeftijd al een zodanig tekort aan b12 (te laat gevonden). Dat er uiteraard ook veel andere grote tekorten waren.
In NL, tijdens mijn studiejaren ben ik er feller achteraan gegaan, daar kreeg ik dus de goede kuren met injecties en voelde me toen echt wel verbazingwekkend veel beter!
Opgewekter, minder vermoeid, terug meer spierkracht, betere slaap, ...

Dat is dus zeker iets waar ik ook terug achteraan moet!!
Magnesium helpt nu ook wel iets, maar de b12 tabletten en vloeibare vorm, lijk ik zo zelf nog steeds niet op te nemen. Dit is ook oldat bvb mijn foliumzuur en .. ook te laag zijn.
Voor uitgebreid onderzoek is het heel belangrijk om dat foliumzuur mee te pakken, want deze zorgt ok voor iets van opname of omzetting?
In de injecties zit dit alles in en dat is dus de meest opneembare vorm van b12. Na enkele injecties zou je dus op level 1000 moeten zitten, daarna kijken ze hoe snel je zakt en aan de hand daarvan kreeg ik dan de injecties ingedeeld.
Hier in BE lijken ze er gewoon echt geen fan van!

Moet wel zeggen dat ik inderdaad altijd een voos gevoel had rond de plek van injectie (bil, bovenbeen voelde dan voos, gevoelloos).

Maar het hielp wel énorm!!!

Echter denk ik toch ook dat ik buiten de b12 ook reuma/... gevoelig ben. Vandaar dat ik daarrond ook extra onderzoek wil.

Misschien komt het door het kunstschaatsen, liep behoorlijk hoog niveau voor die leeftijd, in combinatie met alle andere sport. Mijn lichaam heeft al best wat te verduren gekregen. Uiteindelijk dus gestopt omdat ik dat niveau niet meer aankon. Mijn conditie verslechterde met training, beetje omgekeerde wereld.

En het feit dat ik nu 15kg overgewicht heb, helpt natuurlijk ook niet mee voor de klachten.

Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:23

Mijn huisarts heeft me jaren injecties voorgeschreven, maar die zit in Heusden-Zolder, dat is wat ver voor je. Ik kreeg Neurobion via thuisverpleging.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 15:05

Tieneke schreef:
Mijn huisarts heeft me jaren injecties voorgeschreven, maar die zit in Heusden-Zolder, dat is wat ver voor je. Ik kreeg Neurobion via thuisverpleging.


Inderdaad een beetje ver als je vaker injecties moet..
Mijn oude huisarts in BE deed het wel maar is inmiddels al een hele tijd met pensioen helaas. Ook niet in kuren, maar ok, ze zette tenminste af en toe een injectie als de waarden écht laag waren.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:41

Citaat:
Mijn conditie verslechterde met training, beetje omgekeerde wereld

... hier viel mijn oog op.
Het klinkt mij in de oren als overtraind zijn.
... en er zijn sportartsen die stellen dat overtraind zijn 'gewoon een burn out is'.
Fibromyalgie zag ik ook al langs komen : spieren die de overbelasting niet meer aankunnen.
... en het zou ook kunnen verklaren dat een serie nuttige vitaminen niet worden opgenomen, dat is wel heel hard nodig voor een uitgeput lichaam, maar het lukt een uitgeput lichaam dus helaas niet altijd.

Wat ik mij herinner van de PNI aanpak (geen idee of het in België beschikbaar is...! Sorry!)
komt neer op:
beperk de schade: dus B12 als injectie of zuigtabletten, vitamine D plus verstandig zonnen, onderzoek naar andere tekorten.
Dan carnitine slikken tot de speekseltest zegt dat je cortisolwaarden goed zijn (uitputting)
ondertussen werken aan goede darmflora en het ophogen van je serotonine gehalte.
Dan zou je er een stuk beter voor moeten staan.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:01

Het duurt maanden tot een jaar voordat je van alle verschijnselen van vitamine B12 tekort af bent.
Dus ik denk dat je niet accuut verbetering kunt verwachten.