Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 18:06

Mag ik van mijn werkgever verlangen rekening te houden met authisme? Ik kan normaal functioneren maar kan slecht tegen veranderingen en doe dingen op mijn eigen manier en zo heb ik nog wel meer trekjes.

Ik werk al ruim 13 jaar bij hetzelfde bedrijf in ploegendienst! Waarvan nu al ruim 8 jaar in dezelfde ploeg samenstelling. Dit gaat super goed onze ploeg heeft dan ook de beste cijfers en onderling weinig conflicten en zijn goed op elkaar ingespeeld! Onder het mom van verandering doet goed ( nieuwe manager) zijn de ploegen nu door elkaar gehaald en word ik weggehaald bij mijn leiding gevende die precies weet hoe die met mij om moet gaan.

In het verleden heb ik ook in andere ploegen gestaan dat werkte helaas niet altijd goed waardoor ik nu bekend sta als moeilijk om mee te werken. Mijn huidige leiding gevende is echter heel tevreden over mij. Ik werk zeer zelfstandig weet precies wat mijn taken zijn en ben streng op de kwaliteit.

Toen mij dit van de week werd mede gedeeld had ik mijn emoties dan ook niet in de hand en ben er echt al een paar dagen door van slag.

mala26

Berichten: 4997
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:08

Je kan toch gewoon het gesprek aan gaan. Als het het moeilijk vind om dat in persoon te doen zou ik een e-mail sturen. Dan kan je misschien nog wel beter uitleggen hoe en wat.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:09

ik denk niet dat je het persee van ze mag verlangen maar ik vind wel dat je dit bij de desbetreffende mensen mag aangeven en dat er dan gekeken kan worden naar een oplossing. Ik neem aan dat het bedrijf op de hoogte is van je Autisme dus ik zou zelf een gesprek met de mensen aan gaan om te kijken wat er mogelijk is

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:10

Ik zou in gesprek gaan met je huidige leidinggevende en uitleggen hoe je je erbij voelt. In overleg kan vaak veel, maar dan moet je het wel uitspreken :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:11

Nee je kan het niet verlangen, maar wel gewoon vragen en uitleggen wat de situatie bij jou is en vragen of hij mee wil denken.
Dan zijn de meeste mensen daar echt wel toe bereid.
Eerder dan wanneer je het echt gaat verlangen.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:13

Ik zou idd ook gewoon het gesprek aan gaan.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 18:13

Bedankt voor de snelle reacties.

Deze manager is helaas niet zo menselijk! Hij schrok wel van mijn reactie op het nieuws andere in het bedrijf totaal niet want die weten inmiddels hoe ik ben en dat ik daar slecht mee om kan gaan.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:30

Je kunt het toch bespreken met de leidinggevende met wie het wel goed ging? Die kan dan aangeven dat hij/zij jou graag in het team wil houden.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:31

Nee, dat mag en kun je niet. Je kunt hooguit vragen, maar verlangen absoluut niet.

Probeer op een rustige manier te praten met je (oude?) leidinggevende voor je naar de nieuwe over gaat. Wellicht zijn er opties dat hij/zij er voor kan zorgen dat je onder zijn/haar leiding blijft vallen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:34

Krijg jij een volwaardig salaris of word je salaris aangevuld door de overheid omdat je niet 100% naar loonwaarde inzetbaar bent?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 18:40

Ik krijg gewoon een vol salaris :o Ik ben geen "zware" authist ik kan gwn functioneren! Niet om zielig te doen maar naast mijn paard en werk heb ik ook niks. Ik ben al eeuwig vrijgezel geen kinderen ook geen wens.

Mijn vorige leiding gevende heeft dat in het gesprek al aangegeven dat het voor iedereen beter is om mij in de ploeg te houden. Ze zien mij helaas als lastig :(:)

Zou een gesprek met de Arbo iets uitmaken? Ik heb nooit duidelijk aangeven authistisch te zijn

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:43

ruitje schreef:
Krijg jij een volwaardig salaris of word je salaris aangevuld door de overheid omdat je niet 100% naar loonwaarde inzetbaar bent?

Dit idd. Indien jij deels afgekeurd bent door je autisme ja dan wel. Ik ben bijv ook door mijn mentale toestand afgekeurd voor 45%. Dus ze moeten rekening houden met mijn apartigheid. Daarvoor worden ze gecompenseerd namelijk door het uwv.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:46

dresjoepie schreef:
Ik krijg gewoon een vol salaris :o Ik ben geen "zware" authist ik kan gwn functioneren! Niet om zielig te doen maar naast mijn paard en werk heb ik ook niks. Ik ben al eeuwig vrijgezel geen kinderen ook geen wens.

