Viruswaanzin

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:31

Plus de vraag hoe mensen een enting/injectie ervaren.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 13:29

Antivaxxers hebben niet veel te maken met of je wel of niet een corona vaccin wil, antivaxxers staat namelijk voor een heel andere groep.

Of je een schijf of uitslag of pijnlijke arm hebt na een willekeurige injectie/inenting heeft ook niet veel te maken met waarom mensen geen corona vaccin willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:32

Dimphyl schreef:
Antivaxxers hebben niet veel te maken met of je wel of niet een corona vaccin wil, antivaxxers staat namelijk voor een heel andere groep.

Of je een schijf of uitslag of pijnlijke arm hebt na een willekeurige injectie/inenting heeft ook niet veel te maken met waarom mensen geen corona vaccin willen.


Wil jij het vaccin? Of vind je corona onzin en het vaccin dus ook niet nodig?

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:39

safina schreef:
Wil jij het vaccin? Of vind je corona onzin en het vaccin dus ook niet nodig?


Tegen de tijd dat ik in aanmerking kom voor een vaccin is die waarschijnlijk al maanden in omloop. Ik denk dat ik er tegen die tijd ook wel genoeg vertrouwen in heb. Tot die tijd zal het wel veel in huis zitten worden.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 13:41

safina schreef:
Dimphyl schreef:
Antivaxxers hebben niet veel te maken met of je wel of niet een corona vaccin wil, antivaxxers staat namelijk voor een heel andere groep.

Of je een schijf of uitslag of pijnlijke arm hebt na een willekeurige injectie/inenting heeft ook niet veel te maken met waarom mensen geen corona vaccin willen.


Wil jij het vaccin? Of vind je corona onzin en het vaccin dus ook niet nodig?


Ik sta voor nu aan de kant van geen vaccin. Ik zit niet in een risicogroep, en laat liever niet iets in mn lichaam spuiten wat het mi. niet nodig heeft.

Ik ga er vanuit dat ze sowieso eerst de risicogroepen het vaccin gaan aanbieden, mensen in de zorg en ouderen etc. Ik hoop/denk dat als die allemaal gevaccineerd zijn en daarna de mensen die zelf nog willen, de groep groot genoeg is om de rest 'te laten'. Lijkt mij dat het dan ook een eigen verantwoordelijkheid wordt, oude truus van de hoek is ingeent en dus geen gevaar meer voor haar, degene die geen vaccin willen zijn dan alleen nog 'gevaarlijk' voor elkaar..


Overigens wordt er nu gezegd dat mensen die zich niet aan de corona regels houden, achteraan mogen sluiten voor het vaccin. Joh.. dat zullen de meeste daarvan vast heel erg vinden :+

BigOne
Berichten: 38434
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:50

Die laatste groep mogen ze wat mij betreft als eerste verplicht enten, straks liften de hardste schreeuwers weer mee onder de immuniteitsparaplu van de wel gevaccineerde mensen en kunnen ze nog meer schreeuwen dat het allemaal niets voor stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:50

Dimphyl schreef:
Overigens wordt er nu gezegd dat mensen die zich niet aan de corona regels houden, achteraan mogen sluiten voor het vaccin. Joh.. dat zullen de meeste daarvan vast heel erg vinden :+


Jij doelt op dat onderzoek van de Tilburg University, waarin ze een burgerpanel gevraagd hebben wie voorrang zou moeten krijgen bij het vaccin, neem ik aan? https://www.tilburguniversity.edu/nl/ac ... oor-vaccin
Ik vond het ook opmerkelijk dat daaruit kwam dat mensen met een hoog BMI en mensen die de regels niet naleven achteraan zouden moeten aansluiten. Als je de druk op de zorg wil indammen zou ik de grootste verspreiders en de mensen die het grootste gezondheidsrisico lopen nou juist wat meer voorop zetten.

