Beginnende reuma?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:47

Voor de lezers, alvast bedankt om te willen volgen en alles te lezen, ik probeer het zo beknopt mogelijk te houden.

Op jonge leeftijd altijd hoog niveau sport gedaan (atletiek, kunstschaatsen, paardrijden).
Daarnaast ook andere sporten ten behoud van kracht en conditie.

Toen ik 14 was, begon ik last te krijgen.
- snel verzuurde spieren
- krachtverlies
- gevoelsverlies

Uitgebreid onderzoek en daar kwam uit;
1; oud nekletsel, spieren verkrampen rond dat letsel, geknelde zenuwen als gevolg.

2; extreme tekorten vitamine b12, b6, b2, ijzer.
Uiteindelijk deficiëntie vastgesteld op b12.

Ik loop dus sinds die tijd onder sportbegeleiding met de fysio. En ga standaard elke 2 weken op gewone fysio. En de huisarts volgt de tekorten goed op.
Doe van sport vnl alleen nog roeien en wandelen. Inmiddels ben ik bijna 30!

Nog steeds zoveel last van de spieren, aanhechtingen, pezen en nu komen de gewrichten erbij.
Zo heb ik lang een onstoken schouder gehad, vocht in het gewricht, ...
En nu, nu begint mijn knie! Iets met de patella? Of voorste kniebanden?

Heb zowieso dagelijks pijn.
Voel mij sochtends echt OUD! Helaas word ik pas 30 in oktober.. alles kraakt, ik ben stijf, abnormaal!
Minste inspanning = verzuurde spieren..

Nu denkt mijn fysio dat ik eventueel gevoelig zou kunnen zijn voor het ontwikkelen van reuma?
Maar mijn huisarts gaat hier niet in mee.
Iemand die dit herkent?
Of iemand een idee waar en hoe ik nog verder moet kijken?

Opsomming;;;

- extreem snel verzuurde spieren
- kracht en conditieverlies ondanks gerichte training en sportbegeleiding.
- veel last in algeheel van spieren, pezen, gewrichten en stijfheid.
- aanhoudende hoge ontstekingswaarden in bloed zonder aanleiding?
- defficiënt voor b12 (word opgevolgd)
- ontstekingen in spieren en gewrichten
- vocht in gewrichten

Edit; ik hoef dus uiteraard niet te vermelden dat ik mij met de jaren steeds slechter begin te voelen omdat er geen verbetering komt en de klachten niet herkend worden.

Alvast bedankt om alles te lezen en excuses voor de wirwar }:0

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:08

Ik zou eens naar een sportarts gaan, of doorverwijzing naar het ziekenhuis.

50plusser

Berichten: 253
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:58

Kijk eens op Facebook pagina van Bewust Beter. Barbera hendriksen helpt door middel van voedingsadviezen vrouwen met diverse klachten. Miss kan ze je helpen?

jansenjap
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:00

Ik zou ook een doorverwijzing vragen, heb je wel eens gedacht aan een autoimmuumziekte zoals sarcoidose? Ik herken een heleboel klachten die je hebt en het duurde lang totdat duidelijk werd waar deze vandaan kwamen

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:03

Ik zou zeker ook om een doorverwijzing vragen en in het ziekenhuis starten met onderzoeken :j

Zelf loop ik bij het Maartenskliniek in Nijmegen en ben daar erg tevreden over! Maar weet uiteraard niet waar je vandaan komt en waar je naar doorverwezen zal worden.

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:15

Ik heb dezelfde klachten maar geen diagnose. Mijn huisarts neemt mij niet serieus en geeft me alleen spierverslappers. Verder moet ik er mee leren leven.. Dus lees graag even mee. Sterkte, hoop dat je je snel beter voelt.

Edit: Ben ook bijna 30 en mijn klachten begonnen ook langzaam in de pubertijd

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:29

Misschien een beetje onbeleefde vraag maar ik stel ze toch :D

Geen last van overgewicht ?

Hoe ziet je voedingspatroon eruit ?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:34

Deze klachten kunnen heel erg veel oorzaken hebben. Ik zou een doorverwijzing vragen naar een orthopedist.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 11:37

Dank voor de reacties!

@ Nabster
Ik loop al járen bij de fysio met sportbegeleiding

@ jansenjap
Sarcoidose is nog nooit in de mond genomen, dit lijkt ook eerder op de longen te slaan als ik het zo opzoek?

