Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 19:58

Als onze ploeg slecht zou functioneren zou ik het ook begrijpen maar wij draaien het beste van alle ploegen! Zowel mijn leiding gevende als een ander blijvend team lid hebben aan gegeven graag met mij te werken.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:04

Ceetje_bokt schreef:
ruitje schreef:
Als jij evenveel betaald krijgt als alle anderen. Dan kunnen ze ook hetzelfde verlangen van jou als alle anderen :o .

Wat een nonsens! (Ik ben zelf leidinggevende van een groep van 20 man) als leidinggevende zorg je ervoor dat al je personeelsleden zo goed mogelijk functioneren, dus je houdt rekening met omstandigheden waarin mensen het beste tot hun recht komen. Ik begrijp uit het verhaal van TS dat de veranderingen worden gezien als ‘goed’ dat is ook vaak zo, maar TS heeft baat bij een bepaalde vastigheid. Dan ga je daar proberen omdat voor elkaar te krijgen en overleggen kan al een heel stuk ellende wegnemen.



Overleggen kan zeker een hoop wegnemen, maar volgens mij is de vraag van de TS of zij wat kan eisen?

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:05

dresjoepie schreef:
Als onze ploeg slecht zou functioneren zou ik het ook begrijpen maar wij draaien het beste van alle ploegen! Zowel mijn leiding gevende als een ander blijvend team lid hebben aan gegeven graag met mij te werken.


Ik denk dat daar hem juist de crux zit, ik denk dat ze hopen dat de andere ploegen beter gaan functioneren als ze dat mixen :) .

Hoeveel leidinggevende zijn er en met hoeveel kan jij goed? Zijn er meerdere opties?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:05

Verlangen niet eisen :o een beetje begrip misschien

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:06

Weet je werkgever dat je autistisch bent? Zo nee dan zou ik het vertellen en aangeven dat je van slag bent door je autisme.

Heb je een wajong status?
Moet een werkgever hier rekening mee houden? Het is fijn maar voor sommige werkgevers geen plicht

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:09

Dat is idd de bedoeling ervan Ruitje echter mijn specifieke functie gaat daar niets aan bijdragen aan de prestaties. Dit heb ik in het gesprek ook aan gegeven!

De nieuwe manager denkt dat mensen beter gaan presteren als ze het niet te gezellig hebben. Ik denk juist dat je beter werkt als je het naar je zin hebt op je werk 8 uur is heel lang. Dit heb ik ook gezegd in het gesprek.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:14

dresjoepie schreef:
Dat is idd de bedoeling ervan Ruitje echter mijn specifieke functie gaat daar niets aan bijdragen aan de prestaties. Dit heb ik in het gesprek ook aan gegeven!

De nieuwe manager denkt dat mensen beter gaan presteren als ze het niet te gezellig hebben. Ik denk juist dat je beter werkt als je het naar je zin hebt op je werk 8 uur is heel lang. Dit heb ik ook gezegd in het gesprek.


Misschien kun je dat nog wel aandragen, dat het voor jouw functie dus niets toevoegd? Dan kan ik mij niet voorstellen waarom een werkgever niet een beetje mee wil denken :o

Heb je op jouw werk een vertrouwenspersoon? Iemand die mogelijk kan helpen in het gesprek?

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:32

Wanneer je het te gezellig hebt kan er idd werk blijven liggen. Maar nogmaals mijn vraag: Heb je een wajong status vanwege je autisme? Zo ja dan moet je werkgever rekening houden met je beperking. Zo nee, dan hoeft je werkgever hier geen rekening mee te houden.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:37

Dat kan ik allemaal berijpen maar bij onze ploeg is dus niet het geval! Nee ik heb geen wajong.

Ik ben iig al een stuk meer opgelucht door het hier te delen :o

ik ga maandag het gesprek aan met HR en de manager en daarbij mijn excuus aanbieden voor mijn heftige reactie. En evt een gesprek met de arbo arts aanvragen.

Bedankt voor de reacties :o

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:38

Is er ooit een officiele diagnose gesteld?
Ik zou gesprek aan gaan met je leidinggevende en nogmaals uitleggen dat je autisme hebt en kort uitleggen wat dat inhoudt. dat je door o.a. veranderingen/onverwachte dingen (zoals bericht tot veranderen van het team), op een andere manier kan reageren dan niet autisten. Dat je gebaat bent bij structuur, voorspelbaarheid en je eigen werkplek/team.
Uitleggen dat iemand met autisme sneller overprikkeld is en een groter risico heeft op overspannenheid/burn-out en dat je dat ook wil voorkomen.
desnoods zou je hiermee naar de bedrijfsarts kunnen gaan. Als je een officiele diagnose hebt dan heb je feitelijk een handicap en moeten ze volgens mij wel mee werken om je werk, werkbaar te houden. zo nodig met aanpassingen.