Mijn vorige leiding gevende heeft dat in het gesprek al aangegeven dat het voor iedereen beter is om mij in de ploeg te houden. Ze zien mij helaas als lastig :(:)

Zou een gesprek met de Arbo iets uitmaken? Ik heb nooit duidelijk aangeven authistisch te zijn


Als jij evenveel betaald krijgt als alle anderen. Dan kunnen ze ook hetzelfde verlangen van jou als alle anderen :o .

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Van werkgever verlangen rekening te houden met authisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 18:53

bedankt voor je antwoord Ruitje

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:59

Bedrijfsarts inschakelen!
Als jij een officiële diagnose hebt, dan kan de bedrijfsarts hier veel voor je betekenen.
NB je leidinggevende hoeft hiervoor niet eens te weten dat je die diagnose hebt.
Bedrijfsarts brengt een advies uit, doorgaans zal de werkgever dit opvolgen.
Immers; Het niet opvolgen van dit advies kan er toe leiden dat je uitvalt door ziekte (overspannen/ burnout) Het is dus ook in het belang van je werkgever!
Je mag me gerust een PB sturen als je hier dieper op in wilt gaan.

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:01

dresjoepie schreef:
Ik krijg gewoon een vol salaris :o Ik ben geen "zware" authist ik kan gwn functioneren! Niet om zielig te doen maar naast mijn paard en werk heb ik ook niks. Ik ben al eeuwig vrijgezel geen kinderen ook geen wens.

Mijn vorige leiding gevende heeft dat in het gesprek al aangegeven dat het voor iedereen beter is om mij in de ploeg te houden. Ze zien mij helaas als lastig :(:)

Zou een gesprek met de Arbo iets uitmaken? Ik heb nooit duidelijk aangeven authistisch te zijn


Zo te lezen sta jij gelijk met je andere collega's en valt er met betrekking tot jouw autisme niks te verlangen. Wel kun je proberen het gesprek aan te gaan, of te mailen met de knelpunten waar je tegenaan loopt.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:03

dresjoepie schreef:
bedankt voor je antwoord Ruitje


Is het voor jou een optie eventueel wel een traject aan te gaan waarbij er gekeken word of je loon aangevuld kan worden? Begrijp dat dit best een stap is ook, maar mogelijk bied dat wel kansen in aanpassingen op je werk :)

@hoefnageltje. Dat is kort door de bocht. Als blijkt dat medewerker met een bepaalde diagnose niet meer geschikt is voor de functie die je hebt ga je mogelijk een traject in waar je helemaal niet op zit te wachten...

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:12

Een werkgever wil natuurlijk ook dat zijn personeel op z’n best kan presteren en zo productief mogelijk is.

Misschien kun je opnieuw het gesprek aan gaan en je excuseren voor je onverwacht emotionele reactie (je legde niet helemaal uit wat voor reactie je had gegeven). En dat je graag zo productief mogelijk wil zijn en collega’s niet wil hinderen in hun werk. Leg uit dat in het verleden met andere leidinggevende je niet het beste uit de verf komt en dat je daarom graag onder deze leidinggevende wil blijven werken. Dan heb je een goeie onderbouwing gegeven.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 19:14

ik PB je zo even Hoefnagel

Ruitje ik werk daar al ruim 13 jaar ik denk dat ik al wel heb bewezen prima te functioneren maar ik heb wel een gebruiks aanwijzing :o

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:16

ruitje schreef:
dresjoepie schreef:
bedankt voor je antwoord Ruitje


Is het voor jou een optie eventueel wel een traject aan te gaan waarbij er gekeken word of je loon aangevuld kan worden? Begrijp dat dit best een stap is ook, maar mogelijk bied dat wel kansen in aanpassingen op je werk :)

@hoefnageltje. Dat is kort door de bocht. Als blijkt dat medewerker met een bepaalde diagnose niet meer geschikt is voor de functie die je hebt ga je mogelijk een traject in waar je helemaal niet op zit te wachten...


Ik zou het ook raar vinden dat ts dan nu ineens in een traject zou moeten terwijl ze er al 13 jaar werkt wat blijkbaar op een paar dingen na nooit een groot probleem is geweest (anders had ze er al uit gelegen). TS ontvangt ook gewoon loon dus er valt niks aan te vullen.
Die trajecten kosten geld en kunnen ook best stress opleveren en zijn gezien haar werkverleden is zo'n traject helemaal niet nodig want de afgelopen 8 jaar heeft ze blijkbaar gewoon gefunctioneert.

Wat wel nodig is is een gesprek tussen Ts haar huidige leiding gevende en de werkgever om te kijken of ze bij haar huidige leidinggevende kan blijven werken.

Het zou de werkgever sieren als hij zich een beetje aanpast...scheelt een hoop geleur en onnodig een persoon in een of andere (aanvullende) uitkering.