Maar goed, het is een panel. Gewoon hoe de gemiddelde Nederlander erover denkt dus. Niets meer en niets minder dan dat.

Ik zat nog te denken: Misschien zijn er straks vast landen waar je alleen nog over de grens komt als je gevaccineerd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:52

Dimphyl schreef:
Ik ga er vanuit dat ze sowieso eerst de risicogroepen het vaccin gaan aanbieden, mensen in de zorg en ouderen etc. Ik hoop/denk dat als die allemaal gevaccineerd zijn en daarna de mensen die zelf nog willen, de groep groot genoeg is om de rest 'te laten'. Lijkt mij dat het dan ook een eigen verantwoordelijkheid wordt, oude truus van de hoek is ingeent en dus geen gevaar meer voor haar, degene die geen vaccin willen zijn dan alleen nog 'gevaarlijk' voor elkaar..


Dat zou alleen zo werken als een vaccin in 100% van de gevallen effectief zou zijn. Dat is niet zo en daarom heb je een vaccinatiegraad nodig. Wist je dat? Truus loopt dus nog steeds gevaar als veel mensen zich niet laten vaccineren.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:53

Het probleem is dat het vaccin geen 100% werkt, net als het overgrote deel van de vaccins overigens (hoewel het meestal wel meer 90% dekking, 95-98% is gebruikelijker). Het lijkt zo'n 90% van de mensen bescherming te bieden. Wat ook betekent dat Truus om de hoek bij die 1 op de 10 hoort die niet beschermd is en wel degelijk gevaar loopt door mensen die niet laten vaccineren, omdat zij het moet hebben van de groepimmuniteit. Bij 90% bescherming en er moet een 80% dekkingsgraad zijn zoals bij polio, moet dus 90% geënt worden.

65+'ers hebben een verhoogde kans op non-responder zijn. Net als mensen met een immuunsysteemprobleem. Dus juist de risicogroepen.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:27

bigone schreef:
Die laatste groep mogen ze wat mij betreft als eerste verplicht enten, straks liften de hardste schreeuwers weer mee onder de immuniteitsparaplu van de wel gevaccineerde mensen en kunnen ze nog meer schreeuwen dat het allemaal niets voor stelt.

Jup, mijn frustratie nummer 1. -O-

Overigens denk ik nog wel bij de woorden van Dimphyl (hoewel ik het eens ben met jullie verhaal over de dekkingsgraad) dat volgens mij het uiteindelijke doel bij corona niet is om het ziektebeeld uit te roeien (zoals bij de mazelen), maar om het onder controle te houden voor de gezondheidszorg. Een ziekte-belasting zoals bij de griep is dus ook oke. De kans bestaat natuurlijk prima dat als straks alle zorgmedewerkers, ouderen en risicogroepen zijn ingeënt (net als bij de griep) dat de druk op de zorg zodanig laag is en de sterfte vergelijkbaar met een griep dat er inderdaad besloten wordt de vaccinaties daar te stoppen. Dat zal ook de toekomst moeten uitwijzen.
Dat betekend dat mevrouw Janssen die geënt is maar toch corona krijgt wellicht nog overlijdt, maar dat is niet anders als bij de griep.
Corona volledig uit de samenleving krijgen is denk ik een stap te ver en ik heb ook nergens begrepen dat dat het einddoel is.

Een 100% effectief vaccin zou het allermooiste zijn, dan kunnen de mensen die tegen vaccinatie zijn het met elkaar uitzoeken, maar dat is een te ideaal beeld, zo gaat het niet zijn.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:30


Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:07

Dimphyl schreef:
safina schreef:

Wil jij het vaccin? Of vind je corona onzin en het vaccin dus ook niet nodig?


Ik sta voor nu aan de kant van geen vaccin. Ik zit niet in een risicogroep, en laat liever niet iets in mn lichaam spuiten wat het mi. niet nodig heeft.