Zo is het bij ons i.i.g. wel. Bij mij is later de diagnose gesteld. Na burn-out wat maar niet wilde herstellen Ik werkte hier al 20 jaar maar wel met wat "problemen". zoals dat ik niet goed tegen veranderingen kan, niet tegen grote druk en drukte enz.
. via bedrijfsarts ben ik bij het autisme centrum terecht gekomen die me getest hebben en daarna adviezen gegeven heeft. O.a. rustige werkplan, voorspelbaarheid, zoveel mogelijk structuur, vastigheid.
dit is ook bekend bij de bedrijfsarts. met dringende advies om dit op te volgen omdat ik anders een grote kans heb om langdurig uit te vallen door bijvoorbeeld burnout.
Ik heb een vast rooster met zoveel mogelijk hetzelfde werk. komt er onverwachts ander werk tussendoor dan wordt ik op tijd ingelicht en krijg ik uitleg zodat ik goed voorbereid aan de slag kan.
verder is het bij mijn werk een eis dat je zo nodig inzetbaar bent in andere teams. met andere collega's , andere cliënten en in een andere plaats. dat is allemaal niet te doen voor mij dus ik hoef dat dus niet.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:44

Toch is mijn advies ook om er niet te negatief tegenover te staan. Het kan ook goed uitpakken, al snap ik dat je door je autisme heel erg schrikt van het idee van verandering.

Excuses aanbieden is heel netjes, leg uit waarom je zo reageerde en dan zullen ze daar vast wel begrip voor hebben.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:48

Maar de werkgever is dus niet verplicht om rekening te houden met het autisme en ts kan dit dus niet verlangen van de werkgever. Het is netjes als dit wel gebeurd maar het is geen must

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:00

Tenzij TS door deze verandering uitvalt en zich ziek meldt. Een ARBO arts kan dan wel verplichten dat de werkgever zich aanpast. Sterker nog als ze dit niet (willen) doen kan dat voor het bedrijf flinke gevolgen hebben.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:32

purny schreef:
Wanneer je het te gezellig hebt kan er idd werk blijven liggen. Maar nogmaals mijn vraag: Heb je een wajong status vanwege je autisme? Zo ja dan moet je werkgever rekening houden met je beperking. Zo nee, dan hoeft je werkgever hier geen rekening mee te houden.


Dat is niet waar.

Een werkgever heeft (tot op zekere hoogte) naar alle werknemers met een beperking (ook zonder wajong!) verplichtingen om doeltreffende aanpassingen te doen als ze daardoor kunnen functioneren. Zodra iemand uitvalt of dreigt uit te vallen telt ook het advies van de bedrijfsarts zwaar mee.

Als rolstoeler heb ik bijvoorbeeld een toegankelijke werkplek nodig. Als die zonder al te veel moeite te realiseren valt dan is de werkgever ook verplicht om dat te doen.

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:45

Zo ik vind sommige reacties wel heel heftig overkomen.

Er bestaat ook nog zoiets als goed werkgeverschap en sommige beginnen met aanvullingen UWV en regelingen.
Waarom Ts dan niet eerst adviseren nogmaals met werkgever in gesprek te gaan.
Iedereen lijkt met alle weliswaar goedbedoelde adviezen wel even voorbij te gaan aan het feit dat TS al 13 jaar op 'normale' wijze in loondienst is en dus ook goed functioneert ondanks haar autisme.
En dat zij door het omgooien van de ploegen daardoor even in de war raakt is niet meer dan logisch en lijkt mij dan ook prima intern oplosbaar.

Ts wat je eventueel nog zou kunnen doen is even op papier zetten waar je precies tegenaan loopt en wat je nodig hebt van je werkgever om je werkzaamheden goed te kunnen blijven uitvoeren.
Dit kan zowel jijzelf als eventueel iemand anders nog even nalezen en maakt dat je niet direct in het gesprek voor bepaalde keuzes word gezet of snel moet schakelen als mensen dingen vragen.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 05:58

Ik vind wel dat je mag vragen rekening te houden met het feit dat je autisme hebt. Echter lijkt dat me niet zo eenvoudig aangezien je in het verleden niet hebt aangegeven dat dat zo is. Daarnaast is mijn ervaring dat de ene werkgever er nauwelijks rekening mee houdt (en er ook conflicten uit onbegrip kunnen ontstaan) en de andere werkgever dan net weer veel inspanningen doet om er rekening mee te houden.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:46

Ben je nog op gesprek geweest Ts?