Succes en je kan het!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:19

Ga gewoon in gesprek dat je deze verandering moeilijk vindt.Bied je excuus aan voor je heftige reactie en vertel waar dat uit voorkomt.
Als jij je werk gewoon goed doet en je leidinggevende beaamt dit en op de hoogte is van jou gebruiksaanwijzing dan moet je je vooral niet te druk maken.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 19:19

Boris mijn reactie was huilen boos en heb ook aangegeven dat het niet aan andere mensen ligt maar aan mij! Dat ik mijn werk graag goed doe maar wel een gebruiks aanwijzing heb. Dat mijn leiding gevende daar prima mee om kan gaan.

Er zat ook een oude leiding gevende van mij bij het gesprek waar ik dus totaal niet mee kon werken ( hij is zelf ook communicatief niet sterk) daar had ik dus niets aan. ik heb ook tegen hem gezegd wij hebben ook samen gewerkt dat ging ook niet lekker toch? Ik vind je zo een aardige vent maar werken was geen match

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:41

Cowgirl schreef:
ruitje schreef:

Is het voor jou een optie eventueel wel een traject aan te gaan waarbij er gekeken word of je loon aangevuld kan worden? Begrijp dat dit best een stap is ook, maar mogelijk bied dat wel kansen in aanpassingen op je werk :)

@hoefnageltje. Dat is kort door de bocht. Als blijkt dat medewerker met een bepaalde diagnose niet meer geschikt is voor de functie die je hebt ga je mogelijk een traject in waar je helemaal niet op zit te wachten...


Ik zou het ook raar vinden dat ts dan nu ineens in een traject zou moeten terwijl ze er al 13 jaar werkt wat blijkbaar op een paar dingen na nooit een groot probleem is geweest (anders had ze er al uit gelegen). TS ontvangt ook gewoon loon dus er valt niks aan te vullen.
Die trajecten kosten geld en kunnen ook best stress opleveren en zijn gezien haar werkverleden is zo'n traject helemaal niet nodig want de afgelopen 8 jaar heeft ze blijkbaar gewoon gefunctioneert.

Wat wel nodig is is een gesprek tussen Ts haar huidige leiding gevende en de werkgever om te kijken of ze bij haar huidige leidinggevende kan blijven werken.

Het zou de werkgever sieren als hij zich een beetje aanpast...scheelt een hoop geleur en onnodig een persoon in een of andere (aanvullende) uitkering.

Succes en je kan het!


Dat staat niet in de openingspost, daar staat dat er in het verleden ook al problemen zijn geweest. Daarnaast veranderen bedrijven, dus het kan zijn dat er 13 jaar wel ' om jou heen gewerkt kon worden' en nu niet meer.





Daarnaast vind ik het een werkgever sieren om aan te passen waar kan, maar ook aan te spreken waar niet kan. Of vind jij het leuk om hetzelfde salaris te krijgen als je collega maar niet hetzelfde beoordeeld te worden?

Ik ken meerdere mensen die via zo'n traject nu op een plek werken na jaren tegen volledige loonwaarde te hebben gewerkt. Die zijn nu vele malen gelukkiger omdat een werkgever het werk anders kan inrichten doordat het UWV een stukje meebetaald.

Ik kan dat juist mooi vinden, dat iemand met het werken naar loonwaarde gesteund word door de overheid maar wel zoveel mogelijk aan het werk kan naar wat hij/zij kan. Het zorgt ervoor dat je dus wel zaken van je werkgever kan verlangen in bijvoorbeeld aanpassingen voor je autisme. En de werkgever krijgt financiëel de ruimte om dat te doen terwijl de medewerker hetzelfde verdiend.

Ik zie dat dus niet zo negatief als jij dat ziet :)

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:44

Als jij daar al jaren prima functioneert zou het een kleine moeite om een klein beetje rekening te houden met je autisme.

Aan de andere kant weet je (zoals ik het lees) helemaal nog niet hoe deze veranderingen uit gaan pakken. Ik snap dat je er van in paniek bent geraakt, maar voor hetzelfde geldt bevalt het straks toch wel. Geef het een kans.

Ik gok trouwens dat als je door alle veranderingen ziek thuis zou komen te zitten dat de arboarts dan alsnog aanpassingen van een werkgever kan verplichten. Je kan namelijk prima werken alleen zorgen de omstandigheden er dan voor dat het niet lukt.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:54

ruitje schreef:
Als jij evenveel betaald krijgt als alle anderen. Dan kunnen ze ook hetzelfde verlangen van jou als alle anderen :o .

Wat een nonsens! (Ik ben zelf leidinggevende van een groep van 20 man) als leidinggevende zorg je ervoor dat al je personeelsleden zo goed mogelijk functioneren, dus je houdt rekening met omstandigheden waarin mensen het beste tot hun recht komen. Ik begrijp uit het verhaal van TS dat de veranderingen worden gezien als ‘goed’ dat is ook vaak zo, maar TS heeft baat bij een bepaalde vastigheid. Dan ga je daar proberen omdat voor elkaar te krijgen en overleggen kan al een heel stuk ellende wegnemen.