@ pandora2
Vroeger altijd héél mooi op gewicht, door vermindering van sport door de klachten, beginnen aan te komen.
Heb nu dus inderdaad overgewicht.
Ik eet verder wel gezond en heb voedingsadvies via sportbegeleiding.
Eet vnl vegetarisch om opbouw van melkzuur te voorkomen , gezien mijn spieren als zo snel verzuren.

Mijn huisarts (die overigens ook sportarts is) wijt het aan de b12. Die wil niet verder kijken.
Ben al bij andere huisarts geweest maar die zeggen dan gewoonweg "ach vast stress".

Ik wou binnenkort op eigen initiatief naar een reumatoloog in het ziekenhuis. Hopelijk bied dat inzicht.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 06-06-20 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:38

Met ontstekingen en verhoogde ontstekingswaardes ben je beter af bij een reumatoloog dan bij een orthopeed. Naar een reumatoloog gaan zou ik zeker doen. Vooral die verhoogde ontstekingswaardes zonder duidelijke aanleiding zijn echt een alarmsignaal. Zowel voor klassiek reuma als voor autoimmuunziektes.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 11:41

Ibbel schreef:
Met ontstekingen en verhoogde ontstekingswaardes ben je beter af bij een reumatoloog dan bij een orthopeed. Naar een reumatoloog gaan zou ik zeker doen. Vooral die verhoogde ontstekingswaardes zonder duidelijke aanleiding zijn echt een alarmsignaal. Zowel voor klassiek reuma als voor autoimmuunziektes.


Wil dus inderdaad proberen dat mijn huisarts mij doorverwijst. Anders ga ik op eigen houtje.

Ik woon overigens in het midden van België.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:43

Wat is het midden van Belgie ? Mag uiteraard via pb

Ik weet anders nog wel een goede sportarts die je wel zal willen doorverwijzen. Dan is het ook goedkoper bij de reumatoloog :P

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 11:45

Pandora2 schreef:
Wat is het midden van Belgie ? Mag uiteraard via pb

Ik weet anders nog wel een goede sportarts die je wel zal willen doorverwijzen. Dan is het ook goedkoper bij de reumatoloog :P


Kampenhout :Y)
Tussen Leuven-mechelen-brussel

Mijn eigen arts (ook sportarts) of fysio willen niet doorverwijzen :(:)

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:46

Ibbel schreef:
Met ontstekingen en verhoogde ontstekingswaardes ben je beter af bij een reumatoloog dan bij een orthopeed. Naar een reumatoloog gaan zou ik zeker doen. Vooral die verhoogde ontstekingswaardes zonder duidelijke aanleiding zijn echt een alarmsignaal. Zowel voor klassiek reuma als voor autoimmuunziektes.


Dat zou idd wel goed kunnen. Ik heb toevallig slechte ervaringen met reumatologen, dus ik zal bevooroordeeld zijn :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:56

Ja heel herkenbaar.... ik heb ook zo jaren gesukkeld , kwaal na kwaal. En ook idd toen nog maar 30...
ik heb 6 reumatologen gezien van fisio,afvallen tot hardlopen tot personal trainer kreeg ik als advies!
Echt ik kon wel janken het werd erger en erger elk half jaar werd ik geopereerd aan ontstekingen in mijn voorhoofds-holten, en diverse ontstekingen in de gewrichten . Zelfs de problemendokter wist het niet meer....tot ik bij het Erasmus in Rotterdam kwam....en ook daar hebben ze diep moeten spitten een heel multidisciplinair team met de beste artsen van Nederland is er in gedoken zelfs hun hebben 5 jaar moeten zoeken, er kwam echt iets heel zeldzaams uit en ook gewoon Reuma. Dit hebben ze gemist omdat ik het HLB27 gen voor reuma niet heb, maar ik heb wel reuma van 2 kanten in de familie... dat kan bij 10 % van alle patiënten dan toch ontwikkelen......Dat was dus reumatoloog nr 7 die het door het voorwerk van alle artsen wel kon bevestigen

Axiale spondyloartritis , en besnier-boeck 2 soorten dus en al die andere prutsers niet herkend hadden om dat het hun aan kennis ontbrak!
Een foto van mijn longen en een van mijn bekken en de diagnose was gesteld!
Even als dus vit D en B12 inefficiëntie.
Dus laat je niet teleurstellen als je nee te horen krijgt ga door tot de dingen verklaard zijn!

wat mij ook helpt is extra magnesium (serieuze hoeveelheid)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:01

BillyJ schreef:
Pandora2 schreef:
Wat is het midden van Belgie ? Mag uiteraard via pb

Ik weet anders nog wel een goede sportarts die je wel zal willen doorverwijzen. Dan is het ook goedkoper bij de reumatoloog :P


Kampenhout :Y)
Tussen Leuven-mechelen-brussel

Mijn eigen arts (ook sportarts) of fysio willen niet doorverwijzen :(:)


Je hebt pb :D

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:04

KU Leuven staat in ieder geval goed aangeschreven wat betreft reumatologie.