Kijk, en daar ligt wat mij betreft het grootste struikelblok, namelijk dat jij niet perse een risicogroep bent, maar daar gaat het niet om. Jij kunt evengoed het virus overdragen aan mensen die wel in de risicogroep zitten of kwetsbaar zijn, en daarom moet jij ook vaccineren. Of wil jij het op je geweten hebben dat een van je naasten overlijdt, omdat jij geen vaccin heb genomen?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:10

nou ja Earth, dan kan dus wel, als je dan besluit om die naasten niet meer te zien, óf ervan uit gaan dat zij zich wel laten vaccineren... :+

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:14

Cer schreef:
nou ja Earth, dan kan dus wel, als je dan besluit om die naasten niet meer te zien, óf ervan uit gaan dat zij zich wel laten vaccineren... :+

Ja ok, die opties heb je dan toch. Maar goed, er worden ook mensen ziek en er gaan ok mensen dood die niet in de risicogroep zitten trouwens, dus daarmee is dat idee ook niet helemaal waterdicht :+

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:15

of dat je gewoon met elkaar beseft dat de dood bij het leven hoort en dat het dus oke is dat oma van 80 overlijdt. Net zoals we dat in het verleden deden met de griep.

Ik vind daar nog steeds niet zoveel mis mee, als oma zich daar ook goed bij voelt. Het is ook nooit zo geweest dat alle familieleden een griepprik moesten nemen voor ze bij oma op bezoek mochten in het griepseizoen. Dat risico hebben we altijd genomen met elkaar.

Ik kan me dus voorstellen dat als een zodanig grote groep is ingeënt dat corona niet heel veel meer is qua besmetting dan een griep (met een iets hogere overlijdensgraad dan griep) dat we daar dan oke met elkaar zijn en het ook gaan zien als een soort griep.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:19

secricible schreef:
of dat je gewoon met elkaar beseft dat de dood bij het leven hoort en dat het dus oke is dat oma van 80 overlijdt. Net zoals we dat in het verleden deden met de griep.

Ik vind daar nog steeds niet zoveel mis mee, als oma zich daar ook goed bij voelt. Het is ook nooit zo geweest dat alle familieleden een griepprik moesten nemen voor ze bij oma op bezoek mochten in het griepseizoen. Dat risico hebben we altijd genomen met elkaar.

Ik kan me dus voorstellen dat als een zodanig grote groep is ingeënt dat corona niet heel veel meer is qua besmetting dan een griep (met een iets hogere overlijdensgraad dan griep) dat we daar dan oke met elkaar zijn en het ook gaan zien als een soort griep.


Moah dat vind ik wel simpel gezegd. Zou jij dat ook zo vinden als een dierbare van middelbare leeftijd ineens komt te overlijden omdat iemand anders onvoorzichtig is geweest?

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:24

Ik zoek even naar de juiste woorden om te zeggen wat ik wil. Hoe ik zou reageren is lastig in te schatten natuurlijk.

Maar weet je, er gaan al jarenlang mensen dood aan de griep. En het is nog nooit zo geweest dat we bij zo'n overlijden boos werden omdat niet iedereen de griepprik had genomen, dat we angstig waren omdat we zelf met een snotneus bij oma waren geweest en misschien wel de griep hadden overgedragen waaraan ze overleed. We accepteerden met elkaar dat dat deel van het leven is, dat oma een mooi leven had gehad en dat je op je 80ste kan overlijden aan de griep. Daar zat geen schuldvraag achter.

Ik ben nog nooit extra voorzichtig geweest om op bezoek te gaan bij een familielid met COPD omdat ik toevallig een snotneus had, ook al weten we prima dat zo iemand een hoger risico loopt op ziekenhuisopnames of overlijden als diegene van mij iets krijgt.