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 00:19

De werkgever mag feitelijk niet eens weten dat je autistisch bent.
Jij hoeft zoiets ook niet aan te geven als je solliciteerd dus dan hoeft een werkgever er ook geen rekening mee te houden. Is tof als ze het wel doen, maar niet verplicht.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 02:57

Hutcherson schreef:
De werkgever mag feitelijk niet eens weten dat je autistisch bent.
Jij hoeft zoiets ook niet aan te geven als je solliciteerd dus dan hoeft een werkgever er ook geen rekening mee te houden. Is tof als ze het wel doen, maar niet verplicht.

Tuurlijk mag een werkgever dat wel weten.. maar je bent het niet verplicht te melden als een werkgever geen speciale maatregelen hoeft te treffen.

XxLMMxX
Berichten: 3127
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:46

Brainless schreef:
Hutcherson schreef:
De werkgever mag feitelijk niet eens weten dat je autistisch bent.
Jij hoeft zoiets ook niet aan te geven als je solliciteerd dus dan hoeft een werkgever er ook geen rekening mee te houden. Is tof als ze het wel doen, maar niet verplicht.

Tuurlijk mag een werkgever dat wel weten.. maar je bent het niet verplicht te melden als een werkgever geen speciale maatregelen hoeft te treffen.


Sterker nog, ik als zorgmedewerker zie vaak direct al in het eerste contact of iemand trekjes vertoont die zouden kunnen wijzen op een autisme spectrum stoornis. Je bent inderdaad niet verplicht het te melden. Maar in sommige gevallen kan je het bijna niet achterhouden.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:14

Je bent vrij om het je werkgever te vertellen maar hij/zij hoeft er geen rekening mee te houden. Er is een bepaalde vacature: je kunt die vervullen of niet. Je bent geschikt of niet. En soms komen daar bedrijfstechnische dingen bij kijken zoals een ander team. Helaas zul je het daarmee moeten doen.

marleen_88

Berichten: 14072
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:58

Hutcherson schreef:
De werkgever mag feitelijk niet eens weten dat je autistisch bent.
Jij hoeft zoiets ook niet aan te geven als je solliciteerd dus dan hoeft een werkgever er ook geen rekening mee te houden. Is tof als ze het wel doen, maar niet verplicht.


Je bent niet autistisch. Je hebt een autisme spectrum stoornis. Je hebt dus autisme.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:30

Hutcherson schreef:
Je bent vrij om het je werkgever te vertellen maar hij/zij hoeft er geen rekening mee te houden. Er is een bepaalde vacature: je kunt die vervullen of niet. Je bent geschikt of niet. En soms komen daar bedrijfstechnische dingen bij kijken zoals een ander team. Helaas zul je het daarmee moeten doen.

Zo werkt het niet helemaal.Wanneer ts hierdoor ziek wordt is de werkgever wel verplicht passend werk te bieden.Als terug naar het oude team de oplossing is zal de werkgever niet maar zo ts kunnen dwingen, daar is de arbi bij betrokken. Tenzij dit bedrijfmatig aantoonbaar problemen oplevert maar zoals ik het lees zal dat niet aan de orde zijn

LWDaisy

Berichten: 4790
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:47

Puntje bij paaltje ben je vaak maar een nummer. Je vult een vacature in - als jij dat niet kan, zijn er genoeg anderen die dat wel kunnen...

Ik weet dat dit kort door de bocht is - maar het is wél waar.
Hopelijk heeft jouw anciënniteit gewicht in de schaal te leggen, en is je leidinggevende een beetje menselijk. If so, komen jullie er wel uit.

Ik ben ook ooit tegen dit probleem aangelopen, zonder dat ik autisme heb. Nieuwe ploegbaas die alles overhoop gooide. Helemaal niet leuk voor "de oude ploeg". Wij zijn allemaal ontslagen toen we begonnen te klagen.. Was geen menselijke man.

Niet geschoten is altijd mis. Ik zou zeker het gesprek aangaan, maar hou er wel rekening mee dat niet iedereen even veel begrip zal tonen.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:56

Los van of iemand autisme heeft of niet: het zomaar uit elkaar trekken van een ploeg is slecht management. Het kost tijd en (mentale) investering om als team op elkaar ingespeeld te raken en goed te functioneren. Je kunt ook de ondernemingsraad om hulp vragen als deze er is.