Zertab

Berichten: 12220
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:35

Als je huisarts je niet serieus neemt, kan je dan geen SO aanvragen bij een andere huisarts en daar een doorverwijzing krijgen naar het ziekenhuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:40

Ik ben ook 29 en heb in november de diagnose reuma gekregen, in juli/augustus werd ik ineens wakker met m'n bovenarm volledig op slot. Kon hem amper bewegen alles deed pijn aankleden was een hele opgave. Dit ging na een weekje ongeveer weer vanzelf over, of nouja 1 keer fysio, een soort tape en verder rusten.

Iets later, begin september heb ik vrijdagavond gevoetbald en werd ik zaterdag wakker ook met pijn. Onbekende pijn allemaal, nooit eerder gehad. Hak/achillespees omgeving. Ik lachte er om, want jaren niet gesport dus logischerwijs spierpijn.
Het lachen was me snel vergaan toen ik een week later eigenlijk voor 95% niet meer kon lopen, staan, alle druk op m'n voeten was pijn.
Hier kwam ook pijn in de knie bij en net als bij de andere situaties kon ik van de een op de andere dag mijn duimen niet meer bewegen/buigen en kreeg ik steeds meer last van mijn vingers en polsen, regelmatig werd ik wakker van de pijn.

Dit is misschien vrij extreem maar goed in mijn situatie heb ik 4/5 keer bij de huisarts aangeklopt. Werd steeds naar huis gestuurd met niet teveel op focussen (ivm mijn angststoornis kreeg ik dat soort adviezen) en rust nemen. Zo ging ik 2 week op volle rust, leek het iets beter, deed ik 1 uurtje iets te veel kon ik weer op rust.
Toen ik uiteindelijk jankend opbelde en smeekte om me verder te helpen omdat ik gewoon niet meer kon, was er ineens geen tijd meer voor mij, kon ik 2 week later pas terecht en werd het weer afgewimpeld op dat ik door mijn angststoornis me soms dingen verbeeld of dingen groter maak dan ze zijn.

Heeel verhaal dit, maar dit was de druppel, ben naar een andere huisarts gegaan, daar werd ik eerst ook weg gestuurd met rust houden maar toen ik na 2 week weer belde en smeekte of ze iets voor me konden doen werd er eindelijk actie ondernomen. Bloed geprikt, geen te hoge waardes dus heel apart, maar omdat ik er al 3 maand mee liep en geen leven meer had en het wel op reuma leek doorverwezen naar het ziekenhuis en binnen een maand de diagnose..

Mijn advies is dus, neem het serieus, hamer door bij je huisarts of zoek een ander die je wel serieus neemt. Ondanks dat ik 3 maand met pijn heb gelopen waren we er super optijd bij en na 3 maanden kon ik m'n normale leven weer oppakken omdat we zo snel en optijd waren en de medicijnen ook snel hun werk zijn gaan doen.
Helemaal als je fysio zoiets noemt ga er achteraan dat het onderzocht word met eerst eens bloedprikken.

Sterkte!

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:42

Is fybromialgie al een keer genoemd? Dat zou het ook kunnen zijn als het geen reuma is.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:48

Ik ben wel benieuwd hoe je B12 nu "opgevolgd" wordt. Mijn ervaring ermee is dat ze naar de waardes blijven kijken en die dan op rond de 300 houden. Bij mij betekende dat 1x per 3 maanden injecties en door omstandigheden zakte ik toen eens verder weg. Gevolg: erge zenuwpijnen in mijn benen en armen en kon al mijn normale dingen bij de paarden en in de tuin wel vergeten. Toen via o.a. stichting B12 meer informatie o gehaald en die gaven al aan dat met injecties je waarden vals verhoogd zijn en je dus altijd minimaal 700 aan moet houden.