Ik vind het dus ook lastig om dat bij corona anders te zien, als we corona straks zodanig onder controle hebben dat het ook daadwerkelijk qua oversterfte en ziekenhuisbelasting vergelijkbaar wordt met een griep.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:26

Het ding is: dan moeten we het wel eerst zo ver onder controle zien te krijgen. En één van de manieren om dat te doen, is door de vaccinatie.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:29

Blue_Eyes schreef:
Het ding is: dan moeten we het wel eerst zo ver onder controle zien te krijgen. En één van de manieren om dat te doen, is door de vaccinatie.


Dat klopt, dat zei ik ook in eerdere posts:

Citaat:
Overigens denk ik nog wel bij de woorden van Dimphyl (hoewel ik het eens ben met jullie verhaal over de dekkingsgraad) dat volgens mij het uiteindelijke doel bij corona niet is om het ziektebeeld uit te roeien (zoals bij de mazelen), maar om het onder controle te houden voor de gezondheidszorg. Een ziekte-belasting zoals bij de griep is dus ook oke. De kans bestaat natuurlijk prima dat als straks alle zorgmedewerkers, ouderen en risicogroepen zijn ingeënt (net als bij de griep) dat de druk op de zorg zodanig laag is en de sterfte vergelijkbaar met een griep dat er inderdaad besloten wordt de vaccinaties daar te stoppen. Dat zal ook de toekomst moeten uitwijzen.
Dat betekend dat mevrouw Janssen die geënt is maar toch corona krijgt wellicht nog overlijdt, maar dat is niet anders als bij de griep.
Corona volledig uit de samenleving krijgen is denk ik een stap te ver en ik heb ook nergens begrepen dat dat het einddoel is.

Een 100% effectief vaccin zou het allermooiste zijn, dan kunnen de mensen die tegen vaccinatie zijn het met elkaar uitzoeken, maar dat is een te ideaal beeld, zo gaat het niet zijn.


Uitgangspunt in mijn redenatie is dat we zodanige vaccinatiegraad hebben dat corona gedoofd wordt van een bosbrand naar een smeulend vuurtje. Maar einddoel is denk ik niet dat het vuur uitgedoofd is.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:38

Oké, ik had even gemist dat dat van jou kwam, effe net te veel bijleeswerk :D

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:42

Ik kan me wel herkennen in de reactie van secricible.

BigOne
Berichten: 38434
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:56

Ik ook, ik laat me zeker vaccineren zodra ik aan de beurt ben maar snap de houding van veel jongeren ook wel. Toch is het zo dat er 2 tieners, 3 twintigers en 15 dertigers zijn overleden aan Corona . Weliswaar de meesten met onderliggend lijden maar wanneer jij als jongere vrienden hebt met bvb een zwakke gezondheid zou ik toch goed nadenken over de vaccinatie. Los van het overlijdensrisico heb je ook nog de ernstige restverschijnselen na het doormaken van Corona . Wanneer jij als gezonde twintiger maanden moet revalideren met de vraag of dat ooit nog gaat lukken ? Tja, laten ze daar maar veel voorbeelden van laten zien.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:39

Oh ik denk dat ik me ook gewoon laat vaccineren als het mijn beurt is.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:12

Karl66 schreef:
Oh ik denk dat ik me ook gewoon laat vaccineren als het mijn beurt is.


Ik verwacht eerlijk gezegd dat mijn beurt nog wel eventjes duurt. Dus als ik aan de beurt ben bestaat het vaccin als het goed is al een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:14

Loretta schreef:
Karl66 schreef:
Oh ik denk dat ik me ook gewoon laat vaccineren als het mijn beurt is.


Ik verwacht eerlijk gezegd dat mijn beurt nog wel eventjes duurt. Dus als ik aan de beurt ben bestaat het vaccin als het goed is al een tijdje.


Ik vrees dat ik als een van de eersten de sjaak ben. Dus als jullie me tzt niet mee terugzien op Bokt ben ik veranderd in een zombie. Of dood door de bijwerkingen. :D