Lang verhaal kort.. ben opnieuw met opbouwschema begonnen (9 weken 2x per week) daarna tijdje niet maar gelijk verergering dus nu injecteer ik elke week zelf en sindsdien zijn mijn klachten steeds minder geworden en inmiddels al een paar maanden zo goed als helemaal weg.

Dus het zou je B12 tekort kunnen zijn, maar dan heb je mogelijk een hogere frequentie injecties nodig en veel huisartsen doen daar moeilijk over als je waarden gewoon goed zijn na een injectie..

Verder wel heel vervelend en leef met je mee! Heb zelf een darmziekte en dus erg gevoelig voor tekorten dus ik weet hoe het is. Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:08

Ik volg ook, heel toevallig ook gekunstschaatst vroeger en al enkele jaren last van mijn knieen( als ik zo op mijn hurk zit, raak ik amper nog recht zonder steun, geen kracht in mijn knieen( ik geloofde altijd dat het schaatsen aan de oorzaak lag, heel vaak pijnlijke knieën gehad na weeral een val knap op je knieën)
Hier ook het laatste half jaar 2x uit het niets een grote ontsteking in mijn schouder, vaak stijve hielen in de ochtend en als ik de avonds uit de zetel stap,... bloedwaarden zijn ok, ook hier lijkt niets direct de oorzaak..

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:03

Is je schildklier oké?
Ik heb ook een verleden van steeds terugkerende tekorten (o.a ijzer, b6, magnesium), had 13 jaar geleden Sarcoïdose (= Besnier Boeck) en bleef daarna klachten houden. De reumatoloog ontdekte dat ik HLA-B27 positief ben en plakte daar de diagnose Ongedifferentieerde Spondyloarthropatie aan, ik had de symptomen van Bechterew, maar dat was nog niet zichtbaar op röntgen.
Ik kreeg steeds meer last van spieren en gewrichten en aanhechting van pezen, ondanks medicijnen. Ik kon steeds minder tillen, steeds minder lopen en stilstaan al helemaal niet en ik werd steeds stijver en was een enorme koukleum. Röntgenfoto's lieten ook 10 jaar later nog steeds geen spoor van Bechterew zien.
Intussen gebruik ik twee jaar schidklierhormoon en voel ik me weer 10 jaar jonger! Mijn rug en nek zijn weer soepel en sterk. Ik ben niet meer stijf of kouwelijk. Ik kan bijna alles weer, al krijg ik na een dag poetsen nog altijd zere vingers en polsen, maar daar is mee te leven.
Ik moet wel dagelijks royaal magnesium gebruiken en af en toe ijzer-complex. Als ik dat niet doe, dan verdraag ik mijn schilkliermedicijnen niet en krijg ik symptomen van een te snelle én een te langzame schildklier door elkaar heen. Je hebt namelijk voldoende ijzer, magnesium, b12 enz. nodig om het schildklierhormoon T3 om te zetten in T4. Heb je tekorten, dan krijg je een overvloed aan T3 en een tekort aan T4.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 15:13

Bedankt voor de reacties.

Schildklier is nooit getest geweest, heb wel 90% van de tijd opgezette klieren in mijn nek maar dit heeft hier niets mee te maken denk ik.

Qua b12, ik kreeg elke 3maand idd injecties en dan weer wachten tot het zakte.

Via nieuwe arts krijg ik alleen supllementen maar ik heb hier absoluut géén baat bij.
In NL kreeg ik vaker injecties en werd het echt super opgevolgd! (1e week 2 injecties en dan afbouwen, bloedonderzoek en kijken hoe snel waardes zakken, adh daarvan werden volgende injecties 'berekend')
Hier in BE doe ik nog steeds de bloedtest maar injectie zetten ze niet graag.
Mijn waarden zijn bijna altijd rond de 100... met injecties wel hoger maar die krijg ik niet meer.
Ben inmiddels bij huisarts nr 7 |(
Heb maag en darmonderzoek gehad maar hier kwam niets uit.


Volgens alle huisartsen die ik hier heb had hoor ik steeds.. gewoon je b12 pilletjes pakken en komt goed. Maar mijn waarden komen bijna nooit boven de 300, laat staan 700!
Word er moedeloos van.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 06-06-20 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Beginnende reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:16

Geen vitamine D tekort? En Lyme getest? Verder als eens geprobeerd of het met magnesium slikken verbetert?